Toon posts:

kapotte netwerkpoort iMac G3 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ben de trotse bezitter van een 600 MHz iMac G3. helaas vertoont mijn netwerk time-outs. bij het opstarten werkt het wel. dan na zo'n minuut of 5 vallen alle netwerk verbindingen weg.
ik heb een Alcatel 4poorts modem. heb andere netwerkkabel geprobeert, andere poort geprobeert, andere Mac aan zelfde kabel/poort geprobeert. Panther opnieuw geïnstalleerd. andere HDD met ouwe Panther installatie erin geschroefd.
eersteconclusie: 1 en ander ligt niet aan software, modem of kabel.
tweede conclusie: probleem is hardwarematig aan de Mac kant.
de vraag is nu: is mijn ingebouwde netwerkpoort kapot of zijn er nog andere mogelijkheden?
andere vraag is: als de netwerkpoort kapot is, kan ik die vervangen of moet ik het hele logicboard dan vervangen?
dank voor de moeite alvast.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Ik heb hier een computer staat die op m'n modem/router gewoon niet normaal wil doen, telkens valt de verbinding weg. Maar op een losse switch werkt die wel gewoon, waar het aan ligt? Geen idee.

Probeer eens of de iMac het wel doet via een andere switch/hub die vervolgens weer is verbonden met je modem.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Anders is misschien zoiets: http://www.computertotaal.nl/reviews/prog.cfm?id=97 een oplossing?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het ding zit aan het moederbord vast iig, vervangen is geen optie ben ik bang.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
http://www.dlink.be/?go=j...f/YEIAN/336vmKE4QtenRbA==
Deze is via usb2.0, dus kan 100mbit trekken, maar ik weet wel niet of hij mac compatible is...
Mailtje sturen richting dlink?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

iMac G3's zijn allemaal pre-USB2.0.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 13-08-2005 23:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Zover ik weet zijn er geen (werkende) USB naar LAN adapters, heb er èèn gehad; maar daar zaten geen drivers bij en de Mac drivers waren 'mysterieus' van de site verdwenen (volgens mij ook nooit bestaan).

Wel werd de adapter herkend in systeemprofiel, maar niet bij Netwerk in Systeemvoorkeuren.
Wellicht dat het ding in OS 9 werkte, maar niet kunnen proberen.

Een dure optie is een Airport kaart kopen met basisstation of accespoint, dan is het probleem lijkt mij opgelost. Alleen minder snel natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door naaa op 14-08-2005 11:03 . Reden: wireless ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de reacties. maar ik vraag eigenlijk niet naar een oplossing voor een kapotte poort. ik heb bovendien nog zo'n usb dingetje liggen. dus da's het probleem niet.
wat ik graag zou horen is of de poort kapot is of dat er misschien iets anders aan de hand is.
ik heb inmiddels ontdekt dat de disconnects accuut plaatsvinden bij het downloaden van bestanden. (zowel van internet, als van een andere machine in mijn lan.) als ik gewoon een beetje voor me uit ga zitten surfen duurt het wat langer. soms 5 minuten, soms langer. na een herstart werkt alles weer gewoon.
ik vind het echt een heel idioot probleem. de netwerkpoort werkt dus blijkbaar wel, maar altijd maar even. zou mooi zijn als iemand daar een verhaal bij had.

Verwijderd

Ik heb zelf zo'n probleem gehad met een router van 3COM.

Deze stopte met werken bij grotere downloads. De grootte van de maximale download liep dan bij iedere vastloper ook nog eens terug. Op een gegeven moment sloeg hij dan al vast bij een bestandje van 100kb.

Firmware upgraden moest helpen. Check dus of al je componenten wel de laatste firmware hebben en of je mac op de laatste versie van OS X loopt. (Dus de laatste in je reeks, voor 10.3 dus 10.3.9) (Bij mij ging de firmware upgrade ook niet meer (meer dan 100kb) dus die is terug naar 3COM gegaan)

Probeer anders eens te starten vanaf je OS 9 partitie of eventueel de OS 9 CD. (Die kreeg je toch nog bij je G3?) Hiermee krijg je gewoon een bureaublad als je opstart. Je kunt als het goed is dan gewoon internetten e.d., dus dan kun je checken of het aan je mac ligt.

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat is het ook niet. had al alle poorten geprobeert & kabels verwisseld etc.
andere Mac en PC werken prima op betreffende poort/kabel. moet dus aan deze Mac liggen.
MacTest Pro gedraaid, en dat zegt dat alles OK is..... het is me werkelijk een raadsel.
Pagina: 1