[XP] Reboot na laden drivers

Pagina: 1
Acties:

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15
Ik ervaar een probleem met mijn nieuw gebouwde nForce 4 systeem bestaande uit o.a.:
- Gigabyte K8NF-9
- 2 x Dane Elec 512MB DDR
- Hitachi T7K250 164GB S-ATA

Ik start op vanaf installatie cd en de drivers beginnen te laden. Na het laden van de bestandssystemen staat er zoals gebruikelijk "Windows wordt gestart" in de grijze balk. Daarna reboot de computer.

Een geheugenprobleem is niet uitgesloten (moederbord blijft over), maar vervangend geheugen (Kingston) geeft precies hetzelfde probleem, slechts de eerste bank gebruiken ook. De harddisk kan het niet zijn, die functioneert in een ander systeem perfect. Ik heb verschillende cd's van Windows XP gebruikt, zowel mét als zonder de benodigde S-ATA-drivers geïntegreerd.

Ik ga nu even proberen naar een IDE-harddisk te installeren, maar omdat ik geen scherm krijg dat er geen harddisks gevonden kunnen worden lijkt het me vreemd als het daaraan zou liggen.
Update: op IDE installeren werkt net zo goed niet. Zelfde probleem. Nu maar eens memtest draaien, for being sure.
Update: memtest heeft inmiddels lang genoeg gedraaid om samen met de eerdere waarnemingen door het RAM te vervangen zeker te weten dat het niet aan de geheugencontroller, sloten of latjes zelf ligt.

Any suggestions?

[ Voor 24% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2005 19:40 . Reden: Update ]

^ Wat hij zegt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer inderdaad je systeem zo kaal mogelijk (zo weinig mogelijk devices aangesloten, e.d.) te starten en kijk ofdat het probleem zich dan nog voordoet. Een mainboard upgrade wil soms ook nog wel eens helpen :)

• Z-Dragon
Kaler dan wat het altijd geweest is kan eigenlijk niet. Kaalste hoe de setup gestart kan worden:
MoBo, CPU, 1 x RAM, VGA, HDD, DVDRW. Zo is het op het ene reepje RAM na altijd geweest. TS weer geupdate. MoBo upgrade? Deze plank is net nieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2005 17:43 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

heb je tijdens de setup met F6 ook drivers geladen voor je sata-controller?
sorry, niet goed gelezen....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 17:52 ]

Verwijderd

Z-Dragon schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:42:
Kaler dan wat het altijd geweest is kan eigenlijk niet. Kaalste hoe de setup gestart kan worden:
MoBo, CPU, 1 x RAM, VGA, HDD, DVDRW. Zo is het op het ene reepje RAM na altijd geweest. TS weer geupdate. MoBo upgrade? Deze plank is net nieuw.
Als de problemen dan nog blijven kan je beginnen met de BIOS te resetten naar default en alle onboard devices te disablen...

• Z-Dragon
Een harde BIOS-reset heb ik nog niet gedaan, wel heb ik alle onboard devices uitgeschakeld. Dat laatste hielp niet, het eerste zal ik nu eens doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2005 19:41 ]

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Update: ook een harde BIOS-reset hielp niet. Inmiddels is alles in het systeem vervangen of weggelaten geweest, op het MoBo en de CPU na. De laatste kan ik me niet van voorstellen dat het daaraan zou kunnen liggen. Het MoBo ook niet, omdat memtest na een uur nog geen problemen ondervonden heeft (langer door laten gaan heeft niet zoveel zin omdat SETUP dan echt niet zoveel met het geheugen heeft gedaan) en het wel erg onwaarschijnlijk is dat beide storage controllers een probleem hebben (op het moment dat de computer opnieuw opstart zouden de schijven geïnspecteerd worden). Ik heb geen ideeën meer.

Edit: om het ook nog maar even te melden... Ik heb FreeBSD 6 RC2 wél succesvol kunnen installeren op het systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2005 19:50 . Reden: Toevoeging ]

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Uit pure wanhoop heb ik inmiddels ook geprobeerd de installatie te starten zonder VGA(kaart) en met een andere DVD-speler: ook dat wou niet helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Z-Dragon op 14-08-2005 13:32 ]

^ Wat hij zegt.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:53

Clush

Do as I say...

zou een warmte/voeding probleem kunnen zijn...
kijk eens vlak na zo'n reboot van je wat de temperatuur van de verschillende onderdelen is in de BIOS (hardware monitor)...
verder raad ik je aan even een andere (sterkere) voeding te proberen.

edit: een beetje computerzaak leent je er wel eentje.

[ Voor 12% gewijzigd door Clush op 14-08-2005 14:33 ]

... not as I do.

• Z-Dragon
Het zou wel érg typisch zijn als het systeem door warmte precies op hetzelfde moment herstart, terwijl FreeBSD zich ook nog eens wél laat installeren. Ook een sterkere voeding nemen lijkt me nogal overbodig, er hangt momenteel een CoolerMaster RealPower 450W (gewoon een A-merk) aan en nogmaals, FreeBSD doet niet moeilijk.

^ Wat hij zegt.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:53

Clush

Do as I say...

nope, 450W is meer dan genoeg... dan weet ik het niet.

... not as I do.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Tijdens de "blauwe tekst" fase van de XP installatie, kies je daar voor installatie op de gehele disk (164 GB) of neem je daar een kleinere partitie? Als je de gehele disk neemt, zou ik je willen adviseren om een kleiner deel te nemen - 60 GB of zo.

Hier kon uw advertentie staan

• Z-Dragon
"De blauwe tekst"-fase kan ik niet bereiken. Dat is het punt juist. Setup gaat bestanden laden (voorbereiding), als dat gebeurt is zie je als "afsluiting" kort de tekst "Windows wordt gestart" in dezelfde grijze balk. Dan hoort dat scherm te verschijnen. Dat gebeurt echter niet, in plaats ervan herstart de pc.

^ Wat hij zegt.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Heb je de S-ATA drivers geladen? Die zitten niet standaard bij Windows XP ingebakken (Windows XP is van voor S-ATA). Diskette erin, en op F6 drukken zodra je het eerste schermpje krijgt waar hij aangeeft dat de drivers geladen worden.

Hier kon uw advertentie staan

• Z-Dragon
Ik heb zowel met een diskettestation beide nForce 4 drivers te geladen (succesvol, het laden athans) en ook de drivers met nLite in de cd te verwerkt (laden weer succesvol) maar nog steeds kan ik het werkelijke setupscherm niet bereiken. Zelfs als hij geen harddisks had kunnen vinden zou hij dat nog moeten melden zonder reboot, en voor de IDE schijf die ik ook nogeens heb geprobeerd zou hij al helemaal geen drivers nodig moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 15-08-2005 12:10 ]

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Inmiddels heb ik ook even geprobeerd het geheugenvoltage te verhogen naar 2,8V, maar het hielp niet (hoewel memtest dat eigenlijk al aangaf).

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Er is voortgang! Na de hidden-features in de Gigabyte BIOS zichtbaar te hebben gemaakt heb ik een instelling wat betreft de interrupts aangepast. Ik heb de interrupt-mode omgezet van APIC naar PIC en warempel! Mijn probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. Zou iemand mij uit kunnen leggen wat voor invloed deze omzetting heeft op het systeem zelf en haar prestaties?

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Ik lijk wel met mijzelf in gesprek te zijn. :z
Het volgende heb ik even naar mijn leverancier (Azerty, hoeft niet gecensureerd te worden?) gemaild.
Die probeerden mij immers ook te helpen met mijn probleem. Het geeft jullie ook wat meer uitleg:
Gigabyte BIOS'en verbergen expertfuncties. Door in het "hoofdscherm" van de BIOS op Ctrl-F1 te drukken verschijnen ook de expertfuncties. Bij het verlaten van de BIOS blijven de opgeslagen veranderingen in de expertfuncties bewaard, ondanks dat de BIOS de volgende keer bij het binnengaan ervan die functies gewoon weer verbergt tot de toetsencombinatie wordt ingedrukt. Uiteindelijk zijn er twee manieren geweest om dit probleem op te lossen. Een ervan is door het Interruptsysteem in te stellen op PIC in plaats van APIC (er kunnen dan minder IRQ's toegewezen worden, dus stop de PCI-sloten niet te vol, dan), de andere is het laden van een alternatieve Hardware Abstraction Layer (HAL), door tijdens het allereerste scherm van Windows setup ("Windows is bezig met het inspecteren van de hardwareconfiguratie...'') herhaaldelijk op F7 te drukken en vervolgens te kiezen voor 'Standaard PC'. ACPI wordt dan uitgeschakeld (niet verwarren met APIC!). Speciale energiefuncties als stand-by kunnen dan niet meer gebruikt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 16-08-2005 10:59 ]

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1