[OSx86] PCMCIA kaart op OS X?

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 00:36
Een paar dagen geleden heb ik mijn PC voorzien van OSX mbv de Developer DVD. Nu wil ik gebruik maken van m'n wireless PCMCIA kaartjes, maar dit geeft problemen.

Ik heb 2 PCMCIA kaarten (Een Linksys WPC54G en een Belkin F5D7010xx). Deze zijn beiden 54mbit, beiden met een Broadcom chipset (wat ik ervan heb begrepen gebruikt Airport ook een Broadcom chipset). Als ik mijn PC opstart met de PCMCIA kaart, laat OSX netjes zien dat deze in aangesloten Bovenin de menubalk staat de kaart, en als ik erop klik, krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
[grijs]
Broadcom
802.11g Cardbus
[/grijs]
Power off Card

Bij de Linksys kaart staat er 802.11b, bij de Belkin 802.11g. Bij System Profiler zie ik bij "PC Cards" mijn PCMCIA kaart ook. Bij Network staat deze er echter niet bij, en bij Airport wordt de kaart ook niet herkent. een "ifconfig -a" levert wederom geen informatie over de PCMCIA kaart op.

Volgens deze site (die over het patchen van oude OSX's gaat om 3rd party kaarten werkend te krijgen) wordt elke Broadcom chipset tegenwoordig ondersteunt:
.. A while ago, Apple gave up on locking out 3rd party Broadcom-based 802.11g cards. You need to restore the kext to its previous state and just stick the card in. If it's a Broadcom chipset card, it will just magically work.
Het werkt echter niet zo magisch als het zou moeten. Ondanks dat ik de x86 versie heb, moet het toch gewoon werken? Mede omdat de kaart wel wordt 'gezien' door OS X. Zie ik iets over het hoofd?
Ik gebruik trouwens Mac OS X 10.4.1 (x86 versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Volgens mij werken de third-party-netwerkkaarten van broadcom niet meer in Tiger... en ik betwijfel dat als ze nog wel ondersteund werden er in de x86 versie ondersteuning voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar begint het al, dat is dus een van de redenen waarom OSX niet apart zal verkocht worden voor custom x86, of waarom het niet wenselijk zou zijn.

In het voorbeeld van de netwerkkaarten: apple weet dat in het gamma van de voorbije x jaar, y modellen netwerkkaart zijn gebruikt in hun eigen samengestelde pc's. Daarvoor worden in OSX de drivers geïmplementeerd en you're done, voila, het werkt. Met uw origineel mac apparaat werkt alles dan out of the box.

Als ze het OS zouden openstellen voor home-built x86 pc's kunnen ze nooit voldoen aan alle hardware en kunnen ze niet alle verschillende hardware in hun OS ondersteunen. Met alle risico's en problemen van dien (wat betreft vastlopers, niet ondersteunde hardware enz enz.)

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar er zou heel wat meer mankracht moeten komen kijken bij het ontwikkelteam dan nu al het geval is. (ze zouden bvb wel kunnen werken met " Microsoft Apple -Signed Hardware/drivers of zoiets, zo doet microsoft het nu ook?) Maar waar brengt dat apple dan? Maakt het zichzelf moeilijk, maakt het de consument moeilijk, en één stap in die richting is toch een stap, dus best niet doen.

Feit is niet dat het onmogelijk is, maar je kan, omwille van het beperkte marktaandeel verwachten dat niet alle fabrikanten (en zeker de kleinste niet) drivers zullen schrijven voor OSX, dus zou dat neerkomen op de schouders van de developers van OSX, of ze moeten zich zoals gezegd beperken tot ondersteunde hardware van geselecteerde hardware partners, maar dan heb je altijd discussies/problemen, enz... Dus het is niet zozeer niet willen (dat zal het ook wel zijn) maar volgens mij ook 'niet kunnen', of toch niet zonder het zichzelf extra moeilijk te maken

Zoals het nu is zorgt het voor een stabiel platform, met goede ondersteuning, dus lijkt het mij aan te raden op die weg verder gaan, want biedt goede garanties voor de toekomst)
Ik heb het al vaak gezegd, maar ik vergelijk het met het 'spelconsole' principe maar dan voor pc's.

Of ik heb het volledig verkeerd begrepen, en zit hier maar uit mijn nek te kletsen (ik heb zelf immers geen mac) Maar dit is hoe ik het zie, dus corrigeer mij maar indien het niet zo is.

(in uw signature btw: een frikandel is géén gehaktbal :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik geloof er weinig van dat de TS een officiële X86-dev-dvd heeft, derhalve ben ik ook niet van plan dit topic open te houden/

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.