Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben medisch student en ga binnenkort coschappen lopen en nou heb ik van verschillende mensen gehoord dat een PDA dan heel handig is omdat er veel medische programma's en boeken te vinden zijn.
Tot nu toe heb ik vaak gehoord dat Palm het meest uitgebreide software pakket heeft medisch gezien, maar is dat zo?

Ik ben hoe dan ook van plan om een PDA te kopen, maar:

- wordt het een Palm OS of Pocket PC - based apparaat?
- koop ik een losse PDA naast mijn Nokia 6230
- koop ik bijv een PalmOne Treo 600 (Palm met gsm functionaliteit)
- koop ik bijv een XDA
- of koop ik een Smartphone zoals de Orange SPV's (telefoon met Windows Mobile OS)

Ik heb veel gelezen op internet maar heb niet kunnen vinden of de programma's en downloadbare boeken voor de PocketPC's ook werken op een Smartphone.
Iemand hier meer verstand van?
En zo ja: wat zijn betaalbare oplossingen (<300euro)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 10:50 ]

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Voor minder dan 300 euro heb je niet veel keuze. Een gewone PDA (palm of windows) kost al zoveel namelijk. Een combinatie apparaat kost al gouw het dubbele. (of je moet een (duur) abonnement erbij nemen)
Software voor een palm werkt niet op een pocket pc of andersom, maar gedownloade boeken (e-books) kan je practisch op elk apparaat draaien (er is voor elk platform wel een e-book reader).

edit: las je vraag niet goed, je wil weten of software voor microsoft pocket pc werkt op microsoft smartphone, antwoord is nee. Echter er is wel een telefoon met een gewoon besturingssysteem (windows mobile 2003) met het formaat van een gsm (met bijbehorende functies dus) dat is de MDA Compact van T-Mobile of de SPV M500 van Orange.

[ Voor 31% gewijzigd door BlackMage op 13-08-2005 13:38 ]

Verwijderd

PDA en GSM in 1 apparaat lijkt me niet wenselijk, aangezien je in veel ziekenhuizen je telefoon uit moet zetten! Ik heb zelf een Palm based PDA, kan ik van harte aanraden. Weet echter niet of er ook specifieke medische software op moet komen (en of die software er ook voor Palm PDA's is). In dat geval zou je eens kunnen navragen bij andere artsen.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Voor minder dan 300 euro heb je niet veel keuze.
Voor een goeie 200 EUR heb je al een tweedehandse Palm Treo 600 in goede staat. Zoek maar op de reviews wat men van dit apparaat vindt: vaak onverdeeld positief qua bedieningsgemak. Een telefoon moet je met 1 hand kunnen bedienen (op de fiets, tijdens het werken als je iets anders in je hand hebt) en de Treo excelleert daarin. Moet je niet proberen met een i-mate Jam / MDA compact: daar krijg je met 1 hand nooit een SMS'je opgesteld.
PDA en GSM in 1 apparaat lijkt me niet wenselijk, aangezien je in veel ziekenhuizen je telefoon uit moet zetten! Ik heb zelf een Palm based PDA, kan ik van harte aanraden. Weet echter niet of er ook specifieke medische software op moet komen (en of die software er ook voor Palm PDA's is). In dat geval zou je eens kunnen navragen bij andere artsen.
Ik werk ook in een ziekenhuis, en ik zet het GSM deel van mijn Treo gewoon uit als ik daar ben, functioneert het als een normale PDA.

Palm Medische Software:

http://www.palmsource.com/interests/education_medical/

[ Voor 14% gewijzigd door Stereotomy op 13-08-2005 13:59 ]

Alors.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:41:
Dat beleid is tegenwoordig heel erg versoepeld. Het ligt er nogal aan waar je in het ziekenhuis bevindt.
Op een Intesive Care mag het dus beslist niet, maar bij een gewone verpleegafdeling of in het restaurant mag het tegenwoordig al vaak wel. Het is uiteindelijk altijd nog aan een ziekenhuis om dat te bepalen.
Denk ook aan de protofoons die politie, ambulancepersoneel en het personeel dat patientenvervoer IN het ziekenhuis verzorgt (patient van afdeling naar de echo en weer terug brengen bijv.).

GSM's bij je hebben (of enig ander zendapparatuur) is niet erg, zolang het ding maar uitstaat of op de plekken waar het moet uitstaat (afhankelijk van het beleid van het ziekenhuis zoals ik al noemde).
Een GSM en ook zo'n GSM/PDAoplossing kun je gewoon uitzetten. Bij een GSM/PDA werkt dat net even iets anders omdat je daarmee niet het hele ding uitzet, alleen de GSM module, de zogenoemde flightmode. In de flightmode is het apparaat dan alleen nog als PDA te gebruiken, GSM functies werken dan niet (nogal wiedes want dat deel staat uit :P).

Een Treo 650 (opvolger van die 600 die TS noemd) is bij pdashop.nl al 589 euro. Ik heb dat ding ook en heb het i.c.m. een abbonnement gedaan waardoor er weer een slordige 150 euro af ging (ja, goedkoop abbo, ik ben niet zo'n belgeit). Voor die Treo 600 zou je dan in principe minder geld neer hoeven te tellen en dan zou je misschien wel nabij die 300 euro grens kunnen komen.

Aangezien het in een ziekenhuis vaak voorkomt dat je ergens een GSM (of ander zendapparatuur) niet mag gebruiken, is zoiets dus niet erg handig gezien de prijs. Je betaald er wel voor maar gebruikt het tijdens het werk dus niet. Die functies zul je dan prive veel moeten gebruiken. Doe je dat ook niet dan is het beter om een goedkoper PDA model te zoeken en je GSM er bij naast te houden, dat is al met al goedkoper en past beter in het budget van 300 euro.
Een Palm PDA kun je daarvoor wel vinden (Tungsten E o.i.d.). Als hij als naslagwerk hoeft te dienen dan hoeft hij waarschijnlijk niet veel te kunnen, alleen de simpele PIM functies, eBooks lezen (ik neem aan dat sommige naslagwerken in dat formaat zijn), etc.
Bedenk wel dat je ook voor de medische software moet betalen en dat het Palm platform de meeste medische software heeft.

Het UM2C heeft een hele mooie site over de PDA in het ziekenhuis waarbij ze PDA modellen en medische software de revue laten passeren en waar discussie ook mogelijk is.
Als je op het forum van palmclub.nl zoekt naar "medische software" dan zul je veel dingen vinden, waaronder de volgende links:
- http://tinyurl.com/codp8 (welke software)
- http://tinyurl.com/dkjl9 (welke Palm PDA)
- http://tinyurl.com/7suuj (Palm of Pocketpc)
- http://tinyurl.com/cf9sz (Palm in de geneeskunde)
- http://tinyurl.com/bj3wh (software voor huisartsen)
- http://www.palmclub.nl/tips/medisch.shtml (verzamelpage met daarop de link van UM2C wat ik bedoelde, vooral die bekijken)

Bovenstaande is allemaal voor het Palm platform, een search op pocketpc-club.nl zou misschien wel hetzelfde resultaat opleveren. Met name de site van UM2C biedt een goede blik in de PDA keuken daar ze niet alleen Palm maar ook Pocketpc behandelen.

Verwijderd

HTC Magician (i-mate JAM/Qtek S100/MDA Compact/M500)-Deel 10

Hier staat veel info, en ik heb dit toestel, zeer tevreden van en je kunt nog eens een foto nemen ook.
Dankzij "flight mode" kan je de pda gebruiken en toch de gsm uitschakelen voor in het ziekenhuis ;)

Greetz

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Over het feit dat je je gsm uit moet zetten in ziekenhuizen en vliegtuigen: een combinatie apparaat heeft altijd de optie om alleen het gsm gedeelte uit te zetten (flight mode heet dat).

Ikzelf heb een nokia 9300. Voor mij de ideale combinatie tussen telefoon en pda. Draait alleen niet op Palm of Pocket PC dus veel software is er helaas niet te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door BlackMage op 13-08-2005 18:50 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:50:
Ik ben medisch student en ga binnenkort coschappen lopen en nou heb ik van verschillende mensen gehoord dat een PDA dan heel handig is omdat er veel medische programma's en boeken te vinden zijn.
Tot nu toe heb ik vaak gehoord dat Palm het meest uitgebreide software pakket heeft medisch gezien, maar is dat zo?
Ik denk dat jij daar meer zicht op hebt dan de meeste van ons.
Ik ben hoe dan ook van plan om een PDA te kopen, maar:

- wordt het een Palm OS of Pocket PC - based apparaat?
- koop ik een losse PDA naast mijn Nokia 6230
- koop ik bijv een PalmOne Treo 600 (Palm met gsm functionaliteit)
- koop ik bijv een XDA
- of koop ik een Smartphone zoals de Orange SPV's (telefoon met Windows Mobile OS)
M.a.w. Palm of pocket OS? Beide hebben pro's en cons, zelf vind ik palmos wel erg goed voor puur pda werk. Alles in een? Mwoah, gaat er meer kapot, bovendien worden die schermen zo goor. En een telefoon is, vind ik, minder lang houdbaar dan een PDA, in de jaren dat ik met m'n Palm m100 heb gedaan heb ik 4 verschillende telefoons gehad.
Ik heb veel gelezen op internet maar heb niet kunnen vinden of de programma's en downloadbare boeken voor de PocketPC's ook werken op een Smartphone.
Iemand hier meer verstand van?
En zo ja: wat zijn betaalbare oplossingen (<300euro)
Boeken zal wel werken, programma's grotendeels ook.
Als ik jou was zou ik eerst 's kijken hoe het zit met software voor pocketpc en palm. Heb even wat rondgesnuffeld, hjeb de indruk dat er meer gratis spul voor palm is dan voor pocketpc.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Wijnands schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:34:

Alles in een? Mwoah, gaat er meer kapot, bovendien worden die schermen zo goor. En een telefoon is, vind ik, minder lang houdbaar dan een PDA, in de jaren dat ik met m'n Palm m100 heb gedaan heb ik 4 verschillende telefoons gehad.
Dat vind ik een goede overweging. Inderdaad, ik heb Palm Treo 600's voor 200 euro gevonden (2e hands), maar voor dat geld kun je ook een losse PDA kopen die misschien als PDA krachtiger is.

Palm lijkt idd meer gratis en goedkope programma;s e.d. te hebben, dus stel dat ik voor een Palm ga, welk type/serie?

Ik heb de Zire's gezien, lijken me prima en zijn lekker goedkoop. Maar zo'n Tungsten is natuurlijk een stukkie krachtiger. Maar heb ik dat nodig? Daar ben ik nog niet uit.
Wifi lijkt me behoorlijk handig, zeker omdat het volgens mij een kwestie van tijd is voordat alle ziekenhuizen in nederland Hotspots aanleggen (sommige zijn er al mee bezig). Dat schroeft het prijskaartje echter wel weer op.
Ik wil best een 2ehands model kopen, maar het OS moet wel minstens PalmOS 5.x zijn denk ik.

En hoeveel Ram moet ik minstens hebben? Of kan een SD-card ook als 'harde schijf' voor programma's functioneren?

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 10:14:
[...]

Dat vind ik een goede overweging. Inderdaad, ik heb Palm Treo 600's voor 200 euro gevonden (2e hands), maar voor dat geld kun je ook een losse PDA kopen die misschien als PDA krachtiger is.

Palm lijkt idd meer gratis en goedkope programma;s e.d. te hebben, dus stel dat ik voor een Palm ga, welk type/serie?
in ieder geval iets met wat expansie mogelijkheden.
Ik heb de Zire's gezien, lijken me prima en zijn lekker goedkoop. Maar zo'n Tungsten is natuurlijk een stukkie krachtiger. Maar heb ik dat nodig? Daar ben ik nog niet uit.
Denk 't niet, tenzij je software draait diie zwaar van bewegend beeld gebruik maakt. Zwaarste toepassingen voor palm zijn games en routeplan software, rest is behoorlijk licht.
Wifi lijkt me behoorlijk handig, zeker omdat het volgens mij een kwestie van tijd is voordat alle ziekenhuizen in nederland Hotspots aanleggen (sommige zijn er al mee bezig). Dat schroeft het prijskaartje echter wel weer op.
Ik wil best een 2ehands model kopen, maar het OS moet wel minstens PalmOS 5.x zijn denk ik.

En hoeveel Ram moet ik minstens hebben? Of kan een SD-card ook als 'harde schijf' voor programma's functioneren?
Denk dat jij een hogere dunk hebt van ziekenhuizen dan ik. 16 mb ram is al aardig wat, 32 is helemaal luxe. Een sd card dient idd ook als opslag.

Zou trouwens ook wat budgetruimte overhouden voor een hoesje. Palm's werden nooit geleverd met een hoes die je aan je riem kan hangen, iets wat ik erg prettig vind.

Verwijderd

Topicstarter
dus de zire serie is eigenlijk prima genoeg.
Zou het wel leuk vinden om Wifi of Bluetooth te hebben (zit op mn nokia 6230), maar goed.
Ik kijk nu wat rond op marktplaats e.d., heb wat Palm Tungsten T (1,2 of 3)'s gezien en wat E's. Allemaal behalve de T3 rond de 100 euro of daaronder. Dat zou mooi zijn want dat kan ik nog wel ophoesten.

• Wijnands
Da's ook mooi van palm, 3, 4 jaar oude modellen vind je voor een nette prijs 2e hands en je kan er erg veel mee.
Ik ben destijds in 1997 begonnen met een palmpilot professional met 1mb ram, toen eind 2001 een M100 opgescharrelt voor weinig, pas sinds kort op een Mio 168 over.
Ik denk als ik niet heel graag een device met ingebouwde gps wilde ik nog steeds palm had.

Verwijderd

Ik ben zelf net klaar met mijn geneeskunde studie (buluitreiking 26 augustus, yeuh!) en heb bijna mijn gehele co-schappen wel de één of andere PDA gebruikt.

Begonnen met een PalmPilot (jaja, de gouwe ouwe) om daarna via een Palm V grof door te stomen naar een XDA. Tegenwoordig heb ik een MDA Compact omdat de kleinere vormfactor voor mij persoonlijk meer voordelen dan nadelen heeft.

Wat betreft gratis zaken: Zorg er gewoon voor dat je de Mobipocket en iSilo readers installeert (voor beide platforms beschikbaar) en het maakt in ieder geval niet meer uit wat betreft ebooks. Mijn persoonlijke ervaring: ebooks zal het gros zijn waar je je informatie uit haalt.
Daadwerkelijke programmas zoals Merck Manual mobile en Diagnosaurus ken ik alleen van het PocketPC platform, en die draaien fantastisch.

Ik denk dat je je vraag dus het beste op twee manieren kunt benaderen:
-Wat vind ik prettiger?
Als je Palm zelf gewoon veel fijner vindt denk ik niet dat een overstap heel fijn zal zijn. Werk met wat je het prettigst vindt, dat zal uiteindelijk het meest plezier geven in gebruik.
Ik vind het PocketPC platform prettiger vanwege simpele gewenning en een aantal compatibiliteit-punten. Als jij een Palm-liefhebber bent, doe dat dan.

-Wat verwacht ik ervan in het ziekenhuis?
Vanuit mijn ervaring in het UMCG (voormalig AZG) kan ik je vertellen dat je niet hoeft te verwachten dat de ICT je daar even aan hun systemen aansluit, en dat moet je ook helemaal niet willen: de medische informatie mag immers het ziekenhuis helemaal niet verlaten!
Sommige afdelingen (KNO, bijvoorbeeld) gebruiken inderdaad iPaqs, die met een server van de afdeling worden gesynced met informatie als TNM-classificaties, richtlijnen, protocollen, etc.
Maar in mijn ervaring moet je het hebben van naslagwerken, en die moet je toch voornamelijk zelf onderhouden.

• Wijnands
Kan je met iets als avantgo niet een lokaal setje protcollen bijhouden?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik gebruik nu een Palm Tungsten C met Wifi, op zich werkt dat perfect ook omdat hij een toetsenbord heeft.
Palm OS 5 op 400mhz is heerlijk snel maar ik ga nu voor de Nokia 9300 omdat ik niet langer met ene PDA en GSM wil lopen, daarom verkoop ik die Palm maar weer :)

Verwijderd

Voor mij is het dat ik een ipaq 2210 i.c.m. nokia 6310i gebruik, omdat ik niet altijd in staat ben om mn spullen op te laden, en dan kan ik mn pda nog wel missen, maar mn gsm echt niet. Dus ik kies voor los. ondanks dat je dan met veel sleept. maar een losse telefoon is gewoon veel sneller werken en bellen dan met een pdagsm.

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 09:14:
Kan je met iets als avantgo niet een lokaal setje protcollen bijhouden?
In theorie wel ja.
In de praktijk is het (iig bij de KNO in het UMCG, voor zover ik weet) makkelijker gebleken de protocollen als database voor een "gewone" reader te regelen.
De details daarachter weet ik niet, en ik moet toegeven dat ik avantgo zelf niet erg goed ken.

Volgens mij heb je bij Avantgo een aparte website die op zich iedereen kan benaderen, toch?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:25:
Voor mij is het dat ik een ipaq 2210 i.c.m. nokia 6310i gebruik, omdat ik niet altijd in staat ben om mn spullen op te laden, en dan kan ik mn pda nog wel missen, maar mn gsm echt niet. Dus ik kies voor los. ondanks dat je dan met veel sleept. maar een losse telefoon is gewoon veel sneller werken en bellen dan met een pdagsm.
Sneller bellen? Als je helium neemt bel je sneller, maar verder maakt het toch echt niet uit of je nou een DECT telefoon, een GSM of PDA met GSM mogelijkheid gebruikt. Nummers in toetsen gaan net zo snel en iemand opsnorren in je lijstje om die dan te bellen gaat ook al net zo snel.
Sneller werken...mwoah, als ik een sms'je tik op mijn GSM dan ben ik daar een 15 minuten mee bezig terwijl me dat nog geen minuut kost op mijn Treo. Dat is dus nogal erg subjectief, dat is iets wat je zelf moet proberen.
Ik zie vaak wel mensen op school hun laders voor PDA en/of GSM meeslepen netzoals die van de laptop, doe jij dat niet dan?
Ik neem dat topic starter wel gewoon 's avonds of op het werk de mogelijkheid heeft om de boel op te laden. Overigens is het wel verstandig om bij het uitzoeken van een PDA goed op de accuduur te letten. Een Sony TH-55 (helaas wel duur en moeilijk te verkrijgen) kan belachelijk lang op zijn accu door marcheren, terwijl een andere PDA met die functionaliteit het een dag volhoudt.

Mijn Treo 650 houdt het 3 dagen vol als ik veel muziek luister en veel bejeweled 2 speel en af en toe eens sms/bel, een prima accuduur dus.
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:34:
[...]

In theorie wel ja.
In de praktijk is het (iig bij de KNO in het UMCG, voor zover ik weet) makkelijker gebleken de protocollen als database voor een "gewone" reader te regelen.
De details daarachter weet ik niet, en ik moet toegeven dat ik avantgo zelf niet erg goed ken.

Volgens mij heb je bij Avantgo een aparte website die op zich iedereen kan benaderen, toch?
Plucker is wel een goede vervanger voor avantgo, daar kun je ook naar zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 15-08-2005 14:44 ]

Pagina: 1