Casema Maxi - Maar max 2 computers op Internet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.083 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een Casema Kabel-internet aansluiting (Maxi).
Ik heb het modem kunnen activeren door de helpdesk te bellen; hierdoor kon ik direct op internet met mijn pc (stond direct aangesloten op het modem).

Toen heb ik er een hub tussen gedaan en ook min 2e pc kon op internet. Maar toen ik mijn 3 pc's wilde connecten via deze hub kon ik daarmee niet op internet.
Ik zie via 192.168.100.1 (webpage van modem) dat er 3 MAC adressen zijn ontdekt, namelijk die van het modem zelf en de 2 van de eerst 2 pc's....maar die van de 3e komt nergens in voor?!

Kan ik maar maximaal 2 pc's connecten op deze manier?
Wie helpt mij uit de brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je krijgt van Casema maar twee 83. ip's. Dit is gecapt en zal ook niet veranderen.
De SB5101E die hebt gekregen routeert alleen als je geen internetconnectie hebt voor je locale lan, en deelt dan 192.168.100.11-42 uit (max. 32 adressen).

Als je met meer dan twee pcs op het internet wil moet je een router kopen. En dat is het final answer (van een tot vorige week casema helpdeskert :+ ).

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:13:
Toen heb ik er een hub tussen gedaan en ook min 2e pc kon op internet. Maar toen ik mijn 3 pc's wilde connecten via deze hub kon ik daarmee niet op internet.
Ik zie via 192.168.100.1 (webpage van modem) dat er 3 MAC adressen zijn ontdekt, namelijk die van het modem zelf en de 2 van de eerst 2 pc's....maar die van de 3e komt nergens in voor?!

Kan ik maar maximaal 2 pc's connecten op deze manier?
Wie helpt mij uit de brand?
Op deze manier denk ik inderdaad je maar 2 pc's kunt verbinden.

Ik denk zelfs dat er maar 1 tegelijk online is maar dat kan ook goed gaan weet ff niet hoe casema de boel heeft geregeld wat dat betreft.

Wat je nu doet is namelijk elke pc in feite direct zichtbaar op het internet plaatsen. Hierdoor kan casema zien dat je met andere pc's op het internet bezig bent. (niet of je met meerdere bezig bent.

Wil je meer computers op het internet hebben dan zul je een router moeten kopen. Dit is een kastje wat verbinding maakt voor jouw met casema internet, en het vervolgens aan jouw lokale netwerk doorgeeft.

Een router is een soort van slimme hub.
Een router kan zelfstandig een verbinding maken en die ook online houden.
Een Hub is slechts in staat om signaal wat hij van een kabel krijgt door te verdelen naar de andere aansluitingen. Hiermee is ook het verschil tussen de hub en een router uitgelegd.

Wat betreft je 3 mac adressen.
Dat kan wel kloppen. Je verteld dat je een modem (mac adres 1), een pc(mac adres 2) en nog een pc (mac adres 3) hebt verbonden. Het modem of casema onthoud deze adressen en deze vormen een soort van login code. Een soort van controle dat je geen oneindig aantal computer op je aansluiting gaat aansluiten. Dit is echter wel mogelijk met een zogeheten router, dit omdat een router slechts 1 mac adres naar buiten toekent, en intern rustig een mac adres of 100 a 150 aan moet kunnen.

[ Voor 1% gewijzigd door nsa1984 op 13-08-2005 01:30 . Reden: antwoord iets uitgebreiden maar : sanfranjake zegt hetzelfde ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je modem en de cmts (apparaat aan de andere kant van de lijn) onthouden de laatste twee mac adressen, dus ook als je het eerste of tweede loskoppelt en een andere pc er aan hangt
Door je modem 20 seconden van de stroom te halen wordt de boel geflushed. Dan kan je weer nieuwe toevoegen. Ip-adres verandert wel als je een ander mac aansluit :P

Je hoeft de mac-adressen nergens te registreren verder :)

Als je een Wanadoo kabelabbo hebt krijg je maar één internet ip, en kan je zonder het modem te resetten dus maximaal twee apparaten na elkaar aansluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door sanfranjake op 13-08-2005 01:33 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, een hub.... Ik wist niet dat ze nog bestonden. Als je 3 PC's in huis hebt, neem ik aan dat deze ook onderling verbonden worden als een soort van LAN. Een hub kost je dan onnodig veel verkeer, want al je data wordt naar alle PC's gestuurd. Een switch beperkt dit al, maar met een router heb je alle problemen in 1x opgelost. Als je slim bent, neem je een draadloze. Kun je altijd overal in huis 'spelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hier zeg je dat je twee 83.xxx.xxx.xxx ip's kunt krijgen:
sanfranjake schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:25:
Je krijgt van Casema maar twee 83. ip's. Dit is gecapt en zal ook niet veranderen.
en hier:
sanfranjake schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:32:
Als je een Wanadoo kabelabbo hebt krijg je maar één internet ip, en kan je zonder het modem te resetten dus maximaal twee apparaten na elkaar aansluiten.
Maar 1 iptje

Ik vraag me af hoeveel je er nu krijgt zal wel maar 1 zijn anders is het misschien toch een tijd om met casema te gaan praten :) :9

offtopic:
heeft natuurlijk niet helemaal met het probleem van de TS te maken maar goed.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:36:
Tja, een hub.... Ik wist niet dat ze nog bestonden. Als je 3 PC's in huis hebt, neem ik aan dat deze ook onderling verbonden worden als een soort van LAN. Een hub kost je dan onnodig veel verkeer, want al je data wordt naar alle PC's gestuurd. Een switch beperkt dit al, maar met een router heb je alle problemen in 1x opgelost. Als je slim bent, neem je een draadloze. Kun je altijd overal in huis 'spelen'.
Ik wou de Ts nog niet te veel vervelen met HUB, Switch, Router, Wifi

maar inderdaad een switch is handiger dan een HUB. Alleen meestal heeft een router ook nog een 4 poorts switch aan boord en hoefd de TS daar zich niet druk over te maken.

Wat betreft Wireless, dat kan inderdaad handig zijn als de TS een laptop heeft of gaat aanschaffen. Bij pctjes heb ik toch liever een kabeltje.

[ Voor 38% gewijzigd door nsa1984 op 13-08-2005 01:40 . Reden: aanvulling in reacte op MMMMM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
nsa1984 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:37:
Hier zeg je dat je twee 83.xxx.xxx.xxx ip's kunt krijgen:

[...]

en hier:

[...]

Maar 1 iptje

Ik vraag me af hoeveel je er nu krijgt zal wel maar 1 zijn anders is het misschien toch een tijd om met casema te gaan praten :) :9

offtopic:
heeft natuurlijk niet helemaal met het probleem van de TS te maken maar goed.
Casema is een hele andere instantie dan Wanadoo. Wanadoo is een product wat stamt uit de tijd dat Casema eigendom was van France Telecom, net als Orange.
Sinds een paar jaar is dat niet meer zo, en sinds medio vorig jaar is Casema weer als zelfstandige isp begonnen. Door de langlopende contracten voert men de Wanadoo producten nog wel.

Vandaar het verschil :) Vergelijk Wanadoo Easy, Basic, Premium en Power maar eens met Casema Midi Multi Maxi en Mega, en je zult zien dat ze qua bandbreedte en prijs gelijk zijn. Ze kennen enkel verschil in voorwaarden, maar aan je zelf om dat nu verder te bekijken :)

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 13-08-2005 01:42 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
sanfranjake schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:40:
[...]

Casema is een hele andere instantie dan Wanadoo. Wanadoo is een product wat stamt uit de tijd dat Casema eigendom was van France Telecom, net als Orange.
Sinds een paar jaar is dat niet meer zo, en sinds medio vorig jaar is Casema weer als zelfstandige isp begonnen.

Vandaar het verschil :)
Oke dan :) toch interresant :)

BTW het gaat nu wel heel erg op een chat kanaal lijken hiero.

en dat om 01.45 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
nsa1984 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:42:
[...]

Oke dan :) toch interresant :)

BTW het gaat nu wel heel erg op een chat kanaal lijken hiero.

en dat om 01.45 O-)
Volgens mij ging de discussie tot het laatste deel van jouw post geheel ontopic over Casema/Wanadoo specs ? :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd leuk om een discussie te hebben over IP's. Vooral als je weet dat er bij de meeste providers te weinig IP-adressen liggen. Dan krijg je elke keer een ander IP-adres, wat door anderen al misbruikt kan zijn. Dan toch maar liever 2 adressen die schoon zijn en een router voor extra PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
offtopic:
Sorry was niet mijn bedoeling om nog verder off topic te gaan :X
schaamt zich diep

[ Voor 73% gewijzigd door nsa1984 op 13-08-2005 02:25 . Reden: pushmessage offtopic, je hebt gelijk. (sorry) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele snelle reacties.

Ik ga eerst eens m'n modem 20 seconden uitzetten, zodat die MAC-adressen worden geflushed en alleen m'n 2 belangrijkste pc's dus wel het internet op kunnen.

Daarna ga ik me verdiepen in de aanschaf van een (wireless) wouter, want ik heb ook laptop die draadloos kan. Welke prijsklasse en merk kunnen jullie aanbevelen? makkelijk te configureren ?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linksys _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:23:
Bedankt voor de vele snelle reacties.

Ik ga eerst eens m'n modem 20 seconden uitzetten, zodat die MAC-adressen worden geflushed en alleen m'n 2 belangrijkste pc's dus wel het internet op kunnen.

Daarna ga ik me verdiepen in de aanschaf van een (wireless) wouter, want ik heb ook laptop die draadloos kan. Welke prijsklasse en merk kunnen jullie aanbevelen? makkelijk te configureren ?

Thnx!
Ligt er heel erg aan wat je wil uitgeven, en watvoor kwaliteit je eist van zo'n ding :P
Casema helpdesk biedt alleen ondersteuning op sommige modellen Sitecom, Sweex, en nog een andere waar ik even de naam niet van kan herinneren :P Dat is ook enkel het WAN gedeelte :P
Kijk eens op de frontpage www.tweakers.net/pricewatch of www.tweakers.net/productsurvey voor heel veel details :)

[ Voor 12% gewijzigd door sanfranjake op 13-08-2005 16:53 ]

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Waarom zet je er geen Linux-bakje tussen, die voor jou het NATten voor zijn rekening neemt?
Kost geen drol (een Pentium-1 is zat). Twee NICs erin en daarachter zoveel PC's als je wilt.
Kun je meteen een goede firewall inbouwen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sanfranjake schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 01:32:
Je modem en de cmts (apparaat aan de andere kant van de lijn) onthouden de laatste twee mac adressen, dus ook als je het eerste of tweede loskoppelt en een andere pc er aan hangt
Door je modem 20 seconden van de stroom te halen wordt de boel geflushed. Dan kan je weer nieuwe toevoegen. Ip-adres verandert wel als je een ander mac aansluit :P

Je hoeft de mac-adressen nergens te registreren verder :)

Geldt dat voor de meeste modems van tegenwoordig? Handig als mijn provider weer lastig doet omdat ik een hoop pc's aansluit }).

@ The Jester: het kost misschien minder maar linux installeren, iptables correct configureren enzo, en het verbruik van je linux-firewall annex pc zullen niet in de buurt komen van het gebruiksgemak en verbruik dat een router voor zo'n 30 euro biedt. Daarnaast heb je voor een linux router waarop je 3 pc's wil aansluiten minimaal 4 NICs nodig. In België kosten die 9 euro minimum :).

Ik denk dat hij met een gewone router beter af is. Minder werk, minder verbruik, minder kosten. En tot 253 ip-adressen beschikbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 13-08-2005 19:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Borromini schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:17:
[...]
@ The Jester: het kost misschien minder maar linux installeren, iptables correct configureren enzo, en het verbruik van je linux-firewall annex pc zullen niet in de buurt komen van het gebruiksgemak en verbruik dat een router voor zo'n 30 euro biedt. Daarnaast heb je voor een linux router waarop je 3 pc's wil aansluiten minimaal 4 NICs nodig. In België kosten die 9 euro minimum :).

Ik denk dat hij met een gewone router beter af is. Minder werk, minder verbruik, minder kosten. En tot 253 ip-adressen beschikbaar.
Wat betreft kosten ben ik het met je eens. Daarnaast is een kleine beetje kennis van linux en netwerken best handig als je zoiets met linux(freesco) wil opzetten.

andersom een linux bak kan met 2 nic's al een router vormen door achter de lan nic een hub/switch te hangen.

Maar algemene advies is gebruik toch een goede router/modem combinatie. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de linksys mogelijkheden, maar een sweex kistje werkt ook prima. Darin geld eigenlijk wat wil je eraan uitgeven en hoeveel eisen stel je aan logging, wifi bereik en maximale connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Borromini schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:17:
[...]

Geldt dat voor de meeste modems van tegenwoordig? Handig als mijn provider weer lastig doet omdat ik een hoop pc's aansluit }).
Casema ;) Geen idee wat andere providers doen :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 23:12

BHQ

* BHQ is idd ook gecharmeerd van Linksys routers.

Er zijn weinig echt goede merken te noemen. Dan kom je toch in het duurdere segment. Linksys heeft eik een perfecte prijs/kwaliteit ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voorlopig ben ik nog tevreden over mijn US Robotics routers :). Al doet mijn recentste exemplaar met USB print server wel wat raar :(.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:23:Welke prijsklasse en merk kunnen jullie aanbevelen? makkelijk te configureren ?
Senao _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
linksys wrt54g

gewoon PERFECT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

sanfranjake schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:40:
[...]

Casema ;) Geen idee wat andere providers doen :P
Chello iig niet. Vreemd MAC adres en je krijgt een 10.x.x.x adres voor je kiezen en mag je een chello wizard doorlopen over het MAC (router of NIC PC) en MAC Modem doorlopen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Kan je dit onderbouwen en waarom :?

[ Voor 17% gewijzigd door aReaRe op 14-08-2005 02:53 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, dit gaat nergens meer over :w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.