Mysterie Vastlopen Van Systeem

Pagina: 1
Acties:

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Beste Tweakers,

Ik heb al sinds een tijd zo een AC-Ryan kast aangeschaft als klein modcaseje (voor de rest niet speciaal) (Link: http://www.acryan.com/img/products_images/ACR-AC-UV_250.jpg )

Nou heb ik het probleem dat mijn computer steeds spontaan vast begint te slaan. Ik had gekeken naar de hitte van de processor maar deze blijft hangen tussen de 50 en de 55 graden.

Wel waar ik nieuwsgierig naar ben is dat ik toen mijn voeding erin deed ik van die kleine blokjes had gekocht...waarmee je de originele connectoren eraf kon halen en dan een andere kleur erop kon bevestigen (Link: http://www.acryan.com/img/products_images/ACR-CB8508_250.jpg ) Zulke dus.

Zou het mogelijk zijn dat ik af en toe stroom verlies tussen me voeding en HD ofzo? zou dit een reden van vastslaan kunnen zijn?

Is het eventueel nog iets van een memory probleem..want nog een voorbeeld als ik bijvoorbeeld een dvd wil kopieëren en ik doe een originele dvd of kopie dvd in me dvd lezer...en in me brander een lege dvd.....dan slaat mijn systeem vast na enkele tijd branden. Maar als ik vanaf mijn HD iets brand heb ik dit probleem niet.

Ook bij games heb ik vaak last nu dat hij gewoon vastslaan....echt hard vastslaat....

Any idea's?

Thnx

Verwijderd

probeer hou eens straling uit de buurt, je case is niet afgeschermd daarom is ie ERG gevoelig voor straling!

• MrCaleb
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:07:
probeer hou eens straling uit de buurt, je case is niet afgeschermd daarom is ie ERG gevoelig voor straling!
Ik ga ervanuit dat je een geintje maakt :P

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Klinkt alsof je voeding het niet aankan (hoe oud is ie? al een leeggezogen met stofzuiger?) of je geheugen is een beetje brak of zit er niet goed in. Indien je de mogelijkheid hebt, probeer ze eens in de andere geheugen slots of test met andere plakjes (of druk ze gewoon eens goed aan).

Wat heb je zelf overigens al uitgeprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door MetalRush op 14-08-2005 13:10 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Meestal als je computer echt 'hard vastslaat' moet je het gaan zoeken in de processor... Maar brakke voeding geeft altijd de meest funky effecten! >:) Heb je geen andere ATX voeding waarmee je het kunt uitsluiten?

Kijk anders ook of de processor koeler wel goed op de processor zit!

[ Voor 5% gewijzigd door adoy op 14-08-2005 13:10 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• MrCaleb
MetalRush schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:09:
Klinkt alsof je voeding het niet aankan (hoe oud is ie? al een leeggezogen met stofzuiger?) of je geheugen is een beetje brak of zit er niet goed in. Indien je de mogelijkheid hebt, probeer ze eens in de andere geheugen slots of test met andere plakjes (of druk ze gewoon eens goed aan).
Mja zat ik ook al aan te denken. Ik zal ff de voeding leegzuigen. Op zich moet die ut aankunnen 24 pins 400Watt voeding. Heb voor de rest weinig randapparatuur en geen krachtige videokaart ofzo erop zitten.....PCI Express kaartje 128MB. Zal me geheugen is aanduwen heb em wel opgehad en mee gesjouwd misschien zit dat idd niet helemaal lekker

• MrCaleb
adoy schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:09:
Meestal als je computer echt 'hard vastslaat' moet je het gaan zoeken in de processor... Maar brakke voeding geeft altijd de meest funky effecten! >:) Heb je geen andere ATX voeding waarmee je het kunt uitsluiten?

Kijk anders ook of de processor koeler wel goed op de processor zit!
Ook een goed idee ja...zal ff die koeler checken nog :) even goede richtlijnen hehehe

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Mss je RAM gegeugen. Ik heb een vergelijkbaar probleem als ik een staafje DDR dat ik nog liggen had bijsteek, en dan mijn PC zwaar belast, en een programma afsluit, dan doet ie niks meer. Reepje ram eruit, en geen enkel probleem.
Alles blijft dan op het scherm staan, ik kan nog via ctrl-alt-del vragen om taakbeheer te openen, maar taakbeheer geraakt niet geopend.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 14-08-2005 13:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

brakke voeding geeft funcky effecten? Dat hoeft niet hoor, hij kan dan gewoon resetten.
Je krijgt vaak niet eens een blauw scherm.
Maar met vastlopen bedoel je dat het scherm freezed? dat ie blijft hangen en dat jij dan op reset moet drukken?

Richt anders eens een grote fan, (tafelventilator oid) op je open kast, kijk of het dan nog steeds gebeurd.
Probeer eens een tijdje je mem te testen met memtest(+/86). ff een iso ficken op cd, en dan booten vanaf cd en memtest gaat automatisch lopen. paar uur wachten en kijken of er dan errosr zijn verschenen.
Zo ja, dan is je mem verrot, of loopt het op te strakke timings, of is je voeding te zwak...

ps, je kan beter nog ff je gehele systeem specs hierneer poten. En er goed bijzetten wat voor een voeding je hebt.

systeem specs

• MrCaleb
DaOverclocker schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:15:
brakke voeding geeft funcky effecten? Dat hoeft niet hoor, hij kan dan gewoon resetten.
Je krijgt vaak niet eens een blauw scherm.
Maar met vastlopen bedoel je dat het scherm freezed? dat ie blijft hangen en dat jij dan op reset moet drukken?

Richt anders eens een grote fan, (tafelventilator oid) op je open kast, kijk of het dan nog steeds gebeurd.
Probeer eens een tijdje je mem te testen met memtest(+/86). ff een iso ficken op cd, en dan booten vanaf cd en memtest gaat automatisch lopen. paar uur wachten en kijken of er dan errosr zijn verschenen.
Zo ja, dan is je mem verrot, of loopt het op te strakke timings, of is je voeding te zwak...

ps, je kan beter nog ff je gehele systeem specs hierneer poten. En er goed bijzetten wat voor een voeding je hebt.
Is idd wel een goed idee ja......Kom er net ook achter dat er gewoon een mug in me PC leeft..heel schattig. Heb nu even al me hardware aangedrukt en gecheckt...mem even in ander slot gedaan dus dat loopt weer beter nu. Zal binnenkort even me gehele specs posten. Alvast bedankt iedereen

Verwijderd

MrCaleb schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:08:
[...]

Ik ga ervanuit dat je een geintje maakt :P
nee, als je gaat bellen met je GSM naast je nietafgeschermde pc, dan crasht ie(volgens mij :P )

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:32:
[...]
nee, als je gaat bellen met je GSM naast je nietafgeschermde pc, dan crasht ie(volgens mij :P )
Deze onzin kan men beter negeren lijkt me.

Ik zit al jaren met allerlei soorten draadloze centrales naast de PC en diverse GSM's hebben ook in de buurt mogen vertoeven. Geen enkel probleem gehad net als de vele anderen die hun GSM naast, onder, terzijde van of op hun PC hebben liggen.

ARME AOW’er

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Als je weet hoe dicht de signalen naast elkaar lopen op een moederbord, en dat een tussenlaag als massavlag wordt gebruikt, weet je dat die storing allemaal wel meevalt, met je gsm zal je em niet doen crashen tenzij je je GSM tegen het moederbord houd (en dan nog).

(Heb als eindwerk een meettoestel gemaakt om via 1 ingang op 16 uitgangen te meten tot een 3tal GHz, dus ik weet wel wat storing wel en niet is.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MrCaleb
Weet dat me topic al vrij oud is.

Had vandaag een nieuwe voeding gekocht geinstalleerd.

Niet dat dit mijn probleem opgelost heeft.
Nou is het zo dat als ik me pc een koude start geef en me bios in glip ik zie dat hij dan al rond de 50 Graden draait.
Dit is nou niet helemaal goed volgens mij?
Ook kreeg ik een CPU FAN error toen ik hem opstarte.
Dit zou mogelijk een Cooler probleem zijn denk ik?

Is me PC nou gewoon te heet (vooral slaat hij snel vast als ik games opstart)
Denk je dat een nieuwe Cooler me probleem op lost?
Dat is me enigste kans nog volgens mij

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

Heb je de troubleshooter al bekeken? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter < je hebt nog wel het een en ander te proberen over :).

Wat voor moederbord/CPU heb je? Als je PC net uren heeft uitgestaan, en vervolgens heb je 50 graden op een koude start waarbij je direct je BIOS ingaat, dan klopt er iets niet nee.

Die CPU fan error wil zeggen dat er geen RPM signaal op de CPU power fan connector op je moederbord is gevonden. Hoeft geen ramp te zijn, je kan die melding gewoon in je BIOS uitzetten meestal. Dan moet je CPU fan natuurlijk wel aan een molex oid hangen, of toevallig geen RPM draad hebben (of je hebt waterkoeling). Of is de fan van je CPU koeler écht niet aangesloten/defect/geblokkeerd?

Kijk eerst maar eens in de troubleshooter en post het resultaat van de dingen die daarin staan om te proberen :).
Guardian Angel schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:44:
[...]

Deze onzin kan men beter negeren lijkt me.

Ik zit al jaren met allerlei soorten draadloze centrales naast de PC en diverse GSM's hebben ook in de buurt mogen vertoeven. Geen enkel probleem gehad net als de vele anderen die hun GSM naast, onder, terzijde van of op hun PC hebben liggen.
Inderdaad, ik draai ook al jaren zonder sidepanels. CRT monitoren kunnen wel raar doen. Nu weet ik wel dat een GSM de meeste straling geeft tijdens het maken van een verbinding of de eerste seconde dat je telefoon gaat rinkelen als iemand je belt (yeah, Mythbusters is leerzaam), ik heb niet getest of je wel kan bellen (het gesprek zelf, niet het draaien van het nummer en verbinding maken) naast een CRT monitor. Maar de seconde dat ik een SMS verstuurde kreeg ik wel even wat rare zooi te zien. Maar de PC crashte gelukkig niet ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 04-01-2006 09:15 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• MrCaleb
Mja wat ze ook aangeven:
Chipset temperatur van rond 30 graden idle en 50 graden stressed is normaal. Neem anders betere koeler/koelpasta/airflow.
Mijne is dus al tussen 50 en 60 bij idle.
Dus dan ga ik ervanuit dat als ik bezig ben of game deze zown 20 graden stijgt.
Ergens wel logisch dat me systeem dan freezed.

Sinds ik dan tog bezig ben.
Want idd me CPU Fan (koeler van Intel) die kapt er ook gewoon mee af en toe..letterlijk spint niet meer helemaal nix.

Nou zag ik bij Mycom dus zown Spire koelertje van 10 euro
Maar ook een Zalman koeler van 40 euro.
Nou vraag ik me af of die Spire koeler het weer terug kan draaien naar normale temp.
Of zal ik voor de zekerheid beter een Zalman koeler aanschaffen?

Tis ook een modcase..die is van kunststof en me kast staat wel tussen 2 stukken hout in een kast (Vraag me nie waarom had nooit een modcase moeten nemen).

Dus eigelijk als eindpunt wat ik ga proberen: Zalman of Spire?

Spire Coolflow:
http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=104011&productType=1

Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler:
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=78351&productType=1

Alvast bedankt :) hehe

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Mentalist

[avdD]

Nogmaals, wat voor CPU en moederbord heb je?

Het kan ook dat je huidige koeler geen goed contact maakt met je CPU. Zie de troubleshooter dus.

Als je fan soms totaal stopt is het onwaarschijnlijk dat dat door tempcontrol gebeurd, die mogelijkheid komt vrij weinig voor. Die zal dan wel defect zijn. Loopt ie als ie wel loopt wel op volle toeren/soepel, spint de fan verder als je 'm met je vinger stopt en weer loslaat?

Kijk op de website van Spire of jouw CPU door die koeler te koelen is. Als je niet overclockt en wat casefans hebt, en geen extreme stilte hoeft moet die koeler dan gewoon volstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 04-01-2006 10:29 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• MrCaleb
W3ird_N3rd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:28:
Nogmaals, wat voor CPU en moederbord heb je?

Het kan ook dat je huidige koeler geen goed contact maakt met je CPU. Zie de troubleshooter dus.

Als je fan soms totaal stopt is het onwaarschijnlijk dat dat door tempcontrol gebeurd, die mogelijkheid komt vrij weinig voor. Die zal dan wel defect zijn. Loopt ie als ie wel loopt wel op volle toeren/soepel, spint de fan verder als je 'm met je vinger stopt en weer loslaat?

Kijk op de website van Spire of jouw CPU door die koeler te koelen is. Als je niet overclockt en wat casefans hebt, en geen extreme stilte hoeft moet die koeler dan gewoon volstaan.
Sorry,
Heb een Intel Pentium 4 Processor (Socket 775) 3.0 GHz.
En heb een ASUS P5GD2 moederbord.
De fan draaide in de eerste instantie helemaal niet meer. Toen gaf ik er met me vinger een slinger aan toen begon die weer te draaien. Maar als ik hem stop met me vinger..draait die of ongelovelijk langzaam tot ik hem zelf doordraai of hij blijft gewoon stil hangen.

Spire coolflow staat nie eens op hun website lol... (van spirecoolers.com)

BTW: Thnx nog voor de faqs en troubleshoot guide. staat veel bruikbare info in :)
Thnx

[ Voor 9% gewijzigd door MrCaleb op 04-01-2006 10:54 ]

• MrCaleb
Tog maar ff coolertje gekocht...gewoon zown standaard CoolMasters Coolertje.
Mycom zei ook al dat het te proberen viel (maarja wat weet MyCom).
Ga het gewoon testen als ik thuis ben :P
Dan post ik ut resultaat nog wel even dan mag de boel dicht hier van mij lol

• MrCaleb
Met me nieuwe koeler is een koude start 34 graden..voor zown half uur blijft hij sukkelen tussen 30 en 38 graden.

Nieuwe Koeler lost mijn probleem dus op in dit geval
had wel me bios settings weer op de fabrieksinstellingen laten plaatsen :D

This Topic Is Clear!
Bedankt voor alle informatie in ieder geval heren en dames :D
Pagina: 1