[XP] Mappen werden bestanden

Pagina: 1
Acties:

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Probleem:
Een kleine week geleden ben ik op een probleempje gestoten: op een bepaalde partitie zijn bepaalde mappen plots in bestanden omgetoverd geweest door Windows. Geen idee wat er juist mis gegaan is, eigenlijk maar na een reboot (eerste van de week ofzo) kwam Windows met een hele reeks output af (net zoals checkdisk dat doet) en waren bepaalde mappen plots bestanden geworden (zonder extensie of iets dergelijks: dus I:\Downloads\Firefox\ werd het bestand "Firefox" in I:\Downloads).

Wat Windows XP in de logboeken zegt:
Date: 7/07/2005
Time: 19:33:42en verder
Type: Error
User: N/A
Computer: PC2-Egon
Source: Disk
Category: None
Event ID: 7
Dscription

The device, \Device\Harddisk1\D, has a bad block.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
0000: 03 00 68 00 01 00 b6 00   ..h...¶.
0008: 00 00 00 00 07 00 04 c0   .......À
0010: 00 01 00 00 9c 00 00 c0   ....œ..À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 ee 05 de 07 00 00 00   .î.Þ....
0028: cf 42 0b 00 00 00 00 00   ÏB......
0030: ff ff ff ff 01 00 00 00   ÿÿÿÿ....
0038: 40 00 00 84 02 00 01 00   @..„....
0040: 00 20 0a 12 40 03 20 40   . ..@. @
0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00   ........
0050: 00 00 00 00 a8 ff 01 85   ....¨ÿ.…
0058: 00 00 00 00 60 74 ed 84   ....`tí„
0060: 02 00 00 00 f7 02 ef 03   ....÷.ï.
0068: 28 00 03 ef 02 f7 00 00   (..ï.÷..
0070: 08 00 00 00 00 00 00 00   ........
0078: f0 00 03 00 00 00 00 0b   ð.......
0080: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0088: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
Wat ik al geprobeerd heb:
De link heb ik gevolgd, maar bracht geen oplossing om de bestanden terug te halen. Wat ik ook nog geprobeerd heb is via de DOS-prompt (had ik ergens op een site gelezen) eraan te geraken en via File Recovery van Convar. Dat laatste gaf wel aan bestanden te vinden, maar hij brak er zijn tanden op (en het grootste deel van de bestandsnamen zag eruit alsof het willekeurige tekens waren. Nu juist heb ik ook nog een testje gedaan: op schijf staat een ex-map "Firefox" (nu bestand geworden), en als ik probeer een nieuwe map "Firefox" aan te maken blaat Windows dat die naam al bezet is. Vrij raar dus. Ik plan ook om Linux weer eens een opstartje te gunnen en kijken of de Pinguin ermee overweg kan, maar daar vrees ik eigenlijk wat voor (als FileRecovery er niet veel uit bakt).

Achtergrond:
De desbetreffende schijf zelf is amper een maand oud, dus mechanisch is er waarschijnlijk toch niets mis maar de schijf diende als vervanging van een schijf die de geest aan het geven was. Die andere schijf was ongeveer een jaar oud en na een SMART-test en de tools van Maxtor gebruikt te hebben bleek die oude schijf de foutcode DEAD7B of DEAD79 (als ik me niet vergis) te hebben (valt overigens niets over te vinden op Inet). Ik heb dus zowel die oude schijf als deze schijf aan mijn machientje gehangen en de inhoud van de oude schijf op deze nieuwe schijf bit per bit laten kopiëren. Zo kon ik veel van mijn gegevens makkelijk blijven gebruiken. Ik weet dat het niet zo'n veilige keuze was omdat je ook corrupte data meeneemt zo, maar zowat al mijn gegevens stonden er nog op. Die oude schijf heb ik trouwens nog steeds liggen aan, mocht die ergens handig voor zijn (ik kan daar nog amper bestanden van lezen, trouwens, ik heb dus nog net geluk gehad met het afhalen van de data)

Specs
PC: Medion MD8008
harde schijf: Maxtor 6L200P0/6Y200P0
bestandssysteem: FAT32 (logische partitie)
partitieindeling (het betreft de partitie I:\ (IN PROGRESS) op de eerste schijf) (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/ilusion.be/GoT/diskIPs.gif

Mijn vraag is:
zijn er mensen die hetzelfde/iets vergelijkbaars al voorgehad hebben, heb je daar nog data van teruggezien? (en het belangrijkste: hoe?)
Andere tips (of bijkomende vragen) zijn natuurlijk ook welkom.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:53

Clush

Do as I say...

bedoel je met DOS-prompt de command prompt uit windows zelf? zo ja, dan kan je misschien proberen om met een bootflop/-cd buiten windows om bij de bestanden te geraken? als het aan windows ligt zou dat de oplossing kunnen zijn...

... not as I do.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Zo te zien is het een NTFS partitie, dus dat zal lastig gaan (of je moet een aangepaste bootflop van bootdisk.com halen) (ook zie ik trouwens geen floppydrive, dus dat gaat nog lastiger :+). Probeer het eens via een Knoppix cd. Ik zou zelf eerst eventjes Schijfcontrole draaien op die schijf. Dat wil vaak ook nog wel helpen.

Dat die HD pas een maand oud is, is trouwens helaas geen garantie voor perfect werken. Controleer voor de zekerheid ook direct of alles nog goed is volgens de S.M.A.R.T. van je HD, misschien is hij toch niet helemaal in orde.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• ILUsion
the_shadow schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:57:
Zo te zien is het een NTFS partitie, dus dat zal lastig gaan (of je moet een aangepaste bootflop van bootdisk.com halen) (ook zie ik trouwens geen floppydrive, dus dat gaat nog lastiger :+). Probeer het eens via een Knoppix cd. Ik zou zelf eerst eventjes Schijfcontrole draaien op die schijf. Dat wil vaak ook nog wel helpen.

Dat die HD pas een maand oud is, is trouwens helaas geen garantie voor perfect werken. Controleer voor de zekerheid ook direct of alles nog goed is volgens de S.M.A.R.T. van je HD, misschien is hij toch niet helemaal in orde.
Is een FAT32-partitie, kijk nog maar eens (partitie I:\), is bewust FAT32 omdat je dan in Linux er ook makkelijker aankunt (en aan NTFSDOS kan ik ook wel geraken, hoor, dat is geen probleem). Floppydrive zit er overigens wel in (maar voor het moment zit er geen diskette in en ik heb alleen beide harde schijven laten weergeven).

* ILUsion runt schijfcontrole (en vraagt af of ik dat al niet geprobeerd heb, tja, een keertje extra kan geen kwaaad).

edit: Was niet schijfcontrole dat ik al geprobeerd had, maar een van die tooltjes die bij eigenschappen van de schijf staan. Nu loop chkdsk.exe hier en die begon al direct te klagen van fouten op de schijf. Nu is de opdracht gegeven om alles te laten fixen, we zien voor de rest wel...

Er is een fout ontdekt, maar hij zegt dat ie niet te herstellen is :'(

edit2:
Nog eens laten lopen en in plaats van
code:
1
chkdsk I: /F

nu eens het volgende geprobeerd:
code:
1
chkdsk I: /R /F

en dan wilt hij niet beginnen wegens te weinig plaats op de partitie (vergroten zal ik nog maar niet wagen, straks ligt hij helemaal om zeep).

[ Voor 24% gewijzigd door ILUsion op 12-08-2005 21:39 ]

• ILUsion
Wat mij betreft is dit een laatste update (tenzij er een wonder gebeurt):

ik heb met verschillende disktooltjes de SMART-status nagekeken en ook vluchtig laten nakijken op de werkelijke toestand van de data: beide verliepen zonder enkel mankement. Met een van de tooltjes (Disk Investigator) heb ik van wat bestanden geprobeerd de inhoud terug te halen, maar echt succesvol was dat niet: veel bestanden waren gewoon 00 00 00 .. 00 (kan ook door die corrupte vorige harde schijf, maar dat maakt nu niet uit). Sommige bestanden probeerde hij wel terug te halen, maar uiteindelijk waren ze niets waard (MP3-bestand met gekraak en gepiep, en niet door de RIAA). Mijn lieve Pinguin (Ubuntu Warty) vond ook weinig in de brij (de map Downloads was vanuit de grafische omgeving niet toegankelijk en via de Gnome Terminal kon ik toch nog net de inhoud ervan bekijken met dezelfde symptomen als onder Windows: Firefox was geen map meer maar nog een simpel bestand).

Om een lang verhaal kort te maken: misschien staan er nog wel ergens gegevens op, in ieder geval zijn ze niet zo makkelijk terug te halen. Bovendien heb ik geen zin om twee weken enkele gigabytes te gaan uitsporen om enkele bytes terug te halen die ik misschien nog ooit zal gebruiken. Het is spijtig, maar dit wordt een format I:

Verwijderd

The device, \Device\Harddisk1\D, has a bad block.
Daar moet je verder toch geen vragen bij stellen ? Die schijf is op sterven na dood. Probeer nog zoveel mogelijk data te recoveren en sloop die schijf dan maar uit je pc.

• ILUsion
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:42:
[...]

Daar moet je verder toch geen vragen bij stellen ? Die schijf is op sterven na dood. Probeer nog zoveel mogelijk data te recoveren en sloop die schijf dan maar uit je pc.
Mja, ik weet het nog zo niet. Volgens mij komt deze melding omdat ik bit voor bit gekopiëerd had van die oude schijf en die had (vrij veel) sectoren die het begaven; ook omdat de SMART niets als probleem opdraagt, vind ik het nogal gek. Ik test deze week nog wel eventjes verder op de blokjes en als hij het niet doet, dan gaat hij linea recta terug naar de winkel. Ik ga ook nog wel eens een nieuwe kast kopen (mijn schijfjes hebben in mijn huidig kastje een waardige sauna (49° en 55°), wat me niet gezond lijkt).

edit:
Eventjes de harde schijf getest: geen enkel probleem volgens de tool van Maxtor (SMART test + test van het oppervlak van de platters). Dat terwijl de vorige schijf daar wel al snel problemen aangaf. Ik denk dus dat bovenstaande theorie wel zou kunnen kloppen. In ieder geval moet een nieuwe kast er toch komen om op lange termijn wat veiliger te zitten.

Allemaal bedankt voor de hulp O+

[ Voor 20% gewijzigd door ILUsion op 13-08-2005 14:30 ]

Verwijderd

ILUsion schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:36:
Mja, ik weet het nog zo niet. Volgens mij komt deze melding omdat ik bit voor bit gekopiëerd had van die oude schijf en die had (vrij veel) sectoren die het begaven; ook omdat de SMART niets als probleem opdraagt, vind ik het nogal gek. Ik test deze week nog wel eventjes verder op de blokjes en
Met welk programma heb je dit bit 2 bit copie gemaakt ?

Als je Ghost of TrueImage moest gebruikt hebben dan is dat geen echte bit2bit en die zouden er waarschijnlijk ook de brui aan gegeven hebben tijdens het copieren.

• ILUsion
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 12:44:
[...]

Met welk programma heb je dit bit 2 bit copie gemaakt ?

Als je Ghost of TrueImage moest gebruikt hebben dan is dat geen echte bit2bit en die zouden er waarschijnlijk ook de brui aan gegeven hebben tijdens het copieren.
Het was geen van die standaard tooltjes, hoor want inderdaad gaf TrueImage er de brui aan(en dat zou ik ook niet aanduiden als bit2bit maar als image) (Ghost heb ik niet geprobeerd, geloof ik). De naam van het tooltje zou ik moeten opzoeken, in ieder geval moest ik maar enkel de oude harde schijf als bron aangeven en die nieuwe als doel en partities en al werden overgezet zonder probleem, behalve dan blijkbaar dat de gegevens uiteindelijk nu corrupt gebleken zijn (hopelijk blijft de rest van de gegevens wat gespaard; mijn I-partitie is ondertussen mooi geformatteerd en ik heb nog geen enkele andere schijffout gezien).

Ik zou gokken dat het het volgende tooltje geweest moet zijn: http://www.partition-saving.com/

Voor al mijn herstelwerk gebruik ik een van de volgende cd's:
- 911 Rescue CD (de enige voor het moment, eigenlijk, dus daar zat hij op waarschijnlijk)
- illegale software
- BartPE
- Emergency Boot CD
- Ultimate Boot CD

En ik gok dat je wel meer ervaring/kennis met harde schijven hebt dan ik; maar zijn "blokken" in het jargon niet gewoon stukjes van het bestandssysteem en "sectoren" stukjes van de platters om het zo maar uit te drukken. Dus dat een crrupt blokje eerder aan het bestandssysteem is toe te schrijven en een corrupte sector gewoon wijst op een slechte harde schijf?

Waarom vraag je trouwens achter het tooltje? Heb je ook zoiets nodig? In dat geval: 911 Rescue CD vind ik een geweldige verzameling en EBCD mag er ook best zijn als je hem geconfigureerd krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 15-08-2005 21:01 ]

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Toevallig geen systeemherstel gedaan?

//Creegfire

• ILUsion
Creegfire schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 09:34:
Toevallig geen systeemherstel gedaan?
Laat me mijn mening maar geven over systeemherstel: begin ik niet aan. Met Windows Me (vond ik vrij goed OS op die functie na dan) werkte het langs geen kanten, ondertussen zal het wel al iets beter zijn maar ik heb er nog steeds geen vertrouwen in. Herstelpunten maak ik ook amper aan dus veel zin zal het wel niet meer hebben (trouwens, het ging om enkele gigabytes aan data), nu is het trouwens wat laat (de partitie is opnieuw geformatteerd en werkt nu goed).

Gelukkig was de data niet zo heel belangrijk, het ergste was dat er nog een stukje van mijn muziekcollectie (gigabyte of 5, gok ik) daar stond die al maanden stond te wachten op eens opschonen (bij deze helemaal opgeschoond dus :*) ), de rest waren downloads die ik natuurlijk nu opnieuw zal moeten downloaden als ik ze nodig heb.

Verwijderd

ILUsion schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:37:
Waarom vraag je trouwens achter het tooltje? Heb je ook zoiets nodig? In dat geval: 911 Rescue CD vind ik een geweldige verzameling en EBCD mag er ook best zijn als je hem geconfigureerd krijgt.
Dank je, altijd handig om te weten. Ik heb momenteel niet bepaald een echt bit2bit copy progje nodig maar ik had ook niet direct weet van een. Nu wel :)
Pagina: 1