Toon posts:

Plasma herkent 16:9 uitzending niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plasma de LG 42px11 heeft een mode "spectacle" die automatisch een breedbeeld signaal oppikt en fullscreen toont.
Nu is sinds vanavond Talpa begonnen met uitzenden en gelukkig in 16:9 maar mijn tv herkent de uitzendingen niet als breedbeeld!

Als ik een uitzending op Ned 1 bekijk die in 16:9 wordt uitgezonden dan heb ik hem wel fullscreen.

Wat moet ik doen, is het een foute verhouding van Talpa of ligt het aan mijn tv ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Als het alleen bij Talpa gebeurd, zijn het die paupers van Talpa. :)

Aannames zijn fataal.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 16:50
Heel veel uitzendingen zijn geen breedbeeld, maar 4:3 en dan randen, zodat je moet inzoomen, super lamme oplossing maar helaas erg vaak van toepassing.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, dacht al.
Ik heb het ook vaak met commercials, dus die zijn gewoon 4:3 met zwarte randen?

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 11:49

Collaborator

You! Cake or Death?

yup.

Kanalen kunnen er voor kiezen om een signaal mee te geven waardoor de TV overspringt naar breedbeeld, zoom of wat dan ook.
Helaas word dat echt heel weinig gedaan.

Ah hell ik ben al lang blij dat TALPA letterboxed widescreen uitzend. Nu nog HD / anamorph en ik ben blij :)

This space is occupied

• MidnightMotion
  • Laatst online: 03-04-2022
TheEvilCuber schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 22:50:
yup.

Kanalen kunnen er voor kiezen om een signaal mee te geven waardoor de TV overspringt naar breedbeeld, zoom of wat dan ook.
Helaas word dat echt heel weinig gedaan.

Ah hell ik ben al lang blij dat TALPA letterboxed widescreen uitzend. Nu nog HD / anamorph en ik ben blij :)
Ben het tot nu toe alleen op de niet-commerciele zenders tegengekomen dat ze dat signaal doorgeven, maar die doen het dan ook wel consequent! Heb zelf helaas een breedbeeld tv die met het signaal niks doet dus kan ik alsnog inzoomen....

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• Roynaldinho
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 08:49
In welk formaat zend Talpa nu precies uit, is het PAL+ zoals belgie 1 & 2, het lijkt nog net breder te zijn.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[b]MidnightMotion schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:54
Ben het tot nu toe alleen op de niet-commerciele zenders tegengekomen dat ze dat signaal doorgeven, maar die doen het dan ook wel consequent! Heb zelf helaas een breedbeeld tv die met het signaal niks doet dus kan ik alsnog inzoomen....
Loewe tv's doen dit automatisch.. een erg leuke feature :9~. Ook pal-plus ondersteuning.

prijskaartje is wel minder...

• MidnightMotion
ANdrode schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 18:57:
[...]

Loewe tv's doen dit automatisch.. een erg leuke feature :9~. Ook pal-plus ondersteuning.

prijskaartje is wel minder...
Philips tv van m'n ouders doet dit ook (alweer een jaar of 5 oud inmiddels) daar is 't prijskaartje inmiddels in stuk lager van ;)

Verwijderd

volgens mij heeft het niks met signaal meegeven te maken. Op de publieke zenders zijn er soms programa's die echt in 16:9 zijn net zoals dvd films op je dvd speler. Talpa en de rest van de zooi gebruikt gewoon letterboxed in een 4:3 formaat frame, dit levert dus weinig op. Je kan wel inzoomen en dat lukt ook wel op mijn Panasonic breedbeeld. Maar je gaat dan al een lage kwaliteit beeld van normale tv 4:3 waar al stukken af zijn boven en onder nog is uitvergroten. Dit is naar mijn mening niet om aan te zien. Vind het ook slecht dat Nederland als een van de weinige landen nog niet normaal breedbeeld heeft zelfs in Belgie toch een iets kleiner land zijn nog meer breedbeeld uitzendingen.

• Schrijver
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 17:41
Omdat Talpa op dit moment nog de zender deelt met Nickolodeon zenden ze letterboxed 16:9 uit. Dit is dus 4:3 met boven en onder een zwarte balk. Sommige TV's kun je dan laten inzoomen zodat de zwarte balk weg is maar de resolutie blijft slechts die van 4:3

Binnenkort krijgt Talpa zijn eigen frequentie en gaat men in echt anamorph 16:9 uitzenden. Dit is dus net als Ned1 en 2 of als de BBC _/-\o_

http://www.broadcastmagaz...id=78&fromdate=2005-08-11
Talpa gaat veel programma's in breedbeeld uitzenden. Dat blijkt uit een artikel over het uitzend- en productieproces in Video & Audio Report, dat deze maand verschijnt. Alle dramaproducties en films zijn in breedbeeld te zien. Aanvankelijk zal dat in letterbox formaat gebeuren, maar binnen enkele maanden in echt 16 : 9. Morgen (vrijdag) zal Talpa haar geheel vernieuwde website lanceren, met veel informatie over de afzonderlijke programma's. Op korte termijn volgt op de site een livestream van alle uitzendingen in Windows Media breedband. Aansluitend gaat Talpa in navolging van de publieke omroep een 'uitzending gemist'-rubriek op de site aanbieden. Talpa neemt internet erg serieus; bij de afdeling Cross Media van het bedrijf werken al 20 medewerkers. De livestream zal eveneens op het UMTS-platform van Vodafone te zien zijn. Meer in het komende nummer van Video & Audio Report. (Broadcast Magazine)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je via de kabel kijkt is het volgens mij altijd pal+ oftewel letterboxed. Een anamorph 16:9 snappen 'gewone' televisies immers niet.

Wellicht dat het via de sateliet wel 'echt' 16:9 is.
edit:
Oeps, ik dacht dat pal+ alleen het signaal was om letterboxed als breedbeeld weer te geven. Wikipedia heeft me uit die droom geholpen: http://en.wikipedia.org/wiki/PALplus

[ Voor 37% gewijzigd door Coen Rosdorff op 16-08-2005 02:16 ]

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Ook al is dit topic al weer een tijdje oud, toch wil ik even kwijt dat mijn TV (nieuwe breedbeeld van Finlux) ook Talpa niet herkent als 16:9 en ook RTL 7 niet (wat weer net een iets ander formaat is). Bij Ned 1 springt mijn TV gewoon op automatisch volledig scherm. Bij Talpa en RTL 7 moet ik inzoomen. Mijn TV onthoudt wel dat ie bij Talpa en RTL 7 moet inzoomen (voorkeur heet dat bij mij). Dus als ik naar Talpa zap gebruikt hij voorkeur. Echter kan ik maar EEN voorkeur-zoom-beeld instellen en aangezien RTL 7 weer een ander formaat heeft, moet ik hier weer anders inzoomen. Ik ga me er niet aan ergeren, want dat heeft weinig zin. Vreemd vind ik het echter wel al deze verschillende formaten! 8)7 8)7 8)7

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• MidnightMotion
Sneak[3G] schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 22:30:
Ook al is dit topic al weer een tijdje oud, toch wil ik even kwijt dat mijn TV (nieuwe breedbeeld van Finlux) ook Talpa niet herkent als 16:9 en ook RTL 7 niet (wat weer net een iets ander formaat is). Bij Ned 1 springt mijn TV gewoon op automatisch volledig scherm. Bij Talpa en RTL 7 moet ik inzoomen. Mijn TV wel onthouden dat ie bij Talpa en RTL 7 moet inzoomen (voorkeur heet dat bij mij). Dus als ik naar Talpa zap gebruikt hij voorkeur. Echter kan ik maar EEN voorkeur-zoom-beeld instellen en aangezien RTL 7 weer een ander formaat heeft, moet ik hier weer anders inzoomen. Ik ga me er niet aan ergeren, want dat heeft weinig zin. Vreemd vind ik het echter wel al deze verschillende formaten! 8)7 8)7 8)7
Troost je, jij hoeft tenminste niet bij elke wisseling van zender of zelfs uitzending je verloren te drukken op dat zoom knopje, die van jou herkent breedbeeld tenminste en ik zou in de 7e hemel zijn als mijn tv dan ook nog een voorkeur zoom instelling zou kennen ;)

Always look on the bright side...

• Sneak[3G]
  • Laatst online: 06-11-2023
Jij hebt dus een breedbeeld televisie die geen breedbeelduitzending automatisch herkent? Hmmz , dat is wel wat minder inderdaad. gecondoleerd ;)

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• MidnightMotion
Sneak[3G] schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:28:
Jij hebt dus een breedbeeld televisie die geen breedbeelduitzending automatisch herkent? Hmmz , dat is wel wat minder inderdaad. gecondoleerd ;)
Mja, dacht ook dat het vrij standaard was voor een breedbeeld maar helaas... Als ik een DVD opzet stelt ie zich trouwens wel automatisch goed in :?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat komt dus omdat de publieke zenders in PAL+ uitzenden (wat hen in staat stelt een signaal mee te sturen waardoor de tv's weten dat 't om een breedbeelduitzending gaat) en talpa/rtl7 niet. Het is niet iets wat je tv fout doet, die weet gewoon niet beter dan dat 'ie een 4:3 uitzending aan het ontvangen is.

Dit is dus al gezegd hierboven, maar blijkbaar was 't nog niet genoeg ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MidnightMotion
CyBeR schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:17:
Dat komt dus omdat de publieke zenders in PAL+ uitzenden (wat hen in staat stelt een signaal mee te sturen waardoor de tv's weten dat 't om een breedbeelduitzending gaat) en talpa/rtl7 niet. Het is niet iets wat je tv fout doet, die weet gewoon niet beter dan dat 'ie een 4:3 uitzending aan het ontvangen is.

Dit is dus al gezegd hierboven, maar blijkbaar was 't nog niet genoeg ;)
En de andere zenders dan die in breedbeeld uitzenden? Nederland 1, 2 en 3 en België 1 en 2 zenden wel in 16:9 uit en daar doet ie ook niks mee!

Verwijderd

Een tv die zwarte balken herkent is zeker te veel gevraagd.
Dscaler kan dit al sinds jaren, automatisch schakeld hij de zwarte balken weg, je maakt mij niet wijs dat zoiets voor tv's ook niet mogelijk moet zijn.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:39:
Een tv die zwarte balken herkent is zeker te veel gevraagd.
Dscaler kan dit al sinds jaren, automatisch schakeld hij de zwarte balken weg, je maakt mij niet wijs dat zoiets voor tv's ook niet mogelijk moet zijn.
Mijn TV (Philips) kan het wel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Uitzendingen in breedbeeld worden gedaan in het PAL+ formaat. Dit formaat wordt wel eens gebruikt bij de publieke zenders van nederland, belgie of duitsland. Bij de commercielen heb ik dit nog niet gezien, daar is het gewoon PAL (4:3) met eventueel zwarte randen boven en onder. Dat je TV dit niet als 16:9 ziet, klopt dus. Er zijn wel TV's die automatisch zoomen (na enige tijd) als er zwarte randen zijn.

PAL+ is gemaakt om 16:9 uitzendingen op zowel normale als breedbeeld TV's te kunnen weergeven. Op een normale TV zie je hier dus de zwarte banden, maar in deze banden zit wel degelijk informatie die door een PAL+ decoder gebruikt wordt om de verticale resolutie weer aan te vullen tot 562 lijnen.

Echter hebben slechts zeer weining breedbeeld TV's zo'n PAL+ decoder aan boord (wel een PAL+ detector) waardoor deze TV's een verticale resolutie hebben van 432 lijnen.

• MidnightMotion
Exirion schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 21:41:
[...]

Mijn TV (Philips) kan het wel.
Ja dat kan die van mij ook maar owee als er dan 1 beeldpuntje in de zwarte balk even een andere kleur heeft want dan springt ie weer terug... Wordt je helemaal knetter van! Werkt trouwens weer wel goed met 'echte' 16:9 uitzendingen maar als ik dan zap naar een zender met 4:3 wordt de hele boel uitgerekt en dat is helemaal geen gezicht...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

Exirion

Gadgetfetisjist

MidnightMotion schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:30:
Ja dat kan die van mij ook maar owee als er dan 1 beeldpuntje in de zwarte balk even een andere kleur heeft want dan springt ie weer terug... Wordt je helemaal knetter van!
Geen last van. Hij schakelt ook redelijk vloeiend tussen de verschillende modi.

Overigens kijk ik alle 4:3 uitzendingen helemaal full screen. De eerste paar dagen moest ik er aan wennen, en als m'n ouders bij me zijn snappen ze niet dat ik daar naar kan kijken, maar je went er echt zo aan :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1