DVD speler geluid/beeld schokt

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb sinds kort dat het beeld van elke DVD rom om de zoveel tijd schokt en het geluid vrijwel constant echoed/schokt... een beetje snelle echo, klinkt in ieder geval niet lekker. Maar als ik nou de VOB bestanden op de hardeschijf kopieer, dan speelt het wel goed af.
Ik heb het IDE kanaal waarop beide DVD speler en CD brander staan op DMA en PIO modus gezet (CD brander kan alleen PIO overigens), maar dat maakt niets uit. Ook nog beide apparaten van plek verwisseld, ook geen resultaat.
Zijn dit ouderdomsverschijnselen? Anders koop ik wel gewoon een nieuwe, maar misschien is er wel iets mis met m'n IDE kabel. Lijkt me sterk... maar toch. Zijn er anders ook nog mediaspelers die eerst een datastroom op de hardeschijf dumpen en de media daarvandaan spelen..? Net zoals dat bij branders kan als je van CD naar CD brand.. want eerst een DVD kopieren en dan spelen is nogal vervelend, en kopieren en tegelijkertijd afspelen vind de computer niet leuk.

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik denk dat je systeemspecs wel handig zijn, want met een niet zo snelle grafische kaart, oudere processor en weinig ram kan het zijn dat je PC het gewoon niet trekt.

Heb zelf een Celeron 2.7 Ghz met 1 GB Ram en een Ati radeon 7000 PCI kaart op een 19" TFT en daar schokken DVD ook af en toe (onboard geluid loopt goed), ligt in mijn geval denk ik aan de PCI grafische kaart.

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Ik heb een soort gelijk probleem, heb al wat zitten kloten met plug-ins en codecs. Het is nu iets minder, maar nog niet weg. audio cd's geven ook problemen.

LG DVD-ROM en ASUS DRW1604P DVD-RW (beiden hebben hetzelfde probleem, zitten ook op hetzelfde ide kanaal) ongeveer een jaartje oud nu, geen overuren gemaakt oid.

XP2100+ 1024MB ati9600 256MB, via KT400 chipset.
goedkoop cmi8738 geluid.

Gebruik k-lite codec pack en windvd 6.

Ideeën? IDE drivers of codecs misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door talat op 13-08-2005 18:28 ]

TT

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
talat schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:27:......heb al wat zitten kloten met plug-ins en codecs.......Gebruik k-lite codec pack en windvd 6......
Voor DVD's af te spelen volstaat software, codecs zijn alleen nodig om gecomprimeerde MPEG2 beelden te bekijken zoals divX/xvid etc.

Heb je dezelfde problemen met andere software zoals PowerDVD (welke mijn voorkeur heeft)?

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Zoals ik zei audio cdtjes (niet beveiligd) stotteren ook zo nu en dan WMP/BSplayer ea.
Maar zal eens wat anders proberen.

TT

• HuggyB
Met m'n specs zit het wel goed. 2,5Ghz Pentium, 512MB RDRAM, Radeon 9700.
Het heeft ooit wel gewerkt... hmm..

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Misschien een flauwe vraag: maar hoe oud is je Windows installatie? Natuurlijk hoort het allemaal vlekkeloos te kunnen draaien... maar ja :( Ouderdomsverschijnselen van je hardware is vrij stug, dat kan haast niet.

Een gokje: chipsetdrivers opnieuw installeren, DMA controleren (al gedaan zie ik), misschien zo'n schoonmaakdisk een keer gebruiken?

Ow en kijk hier eens in de OM FAQ / Beleid voor meer tips :)

[ Voor 15% gewijzigd door Motrax op 15-08-2005 13:33 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
HuggyB schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:08:
Ik heb het IDE kanaal waarop beide DVD speler en CD brander staan op DMA en PIO modus gezet (CD brander kan alleen PIO overigens), maar dat maakt niets uit. Ook nog beide apparaten van plek verwisseld, ook geen resultaat.
Een IDE kanaal werkt altijd met één protocol, DMA of PIO, als een DMA (Direct Memory Access) en PIO (Programmed Input Output) drive op hetzelfde IDE kanaal zitten dan zal het IDE kanaal altijd het oudere PIO protocol gebruiken, de DMA drive is immers backwards compatible, maar de PIO drive niet forwards compatible.

M.a.w. je DVD speler draaid in PIO mode ondanks dat DMA aangevinkt is.
Motrax schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:31:
Ouderdomsverschijnselen van je hardware is vrij stug, dat kan haast niet.
Zeker wel, een van de meest voorkomende dingen is slijtage van de spindel motor, daardoor trilt het geheel iets meer waardoor de laser eerder het spoor kwijt zal raken.
Doordat zijn DVD in PIO mode draait (En de data via de CPU gaat) heb je meer kans op stotteren, immers als de laser de weg kwijt is wordt de datastroom onderbroken, bij DMA wordt er een gedeelte van het werkgeheugen als buffer gebruikt.

• HuggyB
Hmmm.. lekker vaag geregeld met die IDE bus.

Wat ik dan kan proberen is allerlei zooi van m'n moederboard disablen, de IDE bus weghalen en hem opnieuw laten installeren door WinXP. Misschien heeft ie dan genoeg resources om de hele bus op DMA te zetten, zo heb ik me laten vertellen.

• HuggyB
Okee, nu zijn alle IDE kanalen op Ultra DMA modus en doet m'n DVD speler het weer prima! Dit lukte me eerder niet, en ik had ook niet echt veel moederbord zooi om uit te zetten. Wel is het zo dat m'n broertje de gamepad (USB) uit de computer gehaald heeft.
Dus mijn vraag, is het zo dat te veel USB apparaten ook teveel bronnen kunnen in nemen waardoor de IDE kanalen langzamer worden geregeld?
Pagina: 1