Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe Voeding voor HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Voordat ik begin, ik heb de search gebruikt, en heb wel een paar topics gevonden, maar daar wordt meer gediscussieerd over het nut van een externe voeding dan de daadwerkelijke topeassing.

Ik heb een MSI MEGA 651als HTPC staan, met de volgende specs:

- P4 2.66
- ATI radeon 9800 pro
- 1 x 120 GB maxtor
- 1 x nec 3520 dvd brander
- 1 x 512 MB RAM

en nog wat kleine dingen zoals usb card reader etc, waarvoor ook geldt dat ze hun power aan de voeding onttrekken.

de voeding is een 200 watt (niet standaard atx formaat), die nogal wat lawaai en hitte produceert, en volgens mij ook redelijk aan zijn max zit als ik eens een spel zou spelen. Ik merk dat ik bij de wat zwaardere taken vreemde errors/reboots krijg die je ook zou verwachten bij een te zwakke voeding

De temperatuur in de kast is redelijk hoog waardoor de temperatuur gestuurde fannetjes nogal wat lawaai produceren.

Dus zat ik te denken dat ik de voeding extern zou kunnen plaatsen, waardoor je ook meteen de mogelijkheid krijgt om een zwaardere voeding neer te zetten. Ik weet alleen niet waar ik nou op zou moeten letten.

waar ik aan zat te denken:

- een standaard atx voeding,
uiteraard een stil (evt fanless) exemplaar, eventueel in een plastic/houten omhulsel is dat noodzakelijk, ivm risico op schokken, kortsluiting etc?

- aders verlengen
misschien gebruik makend van alternatieve meeraderige kabel, of eventueel atx en molex verlengstekkers. Het wordt uiteindelijk toch uit het zicht geplaatst, dus prijs en degelijkheid zijn de enige factoren die tellen, hoe het eruit ziet is niet belangrijk. Het gaat overigens niet om een hele schokkende afstand die overbrugd moet worden, 1 meter is ruim voldoende.

- ader toevoegen om de kast te aarden
ik gok dat het voldoende moet zijn om de behuizing van de voeding te verbinden met de kast?

Het klinkt zo vrij simpel, maar ik wil graag zeker weten of ik niet iets essentieels over het hoofd zie.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kabel afschermen, kan je meteen als draad tussen je metalen delen pakken

Wat ook heel goed gaat is een oude scsi kabel bemachtigen, di hebben iets van 30-40 pinnen, en dan de kabels verdelen tussen je polen die je hebt, die dingen zijn ook afgeschermd, dus geen last van interferentie op je voedingslijnen, en er zitten meteen stekkers aan vast zodat je als je een paar pluggen haalt het ook nog los en vast kan maken.

Als jehier in de buurt woont mag je er zelfs wel 1 komen halen, heb zat van die dingen :P

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
  • Bij het verlengen van de voedingskabels zou ik wel draad gebruiken van vergelijkbare dikte;
  • Hou er rekening mee dat de ventilator van de voeding normaal gesproken ook warme lucht de kast uit zuigt; mogelijk dat je dus een blow-ventilator extra nodig hebt of de bestaande wat harder moet laten draaien.

Verwijderd

even dit topic bijluchten, ik vindt het een top idee, mede omdat ik er zelf ook ee speel ;) .
Ik ben bezig met een concept voor een htpc en dat apparaat gaat alleen aan mijn designwensen voldoen als ik het voor elkaar krijg een externe voeding te gebruiken die minimaal 250 watt kan leveren. heeft er iemand een idee of er in de stijl van de xbox 360 externe voedingsblokken zijn die samen met een intern printplaatje zoveel vermogen kunnen leveren?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
volgens mij is het vrij moeilijk om zo'n voeding te vinden, misschien is het een idee om een voeding te bouwen in een mooi kastje ofzo? en die je dan kan gaan "pimpen" (zo mooi maken als je zelf wilt) voor de looks misschien dan een harting connector gebruiken voor de uitgang van het kastje naar de computer?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ruudverbiest
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2024
misschien een idee, een kleine stille voeding in de kast en aan de buitenkant een trafo-blok.
zie volgende link:
http://www.mp3car.com/store/product_info.php?cPath=21&products_id=146

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

eeuhm, 200 watt voor een 9800 PRO.. lijkt mij niet verstandig. externe voedingen zijn duur, duurder dan een goede stille voeding van 350 watt ofzo.

mijn idee: interne voeding kopen. (why the hack zou je een 9800 PRO nemen om paar filmpjes te bekijken op je HTPC ? of wil je erop gamen ?)

EDIT:
ruudverbiest schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 20:50:
misschien een idee, een kleine stille voeding in de kast en aan de buitenkant een trafo-blok.
zie volgende link:
http://www.mp3car.com/store/product_info.php?cPath=21&products_id=146
voor 190 dollar zou ik het niet doen, je hebt ook 200 watt versies die zo groot als een ATX stekker zijn en van buitenaf een 12v lijn krijgen dmv een adapter. (en dan zou ik wel een fx5200 oid nemen. stil + zuinig) waren tijdje geleden nog in het nieuws ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Nox op 03-02-2006 22:34 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
de 9800pro is inmiddels vervangen door een 9600xt, dus iets lagere consumptie. De reden dat ik geen interne voeding kan nemen is omdat het geen atx kast is, maar een kleine -niet standaard- maat.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

pianoman schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:41:
de 9800pro is inmiddels vervangen door een 9600xt, dus iets lagere consumptie. De reden dat ik geen interne voeding kan nemen is omdat het geen atx kast is, maar een kleine -niet standaard- maat.
met een hamer, cq dremel past alles :)

en anders zou je die voeding ter grote van een ATX stekker nemen met een redelijke 12v adapter.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Misschien een goedkope Sweex kopen, strippen en de inhoud in je oude voedingsbehuizing doen.
Kun je gelijk een goede stille fan ervoor kopen
>:)
Pagina: 1