[WIN] Op afstand computer volledig opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 18:45
Ik wil op afstand, via het internet, meerdere computer volledig leegmaken en opnieuw installeren (Windows) zonder enige tussenkomst van de gebruiker. De computers zijn allen in mijn beheer en bevatten geen gegevens die gebackupt moeten worden.

Dit opnieuw installeren kan o.a. met RIS en Ghost. Het probleem is alleen dat ik dit niet voor elkaar kan krijgen via het netwerk. Ik moet op de een of andere manier eerst via de ADSL verbindingen contact zien te maken met de server voor dit soort technieken kunnen werken.

Een andere mogelijkheid zou een partitie op de schijf kunnen zijn. Middels een soort van bootloader zou ik dan bij het booten een mini-os kunnen laden welke op internet kijkt of er een nieuwe image beschikbaar is. Is er iemand met een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Een eenvoudige Linuxdistro die een SSHd openzet en remote commands vanaf jouw IP accepteert? Je kan dan eenvoudig een image deployen op de harde schijf met bijvoorbeeld dd :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat is inderdaad een slim idee. Die linux-distro kan ik dan hier eenmalig installeren middels bijvoorbeeld Ghost. Vervolgens kan ik ze dan via internet altijd updaten. Ik ben nu aan het kijken of ik Ghost of RIS moet gebruiken. Ik had eigenlijk gedacht dat ik met RIS ook de installatie aan zou kunnen passen maar dat kan helaas niet. Het probleem wat ik namelijk tegenkom is dat ik gebruikers het recht wil geven om software te installeren. Ik wil die niet meteen weggooien als ik weer een nieuwe update van de image heb. Ik moet hier eerst nog iets op bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

'het recht' om software te installeren is toch gewoon een registrysetting/policy die je via een eenvoudig scriptje bij het opstarten kan instellen? Nu heb ik verder geen verstand van RIS; dus het kan zijn dat ik er compleet naastzit :)
Ik wil die niet meteen weggooien als ik weer een nieuwe update van de image heb. Ik moet hier eerst nog iets op bedenken.
Wat wil je precies niet weggooien :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Als een gebruiker een programma installeerd en ik vervolgens een RIS-update aanzet is zijn software pakket weer weg. De settings e.d. kan ik natuurlijk in het profiel van de user opslaan, dat is geen probleem, maar dan moet ik nogsteeds het programma opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je een Active Directory ? Anders zou RIS natuurlijk in combinatie met .msi pakketjes de ideale oplossing zijn :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
sanfranjake schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:00:
Heb je een Active Directory ? Anders zou RIS natuurlijk in combinatie met .msi pakketjes de ideale oplossing zijn :)
Ja, alle systemen worden lid van een domein. Alleen kan ik niet zomaar msi pakketten maken van alle software aangezien de users ook zelf kunnen installeren. Dat wordt dus een beetje lastig. Of kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waarom moet het persé via het internet? Anders zou je aan Reborn kaartjes kunnen denken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Servor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:20:
Waarom moet het persé via het internet? Anders zou je aan Reborn kaartjes kunnen denken namelijk.
Ik kan de systemen niet allemaal gaan bezoeken, dat is simpelweg onmogelijk. Verder ben ik diegene die het moet beheren op afstand moet beheren.

Als ik de mogelijkheden goed begrijp is het volgende mogelijk met de door mij geinstalleerde software:
  • basis installatie doen middels een image, dit doe ik lokaal/in mijn kantoor
  • herinstallaties kan ik doen door op een of andere manier RIS te activeren via het internet
  • software kan ik via MSI packages met AD installeren
  • belangrijke software als office kan ik zelfs op afstand update met wsus
  • de rest van de software kan ik updaten met nieuwe MSI packages
Het probleem waar ik dus op blijf hangen is dat als ik het systeem opnieuw laat installeren ik alle door de gebruiker geinstalleerde software kwijt ben. Niet de persoonlijke settings natuurlijk, die zitten in het profiel wat ik backup, maar gewoon de software zelf.

Ik heb overigens zelf de keuze over de hardware, alles wordt vernieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Ik heb wat gevonden: http://service1.symantec....&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

Ik heb de handleiding van Symantec Ghost Enterprise edition hier eens uit de kast getrokken en wat blijkt: ze hebben een ingebouwde mogelijkheid om installaties te managen. Je maakt eerst een soort "snapshot" voor de start van de installatie. Na de installatie doe je hetzelfde. Hierdoor wordt er van de wijzigingen in 1 bestand een installatie gemaakt. Zou ik dit, als ik het automatiseer zodat het automatisch start bij de installatie van software, kunnen gebruiken om software installaties door gebruikers te capturen?
Pagina: 1