Toon posts:

[Digitale fotos] Kader invoegen en afdrukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om 80 fotos af te laten drukken bij een online winkel.
Nu wil ik bij vrijwel alle fotos een witte kader van 15px invoegen.
Dit heb ik in photoshop netjes gedaan (rand => wit => 15px => binnen)

De resolutie v/d foto is 1200x800 inclusief een wit kader aan de binnenkant van 15px.
Nu is mijn vraag, als ik dit zo upload naar een fotozaak en ze drukken de boel af, is dan mijn kader nog steeds netjes 15px? of zijn er bv een aantal foto's met ongelijke kaders, of dat de linker kant van de foto een bredere kader heeft dan de rechter kant?
Dit vraag ik omdat ik op de meeste sites ziet staan dat je op moet passen met bewerkte fotos.

Ik hoor het graag.
Bedankt,

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
De hema heeft de mijne ooit afgedrukt, en mijn kader was zoals je het beschrijft. Ongelijk, of bijna helemaal weg :X :(

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ooit een stukje tekst in een foto gezet waarbij de left-margin gelijk was aan de bottom-margin. Na het afdrukken was het niet meer exact gelijk. Ik zou er daarom voorzichtig mee zijn.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In mijn ervaring kun je er geen peil op trekken. De ene keer snijden ze afdrukken zus af, de andere keer weer zo. Met een kader blijft het risico gewoon bestaan dat het ongelijk wordt afgesneden en het kader dus asymmetrisch is.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dus..
Dit houdt dus in (als ik geen kader had) dat ze af en toe gewoon de foto kleiner maken als hij al op de JUISTE verhouding afgeleverd wordt 2:3.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien wel, misschien niet. Je weet het pas als je de afdrukken in je hand hebt...

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Psies Dylan... Zoals koraks al zegt, misschien wel misschien niet. Je komt er pas achter als je ze in je handen hebt. Ook ik dacht toen, als ze maar op de juiste verhouding blijven, moeten ze ook juist gesneden worden. Blijkbaar niet dus.

Misschien is het inmiddels verbeterd. Mijn laatste digitale prints waren 2 jaar geleden. Daarna ben ik niet meer op vakantie gegaan, en dat zijn doorgaans de enige die ik laat afdrukken...

Verwijderd

Als je die 15px wit nou 's vervangt door 14px wit en 1px lichtgrijs? Dan ziet de afdruk-apparatuur die witte rand niet als overbodige info, maar zal 'ie de hele foto netjes afdrukken.
Hoop ik... :)

Verwijderd

Als je naar een normale fotozaak gaat en er expliciet bij vermeldt wat de voorwaarden van de foto's zijn, dan gaat het meestal wel goed. Je foto's worden er wat duurder door maar dat zou je dan weinig moeten interesseren.

Je kunt bij de meeste fotozaken ook voor zgn. Prestige print kiezen, dat is het luxere formaat dan zit er af fotozaak een randje omheen... Moeten ze alleen je foto's nog goed afdrukken... Als je ze op 10 x 15 of 20 x 30 resized, gaat het meestal wel goed.

Verwijderd

kick:

omdat ik hier niet een nieuw topic voor wil openen en ik via de search niet snel tot een antwoord kwam.

Als ik een foto, van 3200x2400 crop tot 3128x1548 en deze af laat drukken op 30x45cm zal deze foto er dan vervormd uit komen te zien (uitgerekt tot 30x45cm formaat) of zal de foto in de crop afgedrukt worden met witte vlakken er omheen? de witte vlakken zijn dan geen probleem, die kunnen later nog weggesneden worden.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Voor de zekerheid kan je toch gewoon een wit kader er omheen maken?

Verwijderd

maar hoe krijg ik dan een kader precies om de foto heen, zodat ie zonder vervormingen wordt afgedrukt?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je weet dat het oorspronkelijke formaat 3200x2400 is en ik ga er even vanuit dat dit zonder vervormingen wordt afgedrukt. Wanneer je een nieuw bestand met een witte background met die grootte in Photoshop opent en vervolgens je foto erin plakt, zal deze geheel automagisch al gecentreerd staan, met een wit kader. Even control-E om de layers te mergen en klaar. Andere programma's op identieke wijze.

Verwijderd

klinkt inderdaad best logisch ja :) kan ik de kaders net zo goed laten zitten als ik de foto b.v. inlijst

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
edit: ehm... oud topic?

Ik heb 't eens een keer gedaan op poster formaat, met flinke randen eromheen + tekst. Geen probleem, perfect gedaan (Hema). Verhouding was toen wel perfect op 2:3 gebracht, anders krijg je volgens mij daar standaard lelijke witte randen. (Was bij andere foto's zo)

[ Voor 10% gewijzigd door inquestos op 08-11-2005 15:48 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 02:20:
kick:

omdat ik hier niet een nieuw topic voor wil openen en ik via de search niet snel tot een antwoord kwam.

Als ik een foto, van 3200x2400 crop tot 3128x1548 en deze af laat drukken op 30x45cm zal deze foto er dan vervormd uit komen te zien (uitgerekt tot 30x45cm formaat) of zal de foto in de crop afgedrukt worden met witte vlakken er omheen? de witte vlakken zijn dan geen probleem, die kunnen later nog weggesneden worden.
Neem gewoon even contact op met de shop waar je de foto af laat drukken, dan weet je zeker wat ze doen, en of je zwarte, witte randen krijgt, of dat ze een deel croppen. Vervormen zullen ze waarschijnlijk niet doen, dat kan je niet maken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Ik heb laatst een "test-rondje" langs 4 online afdruk winkels gemaakt:

Omdat ik 300 vakantie foto's moest afdrukken wilde ik wel van te voren weten hoe het er uit kwam te zien. Het ging mij meer om de afdrukresultaten en hoe het croppen in zijn werk ging. (ik liet de foto's op 4:3). Maar er zijn een aantal winkels waar je aan kan geven of je 4:3 wil of 3:2. Dus als je 4:3 wil met hoogte 10 cm krijg je dus niet 10x15. Maar 10x13,3.

Ik was nog voornemens om hier een minitestje over te posten maar ik ben een beetje lui geloof ik :O .

Maar om je een beetje op weg te helpen: Dixons druk de foto's af zoals ze aangeleverd worden (ook qua kleur etc) de rest van onderstaand rijtje wil nog wel optimalisaties uitvoeren. Waarbij Kruitvat en AH dezelfde centrale hebben en dus dezelfde resultaten.

HEMA
Dixons
Kruidvat
Albert Heijn

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik heb toevallig vandaag een proefselectie opgehaald bij de HEMA.. ik had er een randje omheen gezet maar soms is het randje helemaal weg, soms is alleen de onderste over gebleven, soms heb ik een halve onderrand..Dus nu zitten ze in lijstjes met van die papieren frames.( paspartou? ) ik had het digi formaat van de hema gebruikt, 11,4*15 maar heb ze nu in lijstjes met frame van 9*11 om die lelijke randen maar weg te werken.

No worries m8

Pagina: 1