[SATA] XP-installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik heb vandaag de pc in de aanbieding in de mediamarkt gehaald
De Acer Aspire E500-E97T

Ik heb deze pc aangeraden aan een bekende, voor hem hoeft het ding eigenlijk alleen te werken.
Maar ik had em beloofd dat ik hem gebruiksklaar zou maken.

Dus pc mee naar huis genomen, start hem op en nix. Een opstart-scherm en meer niet. Dus de kast maar eens open geschroeft, en een losse SATA kabel blijkt de oorzaak.
Daarna netje de image op de pc laten zetten.

Maar ik wilde een volledige format doen, want die zooi die er standaard opstaat heeft die man toch niet nodig.

Maar dat ging dus mooi niet op:P
Zoek werk leerde mij dat ik op F6 moest klikken en daarna een diskette erin proppen met de drivers
Maar ik kan dus nergens vinden welke drivers...

HD Hitachi 250GB (Vaste schijven Station #1 - HDT72252 5DLA380 SCSI Disk Device (232 GB))
En over mijn moederbord kan ik niets vinden (behalve dat er een P4 Socket 519 op zit in combinatie met een pci-expres slot)

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voortaan eerst kijken welke drivers er dus op het draaiende systeem worden gebruikt....
Acer heeft de drivers namelijk niet online staan voor die dingen.

Maybe als je mazzel hebt staan de drivers nog op de HDD net als de i386 dir, of op de (bijgeleverde ?_ recovery CD.. Anders moet je dus gaan kijken welk moederbord voor een 775pins Intel er met ATI onboard graphics en SATA worden geleverd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Vaak zit er bij het moederbord/pc een floppy of een CD-ROM waar de benodigde drivers opstaan, probeer desnoods door te kijken _op_ het moederbord de Sata-chip (raid?) te achterhalen.
Misschien staan de desbetreffende drivers online bij het typenummer van de PC of bij de soort chip (serienummer!), vaak is er vast wel iets online te vinden.

suc6! niets is vervelender dan uren zoeken naar geschikte drivers voor "onbekende" hardware.

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet weten wat voor S-ATA controller je hebt om er drivers voor te vinden.
Een moederbord met socket 519, die bestaan echt niet. Dus even kijken wat je daar nu precies hebt en gewoon even google op de type/partnummers.

• Pittie
BackSlash32 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 23:27:
Voortaan eerst kijken welke drivers er dus op het draaiende systeem worden gebruikt....
Acer heeft de drivers namelijk niet online staan voor die dingen.

Maybe als je mazzel hebt staan de drivers nog op de HDD net als de i386 dir, of op de (bijgeleverde ?_ recovery CD.. Anders moet je dus gaan kijken welk moederbord voor een 775pins Intel er met ATI onboard graphics en SATA worden geleverd...
ik heb het systeem nog draaiend :)
ik wilde de setup van winXP laten formateren, maar daar zover kwam ik dus niet eens
dus hoe kan k bekijken welke ik nu nodig heb?

Verwijderd

Niet zo slim om een gloednieuwe pc te formateren zonder de drivers te hebben gecontroleerd. Maar goed, gebeurd is gebreurd.

Zit er niet een image cd of een driver cd bij! Dat is meestal wel bij dit soort merken.

• Pittie
enne de enige cdtjes die ik erbij heb gekregen zijn een zelf gebrande image om opnieuw zooi erop te zetten (zitten geen drivers voor sata controller bij :S)

een cd voor mn mobo (bios volgens mij) (maar daar staat ook geen bruikbare info op :(
en een cd voor mn beeldscherm en dat was alles

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

socket 519?

een 939 of een 478 lijkt me waarschijnlijker...en die drivers..dat is een kwestie van ff opzoeken wat voor S-ata controller je hebt, en daar de juiste driver bij zoeken, maar die zit ongetwijfeld ook ergens op een bijgeleverde cdrom lijkt me :)

op die mobo cd staat t wel, lijkt me.... zoeken naar een TXSETUP.OEM helpt may be?

[ Voor 15% gewijzigd door kamstra op 13-08-2005 23:37 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kallum!

Kijk eerst eens bij apparaatbeheer wat daar nu voor SCSI controller staat?
Huh? SCSI? ik heb toch sata? Jawel; maar voor SATA (raid) controllers geldt dezelfde aanduiding ;).

Vervolgens staat er op de HD zelf hoogstwaarschijnlijk ook een i386 map en ook een map waar de drivers in moeten staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

!tip, als je niet weet waar je aan begint.. begin er dan ook niet aan....
Koop een acer (das 1) eb laat het dan zo....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Pittie
okej, even kalm :P
--> hebben jullie hier iets aan?
http://members.home.nl/stefanpittie/naamloos.JPG

enne ik heb inderdaad een map i386, maar hier staan heeeel veeeel files in...

• Pittie
MRic3 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 23:45:
!tip, als je niet weet waar je aan begint.. begin er dan ook niet aan....
Koop een acer (das 1) eb laat het dan zo....
ik heb vaak genoeg drivers of iets dergelijks op het net gezocht.
Mijn oude pc heb ik ook vaker geformateerd, ik heb alleen nog nooit gewerkt met een SATA hd, voor alles is een eerste keer he

ik heb nu ook een map drv gevonden, maar staat alleen het volgende in
lan0
modem0
vga0
vga1
vga2
vga4

[ Voor 12% gewijzigd door Pittie op 13-08-2005 23:50 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pittie schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 23:46:
enne ik heb inderdaad een map i386, maar hier staan heeeel veeeel files in...
Das je Windows installatie "CD" maar dan naar de harde schijf gekopieerd.
Daarmee kan je zelfs een eigen installatieCD maken.

Eventueel met je SATA drivers geintegreerd: [search=slipstream sata driver windows]

PS: je SATA controller is een ULi 1573 Southbridge chipset-integrated oplossing; dat geeft je in ieder geval alvast een richting om te zoeken.

http://www.uli.com.tw/eng/support/drivers.php

Kun je eens rechtsklik op die controller doen en dan kijken bij het Stuurprogramma-tabblad?

[ Voor 50% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2005 00:04 ]

• Pittie
how, nu heb je die link weggemieterd met de driver?
die heb k net gedownload om te kijken wat het was

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zie edit, ik wil even zeker weten dat ik je een goeie link geef ;)

Als je daar m5281, m5287 of m5289.sys ziet staan zit ie daarbij.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2005 00:07 ]

• Pittie
BackSlash32 schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:05:
Zie edit, ik wil even zeker weten dat ik je een goeie link geef ;)

Als je daar m5281, m5287 of m5289.sys ziet staan zit ie daarbij.
ajb

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stefanpittie/naamloos2.JPG

bij stuurprogramma gegevens staat m5287, dus dan moet deze de goede zijn :)

maar nu :P (kweet het op sommige gebieden ben k dom)
nu heb ik die exe file (van die driver, hoe moet ik deze nu op floppy zette?)
of iig welke files?

[ Voor 29% gewijzigd door Pittie op 14-08-2005 00:10 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*uche*

[edit]
lama ;)

Die exe kun je met winzip gewoon extracten naar een folder.
Daar staat dan een folder SATA, met daarin weer de folder waar de desbetreffende driverfiles in staan :)

Deze bestanden zet je dan op flop:

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/ulisata.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2005 00:13 ]

• Pittie
ik heb het gevonden :)
weet wat geleerd, dat je een exe met winzip kunt uitpakken.

Ik ga het zometeen proberen (nu ff een diskette station regelen (uit andere pc ;) )

Iig wil ik je hartstikke bedanken voor al je hulp BackSlash32 _/-\o_

Ik zal zowieso morgen nog iets laten weten (en dan hopelijk positief nieuws)

[ Voor 4% gewijzigd door Pittie op 14-08-2005 00:19 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Pittie schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:18:
ik heb het gevonden :)
weet wat geleerd, dat je een exe met winzip kunt uitpakken.
Dat gaat natuurlijk lang niet voor alle exe's op he ;) Maar drivers en service packs over het algemeen wel. Als je WinRAR ohebt zie je met een rechtermuisklik op het bestand de unpack-opties erbij staan. Bij niet uitpakbare/gecompileerde .exe's staan ze er niet. Bij andere packers vast ook wel :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

http://www.acer.nl/acereu...=3&ctx1=NL&crc=2617663687

is het deze soms
op de site van acer staat de link naar de disk

http://www.acer.com.cn/dr...product=ASE500&path=WinXP

succes

• Pittie
Het is ongeveer die pc, maar ook weer niet helemaal :P
Ik heb bijvoorbeeld geen een ati x300SE en niet ATI XPress200
en bij het geheugen op mn mobo staat DDR2 667 en er ik heb 4usb poorten ipv 6

Maar het werkt inmiddels prima :9
dus nogmaals bedankt allemaal

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 16:22
Hoi,

Ik heb dus ook mooi problemen met deze bak.
Ding is niet prime stabiel te krijgen :( . Wil ik een losse windows xp pro er op gooien : BSOD.
Enigste fout meldingen die ik er uit krijg : irq not eqaul. Nu heb ik dus zaterdag deze pc terug gebracht. hagel nieuwe mee gekregen en weer dezelfde ongein. Iemand hier ervaring mee ??

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Madnessy schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:11:
Hoi,

Ding is niet prime stabiel te krijgen :( . Wil ik een losse windows xp pro er op gooien : BSOD.
Enigste fout meldingen die ik er uit krijg : irq not eqaul. Nu heb ik dus zaterdag deze pc terug gebracht. hagel nieuwe mee gekregen en weer dezelfde ongein. Iemand hier ervaring mee ??
Misschien zou het handig zijn als je over je eigen problemen even een apart topic opent. Dat is wel zo overzichtelijk. Kan je daarin gelijk wat meer informatie over je machine en je pgoingen het op te lossen vertellen? Als het om bsod's gaat kan je in Windows XP en 2000 BSOD guide en de Windows Operating Systems - FAQ veel informatie vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb deze pc aangeraden aan een bekende, voor hem hoeft het ding eigenlijk alleen te werken.
Maar ik had em beloofd dat ik hem gebruiksklaar zou maken.
Dat doe je gewoon door alles zo te laten. Is ook handiger voor het geval de helpdesk gebeld moet worden tenzij JIJ telkens ingeschakeld wilt worden.

In het algemeen zijn die PC's prima geconfigureerd en werken alle bijgeleverde programma's probleemloos.

ARME AOW’er

• Madnessy
sanfranjake schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:32:
[...]

Misschien zou het handig zijn als je over je eigen problemen even een apart topic opent. Dat is wel zo overzichtelijk. Kan je daarin gelijk wat meer informatie over je machine en je pgoingen het op te lossen vertellen? Als het om bsod's gaat kan je in Windows XP en 2000 BSOD guide en de Windows Operating Systems - FAQ veel informatie vinden :)
Naja problemen , het zijn gewoon bsods :)
en morgen gaan we voor de 3e keer naar de media markt (god wat ben ik blij dat het niet mijn eigen computer is :X )

• Madnessy
Madnessy schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 23:02:
[...]

Naja problemen , het zijn gewoon bsods :)
en morgen gaan we voor de 3e keer naar de media markt (god wat ben ik blij dat het niet mijn eigen computer is :X )
Probleem opgelost (8>
Pc terug gebracht en ergens anders nieuwe besteld O-)

Verwijderd

Hoi,

Je bent niet de enige. Ik heb deze pc afgelopen zaterdag gekocht en ook bij mij vanaf dag 1 constant foutmeldingen en BSOD's. Ik heb echt geen idee waar aan het kan liggen. De ene keer gooit hij explorer eruit, dan weer messenger, games draait ie 5 minuten en dan crashed het hele systeem. Gewoon niet stabiel te krijgen. Vind ik eigenlijk niet kunnen voor een splinternieuwe pc. Er zit verder ook geen cd bij met windows xp of drivers o.i.d. XP pro kan ik ook niet installeren want dan geeft hij aan dat de huidige versie te nieuw is. Ik breng hem ook maar terug naar de mediamarkt denk ik.
Madnessy schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:11:
Hoi,

Pagina: 1