freeze onder opstarten WinXP --> Videokaart dood?

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 19:01

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Terwijl ik een potje FIFA 2005 aan t doen was viel ineens m'n koeler van de core van m'n Geforce FX5800 af en werd m'n beeld groen met zwarte stippen.

Meteen PC uitgezet, cooler er weer op (vreemde constructie met doordrukveertjes, geen wonder dat ie r na een tijdje afviel), core zag er nog goed uit, dus vol goede hoop weer opgestart, maar nu start WinXP dus niet meer op.. :/

Ik kan wel in safe mode opstarten.

Het werkt niet om naar een eerder herstelpunt te gaan of m'n nvidea detonator drivers opnieuw te installeren.

Is m'n videokaart zeker weten dood of heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Specs

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 21:32
Als je videokaart echt dood is dat heb je helemaal geen beeld meer. Het kan altijd nog dat hij beschadigt is. Probeer het eens met een andere videokaart.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Videokaart in een andere pc gestopt, eerst leek hij goed te werken, maar af en toe geeft hij een soort geflipt beeld, waarbij stukjes beeld meerdere keren op het scherm komen (bijvoorbeeld een stukje van +/- 50x50 pixels staat 3x op het scherm op dezelfde hoogte, maar op verschillende plekken in de breedte). In 3D ziet het er ook net niet helemaal lekker uit.

Het opstarten van WinXP loopt niet meer vast als ik m'n soundblaster eruit haal. Ga denk ik ff een progje downen om de drivers ervan grondig weg te gooien en kijken of ik hem dan weer goed opnieuw kan installeren.

Heeft iemand een idee of ik nog wat aan deze videokaart heb? Is er een manier om op te lossen dat hij zulk vreemd beeld geeft af en toe?

Specs

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

je videokaart is kaduuk... hetzelfde verschijnsel heb ik ook gezien bij iemand op een lanparty, die gast had zo'n brakke kast dat zn geforce 6800 maar half in het agp slot zat en toen begin zn pc te stinken... daarna direct een freeze als ie in windows komt, niet in safemode(daar worden immers geen drivers geladen) dus die kon ie weggooien
later hadden we nog wel gezien dat een component op zn kaart volledig verbrand was

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
freezen ligt dus niet aan videokaart, met andere videokaart erin freezt XP opstarten nog steeds, maar als ik m'n soundblaster eruit haal niet meer. Haal ik alle drivers weg en doe ik de soundblaster in een ander slot, dan herkent hij de soundblaster correct, maar reset hij automatisch als hij hem wil gaan installeren :S

In een andere pc heeft m'n videokaart een paar uur goed gewerkt, in zowel 2D als 3D, maar in 2 pc's geeft hij dus regelmatig vreemd beelt (vaak begint hij normaal, maar wordt het daarna vreemd).

edit:
Ohja, core ziet er trouwens nog helemaal intact uit. Geheugenchipjes weet ik niet, want daar zitten heatsinkjes op die ik r niet zomaar af kan halen volgens mij. Vrees dat het flippende beeld komt doordat t geheugen stuk is, verschijnselen lijken me eerder daardoor te komen dan door een kapotte core, weet niet of r knutselaars zijn die andere geheugenchippies erop kunnen zetten...:P

[ Voor 30% gewijzigd door Masterdam op 03-09-2005 11:41 ]

Specs

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Masterdam schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 11:39:
freezen ligt dus niet aan videokaart, met andere videokaart erin freezt XP opstarten nog steeds, maar als ik m'n soundblaster eruit haal niet meer. Haal ik alle drivers weg en doe ik de soundblaster in een ander slot, dan herkent hij de soundblaster correct, maar reset hij automatisch als hij hem wil gaan installeren :S

In een andere pc heeft m'n videokaart een paar uur goed gewerkt, in zowel 2D als 3D, maar in 2 pc's geeft hij dus regelmatig vreemd beelt (vaak begint hij normaal, maar wordt het daarna vreemd).

edit:
Ohja, core ziet er trouwens nog helemaal intact uit. Geheugenchipjes weet ik niet, want daar zitten heatsinkjes op die ik r niet zomaar af kan halen volgens mij. Vrees dat het flippende beeld komt doordat t geheugen stuk is, verschijnselen lijken me eerder daardoor te komen dan door een kapotte core, weet niet of r knutselaars zijn die andere geheugenchippies erop kunnen zetten...:P
is het koelblok dan op je soundblaster gevallen |:( dat kan natuurlijk schade hebben toegebracht en eventueel ook kortsluiting

iig zelfde verhaal als wat ik net zei maar dan voor je soundcard, in veilige modus worden er geen drivers voor geladen :)

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 03-09-2005 12:04 ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
nee idd, vrees dat soundblaster dus ook kapot is, cooler is idd op m'n soundblaster gevallen :/

Specs

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

als je zulke dingen voortaan ook in je topicstart vermeld is het probleem waarschijnlijk direct duideiljk. een koelblok is namelijk meestal van een metaal (koper) dat stroom geleidt dus
en ook vrij zwaar
dus je krijgt of kortsluiting, of je molt een paar componenten of in het ergste geval breekt je pci-slot af, dat is een eerdere oorzaak dan een kapotte videokaart. Het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat je videokaart flink op zn flikker heeft gekregen maar wellicht heb je geluk gehad (als er een temp sensor in zit ofzo)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Mjah, videokaart in andere pc geeft dus ook gewoon geflipt beeld (soms wel, soms niet, verschilt ook nog in welk systeem hij zit hoe vaak het lelijk wordt :S)
Voor de rest werkt ie dus wel maar t ziet r gewoon niet uit als hij gaat flippen.

Had t trouwens niet in m'n openingspost vermeld omdat in het begin WinXP ook freezde onder opstarten _zonder_ soundcard erin...

Soundcard geeft in elk pci-slot hetzelfde probleem, dus die ga ik ook nog in een ander systeem proberen, maar vrees dat ze allebei gewoon dood zijn.. En krijg onboard sound van A7N8X-X ook al niet aan de praat (komt gewoon geen geluid uit, had ik al een topic over, die ook maar weer s opzoeken)

Specs

Pagina: 1