Toon posts:

MTU: hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik probeer al een tijdje tussen iemand in Grienkenland en iemand in Engeland een VPN op te zetten dmv Cisco hardware. De VPN zet hij verder wel op alleen is deze instabiel. Valt na een tijdje, soms 1 uur soms 2 uur, weg. Nu gaf de Cisco SDM op de router in Griekenland een melding over een mogelijk MTU probleem.

Ik heb wat gezocht, en ik weet wel wat de MTU waarde inhoud, maar moeten beide routers dezelfde MTU waarde hebben? Of wordt de MTU van de transmitting host gewoon genomen? Ik heb de ISP in Griekenland een mail gestuurd en die vertellen me 1492 te nemen: geen verbetering overigens. Maar goed Engeland staat nog wel op 1500, wat daar de beste waarde is.

De internet verbinding blijft wel gewoon staan. Ik heb de Cisco router in Griekenland ook vervangen door een Draytek, om te testen, daarbij het ik hetzelfde probleem. In Engeland staat een Concentrator 3005.

Iemand tips?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Beste waarde kun je imho beter zien als "maximale waarde", kleiner is geen probleem 1) zet ze allebei even groot, en 2) doe eens 1200 ofzo, of zelfs nog minder. Grote kans dat het er beter op wordt (je maximaal haalbard transfersnelheden zullen licht achteruit gaan, maar ik neem aan dat stabiliteit voor snelheid gaat in dit geval.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:46:
Beste waarde kun je imho beter zien als "maximale waarde", kleiner is geen probleem 1) zet ze allebei even groot, en 2) doe eens 1200 ofzo, of zelfs nog minder. Grote kans dat het er beter op wordt (je maximaal haalbard transfersnelheden zullen licht achteruit gaan, maar ik neem aan dat stabiliteit voor snelheid gaat in dit geval.
Maar welke MTU waarde wordt gekozen als twee host een verschillende waarde hebben? Griekenland is namelijk niet de enige VPN met Engeland. De andere VPN's werken wel goed op 1500. Als Griekenland de VPN opzet, neemt het virtual circuit dan de MTU van Grienkenland aan?

/edit

Ik zal morgen eens gaan testen met 1200.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 11:53 ]

Verwijderd

De standaard ethernet MTU is 1500, beetje ethernet overhead, en dan heb je die 1492 bytes over. Als er ergens in de route een stukje netwerk zit waarbij een maximale pakketgrootte kleiner is, en jouw netwerkinterface verzend een IP pakket met het "Don't Fragment" bit (DF) actief, moet de router het pakket weggooien, en een ICMP pakket terugsturen met "Ik kan hem niet doorsturen want ik mocht niet fragmenteren".

Nu heeft iemand een procedure bedacht, dat heet "Maximum MTU Discovery". Dit betekent, een pakket sturen met DF actief, en een bepaalde pakketgrootte, en dan die pakketgrootte aanpassen net zolang totdat deze precies "past".

Probeer eerst eens het DF bit uit te schakelen. Zoek naar iets als "enable fragmentation" of zo.

Noot: er zijn netwerken die het DF bit negeren.

Verwijderd

MTU discovery werkt niet altijd, er zijn routers die pakketen met een df bit die te groot zijn gewoon droppen zonder iets terug te sturen.