[idee?] hoe sluit je 400GB op je (Pocket) PC aan? in de auto

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ideetje:

men koopt::
1x WIFI NAS HD (draadloos hardeschijf servertje) hierna genoemd als NAS
1x SD/MMC wifi-kaartje of voor je laptop/pc
1x grote accu voor in de auto

Doe-het-zelf-traject:
nodig:
* schaar/kniptang
* usb-stekkers (2x mannetje & 2x vrouwtje) (of een andere type stekkers)
* lang elektra draad afhankelijk v.d afstanden.
* gereedschap enzv

zo ga je te werk
- men neemt de stekker/plug v.d nas ten behoeve van de lichtnet voeding.
- men onderbreekt permanent de lijn tussen lichtnet stekker en NAS stekker
- men pakt de usb-stekkers en monteert deze op de zojuist onderbroken lijn v.d NAS stekker, let op mannetje aan de NAS kant en vrouwtje aan de lichtnet kant

[niet een oplossing nog voor]
tussen de accu en een usb-stekker (vrouwtje) moet er een converter komen voor een gestabiliseerde voeding naar de NAS
[/niet een oplossing nog voor]
je kan ook een 12v naar 230v converter kant en klaar kopen maar tijdens die conversie heb je wel wat stroom verlies dus vandaar de andere oplossing.

[note to reader]
als je zorgt dat tijdens het rijden ook nog je extra 12v batterij opgeladen wordt dan heb je dus wat meer "sap" en minder kans dat je auto niet meer start. (er zijn ook oplossingen die de connectie verbreken tussen hoofd batterij en andere apparatuur als je spanning te laag wordt.
[/note to reader]

oke nu heb je dus (thuis) een kant en klare oplossing .. zet de verbinding tussen je (P)PC
maar hoe krijg je dat in je auto ??

[afwerking]
nu met wat beugels of bekisting kan je dat uiterraad in je achterbak een mooie kast maken of iets dergelijks zodat je geen rondslingerend meuk hebt achter-in.
- je kan de extra accu in je auto achterin natuurlijk ook beter een "sap" verbinding tussen dat ding en de orginele accu leggen zodat beide opgeladen worden.

[windows]
Elke pc met besturingssysteem die WIFI aankan kan verbinding leggen met jou NAS dus beveiling is wel handig.

als je de verbinding kan beveiligen kan je dus ook bij de data, wat dus inhoud dat je hem als storage kan gebruiken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
oke dat was het idee nu min/plus punten
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vraag me af of je bij FAT/NTFS partities kan van 400 GB je zit immers met groot aantal bestanden en 40gb aan mp3 vind mijn pc al minder .. duurt zeg maar een tijdje voordat ik de inhoud zie.
maar goed met een playlist.

tomtom/gps data van heel europa kan je kwijt

je kan veel software kant en klaar hebben staan.

oke maar mijn verplaatsbaar medium kan ik meenemen dat NAS geval niet !
klopt maar hoe ver ben jij nu realistisch altijd van je auto vandaan en wanneer je zo ver van je auto bent .. dan ben je meestal met iets anders bezig dan met je data toch ? :D

nadeel je verliest wat ruimte in de auto.

maar goed dit is maar een idee.. meningen ? (en geen korte zinloze opmerkingen svp graag nuttig m.a.w meer als 15 woorden ?)

Tja vanalles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:39

franssie

Save the albatross

ehh, mis ik het doel van dit alles?
Je wilt een 400Gb mp3 collectie bij je hebben altijd, thuis draadloos in je netwerk hangen denk ik? Beschikbaar in de auto via je pocket PC (als mp3 speler)?

Voor de voeding moeten voldoende schakelingen en oplossingen te vinden zijn, in boten doet men dit soort dingen wel vaker (behalve draadloos).
Voor de handheld, geen id of die wel een (draadloze) externe HD van 400Gb aankan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Wat wil je nu precies? Gewoon een wifi nas in je auto zetten? Daar hebben ze hele mooie 230v -> 12v omvormers voor uitgevonden, hiermee kun je desnoods je linux-server achterin je auto zetten. En het stroomverlies hiermee valt best wel mee. Ook zou je een oude laptop kunnen pakken (met 12v adapter) en hier een externe harddisk op kunnen aansluiten.

Ook maak ik me zorgen om de ontvangst van je draadloos als je het achterin de auto plaatst, je auto gaat dan als een kooi van faraday werken, je zult dus met een externe antenne moeten werken.

Het idee om altijd en overal bij je gegevens te kunnen is goed en dat vind ik persoonlijk ook heel belangrijk maar ik heb hier al een aantal andere oplossingen voor. Ik heb een 2gb geheugenkaart in mijn telefoon en hier kan ik alle data op kwijt die ik altijd bij me moet hebben. Verder heb ik thuis een servertje staan, en er is altijd overal wel ergens een internet verbinding in de buurt.

Verder had ik het idee om (in de toekomst) met mijn telefoon over umts van mijn thuisservertje te gaan streamen, maar momenteel is dat nog wat te duur.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@ The_shad0w & franssie:

ik wil inderdaad een draadloze HD in de auto zoals jullie inderdaad vermoeden.
het gaat puur om HD opslag geen pc/server o.i.d

omdat meeste telefoons wel als pc kunnen fungeren. dus vandaar de data opslag

de 230<-->12v optie had ik idd als optie al genoemd

de NAS kan ook beschikbaar wezen idd thuis en op je werk .. 2gb voldoende ? voor tomtom mp3/film etc ? afhankelijk van je behoeftes ...

trouwens als je kids hebt is de uitbreiding ook zeer makkelijk :)

Tja vanalles

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Misschien een idee: er bestaan 12v stopkontact naar usb connectors om je palm op te laden via een usb snoer. misschien een betere oplossing als 12v-> 220v -> 12v converteren? Ik zou ook een externe Wifi antenne nemen als je op kantoor de data in je auto wilt benaderen met een redelijke snelheid.
Wel een aardig idee: Een webcam op de usb aansluiten en via de interne webserver kun je in je auto kijken. ;>

Ronald van Doorn

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
rdoorn schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:32:
Misschien een idee: er bestaan 12v stopkontact naar usb connectors om je palm op te laden via een usb snoer. misschien een betere oplossing als 12v-> 220v -> 12v converteren? Ik zou ook een externe Wifi antenne nemen als je op kantoor de data in je auto wilt benaderen met een redelijke snelheid.
Wel een aardig idee: Een webcam op de usb aansluiten en via de interne webserver kun je in je auto kijken. ;>
of een prepaid gsm gebruiken om bij diefstal locatie + gegeven op te laten vragen :)
en te kijken :)

Tja vanalles

Pagina: 1