Moderatie in CSL

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 20:30
Ik heb me lange tijd kunnen inhouden. Maar na het zien van dit topic topic 1060753 (hmm, is net verwijderd :?), zou ik toch graag een constructieve discussie willen houden over wat wel en wat niet gewenst is in CSL.

Over het algemeen is de standaard op GoT hoog. Dat schrikt sommige users af, maar dit trekt volgens mij ook juist veel users aan. Het probleem alleen is dat CSL wel een soort tweede HK lijkt te zijn geworden. Maar dan erger, want er zijn strenge en naar mijn mening goede regels, maar daar wordt gewoon consequent niet op gemod.

Een quote uit de faq:
Systeemvragen: Wat moet ik kopen? Is dit goed?

Vragen over systemen dienen specifiek te zijn, niet algemeen. Dus een lijstje met hardware onderdelen neertikken met de vraag of dit goed is (de beruchte Hoe is dit systeem? vragen) zal direct worden verwijderd; wat wel en niet bij elkaar past is terug te vinden in de guides, de search en natuurlijk de manuals van de desbetreffende hardware (welke je gewoon kunt downloaden van de site van de producent).

Een vraag over het samenstellen van een systeem met specifieke eisen en/of voor specifieke toepassingen, voorzien van zoveel mogelijk relevante informatie en weergave van jouw eigen gedachtegang waarom je tot bepaalde keuze's bent gekomen en waarom je daar niet uitkomt, heeft een veel hogere kans van slagen

Wil je graag een voorbeeld zien van een complete en specifieke Hoe-is-dit-systeem vraag, klik dan hier. Wil je graag een voorbeeld hoe het niet moet, klik dan hier.
Een super systeem samenstellen (mager)
[rml][ Nieuwe desktop PC] Gaming-PC rond de 1300 euro.[/rml] (op 't randje)

Groot probleem met opstarten (hoort dit in CSL?)

Of de laptop topics. Welke laptop voor 800 euro, welke voor 900 euro. Of ik wil ..., ... en ...., welke laptop moet ik dan hebben. Zonder enige vorm van moeite.

Advies nodig voor studentenlaptop
Welke laptop, welke CPU Turion of Centrino
Notebook advies nodig:p
etc.

Goed wellicht komt mijn stuk een beetje erg hard over. Het gaat mij ook helemaal niet om degenen die de topics hebben gestart. Maar gewoon om stelling te nemen in een hopelijk goede discussie over CSL.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als eerste ik ben het met je eens ;) CSL is een forum waar ik graag rondkijk, maar waar ik niet veel (meer) post. De vragen zijn zo standaard en vaak van een laag niveau. De gemiddelde lapzoekzoeker is iemand die voor zo min mogelijk geld en inspanning de beste laptop wil hebben en eigenlijk een kant-en-klaar-oplossing wil zien (generalisatie). Dat terwijl er in de search en FAQ's een schat een informatie is te vinden over in ieder geval de technische termen en vaak ook de laptops zelf.

Maar waar moet je dan naar toe? Iedereen weren met een simpele vraag en daarmee van GoT afschrikken?
Juist in CSL komen nieuwe mensen binnen die voor het eerst in aanraking komen met GoT. Aan de andere kant, meestal zijn dat ook mensen die nadat hun vraag is beantwoord niet meer terugkomen...

offtopic:
Ik vond het topic wat je aanhaalde wel eeh... vermakelijk :P Hoewel het werk oplevert voor de modjes. Nou ja, klik OW klik OW klik OW klik ban...

[ Voor 25% gewijzigd door Motrax op 13-08-2005 12:16 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat CSL beetje met het probleem zit dat mensen die voor het eerst op GoT komen, juist daar beginnen. Ze zijn op zoek naar een computer, komen op GoT terecht, lezen natuurlijk de policies niet, en zoeken dan naar het subforum waar hun vraag past.

DOC, CME, PMG is wat hoog gegrepen (ik generaliseer voor het gemak) en komen logischerwijs uit bij CSL. Daar aangekomen leest men de FAQ natuurlijk niet, en maakt het zoveelste "wat moet ik kopen"-topic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Motrax schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 12:14:
Als eerste ik ben het met je eens ;) CSL is een forum waar ik graag rondkijk, maar waar ik niet veel (meer) post. De vragen zijn zo standaard en vaak van een laag niveau. De gemiddelde lapzoekzoeker is iemand die voor zo min mogelijk geld en inspanning de beste laptop wil hebben en eigenlijk een kant-en-klaar-oplossing wil zien (generalisatie). Dat terwijl er in de search en FAQ's een schat een informatie is te vinden over in ieder geval de technische termen en vaak ook de laptops zelf.

Maar waar moet je dan naar toe? Iedereen weren met een simpele vraag en daarmee van GoT afschrikken?
Juist in CSL komen nieuwe mensen binnen die voor het eerst in aanraking komen met GoT. Aan de andere kant, meestal zijn dat ook mensen die nadat hun vraag is beantwoord niet meer terugkomen...

offtopic:
Ik vond het topic wat je aanhaalde wel eeh... vermakelijk :P Hoewel het werk oplevert voor de modjes. Nou ja, klik OW klik OW klik OW klik ban...
Precies wat je zegt :)

En ik hoor idd ook soms dat sommige user de moderatie niet echt perfect vinden in de CSL.
Maar aan de andere kant, wat dan? Het forum is er nou eenmaal.

En je kon natuurlijk wachten op het feit dat hier de meest basic topics gingen komen.
De rest van de forums zijn inderdaad voor mensen die al een computer hebben.

In de CSL komen vooral mensen die juist een computer zoeken.
Dus tja..

[ Voor 11% gewijzigd door Roberto op 13-08-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 20:30
Leuk om te zien dat er nog meer mensen zo over denken. Ik had er nog niet bij stil gestaan. Het is natuurlijk zo, dat veel users beginnen in CSL. Dat leidt bijna onvermijdelijk tot lagere kwaliteit van de topics.

Toch lijkt me het dan handig om in de policy/faq duidelijker te stellen wat mag en wat niet. Nu komt er toch veel onduidelijkheid over, dat de regels bepaalde dingen niet toelaten en de modjes wel.

Ik denk overigens dat het zo door laten gaan, voor heel GoT wel eens lastig kan zijn. Immers als de (nieuwe) users totaal niet worden "opgevoed", dan leidt dat ook weer tot meer werk in andere delen van het forum.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem is inderdaad veel fundamenteler - hoe moet je de balans leggen tussen open staan voor nieuwe gebruikers en het niveau op peil houden voor de knowledgebase (en de ervaren gebruikers).

Op zich is de FAQ duidelijk genoeg hierover:
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Als moderator in OH was ik enorm blij toen CSL losgekoppeld werd, omdat het aantal topics die niet conform beleid geopend werden (en dan met name "hoe is dit systeem?", "wat moet ik kopen?" etc.) gelijk fors daalde. Dat zooitje is nu dan ook in CSL terechtgekomen...

Het probleem is dat als je veeeeeel van dat soort topic hebt, topics die duidelijk niet aan beleid voldoen, je als moderator ofwel bot gaat worden (wat ook naar die nieuwkomers toe niet eerlijk is) danwel je de moed inzakt en alleen de schrijnendste gevallen eruit pakt.

Ik heb grootste respect voor Aiky & consorten in CSL dat ze überhaupt zichzelf kunnen aanzetten tot zo consequent en eerlijk mogelijk te modereren :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47
Je bent niet de eerste wie het is opgevallen: Steeds meer "Hoe is dit systeem" vragen in CSL

An sich heb je zeker een punt :) In de praktijk is Aikeleer nagenoeg de enige die zich met CSL bezighoudt en da's niet altijd even makkelijk in je eentje. We zijn al even bezig een oplossing te vinden door mijn nick te vervangen in CSL (want ik kom daar om bepaalde redenen bijna nooit) zodat er wat meer handjes zijn om het een en ander in nog betere banen te leiden. Op dit moment is het gewoon even een kwestie van geduld :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vlak niet uit dat er ook (en in elk van de fora) gebruikers zijn die op een redelijke en behulpzame manier een TS duidelijk maken dat er iets schort aan zijn topicstart.

Een bijkomend probleem is dat regelmatig net geregistreerde gebruikers de kakelverse gebruikers proberen te helpen, waardoor een topic, wat eigenlijk op slot zou kunnen, langzaam aan in een bron van irritatie voor anderen veranderd.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47
Klopt, gebruikers zijn zelfs nóg belangrijker, die vlak ik zeker niet uit :P Maar ik geloof dat je wel begrijpt waar ik op doel; iemand met een mandaat kan iets actiever sturen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik dacht dat er ooit een sticky was met info over alle "hoe is dit systeem"-vragen maar de laatste dagen schieten ze als paddestoelen uit de grond zonder echt uit te zoeken hoe het zit met de compatibilieit van diverse producten.

Ik begin me er echt aan te ergeren, misschien haal ik CSL wel uit mijn Active Topics list als het zo doorgaat

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We zijn bezig met een nieuwe sticky :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Gezien het nieuwe topic over CSL - nieuwe systemen: CSL - Het grote nieuwe pc topic? doe ik deze dicht, anders loopt het nogal door elkaar hier in LA ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.