Krijg memory niet in Dual Channel.

Pagina: 1
Acties:

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:23
Hallo beste medetweakers.

Ik heb sinds kort een nieuwe setup bestaande uit:

MSI k8n neo 2 F
AMD 64 3200+ venice core (s939)
2x 512MB noname memory DDR400 Cl2.5 (identiek aan elkaar, Uli chips oid :?)

Zoals mijn titel al zegt krijg ik het niet voor elkaar om het geheugen in dual channel te krijgen.
Op het bord zitten twee bankjes bestaande uit 2 slots. Welke combinatie ik ook gebruik het werkt niet. Er is echter wel een verschil: als ik een combinatie gebruik die volgens de manual niet wordt ondersteund krijg ik een beep code die aangeeft dat het geheugen niet goed is geinstalleerd.

Als ik daaraantegen een wel ondersteunde combinatie gebruik dan gebeurt er niks, behalve dan draaiende fans en een brandend HD lampje. Geen boot of POST.

Momenteel draait het geheugen in single channel modus, en met het geheugen is niks mis.

Ik heb dus geprobeerd:
-google search op 'dual channel memory'
-alle mogelijkegeheugencombinaties over de 4 sloten.
-Tweakers search op dual channel, resultaten gingen eigenlijk alleen over het vaststellen van het werken ervan. (met CPU-Z bijv.)
-Drivers zijn allemaal goed, BIOS ook.

Weten jullie wat ik fout heb gedaan, of wat er mis is? Ik kreeg het vage vermoeden dat ik misschien dual channel memory nodig had, maar naar mijn idee is dat hetzelfde als twee identieke modules (zo staat het ook in de handleiding). Ik kon er ook in de pricewatch niets over vinden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je reeds de laatste BIOS update overheen geflasht? En probeer ook eens andere merk/type geheugen, even lenen van iemand anders of uit een andere PC. Bij voorkeur A-merk :)

• DrEvil1986
Ik geloof dat ik al de nieuwste BIOS heb (07.00T) maar ik zal er nog even naar kijken.
Ik had het ook al geprobeerd met mijn oude geheugen (2*256mb DDR266 cl2) van twinmos.Dit waren alleen twee verschillende modules. Maar het eindeffect was hetzelfde als boven beschreven.

Lenen of nieuwe kopen is atm even geen optie. De eerste vanwege gebrek aan leenpartners en de tweede vanwege het feit dat ik op kamers ga wat al genoeg euri's gaat kosten. Ik hoopte dus na de aankoop van de nieuwe hardware wat zuiniger te kunnen doen.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
1 ik neem aan deat je dualchannel in de bios hebt enabled.
2 probeer eens de slapste timings en snelheid op 100,en natuulijk wat baluc zei

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
1 Dual channel kun je in de BIOS niet enablen.
2 Lossere timings is mogelijk

Maar volgens mij kan ik hieruit opmaken dat je computer helemaal niet wil opstarten? Zowel in de combinatie dat hij dual channel moet als in de overige (niet ondersteunde dus nooit werkende) combinaties? Dan is gewoon het geheugen niet compatible met je mobo/CPU. Kan voorkomen. Test ook eens met 1 reepje geheugen. En probeer het eens met geheugen uit een andere computer. Denk gewoon dat het een compatibility probleem is. Je kan beter merkgeheugen kiezen bij een socket 939 (terwijl dit virusje NoName geheugen zelfs overklokt op zijn 939 :P)

• DrEvil1986
De computer boot wel, als ik alletwee de modules in een kleur slot doe (alleen channel A dus). Dan draait het geheugen dus in single channel modus.

Ik heb lagere speeds en timings geprobeerd, maar die ultra lage zal ik nog eens proberen.
Het memory zelf is op zich in orde, en heeft ook al DDR400 gelopen (volgens specs).

Het probleem is dus dat hij niet boot in dual channel setup, en dat hij error beeps geeft als hij in een niet ondersteunde dual channel setup staat (wat op zich ook logisch is)

Maar ik zie de bui al hangen: het lijkt erop dat mijn crappy budget geheugen niet houdt van DC. (Hoewel hij merkgeheugen dus ook niet pakte, waarschijnlijk omdat dat geen identieke modules waren)
Iemand een suggestie voor lage prijs/redelijke prestatie geheugen wat ik dan zou moeten proberen?

Ik ben trouwens naar de TU/e introweek, dus ik kan een aantal dagen niet reageren op nieuwe posts.

[ Voor 7% gewijzigd door DrEvil1986 op 14-08-2005 12:06 ]

Pagina: 1