Toon posts:

Abit AI7 + P4 3,4E boot niet meer na plaatsen GeIL geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren van mijn nieuwe geheugen wil mijn PC niet meer booten en geeft de volgende foutmelding:

Award BootBlock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.
Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_
BIOS ROM checksum error

Mijn specs:

Intel Prescott 3.4E
Abit AI-7 bios 19
512MB DDR400 RAM
Maxtor 160GB/8MB cache
Asus X850XT PE + Catalyst 5.7
PSU Q-tec 400W

Het nieuwe geheugen:
GeIL One BH PC3200 4 * 512 MB

Ik heb het bios geflashed maar zonder resultaat. De foutmelding blijft verschijnen! Ook het oude geheugen erin doen heeft geen succes opgeleverd. Kaal opstarten heeft ook niet geholpen. Ik kan nu niet in het bios komen op bepaalde instellingen te veranderen! Wat moet ik doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 22:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ziet er zo naar uit dat op een of andere manier je bios vernaggeld is.
Op wat voor een manier heb je de bios geflashed? Wat je zou kunnen proberen is een andere bioschip te pakken omdat deze mogelijk defect is.
Heb je ook rekening gehouden met ESD?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:36

Thandor

SilverStreak

Heb je het BIOS geflashed met het nieuwe geheugen erin ?
BIOS Clear/Reset al geprobeerd ?

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 13-08-2005 22:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan

Ik heb mezelf telkens antistatisch gemaakt! Door het frame van de PC aan te raken of de verwarming.

Ik heb een dos-bootdisk gemaakt met daarop AWDflash en het bios. Na het opstarten en de bekende foutmelding werd AWDflash geladen en het bios correct geflashed. Toen de flash klaar was begon het programma te piepen en heb ik de PC uitgeschakeld en het cosmos (?) gecleared.

Wat is nou de juiste manier om het bios te resetten. Spanning eraf, jumper op clear en 5 minuten wachten? Of moet ook de batterij eruit?

Hoe kom ik aan een nieuwe chip? Via Abit zeker?

@Thandor: Ik ga nu het bios flashen met het nieuwe geheugen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 08:51 ]

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 01:12
Ik heb sinds afgelopen woensdag hetzelfde probleem met mijn epox. Volgens de ledjes op het mobo en wat tests(alles loskoppelen etc.) ben ik erop uitgekomen dat het of mijn bios of mijn cpu. Aangezien ik geen gekke dingen heb gedaan met de cpu, lijkt me dat de bios bij mij ook vernaggeld is. Bij epox kon ik na wat correspondentie zo een nieuwe chip bestellen incl goede bios voor 14 euro. De oude kan ik opsturen en dan flashen ze die ook opnieuw, dan hoef ik alleen maar verzendkosten te betalen. Goede service dus van epox.

Je zal dus waarschijnlijk idd bij Abit een aanvraag moeten doen, of als je iemand kent die hetzelfde mobo heeft daar je huidige chip laten hotflashen. Ik weet niet precies hoe dat gaat, maar dat kan je hier op got zeker vinden. Ook zijn er wel wat sites te vinden waar je voorgeflashte biossen kan kopen. mocht Abit niet bereid zijn om te helpen. Hier is 1 voorbeeld. Abit zal waarschijnlijk wel helpen gezien het verkoop praatje op hun site rondom service aan de klant.

flickr - WOT Profile - Game PC

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Het zal waarschijnlijk niet je voeding wezen, aangezien kaal opstarten ook geen effect geeft (maar die voeding is wel ECHT bagger, koop zo snel mogelijk een nieuwe, als je nog lang van je pc wil genieten op een veilige manier ;) ). Ik denk dat je BIOS corrupt is geraakt. Als je nou eens een oudere BIOS (degene die je eerst had en het goed deed) op diskette zet (gewoon lege diskette met alleen die .bin (?) bios-file erop) dan moet hij zichzelf weer terugflashen. Hij geeft namelijk zelf al aan dat er iets niet goed is en gaat al op zoek naar een diskette.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:36

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 08:25:
@Terw_Dan

Ik heb mezelf telkens antistatisch gemaakt! Door het frame van de PC aan te raken of de verwarming.

Ik heb een dos-bootdisk gemaakt met daarop AWDflash en het bios. Na het opstarten en de bekende foutmelding werd AWDflash geladen en het bios correct geflashed. Toen de flash klaar was begon het programma te piepen en heb ik de PC uitgeschakeld en het cosmos (?) gecleared.

Wat is nou de juiste manier om het bios te resetten. Spanning eraf, jumper op clear en 5 minuten wachten? Of moet ook de batterij eruit?

Hoe kom ik aan een nieuwe chip? Via Abit zeker?

@Thandor: Ik ga nu het bios flashen met het nieuwe geheugen...
BIOS flashen met het nieuwe geheugen, ik weet niet of dat verstandig is. Je kunt beter het geheugen nemen wat eerder ook prima draaide.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens een BIOS reset doen. Dat zou wel eens de oplossing van het probleem kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is dat er nog een floppy in je floppy drive zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een biosreset gedaan. Voeding eraf, jumper op clear en na een paar minuten weer opnieuw gestart. Nog steeds dezelfde melding.

Heb inmiddels wel een nieuw moederbord (Asus P4C800 Deluxe) en voeding (Coolermaster 450W) besteld.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 01:12
Heb je nog contact op genomen met ABIT over dit probleem? Want een nieuw chippie is stukken goedkoper dan een nieuw mobo.

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Tot slot. Ik heb maandag 16 augustus een e-mail gestuurd naar Abit. Vandaag heb ik, keurig verpakt en zonder enige kosten, een vervangende bios-chip ontvangen. Super service!

De chip heb ik inmiddels niet meer nodig, maar mocht iemand hem kunnen gebruiken dan hoor ik dat graag!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 12:45:
Tot slot. Ik heb maandag 16 augustus een e-mail gestuurd naar Abit. Vandaag heb ik, keurig verpakt en zonder enige kosten, een vervangende bios-chip ontvangen. Super service!

De chip heb ik inmiddels niet meer nodig, maar mocht iemand hem kunnen gebruiken dan hoor ik dat graag!
Lol doe hem in je mobo dan, en verkoop het.

Verwijderd

Ik ben precies op zoek naar de Chip die in deze Topic beschreven staat. Heb je deze nog voor me. Wil je er wel leuk prijsje voor betalen.

Groeten
Pagina: 1