[Schokkend!] Dashboard & geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Vandaag had ik de Activity Monitor nodig, en ik ontdekte het volgende: Iedere actieve desktop widget gebruikt ongeveer 25 MB geheugen van de PC (en 160MB virtueel geheugen), dit is net zoveel als iedere eenvoudige andere applicatie. Wanneer het dashboard niet open staat evenveel als wanneer het wel open staat.

Misschien iets voor macs met minder geheugen om rekening mee te houden.

• R0BK3
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 13:45
Hier allemaal tussen de 5 en de 10. Hangt er vanaf welke widgets je gebruikt zeker.
Veel geheugen in je Mac proppen kan sowieso geen kwaad. Sinds ik 1,25 GB heb in mijn iBookje, gaan bepaalde dingen veel sneller. :9

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Dat van dat extra geheugen is waar. Het enge is dat m'n nieuwe iBook (1.4 GHz) met 1.5GB een stuk sneller voelt dan m'n 1.6 GHz G5 met 768MB... Dat wordt toch gauw een uitbreiding! :)

Liege, liege, liegebeest!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik zit nu op 1 GB in mijn powerbook, en ik weet niet of 2 GB veel verschil zou maken? :)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Wat een reactie's weer, het is toch ontzettend ranzig dat je voor het *geweldige* dashboard 1,5gb geheugen nodig hebt? We kunnen de topic starter beter helpen lijkt mij door te vragen naar welke widget's hij gebruikt, mischien zit er een ralle widget tussen die veel geheugen slurpt... Dus bij deze ts :).

[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 13-08-2005 21:39 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MahRain schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:57:
Vandaag had ik de Activity Monitor nodig, en ik ontdekte het volgende: Iedere actieve desktop widget gebruikt ongeveer 25 MB geheugen van de PC (en 160MB virtueel geheugen), dit is net zoveel als iedere eenvoudige andere applicatie. Wanneer het dashboard niet open staat evenveel als wanneer het wel open staat.

Misschien iets voor macs met minder geheugen om rekening mee te houden.
Helaas voor jou is dat niet waar. In de praktijk is een groot gedeelte van dat geheugen shared. Omdat dashboard threaded is ziet 't er alleen wat vreemd uit in de actvity monitor.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 13-08-2005 22:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
ik moet zeggen dat het op mijn standaard iBook 1,33GHz met 512MB schandalig lang duurt om even naar dashboard over te schakelen. Het duurt zeker 5 seconden voor de widgets een beetje geladen worden, als je pech hebt moet je nog 2 keer zo lang wachten tot de widget die je op dat moment nodig hebt eindelijk actief wordt... Als ik naar het geheugengebruik kijk dan zie ik ook dat er helemaal geen vrij geheugen is. Op mijn vorige iBook 1,2GHz met 1,28GB ging dat toch allemaal veel soepeler. Gelukkig komt er over een paar dagen extra geheugen binnen. Nu nog op zoek naar zo'n mini schroevendraaiertje :p

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:21

botoo

💀 too old to die young

Het lijkt er op dat actieve widgets meer geheugen nodig hebben dan passieve, bv Asteroids gebruikt meer mem dan calculator. Zelf heb ik het aantal widgets beperkt tot de echt nuttige en als ik wat wil spelen of incidenteel een widget nodig hebt staat het snel genoeg op het scherm :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Straat schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 04:42:
ik moet zeggen dat het op mijn standaard iBook 1,33GHz met 512MB schandalig lang duurt om even naar dashboard over te schakelen. Het duurt zeker 5 seconden voor de widgets een beetje geladen worden, als je pech hebt moet je nog 2 keer zo lang wachten tot de widget die je op dat moment nodig hebt eindelijk actief wordt... Als ik naar het geheugengebruik kijk dan zie ik ook dat er helemaal geen vrij geheugen is. Op mijn vorige iBook 1,2GHz met 1,28GB ging dat toch allemaal veel soepeler. Gelukkig komt er over een paar dagen extra geheugen binnen. Nu nog op zoek naar zo'n mini schroevendraaiertje :p
zou dat niet met je internetverbinding te maken hebben? ik hoef niet te wachten tot ze opkomen (komen direct bij druk op f12) maar de 1e keer als ik ze opstart moeten de internet gerelateerde widgets(wheater widget,enzo) even updaten, als ik nu mijn powerbook via een cat.5 kabel aan het internet hang gaat dat rete snel, maar als ik hem via wifi op het internet laat gaan duurt het wat langer, dus dat heeft mijns inziens geen ruck met geheugen te maken!

786 is btw meer als zat voor de normale dingetjes en een beetje amateuristisch photoshoppen

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Is het zowieso niet mogelijk om heel dashboard uit te zetten?
Ik gebruik het nooit aangezien ik Konfabulator gebruik.. maar het zit wel stilletjes RAM weg te slurpen voor nix.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Remz-Jay schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:50:
Is het zowieso niet mogelijk om heel dashboard uit te zetten?
Ik gebruik het nooit aangezien ik Konfabulator gebruik.. maar het zit wel stilletjes RAM weg te slurpen voor nix.
Ja, open Terminal en tik in:
defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES

en herstart de Dock daarna, bijvoorbeeld door in de Terminal in te tikken:
killall Dock

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Volgens mij laden de widgets niet totdat je het dashboard voor de eerste keer naar voren haalt. Mijn gebruikte geheugen explodeert nl bij de eerste F12 indruk.

Ik ben tijdens het googlen wel ns dashboard-kill appjes gekomen, dus ze zijn er wel.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 14:00 . Reden: Moet sneller leren typen :) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:00:Ik ben tijdens het googlen wel ns dashboard-kill appjes gekomen, dus ze zijn er wel.
Inderdaad, volgens mij kun je met deze software dashboard en/of spotlight uitzetten :)

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 19:18
als ik naar die site (http://software.filkifan.com/) ga, krijg ik een trojan horse waarschuwing van McAfee........

Verwijderd

een betere oplossing is wellicht deze prefpane installeren als je Dashboard aan/uit wilt zetten:

http://www.macupdate.com/info.php/id/18261

DashOnOff, ik draai het hier ook en het werkt bij mij vlekkeloos.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Peentje schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:17:
[...]

zou dat niet met je internetverbinding te maken hebben? ik hoef niet te wachten tot ze opkomen (komen direct bij druk op f12) maar de 1e keer als ik ze opstart moeten de internet gerelateerde widgets(wheater widget,enzo) even updaten, als ik nu mijn powerbook via een cat.5 kabel aan het internet hang gaat dat rete snel, maar als ik hem via wifi op het internet laat gaan duurt het wat langer, dus dat heeft mijns inziens geen ruck met geheugen te maken!

786 is btw meer als zat voor de normale dingetjes en een beetje amateuristisch photoshoppen
Misschien moeten bepaalde widgets idd connecten met het internet, maar dat verklaart niet waarom ik meer dan 5 seconden moet wachten om de calculator te gebruiken...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stop genoeg geheugen erin en je hebt nergens meer last van geheugen kan je volgens mij nooit teveel hebben. OS X 10.4 draait bij mij heel soepel op een G4 400mhz met 1 Gb geheugen. Ook de widgets.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Nja... Maar toch moet ik toegeven dat veel widgets wel heel veel geheugen gebruiken... Zeker als je d'r van uit gaat dat het eigenlijk niets meer is dan een geil-ogend mini web paginaatje... :/

Liege, liege, liegebeest!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Straat schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 10:52:
[...]

Misschien moeten bepaalde widgets idd connecten met het internet, maar dat verklaart niet waarom ik meer dan 5 seconden moet wachten om de calculator te gebruiken...
je hebt inderdaad gelijk, ik heb net ff opnieuw opgestart en het duurde bij mij dan ongeveer 3 seconden, voordat ik mijn calculator kon gebruiken.

maarja ik start mijn appeltje ook haast nooit opnieuw op! en je hebt het maar 1 keer als je eenmaal ermee bezig blijft doen ze het direct.
Pagina: 1