Toon posts:

Hardeschijf, raar probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op 3 augustus een computer bij Gistron.com besteld en deze heb ik gister binnengekregen. Omdat ik van PC-Bouwen niet al te veel afweet heb ik er voor gekozen om Gistron de computer te laten assembleren. Nu ik echter de PC binnen heb blijkt dat er iets niet goed is. Ik h eb dit gister de hele avond proberen op te lossen.. maar ik kom er niet uit.

De computer herkent de hardeschijf niet, bij bv. instaleren van windows xp mediacenter zegt hij dat hij geen vasteschijfstation kan vinden.. ook detecteert hij in de bios alleen de DVDRW/DVD en Floppy. Hierbij staan DVDRW op Primary IDE master en DVD op Primare IDE Slave. Daarna zijn third master/slave en fourth master/slave beiden leeg.

Als ik nu echter naar kopje boot ga in BIOS, en daarna de volgorde van de boot devices kan aanpassen zie ik wel een MAXTOR 6L200P0 staan. Ook bij het opstarten, wanneer hij IDE drives gaat detecten ziet hij bij Drive 1 een MAXTOR 6L200P0.

System Specs:

Intel Pentium 4 640 (S775, 3.2GHz, 800MHz, 2MB, Boxed) - http://developer.intel.co...sor_number/info.htm#p4htt
Asus P5AD2-E Premium, 925XE (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) - http://www.asus.nl/produc...75/p5ad2-e-p/overview.htm
1GB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/1G)
ATi Radeon X800 XL 256MB - http://www.ati.com/products/radeonx800/specs.html
PC Power Supply 350PN, 350W (ATX, Ultra Silent Retail)
MS-Tech LC500 behuizing

En Liteon DVDRW / DVDspeler / Floppy / Media Center.

Hardeschijf:

Model Number Actual Cyls Max Cycls Hds Sect Size Speed
6L200P0 395136 16383 16 63 200.0GB 7200RPM

Weet u wat er aan de hand is?

Met vriendelijke groet,

Martijn Schütz

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT *
Laat nu alles van je specficaties duidelijk zijn maar het merk van je HD ontbreken. :)

Hoe dan ook, lees eens de Serial ATA FAQ en ik denk dat je een heel stuk verder komt..... als het tenminste een S-ATA HD is.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 13-08-2005 10:59 ]

ARME AOW’er

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Guardian Angel schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:58:
/me Welkom op GoT *
Laat nu alles van je specficaties duidelijk zijn maar het merk van je HD ontbreken. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:50:

Als ik nu echter naar kopje boot ga in BIOS, en daarna de volgorde van de boot devices kan aanpassen zie ik wel een MAXTOR 6L200P0 staan. Ook bij het opstarten, wanneer hij IDE drives gaat detecten ziet hij bij Drive 1 een MAXTOR 6L200P0.
Ik denk dat ie een Samsung heeft........

Waarom? Omdat het kan!!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:33
Als het een Maxtor Diamondmax 10 is, dan kan het zijn de je mobo deze nog niet goed ondersteund (google MAXTOR 6L200P0 = Maxtor Diamondmax 10 :D). Er zijn zowel BIOS-updates voor je mobo als firmwareupdates voor je schijf. Dus updaten van je BIOS is 1. Maar voor die firmwareupdate zul je echt contact op moeten nemen met Maxtor, tenzij je schijf natuurlijk al van de laatste is voorzien. Maar deze schijf geeft bij veel mensen veel problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:58:
/me Welkom op GoT *

Hoe dan ook, lees eens de Serial ATA FAQ en ik denk dat je een heel stuk verder komt..... als het tenminste een S-ATA HD is.
Geen S-ATA

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:05:
Als het een Maxtor Diamondmax 10 is, dan kan het zijn de je mobo deze nog niet goed ondersteund (google MAXTOR 6L200P0 = Maxtor Diamondmax 10 :D). Er zijn zowel BIOS-updates voor je mobo als firmwareupdates voor je schijf. Dus updaten van je BIOS is 1. Maar voor die firmwareupdate zul je echt contact op moeten nemen met Maxtor, tenzij je schijf natuurlijk al van de laatste is voorzien. Maar deze schijf geeft bij veel mensen veel problemen...
Bedankt :)
Waar kan ik bios updates vinden, voor download?

Verwijderd

Antwoord is heel simpel, Gistron bellen en hen het probleem laten oplossen.
De PC had moeten werken toen je hem kreeg. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:11:
Antwoord is heel simpel, Gistron bellen en hen het probleem laten oplossen.
De PC had moeten werken toen je hem kreeg. _/-\o_
Ja.. maar dan weer een week wachten :S

Iig.. de hardeschijf wordt herkend in een andere pc, een andere hardeschijf met windows etc erop op deze pc doet ie hetzelfde als bij die andere..

Verwijderd

Ik zou toch overwegen die PC terug te brengen en in elk geval Gistron ervan op de hoogte te stellen. Ik neem aan dat je betaald hebt voor assemblage. Als de PC dan niet werkend wordt afgeleverd wordt er gewoon wanprestatie geleverd. Elke fabrikant zal dat erkennen en zeker wanneer het gaat om een bekende incompatibiliteit zoals met de Diamondmax 10. Dus licht ze in elk geval in, misschien kun je snellere service krijgen. Dit is iets dat volledig voor hun risico komt.

• Frank_DE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 19:29
Dit hoor ik voor het eerst, een firmware voor een harddisk? Ik heb meteen gekeken op de maxtor site maar vind hier niets over firmware update's. Ik heb een 6L040J2 (pata) en een 6Y160M0(sata), weet iemand misschien of hier update's voor te vinden zijn en zo ja waar?
Frank

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

alm

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:50:
Ik heb op 3 augustus een computer bij Gistron.com besteld en deze heb ik gister binnengekregen. Omdat ik van PC-Bouwen niet al te veel afweet heb ik er voor gekozen om Gistron de computer te laten assembleren. Nu ik echter de PC binnen heb blijkt dat er iets niet goed is. Ik h eb dit gister de hele avond proberen op te lossen.. maar ik kom er niet uit.
Je hebt een pc gekocht bij een winkel, dan mag je aannemen dat hij ook werkt en dat je niet zelf nog eens de harde schijf moet gaan 'installeren'.
De computer herkent de hardeschijf niet, bij bv. instaleren van windows xp mediacenter zegt hij dat hij geen vasteschijfstation kan vinden.. ook detecteert hij in de bios alleen de DVDRW/DVD en Floppy. Hierbij staan DVDRW op Primary IDE master en DVD op Primare IDE Slave. Daarna zijn third master/slave en fourth master/slave beiden leeg.
Je hebt je pc gekocht zonder OS neem ik aan, omdat je zegt dat Windows XP MCE 'm niet herkend?
Staat alles in de BIOS vwb IDE wel op auto?

System Specs:

Intel Pentium 4 640 (S775, 3.2GHz, 800MHz, 2MB, Boxed) - http://developer.intel.co...sor_number/info.htm#p4htt
Asus P5AD2-E Premium, 925XE (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) - http://www.asus.nl/produc...75/p5ad2-e-p/overview.htm
1GB PC5300 DDR2, CL5 (Kingston KVR667D2N5/1G)
ATi Radeon X800 XL 256MB - http://www.ati.com/products/radeonx800/specs.html
PC Power Supply 350PN, 350W (ATX, Ultra Silent Retail)
MS-Tech LC500 behuizing

En Liteon DVDRW / DVDspeler / Floppy / Media Center.

Hardeschijf:

Model Number Actual Cyls Max Cycls Hds Sect Size Speed
6L200P0 395136 16383 16 63 200.0GB 7200RP
Heb je al met een ander OS proberen te installeren, bijvoorbeeld Windows XP SP2 ipv de MCE versie? Zou wel als het even kan een installatie doen met Windows waarbij SP2 al in geïntegreerd is, dan is de hardwareondersteuning ook weer wat beter.

Als dat ook niet gaat, dan kun je bijvoorbeeld ook Linux proberen, bijvoorbeeld via een Knoppix cd. Bij de c't van september zit Suse 9.3, dan kun je er makkelijker aankomen.

Maar goed, ik blijf er bij dat Gistron een werkende pc had moeten opleveren...

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Hmmm op zich zitten een aantal mensen in de goeie richting.... Sata, maar meneer heeft geen Sata.
Als je de afbeelding bekijkt, dan zie je dat meneer maar een Pata controller heeft die standaard als Pata herkent word tijdens de Windhoos setup.
Als meneer geen Windows gekocht heeft bij Gistron moet hij zich voor ondersteuning op dit product melden bij zijn software leverancier.
Terug komende op het feit dat meneer slecht een Pata controller heeft en de overige Pata aansluitingen deel uit maken van zijn Raid controller moet meneer Sata/Pata drivers gebruiken om Windhoos te plaatsen. Dit komt neer op F6 in het begin van Windhoos install....
Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/producten/1108467653.jpg
Kan de TS de kast open maken om te kijken waar zijn HD aangesloten zit? En aan de hand van deze gegevens bepalen welke drivers hij nodig heeft om deze hd te gebruiken?
Als je niet kan kiezen tussen de drivers aanwezig op de Asus cd, RTFM :P

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

alm schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 13:29:

Heb je al met een ander OS proberen te installeren, bijvoorbeeld Windows XP SP2 ipv de MCE versie? Zou wel als het even kan een installatie doen met Windows waarbij SP2 al in geïntegreerd is, dan is de hardwareondersteuning ook weer wat beter.
In XP MCE zit SP2 ook ingebakken.
Als dat ook niet gaat, dan kun je bijvoorbeeld ook Linux proberen, bijvoorbeeld via een Knoppix cd. Bij de c't van september zit Suse 9.3, dan kun je er makkelijker aankomen.

Maar goed, ik blijf er bij dat Gistron een werkende pc had moeten opleveren...
Ben ik helemaal met je eens. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 22:48
motormuisje schreef op donderdag 01 september 2005 @ 23:07:
Sata, maar meneer heeft geen Sata.
Als je de afbeelding bekijkt, dan zie je dat meneer maar een Pata controller heeft die standaard als Pata herkent word tijdens de Windhoos setup.
Als meneer in het vervolg alsjeblieft eventjes de moeite neemt om goed naar het plaatje te kijken of evenjes de omschrijving van het mobo erbij te pakken, dan zou meneer er achter komen dat dit bord maar liefst vier sata aansluitingen naast de pata controller heeft :)

Rechts naast het batterijtje vinden we twee rode en twee zwarte sata sockets.

Geen dank ;)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1