In het geval dat je aan bedrijven levert, is het aanvragen van een BTW nummer echter financieel aantrekkelijk voor jou. In dat geval krijg jij namelijk geld van de belastingdienst, op deze kleine schaal.
Wanneer de verschuldige omzetbelasting minder dan 1300 euro is (het precieze ligt om en nabij dit bedrag), hoef je in het geheel geen belasting af te dragen, je valt dan binnen de "kleine ondernemers regeling".
Als jij nu voor 900 euro spullen inkoopt, assembleert, en voor 1000 euro aan een bedrijf verkoopt, dan heb je 100 euro winst.
Ik neem aan dat je in deze gevallen de bon van de leverancier meegeeft, omdat zij dan de BTW op die bon van hun eigen omzet af kunnen trekken. Van de 100 euro die naar jou gaat, kunnen ze niets aftrekken, dus ze betalen daar 100 euro voor.
Als je echter een BTW nummer heb, kan je jouw gage exclusief BTW op 100 euro zetten, en inclusief BTW op 119. Omdat zij die 19 euro BTW weer kunnen aftrekken, betalen ze effectief nog steeds 100 euro! Voor het bedrijf maakt het dus geen verschil, maar jij krijgt nu 119 euro in plaats van 100 euro.
Wanneer je een groot bedrijf bent, moet je die 19 euro weer afstaan aan de belastingdienst, waardoor je er dus niets aan hebt, maar als je dus onder de 1300 euro netto afdracht blijft per jaar, hoef je géén BTW af te dragen, dus houd je die 19 euro in je zak!
Het is dus zeker de moeite waard om een BTW nummertje te halen, als je tenminste aan bedrijven verkoopt.
En die 1300 waar ik het over heb, is dus netto! Dus stel dat jij 8000 euro omgezet hebt in een jaar, waardoor je op 1520 zou komen, maar ook nog een laptop voor je bedrijf hebt gekocht van 2000 euro, waar je al 320 euro aan BTW voor hebt betaalt, dan kan je die 320 euro van die 1520 aftrekken en blijf je weer onder de grens

.
Mocht je écht over die 1300 heen komen en geen aftrekposten meer kunnen verzinnen, dan zit er tussen 1300 en ongeveer 1800 een soort overloop waar je steeds wat meer belasting moet betalen, en als je meer dan 1800 euro belasting zou moeten betalen, dan moet je gewoon de volle mep neertellen. Bedenk wel dat je dan dus al 9500 euro omgezet hebt, éxclusief aftrekposten! Dus met je jaarlijkse printer/pda/laptop/kantoorartikelen/bureau/bureaustoel/pandhuur (je kan een deel van je kamer verhuren aan je bedrijf, en dat aftrekken, maar dat is niet heel gemakkelijk

) er vanaf getrokken
En het allerleukste is als je je bedrijfje aan het einde van het jaar start, zoals ik dat heb gedaan. Ik ben gestart eind November, heb een laptop gekocht voor 1500 euro plus wat kantoorartikelen, printer enzo, en verder geen omzet gemaakt in dat jaar, omdat mijn BTW nummer tot na het nieuwe jaar opzich liet wachten

. Wat is er dus gebeurd dat jaar bedrijfsmatig? Ik heb alleen voorbelasting betaald (zo noemen ze dat als je BTW betaalt over een product), en kreeg 240 euro terug voor de laptop, en ook nog wat voor de overige zut.
In maart kreeg ik dus gewoon een klein stapeltje geld gestort van de belastingdienst! En sindsdien zorg ik altijd dat ik binnen de kleine ondernemersregeling blijf en geen BTW hoef af te dragen

.
Als je het niet aan het einde van een jaar maakt, en je geeft bijvoorbeeld inclusief belasting 2k uit, maar je zet ook 2k om, dan blijf je op 0 staan en krijg je niets terug

.
Conclusie : Iedereen zou een belastingdienst moeten hebben

.
Een KvK nummer is wel handig, dan krijg je lekker veel spam van allerlei bedrijven, kan je makropas en dergelijke aanvragen, en bij het openen van bijvoorbeeld een zakelijke bankrekening heb je hem nodig. Verder weten de mensen met wie je zakendoet dat je echt bestaat en dergelijke

.