Pentium D 840 temp

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hoi,

Ik heb gisteren een systeem in elkaar gezet met de volgende producten:

Coolermaster Centurion kast
Asus P5WD2 Premium moederbord
Intel Pentium D 840 Processor
Corsair Twinx 6400 2 GB Geheugen
WD 36GB Raptor
WD 200GB caviar
Nec 3540 Dual layer
LG DVD

Toen ik alles had gemonteerd zag ik in de bios dat de temp bij de 60 graden lag..
ik vond dit wel erg warm, maar later zakte dit naar de 50.
toen ben ik gaan win XP gaan installeren en daarna ASUS Probe..
daar gaf hij echter weer aan dat de temp rond de 60 graden zat.
Als ik de pc ook maar iets ga belasten loopt hij op tot boven de 60 graden..

Mijn vraag is of dit normaal is voor een dual core pentium??
Dit is de eerste keer dat ik hiermee werk, en kan er verder ook niets over vinden.

Wat is een normale temperatuur voor deze processors?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die processor kan bijna 100W verstoken, dat is ongeveer net zo veel als de prescotts gemiddeld doen en die worden ook zo warm. Zo lang je systeem stabiel blijft draaien zou ik me er geen zorgen over gaan maken.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Tja. het kan vanalles zijn. Zit je cpu-koeler er goed op? Niet te veel of te weinig koelpasta gebruikt? Heb je voldoende casefans?

En wat is " maar iets ga belasten" en "tot boven de 60 graden"? Als jouw proc 61 graden wordt na 10 min 100% belasting, dan vind ik dat niet eens veel. Is het 69 graden bij 2-3% belasting, dan is het wel veel...

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 14-08-2005 14:04 ]

Verwijderd

Wat voor koeler gebruik je dan? Word het koelblok zelf ook warm (is de warmte overdracht goed?)
Heb je (niet teveel) koelpasta gebruikt? Heb je voldoende airflow in de kast en word de kast zelf van binnen niet erg warm?

Je zou kunnen overwegen om extra casefan's aan te schaffen zodat de kast van binnen minder warm word. Je zou ook iets als een zalman cnps-7700 aan kunnen schaffen als je de temps serieus naar beneden wilt hebben.

• PurpleBlue
  • Niet online
LuukNouwen schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:03:
Tja. het kan vanalles zijn. Zit je cpu-koeler er goed op? Niet te veel of te weinig koelpasta gebruikt? Heb je voldoende casefans?

En wat is " maar iets ga belasten" en "tot boven de 60 graden"? Als jouw proc 61 graden wordt na 10 min 100% belasting, dan vind ik dat niet eens veel. Is het 69 graden bij 2-3% belasting, dan is het wel veel...
CPU cooler zit er goed op!
als ik hem ga belasten daar bedoel ik Office installeren mee..
data kopieren van mijn pc naar deze.. (4GB)
en dan zit de temp tegen de 70 a 72 graden aan

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Anders moet je een grotere cooler erop zetten, om de warmte beter weg te krijgen. De stock koelers voldoen, maar koelen niet geweldig...

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
PurpleBlue schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:06:
[...]

CPU cooler zit er goed op!
als ik hem ga belasten daar bedoel ik Office installeren mee..
data kopieren van mijn pc naar deze.. (4GB)
en dan zit de temp tegen de 70 a 72 graden aan
Dat is wel aan de hoge kant. Volgende de datasheet van de proc mag hij maar maximaal 70 graden worden. Hoe zit het met je casefans?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Die CPU stookt volgens Intel 130W.
Intel geeft sinds de Pentium4 de maximale waarden niet op in de datasheets omdat ze naar Intel's eigen zeggen kunnen verschillen per systeemconfiguratie. Intel berekent deze waarden door 75% van de TDP (Thermal Design Power, een theoretische waarde dus) te nemen. Tel dus voor het gemak 33% bovenop om de theoretische maximum te krijgen
Dat is dus ruim 170W op z'n top. (Wat dus niet snel gehaald wordt.)

De maximum temperatuur dat 'ie volgens Intel mag worden is 69,8 graden. Ik vermoed dat 'ie daar met stille koeling zeker overheen gaat.
Naar mijn mening dus een slechte CPU als je een stille PC wilt en toch binnen de specificaties van Intel wil blijven werken...

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PurpleBlue
  • Niet online
LuukNouwen schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:07:
[...]

Dat is wel aan de hoge kant. Volgende de datasheet van de proc mag hij maar maximaal 70 graden
worden. Hoe zit het met je casefans?
er zit 1 casefan in aan de voorkant en voor de rest niet.
De pc is voor mijn moeder en die wil alles zo stil mogelijk.. (dus zo min mogelijk fans)
ik zal zo even de cooler er af halen, en ff chekken.

Verwijderd

Met zo een opstelling ga je het dus niet redden... :)

Zet achteraan net onder je voeding een casefan van een stil merk op 7 volt oid, doe dit op de palats waar je hem nu hebt zitten (vooronder) ook en je krijgt al een degelijke airflow langs al je componenten.

Kies daarbij dan een stille cpu koeler (zoals de eerder genoemde zalman oid) en je temps zakken waar je bij staat :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Duidelijk een FAQ-gevalletje :) Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.