Al enige tijd ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte raid 1 oplossing voor mijn server. Eerder had ik dit topic erover gestart, maar dat topic liep helaas niet goed.
Uiteraard heb ik mijn zoektocht voortgezet en ik ben erachter gekomen dat de meest hardware raid controllers pci 64 bit of pci express zijn. En die zitten beide niet in mijn server, dus zoek eigenlijk een goede hardware raid controller die ook een 32 bit "normaal" pci-slot past. Dus mijn potentiele kandidaten (3ware 8006-2LP, Adaptec 2410SA, LSI Megaraid SATA 150-4) vielen af.
Via deze site en met een beetje hulp van google, kwam ik erachter dat zulke kaarten er wel zijn:
De ICP vortex GDT8546RZ: 32 bits pci compatible, linux compatible, maar zou erg prijzig zijn (kan geen prijs vinden)
De Intel SRCS14L: 32 bits pci compatible, linux compatible, en kost rond de 250 euro.
Welke 2 schijven ik ga gebruiken om te mirroren weet ik nog niet, maar in eerste instantie was mijn keuze de WD raptor. Het wordt iig een schijf met een hoge MTBF (dus een "professionele" schijf)...
Mijn vragen:
1. zijn er nog meer kaarten die ik kan gebruiken in mijn systeem (dus pci 32 bits compatible kaarten)?
2. wat zijn jullie ervaringen met de performance en de linux compatibiliteit van de kaarten hierboven en eventuele andere kaarten?
Uiteraard heb ik mijn zoektocht voortgezet en ik ben erachter gekomen dat de meest hardware raid controllers pci 64 bit of pci express zijn. En die zitten beide niet in mijn server, dus zoek eigenlijk een goede hardware raid controller die ook een 32 bit "normaal" pci-slot past. Dus mijn potentiele kandidaten (3ware 8006-2LP, Adaptec 2410SA, LSI Megaraid SATA 150-4) vielen af.
Via deze site en met een beetje hulp van google, kwam ik erachter dat zulke kaarten er wel zijn:
Met deze informatie ben ik aan het zoeken geslagen en ben ik tot moment van schrijven, het volgende tegen gekomen.(link) Intel SRCS14L Serial ATA RAID Controller — real hardware RAID. This is a four-port PCI cards for servers, based on an ICP Vortex chipset, driving SATA output using a pair of Silicon Image SiI3112A SATA chips, and with an Intel GC80303 dedicated I/O processor with 64MB of ECC SDRAM for processing XOR logic. Use the kernel's "gdth" driver (for ICP Vortex and for related Intel SCSI RAID cards). The Silicon Image chips are not the system-facing chipsets (1 2), and so don't determine driver support.
(link) ICP Vortex GDT8586RZ (4-port), GDT8546RZ (8-port) series — real hardware RAID: Uses Intel 80303 I/O processor and hardware XOR engine dedicated coprocessor, and includes 128MB cache. Works with the kernel's gdth driver version 3.04 or later. A file of hints on using the gdth driver with sundry distributions is available from ICP Vortex. (Adaptec acquired ICP Vortex — from Intel — in 2003.) One source says these cards are based on Silicon Image 3112 chips, which are probably not the system-facing chipsets, and so don't determine driver support.
De ICP vortex GDT8546RZ: 32 bits pci compatible, linux compatible, maar zou erg prijzig zijn (kan geen prijs vinden)
De Intel SRCS14L: 32 bits pci compatible, linux compatible, en kost rond de 250 euro.
Welke 2 schijven ik ga gebruiken om te mirroren weet ik nog niet, maar in eerste instantie was mijn keuze de WD raptor. Het wordt iig een schijf met een hoge MTBF (dus een "professionele" schijf)...
Mijn vragen:
1. zijn er nog meer kaarten die ik kan gebruiken in mijn systeem (dus pci 32 bits compatible kaarten)?
2. wat zijn jullie ervaringen met de performance en de linux compatibiliteit van de kaarten hierboven en eventuele andere kaarten?