Linksys WAP54G A.P. geen signaal te zien

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 14:16
Ik heb hier een Linksys WASP54G accesspoint aan een wired router gehangen en geconfigureerd, volgens mij staat alles oke ingesteld. Op dit moment geen beveiliging, en op standaard-instellingen en SSID Broadcast op enabled, (B/G)Mode op mixed, channel 11

router: 192.168.1.1 met DHCP enabled 1.10-1.254
AP: 192.168.1.2, gateway 192.168.1.1

laptops: IP automatisch

Ik krijg echter op 2 laptops geen uitzendsignaal te zien, en handmatig het accesspoint zoeken lukt ook niet. Wat doe ik verkeerd?

Denk zelf dat het niet in de IP-configuratie van diverse zaken zit, aangezien ook met verkeerde IP-instellingen i.i.g. het signaal zichtbaar moet zijn?

De ene laptop (Acer Aspire 1710) heeft een "WLAN 802.11g mini-PCI", de andere (Promedion) een "802.11g Wireless Network Adapter"

[ Voor 30% gewijzigd door Stefke op 13-08-2005 12:34 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Staat de wireless module in het AP aan en heb je de SSID ingevult ???
Ook al zit je in een compleet verkeerd netwerk, je zou met netstumbler altijd een netwerk moeten kunnen zien

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Stefke
SSID stond gewoon op "default" maar dat moet natuurlijk ook gewoon werken, maar heb voor de zekerheid maar even gewijzigd :| Er is zo te zien geen optie om "wireless" aan te zetten, maar het is ook alleen maar een wireless accesspoint, dus zonder wired router functies o.i.d. (dus wireless uitzetten zou een beetje nutteloos zijn op dit apparaat)

AP Mode is Access Point (default) (overige opties: AP Client / Wireless Repeater / Wireless Bridge)

Zal netstumbler effe proberen (kwam al niet op de naam, tnx!)

(Overigens, je kunt met dit A.P. maar 1 computer aan het wired netwerk hangen neem ik aan?)

[ Voor 60% gewijzigd door Stefke op 13-08-2005 12:48 ]

• Stefke
Nou, hij zend dus wel uit, want met nog een laptop met een Linksys PCMIA-kaartje ziet ie het accesspoint wel. Alleen verbinding maken lukt nog niet, hoe moet je je netwerk op de computer instellen om via zo'n accesspoint met de router te communiceren?

Met dat op hetzelfde IP staan als het accesspoint krijgt van de router? Of kunnen beide op DHCP of zo

• Pim.

Pim.

stefijn schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:07:
Nou, hij zend dus wel uit, want met nog een laptop met een Linksys PCMIA-kaartje ziet ie het accesspoint wel. Alleen verbinding maken lukt nog niet, hoe moet je je netwerk op de computer instellen om via zo'n accesspoint met de router te communiceren?

Met dat op hetzelfde IP staan als het accesspoint krijgt van de router? Of kunnen beide op DHCP of zo
Om te beginnen kunnen/mogen twee pc's nooit een zelfde ip hebben ne voor de rest van de vragen verwijs ik je even door naar de how-to's en de FAQ's aangezien wat je vraagt het simpel bouwen van een netwerk betreft.

Dit zijn handige linkjes om even door te nemen. Als je er dan nog niet uit komt kan je hier altijd vragen stellen :)
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
Hoe deel ik Internet ?
FAQ - Network Troubleshooting

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Stefke
Dat is niet het probleem, ik snap hoe een netwerk met routers en zo in elkaar steekt (en ik weet al helemaal dat 2 computers niet hetzelfde IP kunnen hebben, duh). Ik begrijp alleen de functie van het accesspoint in dit geval niet precies, en dat kan ik niet vinden in de links die je geeft (en ook niet in de info op bijv. linksys.com)

Het is namelijk zo dat het netwerk waar het om gaat bij iemand thuis ligt met een 4punts wired routertje. Deze persoon wilde draadloos netwerk hebben voor meerdere laptops, en hij heeft in de winkel dit accesspoint gekregen. Ik heb echter het idee dat je met dit accesspoint helemaal niet een computer draadloos aan het netwerk kunt krijgen (vandaar: ik begrijp de functie van het accesspoint niet precies)

Daarnaast heb ik het probleem dat beide laptops van deze persoon geen netwerken detecteren met de ingebouwde draadloze hardware, terwijl mijn eigen laptop het netwerk wel ziet (maar er niet aan kan verbinden, maar nogmaals, kan dit wel aan een accesspoint)

Moet deze persoon een wireless router/hub hebben (bijv. Linksys BEFW11S4 zoals ik thuis heb)? Of moet het wel kunnen met dit accesspoint?

• Pim.

Pim.

stefijn schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:21:
Dat is niet het probleem, ik snap hoe een netwerk met routers en zo in elkaar steekt (en ik weet al helemaal dat 2 computers niet hetzelfde IP kunnen hebben, duh).
Mooi dat scheelt ;)
Ik begrijp alleen de functie van het accesspoint in dit geval niet precies, en dat kan ik niet vinden in de links die je geeft (en ook niet in de info op bijv. linksys.com)
De naam zegt het al, accespoint: toegangspunt tot je netwerk
Het is namelijk zo dat het netwerk waar het om gaat bij iemand thuis ligt met een 4punts wired routertje. Deze persoon wilde draadloos netwerk hebben voor meerdere laptops, en hij heeft in de winkel dit accesspoint gekregen. Ik heb echter het idee dat je met dit accesspoint helemaal niet een computer draadloos aan het netwerk kunt krijgen (vandaar: ik begrijp de functie van het accesspoint niet precies)
Wat zou het doel van een AP zijn als je er geen pc's mee aan een draadloos netwerk kan hangen ?
Ik denk dat je een WAP54G bedoeld ipv een WASP54G ??
Daarnaast heb ik het probleem dat beide laptops van deze persoon geen netwerken detecteren met de ingebouwde draadloze hardware, terwijl mijn eigen laptop het netwerk wel ziet (maar er niet aan kan verbinden, maar nogmaals, kan dit wel aan een accesspoint)
Dan ligt het dus aan de hardware of instellingen van die persoon. Als jij het netwerk kan zien dan is ie er gewoon.
Moet deze persoon een wireless router/hub hebben (bijv. Linksys BEFW11S4 zoals ik thuis heb)? Of moet het wel kunnen met dit accesspoint?
En AP is in principe heel basic, wat zou moeten werken is dit (nummers random gekozen)

Modem -->
router die gateway is (ip 192.168.1.1 en extern ip 83.100.100.1 bijv.) -->
computers + AP (ipadressen 192.168.1.2 tot 192.168.1.254) -->
Subnet allemaal 255.255.255.0 -->
Op de PC's en AP gateway opgeven die 192.168.1.1 is. Je moet dus in je AP aangeven waar de gateway (router) zich bevindt en hem een IP geven (net als een gewone PC)

Het probleem dat je vriend zijn eigen AP niet kan vinden is iets wat je zal moeten troubleshooten, ga eens met hem kijken of jullie wat netwerken kunnen vinden buiten (staat zijn wifi kaart wel aan ??? :P )
suc6

• Stefke
Pim. schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:31:
[...]

Mooi dat scheelt ;)

[...]

De naam zegt het al, accespoint: toegangspunt tot je netwerk

[...]

Wat zou het doel van een AP zijn als je er geen pc's mee aan een draadloos netwerk kan hangen ?
Ik denk dat je een WAP54G bedoeld ipv een WASP54G ??

[...]

Dan ligt het dus aan de hardware of instellingen van die persoon. Als jij het netwerk kan zien dan is ie er gewoon.

[...]

En AP is in principe heel basic, wat zou moeten werken is dit (nummers random gekozen)

Modem -->
router die gateway is (ip 192.168.1.1 en extern ip 83.100.100.1 bijv.) -->
computers + AP (ipadressen 192.168.1.2 tot 192.168.1.254) -->
Subnet allemaal 255.255.255.0 -->
Op de PC's en AP gateway opgeven die 192.168.1.1 is. Je moet dus in je AP aangeven waar de gateway (router) zich bevindt en hem een IP geven (net als een gewone PC)

Het probleem dat je vriend zijn eigen AP niet kan vinden is iets wat je zal moeten troubleshooten, ga eens met hem kijken of jullie wat netwerken kunnen vinden buiten (staat zijn wifi kaart wel aan ??? :P )
suc6
Ja, maar hoeveel computers kunnen aan zo'n AP wireless komen te werken? (aangezien ik het daar niet aan de praat kreeg, dacht ik dat een AP wellicht een andere functie had)

Ik heb zijn AP mee naar mij thuis genomen, daar werkt het wel (AP gekoppeld aan mijn Linksys router). Het AP heeft nu een vast IP 192.168.1.2 (na de 192.168.1.1 van mijn router) en mijn laptop krijgt nu gewoon via het AP het eerste ipadres uit de range die de router beschikbaar stelt via DHCP (1.100 - 1.105).
Ik kan nu tussen mijn eigen wireless en zijn AP wireless schakelen, de laptop krijgt in beide gevallen - uiteraard - een IP-adres uit de range 100-105

Dat zijn laptops geen netwerken detecteren is inderdaad een ander probleem, ik heb mijn laptop erbij gehaald om uit te sluiten dat het AP niet aan het zenden was. Mijn laptop via het AP laten draaien in zijn netwerk lukte bij hem dus óók niet met mijn laptop (een of ander vaag oud 4poort-routertje, wellicht is dat het probleem)

(ik kan overigens nergens iets vinden dat op beide laptops de wireless zaken zijn uitgeschakeld, beide laptops is al eerder wireless op gewerkt op andere lokaties), maar goed, het AP werkt dus (wellicht moet hij zijn router vervangen).

Nog effe de vraag van in het begin; hoeveel computers kun je met zo'n AP bedienen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 13-08-2005 17:50 ]

• Pim.

Pim.

In principe net zoveel als je ip adressen kan uitgeven

• Stefke
Pim. schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:06:
In principe net zoveel als je ip adressen kan uitgeven
En dan wordt de 54mbps snelheid gedeeld neem ik aan bij meerdere gebruikers? Dus bij 10 gelijktijdige gebruikers heeft elke gebruiker nog 5,4mbps ter beschikking?
Pagina: 1