printer voor tekstverwerking

Pagina: 1
Acties:

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
Hallo,

m'n hp 800 serie heeft het begeven. En nu moet ik dus een nieuwe printer hebben. De printer wordt vooral gebruikt om dingen voor school te printen, maar omdat ik nog familieleden heb die betalen(de printer en inkt enzo) en die willen perse in kleur kunnen printen, daardoor ben ik gebonden aan inkjet printers.

Ik heb al heel wat gelezen over de verschillende printers. En wordt er niet veel wijzer van. Bij canon moet je vaak de koppen vervangen(hoe vaak en hoe duur). Epson heeft hetzelfde probleem?? <--. En bij hb is dat probleem niet, maar is de inkt dus duurder omdat daar alle electronica in zit. Wel is het me op gevallen dat de patronen van epson redelijk goedkoop zijn, met veel inkt erin.

Verder zijn de meeste printer voortaan van die photo printers, waarvan de kwaliteit vast erg goed is, maar meestal print ik toch alleen maar tekst.

zodoende kan ik dus van canon geen printer vinden

en zit ik dus te denken aan een Epson Stylus C66 die heeft losse patronen wat prijstechnisch redelijk gunstig is(root raakt toch gedelijk vaak op).

of hp deskjet 3840

nu is eigenlijk de vraag zijn er nog andere betere printers. Die vooral gewoon de komende 4-5 jaar normaal gesproken blijven werken bij toch zo'n 500-1000 pagina's per jaar.

En wat kost het onderhoud aan vooral de Epson. En is er een soortgelijke printer van canon, waarvan ook iemand weet wat de printerkop kost.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Wat is er mis met een canon pixma, ik print bijna nooit foto's De printers zijn rete goed,Snel, en vooral goedkoop in gebruik.
Dat je geen fotokwaliteit hoeft is prima, maar tegenwoordig zal je geen consumenten-inktjet-printer tegen komen waar niet ergens iets van foto opstaat

www.casarodriguillo.com

• Kevinp
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:33:
Wat is er mis met een canon pixma, ik print bijna nooit foto's De printers zijn rete goed,Snel, en vooral goedkoop in gebruik.
Dat je geen fotokwaliteit hoeft is prima, maar tegenwoordig zal je geen consumenten-inktjet-printer tegen komen waar niet ergens iets van foto opstaat
nou, tja, eigenlijk is er niks mis mee. Alleen had ik verwacht dat die dingen rete duur zouden worden bij het printen van tekst.
Dat was idd de canon optie. Weet iemand trouwens wat het kost om die koppen te vervangen, en hoe vaak dat moet?,

• Pinin

Pinin

Koppen vervang je in princiepe niet, ze kunnen over het algemeen echt wel 10x bijvullen met patronen. Met een patroon doe je erg lang, De zwarte inktpatroon is een stuk groter qua inhoud dan de kleuren, en een orginele kost zo'n €14,- imitatie een stuk goedkoper, maar pas op met te goedkope, de inkt is soms te dik en dan verkloot je je printkop. Pelikan is goed en kleurvast.
Is na een paar jaar je kop kapot, dan kan je beter een nieuwe kopen, maar je kan ook koppen kopen. Ik ben zelf nog nooit aan nieuwe koppen toegekomen.

O.T.:Pas kwam ik iemand tegen en die verving elke twee weken een inktpatroon en na 1,5 á 2 jaar waren ze koppen versleten (dat zijn dus zo'n 30x verwisselingen) Hij had zo'n goedkoop pestdingetje van 60,- gekocht (type weet ik niet meer) en heeft daar 10.000'en pagina's mee geprint 8)7 terwijl 1 meter naast hem een laserprinter stond die nauwelijks gebruikt werd omdat deze te ver stond :7

Maar dit is meer ter verduideliking dat koppen echt heel lang mee kunnen gaan, uitzonderingen zijn er altijd, en heb je een rotkop :) dan heb je ook nog garantie

www.casarodriguillo.com

• Kevinp
waarom hoor/lees ik daar dan vaak slechte dingen over?

• Pinin

Pinin

Ik niet, maar mss zo lijkt het wel, Neem bijv. een geval over de canon a60/70 serie digicams, als je op internet leest lijkt wel of iedereen last van een e18 heeft gehad. Alleen heeft canon zo gruwelijk veel van die dingen verkocht, dat in absolute getallen er idd heel wat met die code kwamen (vaak veroorzaakt door gebruiker zelf btw) Hetzelfde geld voor printkoppen, hp verkoopt ook heel veel inkjets maar als je elke keer een kop vervangt, zal je daar weinig klachten van horen. Maar ga je goed zoeken/rondvragen over de goedkope navuldingen, dan zijn er weer veel klachten. Ik vind het een mooi en goed systeem van canon, HP komt binnenkort ook met losse patronen voor de consumenten markt. Een ander voordeel van de canon patronen vind ik dat er maar 1 maat is, (natuurlijk zijn er de drie-in-1 met kop) Je hebt de bci6 en bci-3 onderling kan je ze gewoon uitwisselen, maar voor het optimale resultaat moet je de juiste plaatsen (wat ik overigens niet doe en ik zie geen verschil)

www.casarodriguillo.com

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:01:
Koppen vervang je in princiepe niet, ze kunnen over het algemeen echt wel 10x bijvullen met patronen. Met een patroon doe je erg lang, De zwarte inktpatroon is een stuk groter qua inhoud dan de kleuren, en een orginele kost zo'n €14,- imitatie een stuk goedkoper, maar pas op met te goedkope, de inkt is soms te dik en dan verkloot je je printkop. Pelikan is goed en kleurvast.
Is na een paar jaar je kop kapot, dan kan je beter een nieuwe kopen, maar je kan ook koppen kopen. Ik ben zelf nog nooit aan nieuwe koppen toegekomen.

O.T.:Pas kwam ik iemand tegen en die verving elke twee weken een inktpatroon en na 1,5 á 2 jaar waren ze koppen versleten (dat zijn dus zo'n 30x verwisselingen) Hij had zo'n goedkoop pestdingetje van 60,- gekocht (type weet ik niet meer) en heeft daar 10.000'en pagina's mee geprint 8)7 terwijl 1 meter naast hem een laserprinter stond die nauwelijks gebruikt werd omdat deze te ver stond :7

Maar dit is meer ter verduideliking dat koppen echt heel lang mee kunnen gaan, uitzonderingen zijn er altijd, en heb je een rotkop :) dan heb je ook nog garantie
Mja, ik denk dat veevuldig gebruik ook minder slecht is voor je printkoppen dan spaarzaam gebruik. Juist van niet printen raken ze verstopt enzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kevinp
Orion84 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 21:42:
[...]

Mja, ik denk dat veevuldig gebruik ook minder slecht is voor je printkoppen dan spaarzaam gebruik. Juist van niet printen raken ze verstopt enzo.
ja, dat is meestal het probleem, dan zal de printer gedurede het schooljaar regelmatig gebruikt worden. Maar kan zomaar een lange tijd stil staan tijdens vakantie(wat hij uiteraard overleeft het eerste jaar, vanwege garantie enzo ;). Maar hij moet het natuurlijk gewoon altijd overleven(nou ja ouderdom is na aantal jaar redelijke rede)

• Pinin

Pinin

edit: dubbelpost.

[ Voor 90% gewijzigd door Pinin op 14-08-2005 15:53 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

kevinp schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:06:
[...]
Maar hij moet het natuurlijk gewoon altijd overleven
Tja, succes dan. welk merk je ook gebruikt, het is niet verstandig om je printer een half jaar niet te grbuiken, lijkt mij logisch omdat inkt een beetje indroogd.

www.casarodriguillo.com

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom niet gewoon twee printers nemen, een laserprinter en een goedkope kleurending :?

Voor EUR 68 heb je al een laserprinter (OkiPage 8W Lite), of voor EUR 50 (of minder) een 2e hands Laserjet 5 oid, daar kun je gewoon goed, betrouwbaar en veel zw/w mee printen en voor iets van EUR 60 er nog een goedkope kleurending bij.

Aanschafprijs is dan EUR 120, maar reken voor de grap eens de TCO uit (oftewel hoeveel ben je binnen een jaar (laat staan 2/3/5 jaar) aan inkt kwijt). Als je voor school veel moet printen, heb je het er binnen 3 maanden uit, bovendien blijft die laserprinter waarschijnlijk werken tot je klaar bent met een evt studie.

Dat zijn de soort rekensommen waar betalenden vaak oor naar hebben :o

Ik heb ook jaren aangekloot met inkjets omdat ik af en toe ook kleur wilde doen, maar heb nu een stuk of 3 jaar een (toen al 2e hands) laserprinter en heb mijn kleureninkjet maar aan mijn moeder gegeven. Ik blij, zij blij ;)

Mochten familieleden trouwens veel in kleur willen doen, dan is een kleurenlaser allicht interessant - EUR 275 of hoger lijkt veel, maar wederom, juist bij zwaar gebruik haal je het er des te sneller uit qua verbruikskosten.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 14-08-2005 15:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kevinp
dat is het nou juist kleur is zo af en toe dat ik zonder kan. Een verslag met plaatjse in zwart wit gaat ook goed vind ik dan.

Maar als ik het goed begrijp zijn zowel epson als canon alleen aan te raden bij zeer regelmatig gebruik het hele jaar door. En kan je beter hp nemen als je geen risico wil lopen(wel dure inkt dan weer).

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
dion_b schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:54:
Waarom niet gewoon twee printers nemen, een laserprinter en een goedkope kleurending :?

Voor EUR 68 heb je al een laserprinter (OkiPage 8W Lite), of voor EUR 50 (of minder) een 2e hands Laserjet 5 oid, daar kun je gewoon goed, betrouwbaar en veel zw/w mee printen en voor iets van EUR 60 er nog een goedkope kleurending bij.

Aanschafprijs is dan EUR 120, maar reken voor de grap eens de TCO uit (oftewel hoeveel ben je binnen een jaar (laat staan 2/3/5 jaar) aan inkt kwijt). Als je voor school veel moet printen, heb je het er binnen 3 maanden uit, bovendien blijft die laserprinter waarschijnlijk werken tot je klaar bent met een evt studie.

Dat zijn de soort rekensommen waar betalenden vaak oor naar hebben :o

Ik heb ook jaren aangekloot met inkjets omdat ik af en toe ook kleur wilde doen, maar heb nu een stuk of 3 jaar een (toen al 2e hands) laserprinter en heb mijn kleureninkjet maar aan mijn moeder gegeven. Ik blij, zij blij ;)

Mochten familieleden trouwens veel in kleur willen doen, dan is een kleurenlaser allicht interessant - EUR 275 of hoger lijkt veel, maar wederom, juist bij zwaar gebruik haal je het er des te sneller uit qua verbruikskosten.
Second that. We hebben hier onlangs twee tweedehands laserprintertjes gekocht Voor gewone tekst en dergelijk kan ik niets anders aanbevelen, het is gewoon tien keer scherper dan om het even welke inkjet (jarenoude HP en verschillende Epsons (Stylus Photo 700, Stylus Photo 870, Stylus Photo 890, Stylus Color C65 (van die laatste nummer niet zeker)) waar we op zich ook niet ontevreden van waren). Het voordeel is dat je er niet zo veel onderhoud aan hebt, je kan veel documenten afdrukken op korte tijd en heel de familie maakt graag gebruik van de laserprinters hier. Foto's en dergelijke worden hier vaak ook gewoon op die Laserprintertjes afgedrukt (300 dpi voor die 4M+ in zwart/wit dus niet schitterend hoog, maar het geeft toch een redelijke indruk). Misschien moet je dus maar zien waarvoor die kleur gebruikt wordt, vaak zijn dat overbodige kleurtjes (een titeltje in kleur draagt niet zoveel bij, voor plaatjes/foto's kun je nog zeggen dat het veel mooier staat in kleur).

Voor kleurenlaser weet ik niet echt of je daarmee ook goed foto's kunt afdrukken omdat je natuurlijk geen vermenging van de kleuren hebt zoals bij inkjet.

Het voordeel van laser over het algemeen:
- weinig onderhoud (maakt dus ook niet zo veel uit als hij twee maand stilstaat, terwijl je bij inkjet toch best elke week/elke twee weken een afdrukje maakt van een blad om ervoor te zorgen dat niet alles verstopt)
- veel sneller (voor gewone tekst; afbeeldingen hangt er soms vanaf)
- veel goedkoper per afdruk
- veel scherpere afdruk voor tekst of vector-afbeeldingen

Daarbij mag je gerust vermelden dat hier thuis heel wat tegenstand was tegen die eerste laserprinter, maar iedereen is er geweldig tevreden van en je kijkt uiteindelijk niet zo meer op een afdruk. Bij een inkjet ga je al zitten denken "maar ja, straks is de cartridge op" of "maar dan moet ik weeral tien minuten wachten op die afdruk" terwijl je bij laserprinter eerder denkt "hopla, hiervan kan ik best een afdrukje gebruiken; printen maar". Vaak doet kleur of zwart/wit er dan ook niet zo veel toe (een afdruk van internet, een documentje in Word, een verslag voor een schoolvak; de keren dat je kleur nodig hebt zijn miniem, hier althans).

Ik kan je dus ook aanraden om een te kopen, die van mij (tweedehands HP LaserJet 4050N) komt van bij Oxfam (met 3 maand garantie + toner). Bijkomstig voordeel is dat je toner vrij lang meegaat (een tienduizend pagina's ofzo), en een toner kost zo'n 100 euro afhankelijk van je printer, dat terwijl de gemiddelde cartridge voor een printer toch zo'n goeie 20 euro kost en na een duizendtal pagina's (gokje, het is in ieder geval veel minder dan bij laser) ermee ophoudt. Het enige waar je steeds voor moet zorgen is dat je genoeg papier in huis hebt, want met een papierlade van 500 pagina's wilt dat er soms wel eens doorvliegen :p Maar je papiergebruik daar lijkt wel aan de lage kant (kan natuurlijk), maar 500 pagina's dat is één pakje papier op een jaar?

Kortom: bij veel afdrukken, moet je echt naar laserprinters gaan; dat mensen nog zoveel naar inkjet grijpen is gek als je eenmaal een laserprinterje hebt staan als je het mij vraagt.

• Kevinp
verbruik kan ik lastig inschatten, het papier wordt hier zo vaak gebruikt als tekenpapier(klein zusje).

en dat van die kleur vind ik ook, maar d'r zijn er een paar die persé kleur willen hebben.

Pagina: 1