Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat moet ik met de belasting?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 15 jaar, en ik heb een site waar ik me aanbied als computerbouwer/reperateur voor mensen in de buurt. Ik ben dus 15, en weet niet veel van belasting en kvk dingen, dus willen jullie niet flauw doen en meteen dichtgooien?

Ik kreeg in m'n gastenboek dus net dit bericht:
Leuk zo'n bedrijfje. Houd je wel rekening met btw plicht? Over je verkopen ben je in principe O.B. verschuldigd. Hiervoor moet je een btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst. Meer info hierover vind je op de site www.belastingdienst.nl/zakelijk

Heb je je bedrijf overigens wel aangemeld bij de Kamer v. koophandel?

Groetjes, de inspecteur.

Maar wat moet ik hiermee? Moet dat echt allemaal voor mijn type bedrijfje?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat voor omzet draai je maandelijks? In principe ben je absoluut niet BTW-plichtig zolang je geen BTW-nummer hebt. Die is namelijk pas verplicht vanaf een bepaalde omzet danwel winst. Dan verreken je namelijk geen BTW en betaal je 9 van de 10 keer meer btw dan dat je binnenhaalt. Desnoods zet je van al je inkomsten 19% opzij op een losse rekening - zodat je ten alle tijden iig dat bedrag kunt ophoesten.

[ Voor 10% gewijzigd door HunterPro op 12-08-2005 20:17 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ten eerste: het bericht is bullshit natuurlijk ;) Maar de inhoud klopt deels, als je wat bij wil klussen moet je een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Dan kun je bedrijven tenminste een factuur sturen met BTW nummer.

• HunterPro
  • Niet online
André schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:16:
Ten eerste: het bericht is bullshit natuurlijk ;) Maar de inhoud klopt deels, als je wat bij wil klussen moet je een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Dan kun je bedrijven tenminste een factuur sturen met BTW nummer.
Het moet dus niet. Een hoop bedrijven zullen het echter wel waarderen. Als je sporadisch af en toe es wat aanknutselt, heb je echt geen BTW-nummer nodig. Zeker niet als je alleen diensten levert. Dan zet je die paar tientjes op je aangiftebiljet onder inkomsten uit freelance, en betaal je er gewoon belasting over. Klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door HunterPro op 12-08-2005 20:19 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je onder een bepaald bedrag per maand/jaar blijft, kun je AFAIK aan het eind van het jaar gewoon je inkomsten opgeven onder het kopje "freelance". Je betaalt dan wel belasting uiteraard, maar je hoeft niet al die rompslomp van het runnen van een bedrijf erbij te hebben.
edit:
Jaja, is HP me weer voor met zijn edit. :( :P

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 12-08-2005 20:20 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Ik verdien niet veel, ik ven van plan 1-2 systemen per maand te bouwen, en ik bestel bij een paar goedkope internetshops.

En de kvk dan?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:20:
Ik verdien niet veel, ik ven van plan 1-2 systemen per maand te bouwen, en ik bestel bij een paar goedkope internetshops.

En de kvk dan?
Heb je niets mee te maken, tenzij je een bedrijf wil beginnen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• HunterPro
  • Niet online

En de kvk dan?
1 a 2 systemen is leuk, wat belangrijker is is wat je ermee omzet. Wat is de waarde van wat maandelijks door jouw vingers heengaat.

Ik vergelijk het vaak met iemand die als hobby schildert, of bijvoorbeeld zelf modelschepen bouwt. Als jij aannemelijk kan maken dat het primair hobby is om je modelschepen in elkaar te zetten, en af en toe komt er iemand langs die een schip van je enórm mooi vindt, en die van je wilt kopen, heb je geen bedrijfsvoering. Zodra je echter opdrachten aanneemt en aan de lopende band (2 per maand is dat al imo) producten assembleert en uitlevert, ben je een onderneming met navenante rechten en plichten. De vraag is echter of je met jouw onderneming, gezien inkomsten en uitgaven, oftewel omzetten en winsten, omzetbelasting (btw)-plichtig is. Ik denk zelf van niet. Het beste kun je hiervoor bij de Belastingdienst langsgaan. Zijn helemaal geen enge mensen, gewoon mensen die ook maar hun werk doen omdat het van de baas moet.

Ik vraag me trouwens even af wat er aan rechten en plichten zit qua onderneming en registratie hiervan bij de Kamers van Koophandel. Daarvoor kun je het best even (goh) bij de KvK zelf langs. Kost je niks, leer je een hoop van.

[ Voor 9% gewijzigd door HunterPro op 12-08-2005 20:27 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als ik die "inspecteur" was zou ik (als uit jouw site blijkt dat je pas 15 bent) de link http://www.kvk.nl/artikel...tikelID=39399&sectieID=59 geplaatste hebben.
(Gaat over handlichting, datgene wat je als eerste nodig hebt als je voor je 18e verjaardag een echt bedrijf wilt beginnen).

B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik een omzet heb van ongeveer 1000 euro en een winst van 40

• HunterPro
  • Niet online
per wat? per schaap of per maand? ;)

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:31:
per wat? per schaap of per maand? ;)
Per maand, vergeten te vermelden.

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Zodra je deelneemt aan het economisch verkeer ben je BTW plichtig. Een regelmaat in afzet en inkoop kan hierop al duiden, evenals het genereren van een (al dan niet) bescheiden winst. Voor zelfstandigen kent de Wet Omzetbelasting een regeling om de effectief af te dragen OB te verminderen, eventueel tot nihil, de zogenaamde Kleine Ondernemers Regeling (KOR).
Hieraan zijn uiteraard voorwaarden verbonden. Ik sluit me aan bij HunterPro, dat je het best eens gewoon bij de Belastingdienst waaronder je resorteert, binnen kunt lopen. Bellen kan ook maar het is vaak een goed idee om een eerste persoonlijke contact te hebben. Je kunt daarna dan ook nog een net briefje aan de inspecteur / voorlichter sturen met datgene dat je hebt opgestoken van de ontmoeting. Mocht je het dan verkeerd begrepen hebben, krijg je ook netjes antwoord van hoe het wel zou moeten. Bij een eventuele controle krijg je dan ook niet zo gemakkelijk discussie over dit soort zaken.

Mocht je overigens geen winst maken maar enkel verliezen, dan moet je er rekening mee houden dat men dat niet als een bedrijf voor de inkomstenbelasting ziet maar evengoed wel voor de omzetbelasting.

Bij kleine bescheiden winsten kun je uiteindelijk vaak volstaan met het aanvragen van een btw nummer, geen inschrijving KvK, per kwartaal/halfjaar/jaar een nihil aangifte omdat je gebruik kunt maken van de KOR. Voor je inkomstenbelasting kun je dan je winst aangeven onder "inkomsten uit onderneming" of "andere inkomsten (uit arbeid)". Zorg in alle gevallen voor een gedegen administratie (inkoopbescheiden, verkoopbescheiden, kas/bankstaten/afschriften, correspondentie etc) en maak een scheiding tussen spullen die je "zakelijk" inkoopt en voor prive-doeleinden.

Neem derhalve gerust contact op met de Belastingdienst, ze eten je heus niet op.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dan gewoon een beetje onderdelen koop, ze in elkaar zet en iets duurder verkoop aan mensen in de straat of buurt, dan kan het toch niet gebeuren dat er opeens een inspecteur op de stoep staat ofzo?

• HunterPro
  • Niet online
hoeft niet, kan wel. Des te vaker jij levert, en dit inclusief factuur doet, en levert aan bedrijven, des te hoger de kans dat je bij een 'backtrace' eruit gelicht wordt. De mogelijkheid tot 'backtracen' is er altijd al geweest, en nu nog makkelijker omdat van zowel crediteuren als debiteuren BTW-nummers aanwezig moeten zijn in de administratie.

Voor 40 euro in de maand kun je denk ik beter simpelweg een avondje gaan vakkenvullen in de week. Ondernemen is spannender, maar met 15 jaar mag je nog geen ondernemer zijn - zelfs niet met handlichting van je ouders. Weten je ouders van je handelen, weten ze wat er in omgaat, en zijn ze bekend met de risico's die hier aan kleven? Staan ze achter je? Dan kan je bijvoorbeeld ook ondernemen vanuit een bedrijf dat op papier op naam van je pa staat.

[ Voor 42% gewijzigd door HunterPro op 12-08-2005 21:00 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

-NMe- schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:20:
Als je onder een bepaald bedrag per maand/jaar blijft, kun je AFAIK aan het eind van het jaar gewoon je inkomsten opgeven onder het kopje "freelance". Je betaalt dan wel belasting uiteraard, maar je hoeft niet al die rompslomp van het runnen van een bedrijf erbij te hebben.
edit:
Jaja, is HP me weer voor met zijn edit. :( :P
Inkomstenbeslasting staat los van omzetbelasting. Voor de omzetbelasting ben je al snel ondernemer, voor de inkomstenbelasting moet je nog aan een rij voorwaarden voldoen. Jij hebt het over de inkomstenbelasting. Das wat anders.

TS mag gewoon geen rekening sturen met BTW. En ik zou ook geen BTW nummer aanvragen in zijn geval want dan heb je weer extra papieren rompslomp voor knakenwerk.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• HunterPro
  • Niet online
mee eens oz - belastingdienst houdt er van als je ook effetjes een kvk registratie doet - hopsa 60 euro per jaar. Hoewel als je verlies lijdt een btw-nummer nog wel voordelig kan zijn (hoe raar dat ook klinkt). kun je btw terugvorderen etc. En met de kleine ondernemers regeling is dat eigenlijk altijd een win-win situatie. Moet je betalen aan de belastingdienst dan hoeft dat niet omdat je onder de norm zit - maar als je geld van ze moet krijgen dan krijg je dat wel. Raar maar waar.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In het geval dat je aan bedrijven levert, is het aanvragen van een BTW nummer echter financieel aantrekkelijk voor jou. In dat geval krijg jij namelijk geld van de belastingdienst, op deze kleine schaal.

Wanneer de verschuldige omzetbelasting minder dan 1300 euro is (het precieze ligt om en nabij dit bedrag), hoef je in het geheel geen belasting af te dragen, je valt dan binnen de "kleine ondernemers regeling".

Als jij nu voor 900 euro spullen inkoopt, assembleert, en voor 1000 euro aan een bedrijf verkoopt, dan heb je 100 euro winst.

Ik neem aan dat je in deze gevallen de bon van de leverancier meegeeft, omdat zij dan de BTW op die bon van hun eigen omzet af kunnen trekken. Van de 100 euro die naar jou gaat, kunnen ze niets aftrekken, dus ze betalen daar 100 euro voor.

Als je echter een BTW nummer heb, kan je jouw gage exclusief BTW op 100 euro zetten, en inclusief BTW op 119. Omdat zij die 19 euro BTW weer kunnen aftrekken, betalen ze effectief nog steeds 100 euro! Voor het bedrijf maakt het dus geen verschil, maar jij krijgt nu 119 euro in plaats van 100 euro.

Wanneer je een groot bedrijf bent, moet je die 19 euro weer afstaan aan de belastingdienst, waardoor je er dus niets aan hebt, maar als je dus onder de 1300 euro netto afdracht blijft per jaar, hoef je géén BTW af te dragen, dus houd je die 19 euro in je zak!

Het is dus zeker de moeite waard om een BTW nummertje te halen, als je tenminste aan bedrijven verkoopt.

En die 1300 waar ik het over heb, is dus netto! Dus stel dat jij 8000 euro omgezet hebt in een jaar, waardoor je op 1520 zou komen, maar ook nog een laptop voor je bedrijf hebt gekocht van 2000 euro, waar je al 320 euro aan BTW voor hebt betaalt, dan kan je die 320 euro van die 1520 aftrekken en blijf je weer onder de grens :).

Mocht je écht over die 1300 heen komen en geen aftrekposten meer kunnen verzinnen, dan zit er tussen 1300 en ongeveer 1800 een soort overloop waar je steeds wat meer belasting moet betalen, en als je meer dan 1800 euro belasting zou moeten betalen, dan moet je gewoon de volle mep neertellen. Bedenk wel dat je dan dus al 9500 euro omgezet hebt, éxclusief aftrekposten! Dus met je jaarlijkse printer/pda/laptop/kantoorartikelen/bureau/bureaustoel/pandhuur (je kan een deel van je kamer verhuren aan je bedrijf, en dat aftrekken, maar dat is niet heel gemakkelijk :P) er vanaf getrokken ;)

En het allerleukste is als je je bedrijfje aan het einde van het jaar start, zoals ik dat heb gedaan. Ik ben gestart eind November, heb een laptop gekocht voor 1500 euro plus wat kantoorartikelen, printer enzo, en verder geen omzet gemaakt in dat jaar, omdat mijn BTW nummer tot na het nieuwe jaar opzich liet wachten ;). Wat is er dus gebeurd dat jaar bedrijfsmatig? Ik heb alleen voorbelasting betaald (zo noemen ze dat als je BTW betaalt over een product), en kreeg 240 euro terug voor de laptop, en ook nog wat voor de overige zut.

In maart kreeg ik dus gewoon een klein stapeltje geld gestort van de belastingdienst! En sindsdien zorg ik altijd dat ik binnen de kleine ondernemersregeling blijf en geen BTW hoef af te dragen :).

Als je het niet aan het einde van een jaar maakt, en je geeft bijvoorbeeld inclusief belasting 2k uit, maar je zet ook 2k om, dan blijf je op 0 staan en krijg je niets terug :P.

Conclusie : Iedereen zou een belastingdienst moeten hebben :).

Een KvK nummer is wel handig, dan krijg je lekker veel spam van allerlei bedrijven, kan je makropas en dergelijke aanvragen, en bij het openen van bijvoorbeeld een zakelijke bankrekening heb je hem nodig. Verder weten de mensen met wie je zakendoet dat je echt bestaat en dergelijke :).

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:54:
hoeft niet, kan wel. Des te vaker jij levert, en dit inclusief factuur doet, en levert aan bedrijven, des te hoger de kans dat je bij een 'backtrace' eruit gelicht wordt. De mogelijkheid tot 'backtracen' is er altijd al geweest, en nu nog makkelijker omdat van zowel crediteuren als debiteuren BTW-nummers aanwezig moeten zijn in de administratie.

Voor 40 euro in de maand kun je denk ik beter simpelweg een avondje gaan vakkenvullen in de week. Ondernemen is spannender, maar met 15 jaar mag je nog geen ondernemer zijn - zelfs niet met handlichting van je ouders. Weten je ouders van je handelen, weten ze wat er in omgaat, en zijn ze bekend met de risico's die hier aan kleven? Staan ze achter je? Dan kan je bijvoorbeeld ook ondernemen vanuit een bedrijf dat op papier op naam van je pa staat.
Ik vul al vakken :9 , ze weten dat ik computers bouw, maar het is niet echt voor het geld,maar meer van de hobby.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat je mischien beter kunt doen is de computeronderdelen op naam van je "Klanten" kopen en dan gewoon alleen de "dienst" aanbieden om het in elkaar te zetten. Dan valt het gewoon onder freelance lijkt mij. Je verkoopt namelijk geen goederen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Wat je mischien beter kunt doen is de computeronderdelen op naam van je "Klanten" kopen en dan gewoon alleen de "dienst" aanbieden om het in elkaar te zetten. Dan valt het gewoon onder freelance lijkt mij. Je verkoopt namelijk geen goederen.
Dat is zowiezo handiger, want als jíj de computer verkoopt, moet jíj ook de garantie verzorgen. Dat kan je grondige problemen opleveren als jouw leverancier weigert garantie te geven of failliet gaat.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het lijkt me in dit geval niet te gaan om een baan of inkomen. Blijf het een hobby noemen, besteed die 40 euro winst aan je eigen hardware/tijdschriften, bouw/assembleer inderdaad alleen op verzoek en je bent niet zakelijk bezig. Dat heeft best wel veel voordelen, en eigenlijk maar 1 gtoot nadeel: je kunt er niet van eten. maar als je 15 bent is dat niet zo'n probleem ;)

Alle zaken als BTW, inkomstenbelasting, KvK zijn volledig overbodig voor hobby's. De fiscus heeft simpelweg geen zijn om moeilijk te doen voor 20% van 40 euro.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MSalters schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 19:54:
Alle zaken als BTW, inkomstenbelasting, KvK zijn volledig overbodig voor hobby's. De fiscus heeft simpelweg geen zijn om moeilijk te doen voor 20% van 40 euro.
Euhh, 0% als het om deze bedragen gaat ;).

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48

En de kvk dan?
Kvk is al helemaal niet boeiend, zolang je niet gaat adverteren, officiele facturen naar bedrijven gaat sturen en wil gaan inkopen bij groothandels e.d.

Wat je ook kan doen is de rekening van de shops schuif je direct naar je klanten (bestel je op naam van je klanten). En zelf reken je gewoon een bedrag voor het bouwen.

1. Je voorkomt dat iemand de computer niet kan betalen zodat jij ermee blijft zitten.
2. Jouw omzet is meteen veel lager en niet noemenswaardig.

Als je het heel netjes wil doen dan bel je de belastingdienst, er bestaat zoiets als kleineondernemersregeling en als je minder dan 1345 euro aan BTW moet afdragen dan kan je vrijstelling van administratie (en dus BTW betalen) vragen.
http://www.belastingdiens...b02-126.html#P1540_157328

25 computers per jaar van inkoop 1000 euro (ex btw) en verkoop 1100 euro (ex BTW) dan moet je dus zo'n 470 euro BTW (19% van de winst) afdragen maar dat valt onder die grens..

Eerlijk gezegd zou ik lekker niks doen en lekker verder gaan met klussen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:30:
Ik denk dat ik een omzet heb van ongeveer 1000 euro en een winst van 40
Je vraagt dus 20 euro voor het:
• Uitzoeken en bestellen van alle onderdelen
• Opslag van goederen tot levering
• Bouwen (en installeren?) van computer
• Voorschieten kapitaal (!!!)

De gegeven suggestie dat je de onderdelen op naam van klant moet bestellen moet je sowieso doen: anders ben je inderdaad garantieplichtig, en erger nog de sjaak als de klant ineens afbestelt. En ik zou als een gek m'n tarief omhooggooien, 20 euro is echt een totale absolute fooi voor dit werk en risico 8)7 Gewoon 50 euro of zo rekenen, of een vast percentage van de waarde van de onderdelen of zo. En die kun je dan lekker in box 1 op "Overige inkomsten uit arbeid" wegboeken, waarna je er met jouw totale inkomen volledig wit en belastingtechnisch correct 0% belasting over betaalt met dank aan de arbeidskorting.

Professionele website nodig?

Pagina: 1