Dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zit met het volgende, gezien een krap budget op het moment ben ik genoodzaakt de aanschaf van een compleet nieuwe PC uit te stellen. Om nu toch grafisch een beetje bij te kunnen blijven ben ik op zoek naar een verbetering van mijn huidige videokaart ( GForce 4400 ti ). Ik heb een AMD Athlon 2000+ @ 2300+ met 1 Gig geheugen op een Asus A7V333 mainboard ( AGP 4x ). Als ik nu een upgrade wil doen naar een snellere grafische kaart, zat te denken aan iets van Ati ( X800 Pro ) of Nvidia ( 6600GT ) kan ik dan grafisch weer en beetje vooruit en de wat nieuwere spellen spelen zonder schokken en de details omlaag te hoeven draaien of is mijn processor toch de bottleneck ?

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 17:09

KneoK

Not in a million lightyears

Ja, je gaat er met een van die twee kaarten absoluut een eind mee vooruit wat snelheid betreft.

Anders zou je misschien naar een tweedehands 9700/9800Pro kunnen zoeken. Als je toch al van plan bent in de toekomst te gaan upgraden (een compleet nieuwe pc betekent ook nieuwe videokaart neem ik aan ?) dan is dat meer bang for the buck. Je bespaart je nu aardig wat centen en kunt weer volop meekomen in de meeste spellen.

Verders een beetje de standaard reply: wij kunnen niet voor je bepalen welke videokaart je moet aanschaffen. Dat moet je zelf beslissen. Lees wat reviews (zijn voor beide kaarten echt zat te vinden) en trek daaruit je conclusie of het geld je het waard is.

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Thnx, nee het zoeken van de juiste kaart is iets wat ik zelf zal gaan doen, ik zat zelfs al te denken aan een 6800LE en dan met wat geluk de pipes open krijgen.

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Heb zelf een 2000+@2100+ (wil niet harder :( ), met een 9800se@pro@xt.
Maar zelfs dan word de perf. van mn 9800 achtergehouden door die 2100+..
Natuurlijk is het verschil tussen mijn 9800 en jou 4400 aardig groot, maar ik denk dat je het best cpu&vga allebei kunt upgraden, wil je er echt hard op vooruit gaan..

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat BioWEB meer bedoelt is denk ik het volgende.
Als jij nu nog geen nieuwe PC koopt, maar bijvoorbeeld over een jaar, zul je over een jaar zeer hoogstwaarschijnlijk een systeem kopen met een PCI-Express slot voor VGA. Nu dus nog veel uitgeven aan een midrange videokaart is dus een beetje zonde, aangezien je die over een jaar weer weg moet doen, of voor een habbekrats moet verkopen. Het lijkt mij ook verstandig om op dit moment niet al te veel meer uit te geven aan een stevige videokaart, je zult nooit de volle prestaties van die nieuwe kaart kunnen trekken met je huidige CPU.
Check op futuremark anders eens je huidige score met een systeem met dezelfde specs qua CPU en geheugen, maar met een stevigere videokaart. Zo kun je voor jezelf al redelijk bepalen of de winst die je gaat behalen voldoende zal zijn voor jou, om bedrag X uit te geven.

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 22:58

Thermaltaker

hardware enthusiast

Het heeft in ieder geval geen zin om een highend AGP kaart te kopen, omdat je CPU dan duidelijk de bottleneck in je systeem kan worden. De suggestie van BioWEB zie ik ook wel zitten. Heb zelf ook een 9800pro en ben zeer tevreden over de gameprestaties.

edit te laat :p /edit

[ Voor 6% gewijzigd door Thermaltaker op 12-08-2005 16:46 ]

Liquid cooled!

• KneoK

KneoK

BredeP schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:43:
Wat BioWEB meer bedoelt is denk ik het volgende.
Als jij nu nog geen nieuwe PC koopt, maar bijvoorbeeld over een jaar, zul je over een jaar zeer hoogstwaarschijnlijk een systeem kopen met een PCI-Express slot voor VGA. Nu dus nog veel uitgeven aan een midrange videokaart is dus een beetje zonde, aangezien je die over een jaar weer weg moet doen, of voor een habbekrats moet verkopen. Het lijkt mij ook verstandig om op dit moment niet al te veel meer uit te geven aan een stevige videokaart, je zult nooit de volle prestaties van die nieuwe kaart kunnen trekken met je huidige CPU.
Check op futuremark anders eens je huidige score met een systeem met dezelfde specs qua CPU en geheugen, maar met een stevigere videokaart. Zo kun je voor jezelf al redelijk bepalen of de winst die je gaat behalen voldoende zal zijn voor jou, om bedrag X uit te geven.
U slaat de spijker inderdaad recht op z'n kop :)

Waarom nu teveel geld uitgeven aan iets dat je straks toch gaat vervangen ? Terwijl je voor minder een kaart kan kopen die de tijd dat je er voor nodig hebt om een nieuwe pc bij elkaar te sprokkelen nog wel ruim kan overbruggen.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 08:46
Zou idd dus niks nieuws kopen, 2de hands is er zat en vooor een redelijk bedrag!
Markplaats.nl bied zoveeel dingen staat echt zat tussen.
En upgraden voor 1 bepaald onderdeel is zoiezo zonde, gewoon wachten anders tot je alles nieuw koopt.

• KneoK

KneoK

feedo schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:02:
Zou idd dus niks nieuws kopen, 2de hands is er zat en vooor een redelijk bedrag!
Markplaats.nl bied zoveeel dingen staat echt zat tussen.
En upgraden voor 1 bepaald onderdeel is zoiezo zonde, gewoon wachten anders tot je alles nieuw koopt.
Mwoah, upgraden van een bepaald onderdeel is eigenlijk standaard bij mij. Ik zit al jaren met een tower die al heel veel van inhoud is verwisseld.
Je moet alleen wel rekening houden met de rest van je systeem en daar je eisen aan aanpassen.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 08:46
Ja oke ligt eraan welke onderdeeel uiteraard.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thnx, nee het zoeken van de juiste kaart is iets wat ik zelf zal gaan doen
Vanwaar dit topic dan :?

Er zijn genoeg reviews te vinden die CPU-afhankelijkheid van VGA kaarten testen (tip: Toms Hardware Guide) :z

Edit:
Enneh, een GoT titel dient informatief en relevant te zijn, 'Dilemma' is dat geen van beide :o

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 13-08-2005 00:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.