[mening/ervaring] PCI hardware raid 1

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Al enige tijd ben ik bezig met het zoeken naar een geschikte raid 1 oplossing voor mijn server. Eerder had ik dit topic erover gestart, maar dat topic liep helaas niet goed.
Uiteraard heb ik mijn zoektocht voortgezet en ik ben erachter gekomen dat de meest hardware raid controllers pci 64 bit of pci express zijn. En die zitten beide niet in mijn server, dus zoek eigenlijk een goede hardware raid controller die ook een 32 bit "normaal" pci-slot past. Dus mijn potentiele kandidaten (3ware 8006-2LP, Adaptec 2410SA, LSI Megaraid SATA 150-4) vielen af.

Via deze site en met een beetje hulp van google, kwam ik erachter dat zulke kaarten er wel zijn:
(link) Intel SRCS14L Serial ATA RAID Controller — real hardware RAID. This is a four-port PCI cards for servers, based on an ICP Vortex chipset, driving SATA output using a pair of Silicon Image SiI3112A SATA chips, and with an Intel GC80303 dedicated I/O processor with 64MB of ECC SDRAM for processing XOR logic. Use the kernel's "gdth" driver (for ICP Vortex and for related Intel SCSI RAID cards). The Silicon Image chips are not the system-facing chipsets (1 2), and so don't determine driver support.

(link) ICP Vortex GDT8586RZ (4-port), GDT8546RZ (8-port) series — real hardware RAID: Uses Intel 80303 I/O processor and hardware XOR engine dedicated coprocessor, and includes 128MB cache. Works with the kernel's gdth driver version 3.04 or later. A file of hints on using the gdth driver with sundry distributions is available from ICP Vortex. (Adaptec acquired ICP Vortex — from Intel — in 2003.) One source says these cards are based on Silicon Image 3112 chips, which are probably not the system-facing chipsets, and so don't determine driver support.
Met deze informatie ben ik aan het zoeken geslagen en ben ik tot moment van schrijven, het volgende tegen gekomen.

De ICP vortex GDT8546RZ: 32 bits pci compatible, linux compatible, maar zou erg prijzig zijn (kan geen prijs vinden)
De Intel SRCS14L: 32 bits pci compatible, linux compatible, en kost rond de 250 euro.

Welke 2 schijven ik ga gebruiken om te mirroren weet ik nog niet, maar in eerste instantie was mijn keuze de WD raptor. Het wordt iig een schijf met een hoge MTBF (dus een "professionele" schijf)...

Mijn vragen:
1. zijn er nog meer kaarten die ik kan gebruiken in mijn systeem (dus pci 32 bits compatible kaarten)?
2. wat zijn jullie ervaringen met de performance en de linux compatibiliteit van de kaarten hierboven en eventuele andere kaarten?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:42
Voor raid 1 is geen enkele extra logica nodig. Alles moet gewoon naar 2 schrijven geschreven worden, meer niet. Hardware/software/OS-nivo, is in feite hetzelfde. Een hardware controller voor raid1 kopen is onzin.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Qua pure IO kan het verschil klein zijn. Maar het maakt natuurlijk nogal wat uit of de kernel op je pc requests gaat splitten/samenvoegen of de kernel/hardware op de controller.

M.a.w. mag je niet zeggen dat het qua performance helemaal niets uitmaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door irondog op 14-08-2005 16:24 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Brent
irondog schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 16:23:
Qua pure IO kan het verschil klein zijn. Maar het maakt natuurlijk nogal wat uit of de kernel op je pc requests gaat splitten/samenvoegen of de kernel/hardware op de controller.

M.a.w. mag je niet zeggen dat het qua performance helemaal niets uitmaakt.
Tuurlijk zal een chip een voordeel hebben zij het marginaal. Daarbij weet ik niet precies hoe de zgn software-chips te werk gaan, maar voor deze bewerking is dermate weinig rekenkracht nodig dat het zo goed als niets uit maakt.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Duidelijke taal, maar als ik ooit nog een keer raid 5 wil gaan doen dan is zo'n hardware kaart wel handig natuurlijk. Daarnaast wil ik de load op mijn cpu zo laag mogelijk houden...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Bij mijn weten kunnen alle in de TS genoemde kaarten gewoon in een 32/33 PCI slot werken, mits er geen condensatoren enzo achter het slot fysiek in de weg zitten. Als je slechts 2 disks wilt onder linux, ben je imho raar bezig om voor een hardware controller te gaan. Zodra het om 4 disks in raid10 gaat kan ik het me voorstellen, maar anders is het echt de meest functionele besparing die je kunt doen volgens mij om geen speciale controller te kopen.

[edit]Raid5 in de toekomst: Ja, en dan zul je naar alle waarschijnlijk toch zoveel moeten aanpassen dat je toch een schoen install zal doen, dus wat let je om tegen die tijd een "echte" hardware controller te kopen?

[ Voor 20% gewijzigd door Kippenijzer op 14-08-2005 18:01 ]

• Brent
Dan is een goede hardware matige de enige oplossing als je ook nog eens performance wil.

Overigens kunnen 64bits kaarten volgens mij gewoon in een PCI slot (mits geen obstructies) en draait hij dan op diens snelheid. Misschien dat je de nokjes even moet chekken.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Gezien de reacties in dit topic en gezien de dingen die ik gelezen heb is het inderdaad een beetje zonde van mijn geld om voor raid 1 een hardware controller te kopen. Dan ben ik veel beter af met linux software raid. Nu heb ik 2 sata controllers op mijn mobo zitten: "SATA/150 ICH5R" en "Promise 20378". Uiteraard wil ik de bios raid van deze controllers niet gebruiken, maar wil ik mijn raid via de linux kernel opzetten. Zou het verder nog uitmaken aan welke controller ik mijn sata schijven hang? die ICH5R heeft ook al 4 ATA schijven.....
Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een CAVIAR RE schijf. Deze zijn niet zo duur als een raptor en qua performance meer als voldoende. En de MTBF is lekker hoog :)

[ Voor 3% gewijzigd door Trax_Digitizer op 15-08-2005 13:10 ]

• Brent
Heb je soms een PCHDL (zoals ik)? Die Promise zit gewoon op de PCI bus dus als je daar ook al veel op zit kan dat een beetje vol worden (133MB/s max).

Verder lijkt het me dat het allemaal niets uitmaakt, misschien dat je de koeling even in de gaten moet houden, maar ik neem aan dat je dat al deed. Het zou me iig verbazen als er problemen waren.

Pagina: 1