2 SATA HDDs gestorven in enkele maanden

Pagina: 1
Acties:

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Enkele maanden geleden had ik mijn Seagate 200GB SATA moeten omruilen, hij vertoonde dezelfde vage symptomen als elke HDD dat doet aan het eind van zijn leven: niet herkend worden door de SATA controller (hardware initiate failed), onverklaarbare BSOD's in Windows, ... Ik had mijn pc daarvoor verplaatst dus ik dacht dat de drive een te hoge schok te verwerken had gekregen (hoewel me dat verwonderde). De drive was niet meer dan 5 maanden oud, en ik heb ze kunnen omruilen dankzij garantie.

Nu, enkele maanden later, begint de nieuwe drive van hetzelfde type precies dezelfde symptomen te vertonen! Ik heb gezocht wat zoal de oorzaken kunnen zijn; dit kan het waarschijnlijk niet zijn:
- Temperatuur (in Speedfan geeft ie met SMART 30° aan, 45° top; mobo temp is steeds in de 30°, CPU temp 50°)
- Voeding (een Zalman voeding zou toch geen problemen moeten geven? Voltages doen normaal)
- Bekabeling (want het is steeds na een bepaalde tijd dat de drives kapot gaan, ondertussen kom ik niet aan de interne componenten van de PC)
- Schokken (de tweede drive die stuk ging, is niet verplaatst vanaf ze in de PC zat)

De drive wordt in een MCE PC gebruikt, de harde schijf moet dus redelijk veel werken en in en uit stand-by gaan. Hoe komt het in godsnaam dat die drive zo snel stuk gaat? Zou het helpen om in het vervolg een gewone ATA te gebruiken of simpelweg een ander merk/type?

• LinuZZ
  • Laatst online: 08-02 06:33
ik denk dat het gewoon puur toeval en stomme pech is. niks aan te doen, weer terug sturen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Veelvuldig aan/uitschakelen is echt slecht voor je harde schijf. Een andere mogelijkheid is een voeding die niet helemaal goed meer is, maar als de spanningen goed zijn...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Is je PC geaard?

[ Voor 59% gewijzigd door Xander op 12-08-2005 20:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• saftaplan
  • Laatst online: 28-12-2025
De enige spanning die wat uitwijkt, is die van 12V: die is 11,8V. Is dit te groot? De rest is allemaal correct tot op een tiende.
En sjah, veelvuldig aan- en uitschakelen zal wel onvermijdelijk zijn voor een MCE PC... Ik dacht dat de hardware van tegenwoordig daar dus wel zou moeten tegen kunnen. De time-out 'Vaste schijven uitschakelen' bij energiebeheer van windows stond op iets van 25 minuten, stand-by op 30 minuten. De schijf moest iets van een 3 keer per dag aan- en uit zijn geschakeld, niet overdreven, toch?
En de PC is wel degelijk geaard.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Dat is inderdaad niet extreem veel in en uitschakelen.

Tja, als je voeding, aarde, temperatuur en ophanging allemaal in orde zijn zou ik het ook op "pech" gooien. Wees blij dat je die dingen gewoon kunt RMA'en en probeer het nog eens.

Als je een HDD zoekt die meer berekend is op "hevig gebruik" kun je naar een Maxtor Maxline III of vergelijkbare series van andere merken kijken. Die zijn bedoeld voor zwaar gebruik, 24x7. Maar dat doe jij dus bij lange na niet als je PC na een half uurtje standby valt. Een normale desktop HDD zou jouw gebruik prima aan moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 12-08-2005 20:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53
11,8V is helemaal geen probleem. Als je een A8N-SLI hebt, betekent dit volgens mij dat hij zelfs precies op 12V zit. Ik heb zelf namelijk een 500 watt voeding (Huntkey, dus geen bagger) en ook die geeft 'maar' 11,8V. Op internet gezocht en daar bleek dat iedereen met een goede voeding dit voltage had. Dus het kan (ook met een ander mobo) gewoon een foute uitlezing zijn. En zolang je garantie op je schijven blijft krijgen/houden, zou ik me nog niet echt druk maken (totdat ook al die schijven kapot gaan, maar dat lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk).

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
Heh, gek.
Ik had ook een Seagate 200gb SATA schijf, na een paar maanden begon ie ook al rare geluiden te maken, mobo zag hem niet meer etc.
Vreemd hoor, misschien toch iets mis met die 200gb's van Seagate?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SuB-ZeuZ schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:05:
Heh, gek.
Ik had ook een Seagate 200gb SATA schijf, na een paar maanden begon ie ook al rare geluiden te maken, mobo zag hem niet meer etc.
Vreemd hoor, misschien toch iets mis met die 200gb's van Seagate?
Dat kun je niet zeggen na 2 gevallen gezien te hebben. :)

specs

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

inderdaad, ik heb afgelopen mijn kapotte seagate 200gb omgeruild voor een nieuwe die nu volgens de smart tools ook al exit dreigt te gaan..

Dit zijn overigens de pata schijven het gaat om het model ST3200822A..

Ik had hem juist genomen voor de lange garantie maar daar kom ik niet echt aan toe..

Er zit zelfs een hd cooler op...

Verwijderd

Ik heb het ook gehad 2 schijven kapot na een paar dagen draaien, bleek aan mijn voeding te liggen, heb ik dus direct weg geflikkerd.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Een slechte power supply is een logische verklaring , maar het systeem draait al 2 jaar met meerdere schijven zonder problemen. Ook lijkt mij de output van de power normaal:
code:
1
2
3
4
CPU core:  +1.78 V  (min =  +0.06 V, max =  +3.10 V)
I/O:       +3.39 V  (min =  +3.13 V, max =  +3.47 V)
+5V:       +5.00 V  (min =  +4.51 V, max =  +5.50 V)
+12V:     +12.30 V  (min = +10.81 V, max = +13.20 V)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

it0 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 08:24:
Een slechte power supply is een logische verklaring , maar het systeem draait al 2 jaar met meerdere schijven zonder problemen. Ook lijkt mij de output van de power normaal:
code:
1
2
3
4
Ik vind je 12V waarden best pittig afwijken. Lijkt me dat een HDD dat niet echt leuk vind. Is die voeding niet te zwaar belast? Wat voor merk en wattage is het?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met een Asus A8N SLI deluxe, in combinatie met twee Seagates 250 gb SATA.

In het begin draaide ik in Raid 0. Liep als een zonnetje en als ik dan de volgende dag 'm weer aanzette miste die een kritieke windows file waardoor heel Windows kaputt was.

Later ben ik naar een gewone set up gegaan, dus 1 Seagate zonder raid. Nu maakt mijn schijf regelmatig een piepende geluid zoals je dat hoort als je je pc uitzet (parkeren van de leeskop?). Dit is met name als je 'm aanzet, en de pc kan dan ook de drive niet vinden. Na een paar keer resetten start ie dan wel op. Soms gebeurt het ook midden in het gebruik. Het lullig is dat de diagnostics niks uitwijzen.

Nu kan iedereen wel iets roepen over de voeding, maar ook ik heb een hoogwaardige Fortron 400 watt (eigenlijk 450 gedowngrade opgegeven). En ik heb ook niet veel toeters en bellen in mijn pc en de voltages zijn goed.

Het ligt gewoon aan die Seagate draken. Ga maar eens zoeken op internet naar info over die schijven. Of kijk eens op toonaangevend Storagereview.com. Ik heb zelden zoveel problemen over een hdd bij elkaar gezien. Seagate heeft echt helemaal afgedaan, na de nog redelijke 7200.7 serie.

Binnenkort komen er dus dus Maxtors (III) of SATA spinpoints van Samsung. En ik zou zeggen: mensen blijf ver weg van die Seagate krengen. Wat heb je aan 5 jaar garantie als je pc steeds uit staat en je wacht tot wederom je nieuwe hdd binnen is...

Verwijderd

Als je graag stille schijven wilt, met goede prestaties, kijk dan eens naar de Samsung Spinpoint serie. Samsung heeft de fakkel van Seagate zo'n beetje overgenomen in het stille segment.

Ik heb hier nu een 250Gb PATA en een 250Gb SATA draaien en zelfs met accoustic management uit maken ze 10x minder herrie dan mijn oude Maxtor Diamond Max 9's.

Verwijderd

Yep, Spinpoints staan bovenaan het lijstje! :)

Verwijderd

Hier wordt een paar keer geroepen dat het crashen van de schijven pech is, maar ik heb net een topic geopend omdat er in mijn omgeving 5 schijven bijna tegelijk moeilijk deden. Mijn theorie is hier te vinden: [rml][ Discussie] Harde schijven en zonnevlekken: Errors?[/rml]
Zie hier toch een hoop overeenkomsten.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
it0 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 08:24:
code:
1
2
3
4
Op de 5 en 12 volt zitten hele groote afwijkingen die ver buiten de toegestane waarden vallen. Probeer het eens na te meten met te multimeter of deze waarden kloppen. Zo ja heb je een nieuwe voeding nodig.

CPU core trouwens ook wel >:)

[ Voor 3% gewijzigd door lemming_nl op 01-09-2005 22:22 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Hoe krijg je trouwens zo'n mooi volgate overzichtje?

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 01:23:
Als je graag stille schijven wilt, met goede prestaties, kijk dan eens naar de Samsung Spinpoint serie. Samsung heeft de fakkel van Seagate zo'n beetje overgenomen in het stille segment.

Ik heb hier nu een 250Gb PATA en een 250Gb SATA draaien en zelfs met accoustic management uit maken ze 10x minder herrie dan mijn oude Maxtor Diamond Max 9's.
Ik heb net 2 nieuwe 160GB maxtors (FDB) bij de nieuwe pc gekocht en ondanks dat het stille schijven zouden moeten zijn hoor je idd bijna elke schrijf/lees beweging tenzij je een grote file wegschrijft dan is ie stil :? . Had me wellicht toch iets beter moeten zoeken naar geluidsarme hdd's.

Overigens is na 1 dag al 1 van de hdd's overleden. Begon met raar sssjjjt geluid om de paar minuten bij schrijven naar hdd tot 3 uur later dat ie compleet vast liep. Uiteraard was het de windows hdd :'( .

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:52:
Hoe krijg je trouwens zo'n mooi volgate overzichtje?
moet je het commando sensors uitvoeren, moet je wel eerst linux instaleren. Maar er zijn ook wel windows alternatieven als speedfan.
Pagina: 1