[CSS] font-variant:small-caps. Letters & nummers even groot?

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 17:38
Ik maak mijn headings met behulp van small-caps op. Ziet er goed uit, alleen wanneer ik nummer opneem in mijn heading, worden die niet naar het formaat omgezet van de letters. Zal wel zo horen, maar ik wil ze liever toch even groot hebben. Op dit moment doe ik dit door de nummers in een span-element te zetten met een font-size van 85% waardoor ze kleiner worden. Werkt prima, maar niet echt handig en misschien ook niet helemaal netjes.

Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een soort hack of trucje wat ik gewoon in de externe stylesheet bijvoorbeeld op kan noemen, zonder allemaal extra elementen toe te hoeven voegen en onzin.

Iemand eerder tegen dit probleem aangelopen en een nette oplossing voor gevonden? Search kon me helaas niet helpen..

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
klinkt erg onlogisch, waarom niet gewoon text-transform:capitalize? want dan gaan je cijfers ook mee als je je font-size kleiner maakt...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17
Kan je niet een monospace lettertype gebruiken? Die voldoen toch aan je eisen? Afbeeldingslocatie: http://www.fontscape.com/pictures/bitstream/PrimaSansMono.gif

[ Voor 53% gewijzigd door djluc op 12-08-2005 17:44 ]

• r0bert
Monospaced wordt niet helemaal zoals ik het graag wou hebben. uppercase (ipv capitalize) komt wel in de buurt, maar is toch nog net even anders. Ben beetje mierenneuker, maar vond small-caps toch mooier. Dus als er iemand nog een betere oplossing weet, graag!

voorbeeld

Intussen ga ik met mezelf nog even tweestrijd voeren of ik dan toch maar text-transform moet gebruiken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door r0bert op 12-08-2005 18:31 ]

Verwijderd

Gebruik maken van CSS eigenschap "font-variant: small-caps;" is eigenlijk enkel van toepassing als het lettertype ook daadwerkelijk een small caps-variant kent. Dit is niet het geval voor de standaard op het web gebruikte lettertypen als Arial, Times, Trebuchet.

Bij lettertypen zonder small caps-variant worden door browsers hoofdletters gebruikt in een kleiner formaat. In het geval van Trebuchet zou je dus geen verschil verwachten tussen hoofdletters in een kleiner letterformaat en small-caps (of hoofdletters en small-caps in groter letterformaat, wat je wil).

M.i. zou je je in de keuze kunnen laten leiden door de hoeveelheid werk die je wil verrichten. Bij gebruik van een kleine hoofdletters zijn alle karakters van gelijke hoogte. Daarentegen zijn bij gebruik van small-caps de cijfers en de hoofdletters groter dan de gewone letters. Bij small-caps zul je dus altijd de cijfers kleiner moeten maken (met de hand of met een script) en alle tekst naar onderkaste moeten transformeren.

• r0bert
Ok! Ik ga gewoon hoofdletters gebruiken met een kleinere fontsize, want ik wordt gek van mijn eigen mierenne*kerij..

offtopic:
Nieuw op GoT zie ik OneZero? Goede replies ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 14:25

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

r0bert: ik wil net zeggen, jij hebt wel oog voor fonts onezero? tijd om naar het 'Ik zoek dit en dit font topic' te wandelen? *D

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1