printer delen via Samba

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik heb Samba geinstalleerd op m'n server met RedHat 6.2, kernel 2.2.18. Samba draait goed (en is te bereiken vanaf m'n Windows-computer(s)) en printen vanaf de server gaat ook perfect.

Nou zou ik graag vanuit Windows afdrukken op die printer aan de linux-server. Dus ik heb in Samba een printer aangemaakt en toen moets ik de spooldirectory van de printer opgeven (ik heb /var/spool/lpd/lp opgegeven, en dat klopt volgens mij). Helaas begint m'n pinter dan niet te printen, maar er word wel een filetje aangemaakt in de spool-directory. als ik met het lpr-commando dat filetje laat printen komt 'ie er wel goed uit.

Wat doe ik fout? Als ik 't goed begrepen heb moet linux toch automatisch beginnen met printen zodra er een file in de spooldirectory geplaatst wordt? Ik kan 't natuurlijk ook in een andere directory laten plaatsen en een cron-job iedere minuut lpr /weetikveel/* laten doen, maar da's volgens mij ook niet de bedoeling (bovendien heeft 't dan geen zin meer om m'n harddisk na een paar minuten stil te laten zetten, omdat er iedere minuut iets uitgevoerd word).

Wie helpt?

• ajvdvegt
  • Laatst online: 15-08 12:40
Dat staat wel ergens in de SMB howto. Misschien een rechten-problem ofzo?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Kijk eens bij samba.nip.nl/samba/docs/man/smb.conf.5.html#printers: als je een [printers] sectie in smb.conf aanmaakt, gebruikt samba vervolgens lpr of zoiets om de printopdracht naar die printer te geven. Dan zou het dus goed moeten gaan.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Die map die je aan moet geven is NIET de spool-dir van je printer-systeem. Het is gewoon een tijdelijke map. Wanneer het bestand is overgezonden wordt lpr gestart en wordt het bestand geprint. Zet hem eens op /tmp. Dat werkt.

• jurri@n
  • Nu online
Bedankt. Ik heb het nu gevonden. Je moet idd een [printers] maken met wat opties waarna Samba vanzelf al je brinters laat zien.

Vervolgens heb ik via SWAT (de grafische config-tool voor Samba) m'n printer gekozen en hier en daar wat bijgesteld. Vervolgens het [printer]-gedeeltje weer verwijderd (en uiteraard het nieuwe config-stukje laten staan!). En hij gaat als een zonnetje!