Waarom kraken harde schijven zo?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het gebeurt nog steeds, alleen nieuwe schijven zijn beter gedempt dan oude. Oude schijven kraken als een bezetene.

Nu weet ik hoe een harde schijf werkt (in grote lijnen dan toch) en ik vraag me af wat precies die tikken veroorzaakt.

1) Is het het uitzwaai-einde van de arm, die stopt en terug de andere kant op draait?
2) Is het de motor van de arm die stopt en van draairichting veranderd?

3) Ik heb ook gedacht dat het misschien afkomstig kon zijn van de pulsen die de kop afgeeft op de schijf zelf wanneer hij leest en schrijft, maar dat leek me iets minder waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i13.photobucket.com/albums/a254/wiebelkont/Harde20schijf20maxtor.jpg

Google geeft geen juiste hits, althans, misschien is kraken + harde schijf niet zo'n juiste zoekterm :P
Ik wist alleen niet hoe het anders te noemen.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Volgens mij van de arm maar dat weet ik ook niet zeker.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50
Linksonder zit een soort van stappenmotor/servo die de kop beweegt. Dit gaat zo snel, dat je dus een klikkend geluid hoort. De platters in de drive zelf draaien iig altijd één richting uit.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 00:26

SA007

Moderator Tweaking
Sterker nog, als je de draairichting van een schijf zou omdraaien verniel je 'm direct.

En het komt idd van de kop, omdat die zo snel beweegt hoor je geen klik-klik-klik maar krrrr-krrrr-krrrr

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Bumpetybump :9

Nog mensen met ideeen? Is het pulse-idee van de kop daadwerkelijk uitgesloten? Het viel me op dat het kraken van oudere schijven behalve luider (logisch) ook anders klinkt dan dat van nieuwe schijven.

Het lijkt me bij benadering vreemd dat het wijzigen van de richting van de arm een klik oplevert, is het dan toch het motortje?

Verwijderd

Nouja, van een 'motortje' kun je niet echt spreken. Het is een koperen wikkeling in een magneetveld die onder invloed van spannings- en polariteitswisselingen ervoor zorgt dat de eraan verbonden actuator (koparm) beweegt. Het is in elk geval geen stappenmotor in strikte zin, een stappenmotor zou nooit in staat zijn zo snel te reageren :)

Het is inderdaad puur het bewegen en veranderen van richting en snelheid van de koparm wat je hoort. Dat oudere schijven daarbij meer lawaai maken is logisch; immers, bij oude schijven werd niet zoveel aandacht besteed aan geluidsproductie. Men deed gewoon geen moeite om dempend materiaal te gebruiken of om het geluid te minimaliseren bij het ontwerp van de schijf.
Pagina: 1