Toon posts:

Luidspreker begint te piepen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds twee weken een vreemd probleem. Als ik mijn computer aan laat staan en er draait een programma dan begint de luidspreker na een aantal minuten als een gek te piepen, een lange irritante toon die ongeveer 3 minuten aanhoudt. Daarna is de herrie weer over. Na een tijdje begint het gekrijs weer opnieuw. Ik heb geen flauw idee waar dit aan kan liggen. Tot een aantal weken geleden had ik nergens last van. Het enige dat veranderd is, is het installeren van een nieuwe ethernet kaart.

De temperatuur sensor geeft een temperatuur aan van een graad of 35, dus dat is zeker niet de oorzaak. Het lijkt alsof de PC op stand-by wil springen maar dit op een of andere manier wordt tegengehouden. Als hij op stand-by springt hoor je één korte toon en schakelt de computer de overbodige resources uit.

Ik heb nu maar de verbinding tussen het MoBo en de speaker losgehaald om van het irritante geluid af te zijn.

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem?

Systeem:
Asus P5a
AMD k6-2 500
128 MB geheugen
PCI ethernet kaart
ISA ethernet kaart
20 GB harddisk
Voodoo 3 2000 AGP
Windows 98

Verwijderd

Hahaha, dat had ik ook gedaan ja..
Maar ik zou erp toch proberen achter te komen wat de oorzaak is.
Je hebt niet toevallig een of ander porgje aanstaan die waakt over de temp van je cpu?

Anders staat er (geloof ik..) in het boekje van je mobo de betekenis van bepaalde tonen die je kunt krijgen als er iets mis is.
Het is net morse... :)
En anders proberen op internet zoiets te vinden??

Verder have i no clue..
suc6 d'rmee

grtz H.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 19:37

Jag

Maakt het programma ook nog uit? Is het ook tijkdens spellen? Al een nieuwe BIOS geprobeerd (lossen vaak dit soort problemen op)?

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Als ik actief bezig ben is er niks aan de hand. De eerste keer dat ik het ontdekte was tijdens het spelen van Heroes of Might and Magic 3. Maar het gebeurt ook als ik IE 5 laat aanstaan.

Het is trouwens één lange monotone piep. Maar ik zal inderdaad even kijken in de handleiding van het MoBo. Het MoBo is pas 3 maanden oud, dus als de problemen aanhouden gaat ie gewoon terug naar de winkel.

Met nieuwe BIOS bedoel je waarschijnlijk de nieuwste BIOS software. Dat heb ik al een keer geprobeerd en dat gaf alleen maar gelazer. Alles ging goed. Bij het opstarten kreeg ik echter de melding "Can't update DMI". Vanaf dat moment wordt mijn flash Bios niet meer herkent. Ook allemaal heel vreemd. Alles werkt voor de rest nog wel. Alleen mijn klok loopt niet altijd gelijk.

In ieder geval bedankt voor de tips.

Verwijderd

Het is waarschijnlijk :

- Of er is een fan die blijft hangen (niet draait)
- Of er wordt IETS te heet! (wat, zal je zelf uit moeten vinden, bijvoorbeeld met een mobo monitor)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een programmatje geinstalleerd dat de temperatuur controleerd. De temperatuur is het volgens mij niet.

CPU 45 graden
MoBo 38 graden.

Ik dacht dat de AMD processor temperaturen tot 65 graden eenvoudig aankon.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Kan ook aan voltages liggen. Ik heb ook zo'n piepprobleem als ik mijn diskdrive gebruik.
Met dat asus probe-programma kan je zien of er wat mis is.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal asusprobe inderdaad eens opstarten als he gepiep weer begint. Zal ik eerst mijn speaker weer even aansluiten. Dan maar eens even kijken wat er gebeurt.

En wat als er iets mis is met deze voltages, wat is daaraan te doen? Heeft dit wellicht iets te maken met de power-save opties die je kunt instellen in je Bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels weer thuis en heb even gekeken. In de user manual staat niets over piepjes. Meteen even gekeken via asus probe.

De temperatuur loopt zeer snel op van ongeveer 40 graden naar ongeveer 63.

Wat ook vreemd is, is dat de CoreVoltage 2,4 is en de I/O voltage 3,5. Ik dacht toch echt dat ik die anders had ingesteld. Eerst daar maar even naar kijken

Het gepiep begint nu om de 5 minuten. Ik wordt er echt knettergek van.

Verwijderd

ahum... wat voor proccie heb je?

ik zou 2.2 / 3.3 nemen!

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik ben net weer thuis. Even een feestje gehad. De documentatie van mijn moederboard geeft aan dat ik 2.4V en 3.5V moet gebruiken. Sterker nog 3.3V is niet eens mogelijk.

Op de site van AMD wordt aangegeven 2.2V en 3.3V.

Ik weet het niet meer. Ik zie nu net een temp van 65 graden vervolgens begint het gepiep en loopt de temp terug. Wordt de CPU misschien hardware-matig op een lagere snelheid gezet.

Misschien is gewoon mijn koeler stuk. Ik heb tot vorige maand nooit problemen gehad met de temp. Ik dacht dat dat meestal zo rond de 50 graden schommelde. In ieder geval nooit boven de 60. Ik heb nog garantie op de koeler. Anders wissel ik deze gewoon om voor een andere.
Pagina: 1