[XP] Via dos shell resolutie wijzigen/resetten: kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Ik zit nu met een aardig probleempje.... zat wat te spelen met de beeldscherm-eigenschappen, en blijkbaar ondersteunt mijn monitor een bepaalde resolutie/refreshrate combinatie niet helemaal (of beter gezegd: helemaal niet). Ik krijg op de monitor "video mode not supported", en een andere monitor die ik heb aangesloten zegt "out of range: xxxkHz/xxHz" . Beeld komt er dus niet...
Probleem is dat ik weinig trek heb om die windows te gaan rebooten zonder iets te zien (stapeltje onopgeslagen foto's/documenten), dus ik had het volgende bedacht:
ik kan nog wel in de dos shell komen (windowskey+R , 'cmd' , [enter] , [ctrl-enter]) en toen ploepte het scherm weer aan, en zat ik netjes in de dos shell.

Kan ik hier nu eigenlijk wat mee? Is er ergens een commando/mogelijkheid om de windows-resolutie via de shell te veranderen naar iets anders, of voor mijn part te resetten naar 640x480, zodat ik in ieder geval íets kan doen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je niet gewoon in veilige modus (f8 tijdens booten) even de boel rechtzetten? Dan draait ie namelijk z'n default setting en wordt je videodriver niet geladen, maar de WIndows default.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
dat wil ik graag doen, de volgende keer dat ik opstart..., alleen ik heb het liefst een oplossing waarvoor ik de pc nu niet hoef te rebooten, en mijn open documenten nog kan saven.

Of is dit sowiezo niet mogelijk, en praat ik gewoon totale onzin door op deze manier de resolutie te willen wijzigen?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:07
sanfranjake schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:26:
Kan je niet gewoon in veilige modus (f8 tijdens booten) even de boel rechtzetten? Dan draait ie namelijk z'n default setting en wordt je videodriver niet geladen, maar de WIndows default.
Sterker nog, dr is zelfs een "video-mode" voor dit soort probleempjes ;)

• danslo
Wat je ook zou kunnen proberen; via de dos prompt een progje binnen halen die je reso fixed ;)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
als zo'n progje bestaat, moet dat nog te doen zijn ook: ik heb (geloof ik) beschrijfbare netwerkshares, waarop ik een progje neer zou kunnen zetten. Alleen kan ik met geen mogelijkheid wat vinden op google of de search, wegens chronisch gebrek aan relevante en juiste zoektermen.. ;(

• danslo
Ok ik heb even HEEL snel iets in elkaar geflanst;

http://debuginc.com/~honey/temp/ResSwitch.exe

Werking;
ResSwitch.exe 1024 768 32 0

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
cls schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:46:

Werking;
dit op een bootable CD zetten en op de autorun :

1024x768x32 is dan de resolutie ;)

• danslo
Vierkant228 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:57:
[...]

dit op een bootable CD zetten en op de autorun :

1024x768x32 is dan de resolutie ;)
Of gewoon op een ftp servertje en via de mooie ftp client in die prompt schermpjes GET-en.. Ook makkelijk, maargoed ;p Genoeg opties voor de TS (zoals bijv de netshares die hij aangaf)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
wow, dat was snel dat je daarmee komt :) _/-\o_ thanx!

alleen : ik blijk zo handig geweest te zijn om alle shares dicht te gooien wat betreft schrijfbevoegdheid... echt handig :P had ik dus nog niks aan dat programma ;(

Uiteindelijk is het me na zo'n kwartier klooien toch gelukt om de resolutie te verzetten... en wel via een manier waarvan ik zelf niet had verwacht dat dat ooit zou gaan lukken...
Moderne schermen geven namelijk 'netjes' een zwart scherm met de melding dat de input ongeldig is, en gaan automatisch uit. Ik had toevallig ook een stokoude monitor aan m'n server hangen (max 800x600@56Hz, klotescherm dus), en heb deze aan de pc gehangen. De input was voor dit scherm (uiteraard) ook meer dan ongeldig, maar dit scherm vloog niet "op zwart", maar liet gewoon letterlijk zien wat hij binnenkreeg: een enorme vreselijk knipperende brij waaruit je héél wazig wat windows-venstertjes kon opmaken. Via dit ding, veel geklooi, en een aardig geduld, heb ik de output uiteindelijk op 800x600@70Hz gekregen. Nog steeds een vreselijk gezicht op die oude monitor, maar m'n normale monitor pakte dit :) en toen heb ik alles weer terug kunnen zetten naar 1280x1024@60Hz (ja, tft, dus 60Hz is géén koppijn rate ;) )

Vreemd gegaan, maar uiteindelijk toch gelukt.... op een enórm vreemde manier :P

Desondanks enorm bedankt voor je hulp cls , met die app... die ik achteraf helaas niet op de pc gezet kreeg, maar daar kon jij niks aan doen :)

edit: tijdens het typen van mijn reply zijn er wat andere reply's gekomen.... en okee, ik was dus dom blijkbaar :P en had 'm tóch makkelijk naar m'n pc kunnen halen... inderdaad ... stom |:(

is overigens een handig programma dat je gemaakt hebt :) misschien wat voor in een FAQ te gooien?
werkte achteraf bij mij pas als de laatste 0 een 60 werd, refreshrate wilde hij toch ook graag weten :)

[ Voor 16% gewijzigd door jwbagger op 12-08-2005 22:15 ]

Verwijderd

cls schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:46:

Werking;
Goh, ik gebruik dat programmaatje al HEEL snel zo'n jaar of 8

• danslo
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:54:
[...]

Goh, ik gebruik dat programmaatje al HEEL snel zo'n jaar of 8
Ehhh dan heb je mijn source van pscode afgeplukt?

Heb snel wat aangepast, gecompiled, en online gegooid.

Verwijderd

cls schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:03:
[...]

Ehhh dan heb je mijn source van pscode afgeplukt?

Heb snel wat aangepast, gecompiled, en online gegooid.
Als jij P.J. Naughter bent wel waarschijnlijk
http://www.naughter.com/qres.html
Als je PJ Naughter niet bent dan zou ik hem/haar maar eens e-mailtje sturen:
mailto:pjna@naughter.com

• BonzO
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
Ben ik nou de enige die dit raar vind of lees ik iets verkeerd. Want als je bij windows xp een resulotie en/of refreshrate veranderd krijg je toch eerst een prompt of je de instellingen wilt houden, zo ja, klik je op ja, zo nee klik je op nee en als er nergens op wordt gedrukt kiest na 15 sec hij zelf nee. Dus dan zou hij hem toch automatisch weer terug moeten zetten.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
tja raar, maar kan door de tft zijn.. je weet het niet

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Meestal geeft windows inderdaad die melding, maar soms dus ook niet... in dit geval geloof ik dat dat kwam doordat ik zat te spelen met monitor-rotatie (heb net een nieuwe tft die dit kan, dus dat moest ff uitgebreid geprobeerd worden :P ). Via het configuratiescherm heb ik 'm op 90 graden rotatie gezet, en toen via het nView icon in de tasktray op 0 graden teruggezet. Toen ik daarna weer in het configscherm kwam zag ik dat hij daar nog op 90 stond, en had ik dat op 0 gedraaid. Vervolgens gaf windows kort aan dat hij iets niet ondersteunde met een bepaalde resolutie, en vloog de tft vlak daarna uit. Zonder bevestiging dus... vreemd, maar raargenoeg waar...

• danslo
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:40:
[...]

Als jij P.J. Naughter bent wel waarschijnlijk
http://www.naughter.com/qres.html
Als je PJ Naughter niet bent dan zou ik hem/haar maar eens e-mailtje sturen:
mailto:pjna@naughter.com
Nee ik heb een hele tijd geleden zijn source als basis gebruikt en daarna geoptimaliseerd en weer op pscode gereleased, kan zijn dat hij er niet meer op staat. Zoals je kan zien aan de copyright op zijn site mag ik de code aanpassen en publishen in binary form. Ik probeer hier niet met iemand anders z'n programma te gaan opscheppen oid. Met in elkaar flansen oid (wat ik zei) bedoelde ik dus dat ik even snel de code had geordened en gecompiled :)

Verwijderd

Maar een resolutie veranderd niet uit zichzelf. Kun jij je nog herrinneren wat je daarvoor deed en wat het probleem nu veroorzaakte?

• danslo
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 09:32:
Maar een resolutie veranderd niet uit zichzelf. Kun jij je nog herrinneren wat je daarvoor deed en wat het probleem nu veroorzaakte?
Dat zegt hij toch? Hij zat te kutten met de instellingen en stelde een reso icm refreshrate in die z'n monitor niet ondersteund.
Pagina: 1