Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[TPL] Zoekscherm minder uitgebreid maken? *

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik heb het altijd nogal irritant gevonden dat je bij de search helemaal bedolven wordt onder de features. Nu kunnen deze best handig zijn, maar in 90% van de gevallen wil ik gewoon iets snel opzoeken, en dan heb ik dat helemaal niet nodig.

Nu is het wel waar dat je rechtsboven een handig schermpje hebt waar je het mooi "clean" hebt, en dan automatisch over al die opties gaat en direct bij de resultaten komt. Maarr ik moet toch vaak mijn zoekwoorden wat aanpassen, en dan moet ik weer gaan scrollen naar boven over zo'n lap functies. Ik wil natuurlijk niet alleen maar klagen maar ook een alternatief voorstellen, dus bij deze: (pas op! paint skillz)

Afbeeldingslocatie: http://www.metspek.nl/img/concept.PNG
Het idee is dat als je op het pijltje klikt, dat dan alle opties weer te zien zijn.

Een beetje in de style van google "keep it clean", en ik denk dat het als nieuweling ook een stuk aantrekkelijker is om een search te gebruiken die er lekker simpel uit ziet. En misschien voor de diehards een optie in het profiel voor "standaard alle opties" oid ?

[ Voor 5% gewijzigd door Vold op 12-08-2005 23:44 . Reden: plaatje klikbaar gemaakt ]

Verwijderd

In jouw geval zou dat misschien handig zijn.

Een van de grootste 'problemen' op dit forum is juist dat mensen niet genoeg zoeken. Een substantieel deel van de slotjes zou niet nodig geweest zijn, als de topicstarter beter gezocht had.

Als je nu zoekopties gaat 'verstoppen' heeft dat imo tot gevolg dat er meer mensen minder goed zullen zoeken.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Het zou al een hoop schelen, als de quicksearch (die hiervoor bedoeld is volgens mij), niet steeds naar Google zou springen, maar gewoon lekker op GoT zou blijven staan :)
Als ik op Google wil zoeken, open ik wel een nieuw venter. Dát is pas irritant :Y)

Nederlander in België

• Vold
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:45:
In jouw geval zou dat misschien handig zijn.

Een van de grootste 'problemen' op dit forum is juist dat mensen niet genoeg zoeken. Een substantieel deel van de slotjes zou niet nodig geweest zijn, als de topicstarter beter gezocht had.

Als je nu zoekopties gaat 'verstoppen' heeft dat imo tot gevolg dat er meer mensen minder goed zullen zoeken.
Bij google werken ze ook zo, en je kan daar moeilijk over zeggen dat goed zoeken niet mogelijk. In tegendeel zelf, want betere resultaten behaal je door je zoekwoorden vaak aan te passen en nauwkeurig te maken, niet zo zeer door de tijdperiode, of de zoektijd, poster oid te veranderen.

Hierbij komt nog eens dat je als beginner geen idee hebt wat al die functies exact inhouden, en dat zijn ook vaak de mensen die topics beginnen die niet aan de eisen voldoen.
Elektronicanet schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:47:
Het zou al een hoop schelen, als de quicksearch (die hiervoor bedoeld is volgens mij), niet steeds naar Google zou springen, maar gewoon lekker op GoT zou blijven staan :)
Als ik op Google wil zoeken, open ik wel een nieuw venter. Dát is pas irritant :Y)
Hier ben ik het trouwens ook mee eens, dit gebeurd mij ook wel vaak.

[ Voor 37% gewijzigd door Vold op 12-08-2005 23:51 ]

Verwijderd

Vold schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:48:
Bij google werken ze ook zo, en je kan daar moeilijk over zeggen dat goed zoeken niet mogelijk.
Dat kan ik wel degeljik zeggen. Er zijn massa's mensen die niet goed met google kunnen zoeken.

Daarnaast is Google geen forum. Google heeft er dus geen last van als mensen iets niet vinden.

• Vold
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:51:
[...]

Dat kan ik wel degeljik zeggen. Er zijn massa's mensen die niet goed met google kunnen zoeken.

Daarnaast is Google geen forum. Google heeft er dus geen last van als mensen iets niet vinden.
Ik denk dat je dan toch een vertekend beeld hebt, want zelfs de grootste klungels kunnen tegenwoordig nog een hele hoop vinden met google. Ik ben het met je eens dat op Got soms vragen worden gesteld die met een stel zoekwoorden makkelijk gevonden konden worden, maar deze zijn toch vaak een stuk moeilijker. (ook al lijkt het soms erg voor de hand liggend)

In de zin van: "logitech producten" + ervaringen
terwijl iemand anders misschien gewoon:
"gebruikerservaringen logitech producten" intikt. (voorbeeld kan beter, maar het gaat om het idee :+)

[ Voor 18% gewijzigd door Vold op 12-08-2005 23:58 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[rml][ tpl] GoT quicksearch verandert na zoekopdracht naar google[/rml] :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:51:
[...]

Die mensen die niet goed met google kunnen zoeken, zouden die dan geholpen zijn als ze een genre, een auteur en een tijdsperiode in konden voeren? betwijfel het :P

Ik ben het wel eens met de TS, er is een noodzaak voor een simpeler zoekscherm. En ook het springen naar Google Search van de quicksearch is storend.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik meen me te herinneren dat in het verleden in de voorkeuren een keuze was voor een eenvoudige of een geavanceerde zoekfunctie, mogelijk dat zoiets weer is terug te halen om aan beide wensen gehoor te geven? * Harm gebruikt namelijk in vrijwel al zijn zoekopdrachten wel de geavanceerde functies en zou met een eenvoudige zoekfunctie dus weinig kunnen en willen :P .

[ Voor 28% gewijzigd door Harm op 12-08-2005 23:59 ]

Verwijderd

Mee eens! :Y)
Kan hier serieus wat aan gedaan worden?
En liever ook dat 'zoeken in dit forum weg, gewoon alleen 'zoeken op GoT'
Als ik in de topic zelf wil zoeken gebruik ik Ctrl F wel.

Of opzich zouden ze gewoon kunnen blijven, maar niet dat ze automatisch daar naar toe schieten, want dat werkt gewoon niet. :)

• Vold
Misschien dat dit ook meer mensen stimuleert om de zoekwoorden dan weer gewoon in hetzelfde venster aan te passen ipv ze bij quicksearch te willen aanpassen?

Ik heb net dat andere topic ook gelezen over die verandering bij het zoeken ([rml][ tpl] GoT quicksearch ...[/rml]), en die conclusie vind ik toch vreemd, er zijn wel degelijk veel mensen die zich hier aan storen volgens mij?!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:59:
[...]
Mee eens! :Y)
Kan hier serieus wat aan gedaan worden?
En liever ook dat 'zoeken in dit forum weg, gewoon alleen 'zoeken op GoT'
Als ik in de topic zelf wil zoeken gebruik ik Ctrl F wel.

Of opzich zouden ze gewoon kunnen blijven, maar niet dat ze automatisch daar naar toe schieten, want dat werkt gewoon niet. :)
Exact. En van mij hoeft Google dus niet te blijven, het is een search voor het forum, niet voor internet :( Zoals ik al zei, dan open ik zelf wel een nieuw venster. :)

Nederlander in België

Verwijderd

Ok ik heb een ander idee. Als ik de TS lees, gaat het niet zozeer om het initiele zoekscherm, maar over het scherm wat boven de zoekresultaten staat.

Hoe klinkt het volgende. Je laat het scherm wat je krijgt als je nu op 'search' klikt hetzelfde als nu, alleen zet een extra 'zoek' knop naast de trefwoorder. Dan heeft op dat scherm iedereen wat hij wil.

Bij het resultaatscherm laat je daarentegen in eerste instantie alleen de ingevulde zoekcriteria zien. Als men dus alleen 'trefwoorden' heeft gebruikt, is dat de enige. Is er bv. ook een sortering opgegeven, dan staat die er ook bij. Alle ongebruikte opties zitten dan onder de knop 'meer zoekmogelijkheden' oid, zoals in de TS beschreven.

Bijna helemaal het plan uit de TS dus maar met kleine aanpassingen :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In de praktijk blijkt dat zelfs als de zoekfilters prominent in beeld staat het allemaal niet zo best gebruikt wordt. Maar voor zover ik me kan herinneren wel wat beter dan wanneer ze helemaal verborgen zijn.

We willen natuurlijk dat men zo goed mogelijk de zoekmachine gebruikt hier, maar dan natuurlijk ook dat de zoekmachine goed te gebruiken is. En dat is een wat vervelende combinatie, de enige manier die ik ken om zo veel mogelijk mensen aan te sporen van de extra functionaliteit gebruik te laten maken is om te laten zien welke extra's er zijn.

Waar ik meer in zie, dan compleet alle extra's verbergen, is proberen de ruimte van elke extra te minimaliseren. Bijvoorbeeld door de topicstarter en messageposter-velden op 1 regel te planten, het "zoek opties"-gebied onderaan standaard te verbergen (of helemaal weg te laten) of (enkel de) invulvelden te verbergen voor extra's zolang er niks staat of ingevuld wenst te worden.

Een zoekknop helemaal bovenaan vind ik overigens ook een nuttige toevoeging, maar gelukkig kan je nu al ook door op enter te drukken het formulier submitten.

De "zoek bij google"-optie is met het toenemend gebruik van FireFox, googlebar en andere browseralternatieven/aanvullingen inderdaad wat overbodig geworden.

Ook kan die tekst bovenaan ("Om je zoekresultaten zo precies mogelijk te maken ") wellicht weggelaten worden als er eenmaal resultaten zijn en alleen nog een linkje naar de handleiding achterblijven ofzo.

Verder zouden we kunnen bekijken hoe het er uitziet zonder die "Zoek in:" en "Zoek op:"-balken, scheelt ook weer aardig wat pixels.

Misschien dat zelfs het "forum-selectie-ding" naast de andere velden kan, ipv eronder. Dat zou bijna de helft in de hoogte schelen.

edit:
Ik blijf editten :+

[ Voor 34% gewijzigd door ACM op 13-08-2005 10:58 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je topictitel is wel wat misleidend; ik pas deze even aan :) Verder zou het mij ook wel kunnen bekoren indien alles behalve de main-input achter een 'advanced' knopje zouden komen :) Ik weet niet in hoeverre de advanced fiter-features newbies uberhaupt helpen om antwoorden te vinden? :)

[feat] Search opschonen? > [TPL] Zoekscherm minder uitgebreid maken? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Btw, waar ik op doelde met al die edits is zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://achelois.tweakers.net/~acm/pics/zoekform.png

(crisp, "Image too width; maxwidth of 600 enforced!" moet je nog wel een keer too wide van maken ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door ACM op 13-08-2005 11:38 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
Die knopjes (AND/OR/title/start) zouden dan beter ergens anders geplaatst kunnen worden. Op die plaats kan dan een Zoek! knop komen te staan. Op dit manier is het meteen duidelijk dat je ook "simpel" kan zoeken.

Een mogelijkheid:
Geef als je op de searchpagina komt de pagina weer zoals in de topicstart ( http://www.metspek.nl/img/concept.PNG ) Zodra je een resultatenpagina hebt klap je deze automatisch open zodat je verder kan specificeren als het huidige zoekresultaat niet voldoende is.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

reminder 2 self

Intentionally left blank

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp