Toon posts:

Zeer instabiel na een lage oc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het proberen te overclocken van mijn pc.
Nu heb ik een:
AMD 2500+ Barton gemaakt voor week 43 in 2003. (dit zou dus een processor zonder lock moeten zijn). Op deze processor zit een Zalman CNPS7000B-Cu cooler.
Daarbij heb ik een Asus A7v880 moederbord.
Daarnaast 2 reepjes van 512 (3200/400mhz) in dualchannel verband van Kingston.
Een asus FX 6600 GT Pro AGP.
Ik had zo'n idee dat dit allemaal redelijk overclockbaar zou moeten zijn.
Nou had ik eerst geprobeerd om via de bios mijn fsb van 166 naar 200 te zetten.
Met deze instelling kan ik wel gewoon in windows komen maar zodra mijn pc een beetje aan het werk moest ging het mis. Ik dacht dat dit misschien aan mijn voeding zou kunnen liggen dus heb een nieuwe Zalman ZM400B-APS voeding (400 watt) gekocht. Dit mocht helaas niet baten.
Nu ben ik eens flink bezig geweest met de pinmod maar ook hier mee loopt mijn systeem niet stabiel. Dit vind ik persoonlijk erg raar want mijn temperatuur komt niet boven de 42 C en de hardware die ik heb zo dit ook makkkelijk aan moeten kunnnen.
Nu heb ik ook geprobeert om met kleine stapjes te gaan overclocken maar ook dan loopt mijn systeem niet stabiel.
Zou iemand mij kunnen helpen... Zie ik misschien wat over het hoofd?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 17:00 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:43:
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het proberen te overclocken van mijn pc.
Nu heb ik een:
AMD 2500+ Barton gemaakt voor week 43 in 2003. (dit zou dus een processor zonder lock moeten zijn). Op deze processor zit een Zalman CNPS7000B-Cu cooler.
Daarbij heb ik een Asus A7v880 moederbord.
Daarnaast 2 reepjes van 512 (3200/400mhz) in dualchannel verband van Kingston.
Een asus FX 6600 GT Pro AGP.
Ik had zo'n idee dat dit allemaal redelijk overclockbaar zou moeten zijn.
Nou had ik eerst geprobeerd om via de bios mijn fsb van 166 naar 200 te zetten.
Met deze instelling kan ik wel gewoon in windows komen maar zodra mijn pc een beetje aan het werk moest ging het mis. Ik dacht dat dit misschien aan mijn voeding zou kunnen liggen dus heb een nieuwe Zalman ZM400B-APS voeding (400 watt) gekocht. Dit mocht helaas niet baten.
Nu ben ik eens flink bezig geweest met de pinmod maar ook hier mee loopt mijn systeem niet stabiel. Dit vind ik persoonlijk erg raar want mijn temperatuur komt niet boven de 42 C en de hardware die ik heb zo dit ook makkkelijk aan moeten kunnnen.
Zou iemand mij kunnen helpen... Zie ik misschien wat over het hoofd?
Ja, heel simpel ;)

Je hardware is wel redelijk tot goed, maar dat is geen garantie dat je een enorme overklok kan behalen :)

Je fsb verhogen van 166 naar 200 is een heel grote stap. Ik ben niet bekend met dit moederbord, maar voor een a78nx (of hoe je dat ook schrijft) is dat meestal teveel van het goede. Verder lees ik niets over je vcore of over je mp? Heb je hier al mee gespeeld?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mijn hemel, je kunt niet zomaar van 166 fsb naar 200 schieten, we hebben het over ddr, dus dat betekent wel van 333 naar 400, das even 120% van de originele snelheid. Je geheugen zal dr geen problemen mee hebben, maar das dan ook ongeveer het enige.

Misschien even een titelfix naar "Zeer instabiel na absurde oc poging" ? :P :+ :+

[ Voor 18% gewijzigd door FirePuma142 op 13-08-2005 14:55 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Topicstarter
FirePuma142 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:53:
Mijn hemel, je kunt niet zomaar van 166 fsb naar 200 schieten, we hebben het over ddr, dus dat betekent wel van 333 naar 400, das even 120% van de originele snelheid. Je geheugen zal dr geen problemen mee hebben, maar das dan ook ongeveer het enige.

Misschien even een titelfix naar "Zeer instabiel na absurde oc poging" ? :P :+ :+
Hehe ja das waar |:( Nou had ik het voorheen ook wel eerst lager geprobeerd maar ook toen werkte het niet. Later hoorde ik van een kerel dat ik die fsb gewoon eeven naar 200 moest zetten.
Omdat ik nog niet zo bekend ben met overclocken en toen dacht dat je alleen maar bepaalde stappen kon nemen deed ik dat maar. Achteraf misschien niet zo slim geweest. Anyway.
Ik heb ook met de mp zitten spelen... Normaal zou dat 11 moeten zijn 11x 166 = 1833 = 2500+
al verander ik dit in 11.5 dan gaat het al mis. dus dit lukte niet. De vcore was zo'n beetje het enige wat wel goed ging "in zo verre je het goed kan noemen" ik heb deze naar 1.85v kunnen krijgen want verder kon ik het niet in de bios veranderen. Ik kreeg hier alleen geen snelheids winst mee.
Dus tot zo ver nog steeds een oc poging tot niks

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:20:
[...]

Hehe ja das waar |:( Nou had ik het voorheen ook wel eerst lager geprobeerd maar ook toen werkte het niet. Later hoorde ik van een kerel dat ik die fsb gewoon eeven naar 200 moest zetten.
Omdat ik nog niet zo bekend ben met overclocken en toen dacht dat je alleen maar bepaalde stappen kon nemen deed ik dat maar. Achteraf misschien niet zo slim geweest. Anyway.
Ik heb ook met de mp zitten spelen... Normaal zou dat 11 moeten zijn 11x 166 = 1833 = 2500+
al verander ik dit in 11.5 dan gaat het al mis. dus dit lukte niet. De vcore was zo'n beetje het enige wat wel goed ging "in zo verre je het goed kan noemen" ik heb deze naar 1.85v kunnen krijgen want verder kon ik het niet in de bios veranderen. Ik kreeg hier alleen geen snelheids winst mee.
Dus tot zo ver nog steeds een oc poging tot niks
Ga alsjeblieft eerst de Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 lezen van dit forum voordat je je hardware om zeep helpt.. De vcore doet niks met je snelheid, maar wordt vaak verhoogd (in enkele gevallen verlaagd) om de stabiliteit van de overklok te verhogen.
In de FAQ staat ook het e.e.a. vermeld over stresstesten, om er achter te komen of je overklok stabiel is. Dus nadat je de faq hebt gelezen, voorzichtig in stapjes overklokt, moet je het ook nog testen.

Wat lukte er trouwens niet met de mp? Kwam je toen nog wel in Windows of niet? Dit ivm met de twijfel die ik heb of je processor unlocked is...

Succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Motrax op 13-08-2005 15:51 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:51:
[...]

Ga alsjeblieft eerst de Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0 lezen van dit forum voordat je je hardware om zeep helpt.. De vcore doet niks met je snelheid, maar wordt vaak verhoogd (in enkele gevallen verlaagd) om de stabiliteit van de overklok te verhogen.
In de FAQ staat ook het e.e.a. vermeld over stresstesten, om er achter te komen of je overklok stabiel is. Dus nadat je de faq hebt gelezen, voorzichtig in stapjes overklokt, moet je het ook nog testen.

Wat lukte er trouwens niet met de mp? Kwam je toen nog wel in Windows of niet? Dit ivm met de twijfel die ik heb of je processor unlocked is...

Succes :)
Aha,

Als ik de mp verander dan start windows niet op als ik de fsb verander wel... alleen onstabiel.
dus me processor zal dan wel voor een deel gelocked zijn.
Met de pinmod me fsb op 200 ging na het stresstesten niet geheel goed af want na enige tijd kreeg ik dan toch een blauw scherm. Normaale windows werkzaamheden waren geen probleem.
Het is alleen via de pinmod niet mogelijk om de fsb met stapjes te verhogen.
Ik heb ook nergens kunnen zien om deze mogelijkheid te kunnen unlocken als deze al gelocked zou zijn. Ik heb wel een gedeeltelijke mp unlock gezien tot 12.5 maar deze werkte niet.
Ik zal eens proberen om met een hogere voltage te gaan clocken.
Nou heb ik hier en daar ook iets over timings gezien ik meen van het werkgeheugen.
Moet ik daar ook nog wat aan veranderen...
Iedergeval zal ik nogmals die faq gaan lezen maar dan wat zorgvuldiger...
Alvast bedankt.

P.S. Toch fijn dat jullie zo bezorgd zijn over mijn hardware

Edit: ook na het veranderen van mijn fsb met 5 mhz start windows niet meer of en krijg ik een blauw scherm als windows aan het laden is. wat wel raar is dat windows wel star als de fsb op 200 is gezet maar dan loopt deze niet stabiel...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed uiteindelijk ben ik er dus toch uit...
Het was de vcore die wat te laag stond.
Ik heb dus via de pinmod mijn fsb op 200 gezet en via de bios mijn voltage op 1.75.
Na een uur stresstesten en wat games te hebben getest loopt ie nog steeds als een zonnetje.
Bedankt voor alle hulp!
Ik ga nu lekker genieten van mijn 20% upgrade (1833 naar 2200)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
super mooi, ik heb met dat bord en barton hem zelfs op 2.4gh gekregen *D nu is het me werkstation die lekker op 2200mhz draait

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:04:
Goed uiteindelijk ben ik er dus toch uit...
Het was de vcore die wat te laag stond.
Ik heb dus via de pinmod mijn fsb op 200 gezet en via de bios mijn voltage op 1.75.
Na een uur stresstesten en wat games te hebben getest loopt ie nog steeds als een zonnetje.
Bedankt voor alle hulp!
Ik ga nu lekker genieten van mijn 20% upgrade (1833 naar 2200)
Zorg er wel voor dat je temperatuur van je processor in de gaten houdt :) Verder natuurlijk leuk dat het gelukt is.

☻/
/▌

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
FirePuma142 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:53:

mijn sempron kan nochtans wel op 200 mhz ddr draaien zonder extra vcore en zo ....

Out of the box? What box? There is no box.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

successor schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:03:
[...]

mijn sempron kan nochtans wel op 200 mhz ddr draaien zonder extra vcore en zo ....
Tuurlijk kan het best. Maar om even van 166 naar 200 fsb te gaan is een heel grote stap + dat voor sommige hardware het gewoon te veel is.

Daarnaast zijn er maar twee modellen van de barton (3000+ en 3200+) die een fsb van 200 hebben. Deze zijn op een later moment geïntroduceert toen de yields van voldoende kwaliteit waren. De Sempron heeft bij de socket A een fsb van 166 (core thoroughbred/Thorton/Barton), maar bij socket 754 op 200 fsb (core Palermo/Paris). De Semprons-familie is voor bijna de gehele range van 2200+ tot 3200+ geïntroduceerd en de latere en betere yields met nog hogere snelheden. Dus je opmerking slaat nergens op zonder extra informatie :?

☻/
/▌

Pagina: 1