[256 mb pendrive] meerdere partities mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
ik heb gezocht op google en hier op GOT maar ben eigenlijk niets zinnigs tegengekomen (of ik moet er per ongeluk overheen gekeken hebben).

hier is het probleem: ik heb mijn usb pendrive bootable gemaakt met dsl (damn small linux).
nu heeft dsl een fat partitie aangemaakt van precies 50 mb (FAT). deze 50 mb is precies gevuld met dsl.

nu wil ik ook nog wat data kwijt op mijn pendrive dus probeerde ik met de disk manager de rest van de lege ruimte te formatteren. daarbij krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
de bewerking is niet voltooid omdat de partitie of het volume niet is ingeschakeld. 
Start de computer opnieuw op om de partitie of het volume in te schakelen

uiteraard geprobeerd maar dat werkt ook niet.
vervolgens in windows setup geprobeerd om een partitie aan te maken (het is nog een lege ruimte) maar daar wordt vermeld dat Windows XP geen meerdere partities op een verwisselbaar medium ondersteund.

met partition magic geprobeerd om een partitie te maken maar die ziet geen pendrives..

suggesties?

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb dit ook al meermaals geprobeerd, zowel onder Linux als Windows, en krijg dezelfde foutmelding :(.

Ik dacht dat het mogelijk moest zijn (er zijn mensen die twee partities op hun stick maken, een voor een os & een ander voor gegevens), dus ik zou willen weten wat ik verkeerd doe :(.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:36:
Ik heb dit ook al meermaals geprobeerd, zowel onder Linux als Windows, en krijg dezelfde foutmelding :(.

Ik dacht dat het mogelijk moest zijn (er zijn mensen die twee partities op hun stick maken, een voor een os & een ander voor gegevens), dus ik zou willen weten wat ik verkeerd doe :(.
Onder Linux moet je daar geloof ik expliciet ondersteuning voor meecompileren met je kernel. Ik dacht dat je onder Windows altijd wel een programma'tje nodig had die bij je stick hoort te zitten. Als Windows zelf geen ondersteuning biedt voor partitioneren van verwisselbare media houdt het op als je dat programma'tje niet hebt. Misschien dat iets als Partition magic het kan?

Saved by the buoyancy of citrus

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het gaat met schijvenbeheer in Windows, geen probleem. Maar het kan maar één partitie aanmaken (die alle beschikbare ruimte inneemt). Linux kan FAT16 partities aanmaken maar je krijgt dan zo'n waarschuwing dat je dat beter in Windows doet (waarom weet ik niet meer). De door (c)fdisk aangemaakte partities waren zichtbaar in Windows, maar niet te benaderen :(.

Ik nam FAT16 omdat je daarmee compatibiliteitsproblemen zou vermijden (anders zou je problemen kunnen krijgen om vanop de USB-stick op te starten?!).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Toch moet het wel kunnen. Ik weet nix van windows, maar met fdisk onder linux moet het wel
kunnen.

Hoe zie je die dsl partitie onder linux ? als "sda1" of als "sda" ?

hoe ziet de partitietabel eruit ? ( fdisk -l /dev/sda )

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Partities waren /dev/sda1 & /dev/sda2. Ik heb een Slackware variant gebruikt om te partitioneren (maar dat houdt geen verband met (c)fdisk, of wel?). Ik kan de partitietabel niet meer posten, heb er terug één partitie van gemaakt :(.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Net zelf ff getest. Linux (ook slackware hier) heeft er totaal geen probleem mee.
gewoon met fdisk partitioneren.

Misschien heb je idd voor windows een tooltje nodig ...

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

u_nix_we_all schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:52:
Net zelf ff getest. Linux (ook slackware hier) heeft er totaal geen probleem mee.
gewoon met fdisk partitioneren.

Misschien heb je idd voor windows een tooltje nodig ...
En test je stick dan es op Windows als je kan? Linux-only is ook geen probleem, maar het gaat mij ook wel om de interoperabiliteit een beetje :).

• u_nix_we_all
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:58:
[...]

En test je stick dan es op Windows als je kan? Linux-only is ook geen probleem, maar het gaat mij ook wel om de interoperabiliteit een beetje :).
Gheghe, ik heb al 10 jaar geen windows meer in huis. Interoperabiliteit is hier geen issue :-)

Misschien is het een idee om het topic te verplaatsen naar WOS en de titel aanpassen
want dit is dus een windows / software probleem.

[brainwave]
Misschien is het mogelik je dsl op sda2 partitie te doen en je sda1 gebruiken om files
uit te wisselen, aangenomen dat windows wel de eerste partitie kan vinden, en aangenomen
dat je het mrb van de stick zo kunt opzetten dat die van sda2 boot en dat je dsl zo
kunt configureren dat de root sda2 is.
[/brainwave]

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 13-08-2005 13:06 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Even eenvoudig als briljant idee _/-\o_ . Ga ik binnenkort es proberen!

• misterw
net geprobeerd om in de setup van fedora core de pendrive te formatteren maar die zag geen pendrive..
vervolgens geprobeerd in de setup van mandrake 10 geprobeerd.. bij die disk manager zag hij mijn pendrive en kon ik hem formatteren.. maar als ik op volgende klik staat er alleen mijn linux partitie om te formatteren (conclusie pendrive werd niet geformatteerd)
ik ga het nu even proberen met slackware of anders misschien met redhat om die lege ruimte te formatteren (desnoods naar fat16 ofzo dat ik hem in windows kan converteren)
* misterw heeft 6 distro's liggen maar geen 1 geïnstalleerd 8)7
u_nix_we_all schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:03:

[brainwave]
Misschien is het mogelik je dsl op sda2 partitie te doen en je sda1 gebruiken om files
uit te wisselen, aangenomen dat windows wel de eerste partitie kan vinden, en aangenomen
dat je het mrb van de stick zo kunt opzetten dat die van sda2 boot en dat je dsl zo
kunt configureren dat de root sda2 is.
[/brainwave]
goed plan dat ga ik direct na de setups even proberen

[ Voor 31% gewijzigd door misterw op 13-08-2005 13:10 ]

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• u_nix_we_all
  • Niet online
Misschien is het handiger om linux echt te installeren, of bv een knoppix cdtje
te gebruiken. Of in een console fdisk te gebruiken. Dan heb je misschien meer
feedback over wat er mis gaat.

• misterw
ik geef het momenteel op.. ik heb het volgende nu geprobeerd:
-alles eraf gehaald en in mandrake setup nieuwe partities gemaakt
ik heb 2 partities gemaakt (1 van 180 mb en 1 van de rest)

- de eerste werd automatisch sda1 en de 2e werd sda5 (vraag mij niet waarom)

- vervolgens heb ik dsl gestart en de tool gedraaid (in plaats van in te vullen sda vulde ik nu in sda5) het vreemde is alleen dat de tool zelf partitioneerd (dus als je invult sda maakt hij zelf een sda1) dus toen ik sda5 invulde werd dit automatisch sda51 (die hij uiteraard niet kon vinden).

- ik vulde daarna gewoon sda in en hij maakte 1 grote partitie (fat) en zette de bestanden daarop..

kortom alles staat nu op 1 grote partitie... ik ga het later opnieuw proberen (ik heb helaas nu geen tijd meer) als ik wat meer weet zal ik het posten! O-)

Pagina: 1