[Technisch] Mac maakt een piepend / knarsend geluid

Pagina: 1
Acties:

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Mijn Powerbook G4 heeft een eigenaardigheidje. Wanneer ik de processor op "Highest" zet, of wanneer ik bijvoorbeeld edonkey2000 aan heb staan (dat geeft 20~30% cpu gebruik) komt er een hoog knarsend / piepend geluid uit m'n powerbook.

Ik heb hier weleens vaker wat over gehoord bijvoorbeeld in topics over videokaarten, dan zijn het "de chips zelf" die geluid lijken te maken.

Waar komt dit door? Wat "trilt" er zodat er geluid ontstaat en kan hier wat aan gedaan worden?

En zijn er meer mensen met een 15" Powerbook G4 1,5GHz die dit kennen?

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Het geluid dat je hoort is waarschijnlijk afkomstig van een spoel in de spanningsregelaar op het moederbord van je Powerbook.
Ik heb zelf een 17" powerbook, en ik heb er ook last van als Edonkey aan staat of als ik surf met Firefox. Bij het scrollen in firefox houdt het piepend/knarsend geluid trouwens even op. Is dit bij jou ook?

Op http://www.pbzone.com/archive/0403_16thru23.shtml wordt het probleem ook even aangekaart en er blijkt geen permanente oplossing voor te bestaan.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik heb een zelfde soort piepje uit mn iBook 12" op het moment dat ik met RealVNC verbonden ben, heb me er nooit echt zorgen over gemaakt.. :) Zelfde verhaal denk ik...

Verwijderd

Is dit probleem een garantie geval? Een 'irritant piepend geluid' lijkt mij niet thuis horen in een laptop.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat ik opmaak uit de post van SyncMaster is dit verder voor het functioneren niet van invloed... Neem anders eens contact met Apple op, en zie wat zij zeggen? :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Dit beïnvloedt het functioneren inderdaad niet, het is hooguit een beetje irritant. Ik denk niet dat Apple dit als een 'defect' ziet.

Verwijderd

Ten eerste gaat het hier om het probleem van MahRain. Hij vraagt nadrukkelijk in zijn TS of hier wat aan te doen is. Het kan zijn dat, het probleem, het functioneren van de gebruiker (MahRain) wél beïnvloedt. De hele dag met een piepend geluid achter je laptop zitten is alles behalve fijn. Het zal het functioneren van de laptop idd niet beïnvloeden, maar dat zal een dode pixel, knarsende HD of een trillende cd-rom speler ook niet doen, het systeem werkt immers nog naar behoren en doet zijn werk.
Pagina: 1