[Ervaringen] Notebook: 14,1" of liever 15" hoge resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 22:51

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Vandaag ontving ik de volgende e-mail op mijn werk:
Uw oude [Fujitsu Siemens] Lifebook (E6540, E6550, E6585, E6595) wordt vervangen bij de XP-migratie.

Er zijn in principe 2 types welke niet verschillen (ook niet in performance en prijs) behalve het scherm/resolutie en gewicht!!

type NB scherm resolutie (pixels) gewicht
S7020 14,1" 1024 x 768 (zoals huidige) 1,8 kg
E8020 15" 1400 x 1050 (zoals E4010's) 3,0 kg

De standaard notebook is de S7020 en heeft dezelfde schermafmetingen/resolutie als u gewend bent. => grotere en scherpe letters.

De E8020 heeft een iets groter scherm maar een kleinere resolutie waardoor de letters/werkbalken klein worden, geeft overzicht maar.... => kleine scherpe letters (res. op 1042x768 geeft wazige letters).

Standaard wordt de S7020 voorgesteld => u hoeft dan NIET TE REAGEREN.
Indien u een E8020 wenst dan graag uiterlijk 16 augustus aan mij opgeven per mail.
Fujitsu Siemens Lifebook E series
Fujitsu Siemens Lifebook S series

Nu zit ik met een dilemma: wat te kiezen? Zoals aangegeven gaat het voornamelijk om het beeldscherm, alhoewel voor mij het gewicht ook wel een beetje meespeelt.

Al mijn collega's werken met Fujitsu Siemens Lifebooks, in allerlei varianten. Wat me bij de Lifebooks met 15" opvalt is dat ze erg kleine lettertjes op hun scherm hebben; dat is niet bepaald ergonomisch. In Office-applicaties kun je natuurlijk gewoon de zoom op meer dan 100% zetten, maar dat verandert niets aan pietepeuterige buttons en kleine teksten in menu's. Ik neig dan ook naar de 14,1" variant.

Ik heb even de dot pitch van beide schermen uitgerekend:
14,1" @ 1024x768 --> dot pitch is 0,22 mm
15" @ 1400x1050 --> dot pitch is 0,17 mm

Waar dit topic niet over gaat is een discussie over notebooks. De selectie is al voor me gemaakt, ik mag kiezen uit twee types. Waar het wel over gaat is wat voor scherm prettig werkt: een ultra-high-res scherm met een groot bureaublad of een normal-res scherm met een ietwat klein bureaublad.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie kiezen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is wel mogelijk om grotere teskten in te stellen, bij mijn weten worden de knoppen dan ook wat groter. Persoonlijk zou ik sowieso gaan voor een 1400x1050 scherm, ik hou persoonlijk veel van desktop ruimte, ik heb een aantal keren op zulke laptops gewerkt en ik vind het super werken. Als ik dan weer op een 1024x768 laptop werk, dan lijkt het net of het 800x600 is. :+

Ja, ik weet niet wat je precies doet met de laptop, als het alleen documentjes typen is, is een 1024x768 scherm denk ik wat prettiger.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Nokko schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:11:
Ja, ik weet niet wat je precies doet met de laptop, als het alleen documentjes typen is, is een 1024x768 scherm denk ik wat prettiger.
Ik gebruik mijn notebook voor mijn werk als projectmanager, het is mijn dagelijkse pc. Veel officeapplicaties, zo nu en dan een schermvreter zoals Microsoft Project en verder weinig. De softwareheld uithangen doe ik thuis wel achter mijn heel-veel-pixels-multi-monitoropstelling B)
Het is wel mogelijk om grotere teksten in te stellen, bij mijn weten worden de knoppen dan ook wat groter.
Het probleem is dat dit in de praktijk niet werkt. Vrijwel geen enkel programma trekt zich iets van de instellingen van Windows aan. Knoppen schalen nooit mee als in Windows grote teksten zijn ingesteld, omdat er bitmaps op staan. Lettertypes schalen bijna nooit mee, omdat dit hard zijn gecodeerd in programma's en anders de layout vernaggeld zou worden. Grote teksten instellen is dus geen oplossing, getuige de problemen die mijn collega's daarmee hebben ondervonden. Op een groot scherm een lagere resolutie instellen is ook onzinnig, dat geeft een wazig beeld; bovendien zou ik dan net zo goed de 14,1" notebook kunnen kiezen, die een stuk minder weegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 13-08-2005 11:10 ]

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:43

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Uit ervaring kan ik zeggen dat t werken bij MS-project op een 1400x1050 toch net iets prettiger is, je het wat meer overzzicht en hoeft minder te scrollen. En voor de rest went die 1400x1050 hartsttikke snel.(Subjectief)

En het gewicht, als je alleen 's ochtends vanaf het parkeerterrein naar je tafeltje loopt en 's avonds weer terug, dan maakt die 1,2kg niet echt veel uit. Moet je dat ding continue meezeulen tussen div treinen en bussen etc, dan misschien wel.

Mij lijkt de keuze makkelijk

Waarom? Omdat het kan!!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 20:45

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb zelf een acer TM800 met 1400x1050 en ik wil echt NOOIT meer terug naar 1024. Het lijkt aan het begin allemaal wat klein voor sommige mensen, maar het went erg snel.

Je kan gewoon zoveel meer dingen kwijt op je scherm en zeg nou zelf: 1024 is toch niks meer tegenwoordig. 15"is iig niet te klein voor 1400x1050 op een laptop :)
tomatoman schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:02:
[...]
Ik gebruik mijn notebook voor mijn werk als projectmanager, het is mijn dagelijkse pc. Veel officeapplicaties, zo nu en dan een schermvreter zoals Microsoft Project en verder weinig. De softwareheld uithangen doe ik thuis wel achter mijn heel-veel-pixels-multi-monitoropstelling B)
Dan zou ik zeker voor 1400x1050 gaan, ik draai thuis 1 * CRT @ 1600x1200, maar op mijn werk zit ik op dual 1024 en dat went echt niet, zelfs word en excel is dan hopeloos imho

[ Voor 47% gewijzigd door StarLite op 13-08-2005 15:00 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn bestelling doorgegeven, het wordt de E8020 met 15" scherm. :)

Pagina: 1