Computer bevriest af en toe tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 10:46
Allereerst mijn systeem:
-AMD Athlon XP 3000+
-1 gig Corsair TwinX geheugen (2x 512 mb)
-Asus A7N8X-E Deluxe mobo
-Leadtek 6600GT 128 MB Vid. kaart

Nu heb ik het volgende probleem:
Zeer af en toe bevriest mijn computer tijdens het spelen van spelletjes. Als dit gebeurt blijven zowel beeld als geluid hangen en is het enige dat ik kan doen de pc resetten.

Echter het gebeurt zeer weinig, soms is het prima mogelijk 6 uur achter elkaar door te spelen zonder problemen. Als de pc eenmaal crasht lijkt de kans overigens veel groter dat ie nogmaals crasht snel na de reboot.
Ik zat zelf te denken dat het geheugen misschien niet langer in orde is, ik heb echter mem86+ gedraaid en die geeft geen problemen aan.

Vreemd detail is overigens dat ik laatst een nieuwe 250 gig hdd in mn computer heb gezet, en sindsdien heb ik dit probleem. Deze harde schijf hangt er echter gewoon een beetje bij: noch de spellen die ik speel noch windows is erop geinstalleerd.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Verwijderd

Wat voor voeding zit erin??

Verwijderd

Om te beginnen: nieuwe harddisk loskoppelen, kijken of het probleem weg is.
Als dat zo is: even proberen een andere (oude) HDD aan te koppelen, andere poort proberen, nieuwe schijf schijf in andere computer proberen.

Controleer idd even de voltages die je voeding afgeeft, alh.oewel ik betwijfel dat een HDD die operationeel nog geen 10W trekt direct het verschil tussen freezes/geen freezes maakt.
Check ook de temperaturen/probeer met kast open indien het wat aan de warme kant lijkt.

Houd anders een tijdje een logboek bij van wat je aan het doen was toen de vastloper optrad en de datum/tijd om te kijken of er een patroon in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 16:12 ]

• Stoffa
Sorry, vergeten te vermelden.

Tis een Tagan 480 watt voeding.

Ik zal idd toch weer eens die hdd loskoppelen en zien of t probleem verdwijnt, thx voor de tip :)

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 14:19
Heb je naar je temperaturen gekeken? Ik had dezelfde probleem als gevolg van overklokken.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Lijkt erg op een warmte probleem, vooral omdat het probleem na een reboot niet meteen weg is en omdat het alleen tijdens zware belasting gebeurt. Zoals hierboven al gezegd: check je temperaturen en speel met de kast open en zet er eens een dikke ventilator op.

[ Voor 12% gewijzigd door lammert op 12-08-2005 17:21 ]

• Stoffa
Okee nog wat nadere informatie:

Tijdens het spelen van WoW is mn cpu temp ongeveer 55 graden.

Nog opmerkelijker: het lijkt wel alsof ik op 1 specifieke plek in het spel ben ik constant crashes krijg.
Uitleg: ik ben op een bepaald punt, crash, reboot, speel rustig verder op dat punt, crash, en dit steeds maar weer (steeds crash na reboot binnen een paar minuten).
Dan besluit ik dit specifieke punt in het spel te verlaten en tadaa hij doet t nu alweer een half uur zonder crashes.

Zou overigens toeval kunnen zijn maar het suggereert misschien toch problemen in het geheugen? Misschien dat er op dat specifieke punt in het spel data in bepaalde gebieden van het geheugen wordt weggeschreven wat tot de crashes leidt? Tis maar speculatie hoor :P

Bij de volgende crash gaat overigens die nieuwe hdd eruit, ik laat t wel horen :)

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
kan nog steeds aan een heleboel dingen liggen...

die harde schijf lijkt me zelf niet snel de oorzaak.

ik zou de oorzaak zoeken in de drivers van je videokaart.
zelf ook al meerdere games gehad die met bepaalde drivers ergens crashte.
ik doe nu dus ook nooit meer updates van me videokaart onder het motto:
if it aint broke dont try fixing it.
allerlei nieuwe drivers gaven me namelijk problemen.

misschien dat er in dat deel van het spel heel specifiek iets gerenderd wordt wat zorgt dat je computer vastloopt.
met temps zal het niet te maken hebben iig
verdere hardware lijkt me ook ongeloofwaardig maar wie weet.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Stoffa
Het is iig zeker bevestigd dat het aan het deel van het spel ligt.

Ben nadat ik 3 crashes achter elkaar kreeg op hetzelfde punt in het spel molten core gaan doen en nu runt t al een uurtje of 2 prima.
Het is trouwens niet alleen WoW hoor, ook CSS en BF2 crashen soms.
Pagina: 1