[zoek driver] apricot XJ60678

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-07 09:33
Ik zoek een driver voor mijn monitor, een Apricot XJ60678

Apricot=mitsubishi, dit type is voor Apricot gemaakt door Tatung.
Made in UK.

Op de websites van Mitsubishi en Tatung (gezocht op alle sites, worldwide) staan geen drivers voor deze monitor of gelijkende drivers.
Ik heb deze bedrijven al emails gestuurd, maar nog steeds geen antwoord gekregen.

Ik hoop dat ik met deze driver de monitor op hogere reolusties kan laten draaien, vandaar dat ik op zoek ben.

Ik verwacht niet dat iemand een link voor me heeft, maar hoop eigenlijk dat iemand nog ergens zo'n driver heeft liggen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Monitor drivers zijn eigenlijk niets meer dan tekstbestandjes met daarin een aantal modelines (combinaties van resoluties en refresh rates) die ondersteund worden. Met een beetje oefening kun je ze gewoon zelf schrijven ;)

Maar goed, om te weten wat mogelijk is, moet je de specs van je monitor weten. Bepalend is vooral de pixelclock (in MHz). Met een Google op Apricot XJ60678 vind ik maar een paar hits en deze spec niet, maar als het een beetje meezit, vind je het achter op je monitor (meestal een reeks, bijvoorbeeld 35-70MHz).

Dan nog, we hebben het hier blijkbaar over een OEM 14" scherm uit medio jaren '90 - verwacht geen wonderen. Meer dan 800x600@75MHz is erg onwaarschijnlijk...

Wat je sowieso kunt proberen is om standard monitor@75Hz 800x600 als driver te kiezen, dan kun je kijken of dat werkt. Als je gepiep hoort of het beeld heel sterk vertrekt, snel terugzetten, or she's gonna blow :o - je zit dan voorbij de mogelijkheden van de electronica te forceren en dat betekent vaak bij een oudere monitor gewisse dood

Oslik blyat! Oslik!

• IJzerboot
dion_b schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:17:
Monitor drivers zijn eigenlijk niets meer dan tekstbestandjes met daarin een aantal modelines (combinaties van resoluties en refresh rates) die ondersteund worden. Met een beetje oefening kun je ze gewoon zelf schrijven ;)

Maar goed, om te weten wat mogelijk is, moet je de specs van je monitor weten. Bepalend is vooral de pixelclock (in MHz). Met een Google op Apricot XJ60678 vind ik maar een paar hits en deze spec niet, maar als het een beetje meezit, vind je het achter op je monitor (meestal een reeks, bijvoorbeeld 35-70MHz).

Dan nog, we hebben het hier blijkbaar over een OEM 14" scherm uit medio jaren '90 - verwacht geen wonderen. Meer dan 800x600@75MHz is erg onwaarschijnlijk...

Wat je sowieso kunt proberen is om standard monitor@75Hz 800x600 als driver te kiezen, dan kun je kijken of dat werkt. Als je gepiep hoort of het beeld heel sterk vertrekt, snel terugzetten, or she's gonna blow :o - je zit dan voorbij de mogelijkheden van de electronica te forceren en dat betekent vaak bij een oudere monitor gewisse dood
Ik heb inderdaad ontdekt dat de monitor drivers meer zijn bedoeld om de monitor te beschermen tegen te grote resoluties cq refreshrates dan dat ze de performance verbeteren.

Op de achterkant van de monitor vindt ik helaas geen specs. Ik kan nu trouwens probleemloos 1024x768 en 1280x720 draaien. Maar ik heb een programma wat perse vraagt om 1280x1024.

Ik heb inderdaad dus die standaard @75Hz1280x1024 geprobeerd, maar dan heb ik dus geen beeld... En ik heb gehoor dat als je de monitor te hoog instelt, hij het wel eens kon begeven. Nou ja, t'is wel een ouwe, maar ik vindt hem wel verrekte handig, dus hij moet wel heel blijven :) .

Edit: de Super VGA 1280x1024 driver, reageert ie niet op..
Super VGA 1600x1200 ook niet..
Moet ik dus toch maar even wat langer wachten op de officiele reactie van de fabriek...

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerboot op 14-08-2005 10:08 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IJzerboot schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:05:
[...]

Op de achterkant van de monitor vindt ik helaas geen specs.
Jammer...
Ik kan nu trouwens probleemloos 1024x768 en 1280x720 draaien.
1280x720... breedbeeldresolutie op een 14" 8)7

Let op, het kan zijn dat sommige resoluties goed _lijken_ te gaan, maar nog steeds de boel teveel belasten. Zo heb ik een 15" van vergelijkbare leeftijd hiermee naar de eeuwige jachtvelden gejaagd door hem op 1024x768@75Hz in te stellen, wat goed leek te gaan, tot de dag erop hij *poef* zei en daarna niets meer. Gelukkig had ik nog een andere liggen om dat op te vangen, heb je dat niet, wees extra voorzichtig :o
Maar ik heb een programma wat perse vraagt om 1280x1024.
:?

1280x1024 is echt te hoog gegrepen vrees ik. Nog los van electronica van de monitor zelf heb je bij een 14" met dit soort resolutie en vermoedelijk een dot pitch van .28, zo niet hoger, gewoon kleinere pixels dan je scherm kan weergeven...
Ik heb inderdaad dus die standaard @75Hz1280x1024 geprobeerd, maar dan heb ik dus geen beeld... En ik heb gehoor dat als je de monitor te hoog instelt, hij het wel eens kon begeven. Nou ja, t'is wel een ouwe, maar ik vindt hem wel verrekte handig, dus hij moet wel heel blijven :) .
Dan zou ik het niet proberen. Enkel als je een backup hebt is maximale pixelclocks overschrijden aan te raden :o
Edit: de Super VGA 1280x1024 driver, reageert ie niet op..
Super VGA 1600x1200 ook niet..
Moet ik dus toch maar even wat langer wachten op de officiele reactie van de fabriek...
Euh... zoals ik al zei, een monitor driver is niet iets ingewikkelds. Als het met de standaard 1280x1024 (al dan niet @75Hz) driver niet werkt, zal het dat ook niet doen met een driver van Apricot, Tatung of wie dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

• IJzerboot
Het is trouwens deze monitor: (( 8)7 "er staat niets achterop" 8)7 ))

Van de Tatung website:
Monitor - XJ60678 15" FST EVGAe colour monitor
Standard EVGAe
CRT size (diagonal) 15"
CRT Type FST anti-glare/static, black tinted.
Display area 279 x 201 (+/- 3mm)
Dot pitch 0.28mm
Phosphor P22
Video input Analogue RGB
Horizontal scan rate 30 - 57KHz
Vertical refresh rate 50 - 100Hz
Max video bandwidth 75MHz
Typical factory preset's 1024 x 768 @ 70Hz
800 x 600 @ 85Hz
Power: full operation 80W / standby 25W / active off 5W
Power Supply 90 - 265V
Power management VESA DPMS support for EPA compliance
EMI/RFI approvals CE mark compliant / MPR II
TCO '92 support No / DDC1 / DDC 2B support Yes
Safety approvals EN60-950 / Dimensions: wxdxh 351 x 384 x 327 / Weight 14Kg

Voor de liefhebbers: http://insight.actapricot...nitors/monpdc.htm#xj60678 Ik ben een vaste gebruiker, dus ik weet hoe ik ongeveer wat zoeken moet :+ .

Wat ik jammer vindt, is dat er "typical" resoluties staat, geen max..
Maar goed, aangezien ik niet echte lekker boven die typical settings uitkom, zal ik dat ook maar als max aanhouden. Dat programma draai ik wel op een andere pc, gelukkig heb ik er meer dan die ene op die ouwe 15" ;)

Edit: Oh ja: wat ik al zei: Hij moet heel blijven, dus we blijven op 1024x768.
Hij is bedoeld als backup monitor en dat blijft ie dan ook. Je kan niet alles hebben he?
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerboot op 15-08-2005 12:50 ]