Netwerken Linken

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
De buren en ik willen graag een lijntje leggen tussen onze netwerken. You know, voor filesharing en games. Er zijn alleen een aantal complicaties. Aangezien mijn netwerkkennis belabberd is wilde ik graag even een aantal vraagjes stellen hier.

Situatie Hier
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/hier.JPG
Momenteel draai ik hier geen netwerk, de computers hier thuis staan aangesloten op een routertje en delen alleen de internetverbinding. Ik heb hier een Single User modem met daarachter een Sitecom 4 User Router

Situatie bij de Buren
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/buren.JPG
Bij de buren is het eveneens simpel, geen echt netwerk alleen internet gedeeld. De boel draait daar op een Multi-PC Modem van de provider.

Het plan is om PC2, PC3, PC6 en PC7 met elkaar te verbinden. Maar daarbij moeten ze wel gebruik blijven maken van de bestaande internetverbindingen. Het probleem is dat PC1, PC4 en PC5 niets met dit hele netwerkgedoe te maken willen hebben. Mijn vader is bang dat er via dit netwerk 'problemen' komen met zijn pc (hij heeft flink wat verstand van computers).

Het Idee
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/idee2.JPG
Dit lijkt mij de meest simpele oplossing. Hierbij zijn echter een aantal problemen.

Probleem Nr.1
Krijg je zo geen gezeur met routers? De ene router wil de andere router een IPadres gaan geven en terug. Moet ik bepaalde dingen gaan instellen?

Probleem Nr.2
Alleen de rode computers moeten opgenomen worden in het netwerk. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn vader overtuig dat zijn computer niet verstoord wordt?

Ik wil wel filesharing tussen de computers in ons netwerk open houden maar niet tussen de buren en mijn vaders PC.

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 15-08-2005 13:21 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
makkelijkste manier is om op één van de rode pc's een vpn server te installeren (xp prof heeft er standaard 1) en de overige pc's een vpn verbinding op te laten stellen. Geklooi met routers zoals in je tekening gaat niet fatsoenlijk werken

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat voor 'problemen' verwacht je vader?
En in hoeverre moeten de PC's nummer 1, 4 en 5 worden afgesloten van de rest? Je kan natuurlijk filesharing uitzetten, of moet het zodanig gescheiden zijn dat er ook niet gepingd kan worden?

Verwijderd

Ten eerste als je de netwerken wilt gaan scheiden is het een goed idee om DHCP uit te zetten. leg een kabel tussen de 2 routers (een multipc apparaat is ook een router)

(1 DHCP servers met verschillende ranges kan ook maar is niet aan te raden. je geeft al aan dat je er niet veel verstand van hebt)

Geef alle pc's die met elkaar in verbinding moeten komen te staan een ip uit dezelfde range voor gemak 10.0.0.*

Geef alle pc's die niet met elkaar in verbinding moeten staan,maar wel internet neem ik aan? een ander adres zoals 192.* voor de buren en 172.* voor thuis. dan zijn die niet meer met elkaar in verbinding.

maak op beide routers 2 gateways aan. bij je thuis in dit geval een voor 10.* en een met 172.* bij de buren hetzelfde maar dan met 10.* en 192.*

Heb nooit gezegd dat het simpel was, maar zeker mogelijk! VPN is GEEN goed idee. zeker niet praktisch

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 15:12 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:01:
makkelijkste manier is om op één van de rode pc's een vpn server te installeren (xp prof heeft er standaard 1) en de overige pc's een vpn verbinding op te laten stellen. Geklooi met routers zoals in je tekening gaat niet fatsoenlijk werken
Moet dan mijn pc aan staan willen de buren onderling bestanden uit kunnen wisselen? Dat lijkt me geen goed plan, mijn pc staat niet 24/7 aan. Geklooi met routers was ik al bang voor inderdaad. Is hier een oplossing voor? Switches? Iemand?
wilko2 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:01:
Wat voor 'problemen' verwacht je vader?
En in hoeverre moeten de PC's nummer 1, 4 en 5 worden afgesloten van de rest? Je kan natuurlijk filesharing uitzetten, of moet het zodanig gescheiden zijn dat er ook niet gepingd kan worden?
Mijn vader verwacht problemen als virussen die 'Overspringen' terwijl op alle PC's anti virus aanwezig is. Hij verwacht dat gebruikers bij de buren toegang hebben op zijn pc en met bestanden klooien. Dat laatste is ook te voorkomen op gewoon filesharing uit te zetten. Nu kan je met wat skills ook zonder de filesharing aan de boel rommelen maar geloof me, de buren hebben die skills niet. Ook bestaat de mogelijkheid dat een hacker via hun internet, via ons netwerk bij hem in kan breken.

Ik vind het erg jammer dat hij zo moeilijk doet, als hij zich even wat meer zou verdiepen hierin in plaats van de boel te oppervlakkig te bekijken dan had ik heel wat minder gezeik.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:11:
Ten eerste als je de netwerken wilt gaan scheiden is het een goed idee om DHCP uit te zetten. leg een kabel tussen de 2 routers (een multipc apparaat is ook een router)

(1 DHCP servers met verschillende ranges kan ook maar is niet aan te raden. je geeft al aan dat je er niet veel verstand van hebt)

Geef alle pc's die met elkaar in verbinding moeten komen te staan een ip uit dezelfde range voor gemak 10.0.0.*

Geef alle pc's die niet met elkaar in verbinding moeten staan,maar wel internet neem ik aan? een ander adres zoals 192.* voor de buren en 172.* voor thuis. dan zijn die niet meer met elkaar in verbinding.

maak op beide routers 2 gateways aan. bij je thuis in dit geval een voor 10.* en een met 172.* bij de buren hetzelfde maar dan met 10.* en 192.*

Heb nooit gezegd dat het simpel was, maar zeker mogelijk! VPN is GEEN goed idee. zeker niet praktisch
Ik had al zo'n vermoeden dat ik de DHCP server uit moest gaan zetten (bij de buren ook dus) en alle IP's zelf regelen. Bedankt, dit is een goede tip. Hiermee voorkom ik het gezooi met de routers waarschijnlijk?

[ Voor 31% gewijzigd door Josh op 15-08-2005 13:24 ]

Verwijderd

Extra subnetje mayB?

• Bart©
  • Laatst online: 17-03 14:31
Wat nog leuker is, is een duurder en snellere internet verbinding te nemen en die dan te delen met de buurman, trek gewoon een kabel naar de buren en klaar.. Zo heb ik dat ook gedaan, gewoon een slagboormachine op de muur op zolder en je bent klaar, twee mooie opbouw-doosjes erbij en het ziet er nog goed uit ook.. Dan heb je nooit conflicten van twee DHCP Servers met ieder een eigen gateway.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Sorry, hier snap ik niets van :P
Sierra-NL schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:13:
Wat nog leuker is, is een duurder en snellere internet verbinding te nemen en die dan te delen met de buurman, trek gewoon een kabel naar de buren en klaar.. Zo heb ik dat ook gedaan, gewoon een slagboormachine op de muur op zolder en je bent klaar, twee mooie opbouw-doosjes erbij en het ziet er nog goed uit ook.. Dan heb je nooit conflicten van twee DHCP Servers met ieder een eigen gateway.
Goed idee, was het maar zo'n feest. Maar niet mogelijk helaas. De kabel over het dak ligt er al (3 huizen verder) alleen de boel is nog niet aangesloten.
Mijn ouders vinden het idee van 2 netwerken verbinden al niet zo lekker, laat staan het delen van een internetverbinding. Ik kan je vertellen dat mijn vader dat zeker weten niet wil. Bovendien neemt het nogal wat administratieve rompslomp met zich mee die door beide buren moet worden bekeken. No-go dus.

• Wortelsoep
  • Niet online
Al eens aan firewalls gedacht? Dan zet je op de PC's die niet op het netwerk mogen gewoon alles dicht behalve de poorten die je nodig hebt om te internetten (www, mail, smtp, etc). En filesharing uit, voor de zekerheid.
Ik denk dat je daarmee het 'risico' wel tot een minimum kan beperken.

• Appesteijn
  • Niet online
Hmm is Hamachi http://www.hamachi.cc/ geen goed/gemakkelijk idee?

• Bart©
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:17:
Goed idee, was het maar zo'n feest. Maar niet mogelijk helaas. De kabel over het dak ligt er al (3 huizen verder) alleen de boel is nog niet aangesloten.
Mijn ouders vinden het idee van 2 netwerken al niet zo lekker, laat staan het delen van een internetverbinding. Ik kan je vertellen dat mijn vader dat zeker weten niet wil. Bovendien neemt het nogal wat administratieve rompslomp met zich mee die door beide buren moet worden bekeken. No-go dus.
Waarom wil je vader dat niet, scheelt weer de helft in de maandelijkse kosten...
En welke administratieve romslomp? Je buren gebruiken nu ook al een router, het is dus alleen een kwestie van omprikken en gaan....

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
wilko2 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:17:
Al eens aan firewalls gedacht? Dan zet je op de PC's die niet op het netwerk mogen gewoon alles dicht behalve de poorten die je nodig hebt om te internetten (www, mail, smtp, etc). En filesharing uit, voor de zekerheid.
Ik denk dat je daarmee het 'risico' wel tot een minimum kan beperken.
Ook al aan gedacht ja. Daarmee is probleem Nr.2 in ieder geval grotendeels opgelost. Probleem Nr.1 weet ik alleen nog geen raad mee. Tot nu toe was het idee van Ghost21 de beste oplossing daarvoor.
Is dit een programma die het verkeer regelt? Ik kan niet zo goed uitkomen op die site. Wat doet het precies? Is het geschikt om te gamen? Ingewikkeld?
Sierra-NL schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:19:
[...]

Waarom wil je vader dat niet, scheelt weer de helft in de maandelijkse kosten...
En welke administratieve romslomp? Je buren gebruiken nu ook al een router, het is dus alleen een kwestie van omprikken en gaan....
Geloof me, ik ben het helemaal met je eens maar mijn vader is koppig, dit ga ik niet eens voorstellen. Verspilde tijd.

[ Voor 95% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 15:22 ]

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:11:
vooral je ijzersterke argumentatie... :X ik wordt er helemaal stil van :X

enne, de gemiddelde simpele consumentenrouter gaat dit niet snappen:
"maak op beide routers 2 gateways aan"
en alstie het als snapt (2 subnets bedienen) gaat ie tussen de subnets routeren, met als gevolg dat je netwerken niet meer gescheiden zijn

ergo: in mijn ogen beschrijf jij een oplossing die met de gemiddelde router niet werkt, en kraak je mijn oplossing af zonder enige vorm van argumentatie...
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:11:
[...]

Moet dan mijn pc aan staan willen de buren onderling bestanden uit kunnen wisselen? Dat lijkt me geen goed plan, mijn pc staat niet 24/7 aan. Geklooi met routers was ik al bang voor inderdaad. Is hier een oplossing voor? Switches? Iemand?
je pc moet dan aanstaan als je buren bestanden willen uitwisselen met een pc die bij jullie staat (niet als je buren onderling bestanden willen uitwisselen). Er bestaan routers die een vpn verbinding ondersteunen (draytek bijv) daar zou je ook voor kunnen kiezen. Je zet die router dan net als pc2 of pc3 gekoppeld aan je huidige router neer, zet de dhcp functie uit en al je pc's zetten daarnaartoe hun vpn verbinding op

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-03 18:50

Verwijderd

No flame intended neem ik aan!? =)

Jij denkt dat de gemiddelde consument wel veel verstand heeft van vpn's ?
ik bied een goede oplossing, zonder dat je een nieuwe router (2!?) moet aanschaffen.
die subnets kun je volgens mij ook in de gemiddelde router wel scheiden, en anders kunnen we de TS er bij helpen.

Bij deze mijn argumentatie..

Daar bij als er een vpn tussen de routers komt hoe voorkom je dat hij niet de Inet verbinding van de buren gaat gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 15:33 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik moet zeggen dat mij het plan van Ghost21 me het meest aan staat. Ik heb tot mijn beschikking:

- Sitecom 4S Router.
- Linksys WRT54G.
- Single PC Modem
- Multi PC Modem
- 4 Ports Switch
- 7 Aan te sluiten computers

Het probleem is dat de Multi PC modem van de buren momenteel volledig bezet is. Ik kan mijn kabel er niet bij prikken. Ik zal een router (of switch?) daar neer moeten zetten om meer plekken te creeeren.

[ Voor 86% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 15:39 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:20:
[...]

Ook al aan gedacht ja. Daarmee is probleem Nr.2 in ieder geval grotendeels opgelost. Probleem Nr.1 weet ik alleen nog geen raad mee. Tot nu toe was het idee van Ghost21 de beste oplossing daarvoor.
Wat ik zou doen, is bij beide routers evt. DHCP-functies uitzetten en dan de PC's statische IP's geven, en de routers zelf ieder een eigen adres.
Wat je dan krijgt:

IP thuis PC: 10.0.0.2
IP thuis router: 10.0.0.1

IP buren PC: 10.0.0.102
IP buren router: 10.0.0.101

Bijvoorbeeld. In ieder geval dat je de IP's van jou en de buren gemakkelijk uit elkaar kan houden.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even herformuleren : doelstelling om bestanden uit te wisselen met de buren ? Is dit geen idee ?
code:
1
2
Modem (multi) -  switch -clients
                        -kabel in de dakgoot - pc (anderhuis) - modem (single)

Nu moet je zorgen dat in de pc (anderhuis) er twee netwerkkaarten zitten en dat deze een share heeft waarop iedereen kan schrijven. Als deze aanstaat kan je ervan lezen en je buurman erop delen & mits andere pc's op jouw netwerk opstaan daarvan lezen. Natuurlijk moet je eventueel het verhaal omdraaien afhangkelijk van de situatie. Op lan1 (van die 'serverpc') krijgt hij een ip adres van de provider/internet. lan2 krijgt er een van de router in het andere huis. Dit is afaik verreweg makkelijker dan router prutsen (want je moet nog poorten opengooien dan wil je bestanden delen. Of VPN wat niet bepaald eenvoudig in te stellen is en verplichte server/router eist (roadwarrior config voor single modem in dat geval)
Ewald

[ Voor 27% gewijzigd door analog_ op 12-08-2005 15:41 ]

• Bart©
wilko2 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:38:
[...]

Wat ik zou doen, is bij beide routers evt. DHCP-functies uitzetten en dan de PC's statische IP's geven, en de routers zelf ieder een eigen adres.
Wat je dan krijgt:

Bijvoorbeeld. In ieder geval dat je de IP's van jou en de buren gemakkelijk uit elkaar kan houden.
Waarom zou je dat statisch doen?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
wilko2 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:38:
[...]

Wat je dan krijgt:

Inderdaad. Net als Ghost21 zei. Ik ga eens kijken of ik mijn vader dan kan overtuigen en hoe ik dit ga uitvoeren.

Ik ga dus deze opstelling neerzetten?
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/idee2.JPG

Op welk apparaat moet ik allemaal de DHCP server uitzetten? Alle drie? Op welke moet ik de instellingen doorvoeren? Kan ik het best van de 'Router Buren' een Switch maken?

Vervolgens ga ik voor de verschillende computers verschillende IPadressen opstellen? Zodat ik ze makkelijk uit elkaar kan halen.

Daarna ga ik op de computers die perse geen contact willen met het netwerk een firewall installeren die al het verkeer van en naar de computers met IPadres X.X.X.X blokkeren zodat ze niet in contact met elkaar staan. Bovendien natuurlijk filesharing uitschakelen op die computers.
Mr.SiS schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:39:
Even herformuleren : doelstelling om bestanden uit te wisselen met de buren ? Is dit geen idee ?
code:
1
2
                        -kabel in de dakgoot - pc (anderhuis) - modem (single)

Nu moet je zorgen dat in de pc (anderhuis) er twee netwerkkaarten zitten en dat deze een share heeft waarop iedereen kan schrijven. Als deze aanstaat kan je ervan lezen en je buurman erop delen & mits andere pc's op jouw netwerk opstaan daarvan lezen. Natuurlijk moet je eventueel het verhaal omdraaien afhangkelijk van de situatie. Op lan1 (van die 'serverpc') krijgt hij een ip adres van de provider/internet. lan2 krijgt er een van de router in het andere huis. Dit is afaik verreweg makkelijker dan router prutsen (want je moet nog poorten opengooien dan wil je bestanden delen. Of VPN wat niet bepaald eenvoudig in te stellen is en verplichte server/router eist (roadwarrior config voor single modem in dat geval)
Ewald
Dit is mogelijk en hier heb ik al aan gedacht. Helaas is het dan jammer als er een extra PC komt hier waar mijn broertje op wil gamen. Dan moet hij ook deel kunnen nemen aan het burennetwerk zonder dat mijn PC aan staat om te moeten fungeren als server. Mijn PC heeft 2 netwerkaansluitingen maar eerlijk gezegd voel ik hier niet zoveel voor.
Sierra-NL schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:40:
[...]

Waarom zou je dat statisch doen?
Omdat het anders te ingewikkeld voor mij wordt? :P

[ Voor 63% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 15:46 ]

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:30:
No flame intended neem ik aan!? =)

Jij denkt dat de gemiddelde consument wel veel verstand heeft van vpn's ?
ik bied een goede oplossing, zonder dat je een nieuwe router (2!?) moet aanschaffen.
die subnets kun je volgens mij ook in de gemiddelde router wel scheiden, en anders kunnen we de TS er bij helpen.

Bij deze mijn argumentatie..

Daar bij als er een vpn tussen de routers komt hoe voorkom je dat hij niet de Inet verbinding van de buren gaat gebruiken?
uiteraard no flame intended!
Ik mis alleen nog steeds wel de beargumentatie waarom een vpn niet ok zou zijn (zie alleen argumenten voor jouw oplossing).

Anyway, in mijn oplossing spreek ik over een vpn tussen de computers, dus niet tussen de router. Daarmee houdt je je netwerken dus gescheiden en kan je alleen op computers komen die deel uitmaken van het vpn. Je hoeft dus ook geen nieuwe routers te kopen!
De gemiddelde consumenten router (sweex, sitecom, speedtouch) ondersteunt niet 2 interfaces aan de lan kant en zal zeker niet in staat zijn om het routeren hiertussen te voorkomen. Wanneer je voor deze oplossing wilt kiezen (wat wel het minste werk op je clients oplevert) is een linux bakje een goed idee als je daar wat van af weet.
Echt, jouw oplossing met een router met meerdere interne interfaces heb je een router van het kaliber linksys/draytek nodig, als het al niet meer is.

het opzetten van een vpn verbinding is met xp trouwens echt een fluitje van een cent. Je klikt op wizard verbinding maken, kiest vpn, vult ip en wachtwoord in en gaan.

@topicstarter: ik zou eerst even controleren of je routers meerdere subnets aan kunnen (en d'r niet stiekem tussen routeren) anders ben je voor niks bezig

[ Voor 5% gewijzigd door Rac-On op 12-08-2005 15:44 ]

• analog_
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:30:Daar bij als er een vpn tussen de routers komt hoe voorkom je dat hij niet de Inet verbinding van de buren gaat gebruiken?
Gaat niet, PC1 met pakketje naar internet , geen flauw benul waarnaar toe ,hop default gateway ... router denkt na : destination IP is geen onderdeel van VPN subnets , hop naar Wan ermee. Het zou eventueel kunnen gaan als je op een of andere manier de default gateway voor de router op je provider kan instellen en het interne verkeer kan laten routeren naar de defaultgateway aan de andere kant v/d vpn.

[ Voor 89% gewijzigd door analog_ op 12-08-2005 15:55 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:42:
[...]

Ik mis alleen nog steeds wel de beargumentatie waarom een vpn niet ok zou zijn (zie alleen argumenten voor jouw oplossing).

Anyway, in mijn oplossing spreek ik over een vpn tussen de computers, dus niet tussen de router. Daarmee houdt je je netwerken dus gescheiden en kan je alleen op computers komen die deel uitmaken van het vpn. Je hoeft dus ook geen nieuwe routers te kopen!
De gemiddelde consumenten router (sweex, sitecom, speedtouch) ondersteunt niet 2 interfaces aan de lan kant en zal zeker niet in staat zijn om het routeren hiertussen te voorkomen. Wanneer je voor deze oplossing wilt kiezen (wat wel het minste werk op je clients oplevert) is een linux bakje een goed idee als je daar wat van af weet.
Echt, jouw oplossing met een router met meerdere interne interfaces heb je een router van het kaliber linksys/draytek nodig, als het al niet meer is.

het opzetten van een vpn verbinding is met xp trouwens echt een fluitje van een cent. Je klikt op wizard verbinding maken, kiest vpn, vult ip en wachtwoord in en gaan.

@topicstarter: ik zou eerst even controleren of je routers meerdere subnets aan kunnen (en d'r niet stiekem tussen routeren) anders ben je voor niks bezig
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld dat VPN gedoe. Maar het schijnt dus simpel te zijn? Linux is een no-go. Geen verstand hiervan en ik wil niet afhankelijk zijn van servers (die moet ik kopen). Ik wil dus geen PC's die perse aan moeten staan om het netwerk te laten functioneren.

Hoe controleer ik of mijn routers meerdere subnets kunnen draaien?
Mr.SiS schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:46:
[...]

Gaat niet, PC1 met pakketje naar internet , geen flauw benul waarnaar toe ,hop default gateway ... router denkt na : destination IP is geen onderdeel van VPN subnets , hop naar Wan ermee. Het zou eventueel kunnen gaan als je op een of andere manier de default gateway voor de router op je provider kan instellen en het interne verkeer kan laten routeren naar de defaultgateway aan de andere kant v/d vpn.
Wow, dat wordt me even ingewikkeld. Het komt erop neer dat er een probleem ontstaat als alle computers willen internetten? Hoe voorkom ik dat mijn computer niet de internetverbinding van de buren gaat gebruiken? Ik neem aan door in Windows in te stellen welke gateway hij moet gebruiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 15:51 ]

• Rac-On
  • Niet online
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:49:
[...]

Het klinkt allemaal heel ingewikkeld dat VPN gedoe. Maar het schijnt dus simpel te zijn? Linux is een no-go. Geen verstand hiervan en ik wil niet afhankelijk zijn van servers (die moet ik kopen). Ik wil dus geen PC's die perse aan moeten staan om het netwerk te laten functioneren.

Hoe controleer ik of mijn routers meerdere subnets kunnen draaien?
als je router meerdere subnets aankan, kan je ergens bij de instellingen van de lan interface meerdere ip's opgeven. De kans dat ze dat kunnen, schat ik klein in. Maar naar het schijnt kan Ghost21 je hier mee helpen :p

VPN gedoe is niet heel ingewikkeld, ook niet extreem simpel. Wat je doet:
stel een pc in als vpn server (even googlen, het is uit mijn hoofd iets van "wizzard nieuwe netwerkverbinding' -> geavanceerde verbinding -> inkommende verbindingen -> niet boeiend scherm over welke modems e.d. -> scherm waar je "sta virtuele verbindingen toe " aanvinkt. de rest wijst zichzelf)
stel op de router waar die pc achter zit, de juist portforwards in (even opzoeken in het grote poortmapping topic)
maak op alle andere pc's een vpn verbinding (wederom via wizzard netwerk verbinding maken) naar het ip (intern danwel publiek) van de server aan.

de pc die als server dient is nu als het ware een switch, waar de andere pc's met een draadje (vpn) aan verbonden zit. Ze kunnen elkaar wel zien, maar hebben geen contact met pc's buiten die vpn.

als het trouwens alleen om bestandsuitwisseling gaat, kan je ook een pc als ftp server optuigen trouwens ...

owja, als je niet wil dat de pc's via het vpn gaan internetten, moet je op de client pc's het vinkje "use default gateway on remote computer" even uitvinken. Zit ergens bij de properties..

[ Voor 8% gewijzigd door Rac-On op 12-08-2005 15:56 ]

• analog_
  • Niet online
Even over VPN : je data gaat over het internet oftewel je betaald voor je traffic (afhankelijk van je abo natuurlijk, je snelheid is beperkt door je internetlijn. Daarom vind ik binnendoor aan elkaar knopen een mooiere oplossing. Dit zou mijn leerkracht verteld hebben :

Dit kan ook e en 486-server die beide subnets bedient. Zoiets dus :
code:
1
2
3
4
5
                        -server(1)
                        -kabel in de dakgoot - switch - modem (single)
                                    clients  -
                                    server(2)-

Dan moet op server(1) of (2) een hd gedeelt staat en deze netwerkkaart twee ipadressen hebben. DHCP zou ik dan afzetten. Want anders krijg je broadcast conflicten (lees: pc vraagt ip, krijgt twee antwoorden). Oplossing hiervoor is een gateway met een gedeelde hd die tussen de dakgoot kabel en een v/d twee switches ligt. Zoiets zou je dan hebben :
code:
1
2
3
1 - clients
  - gateway/server(1) -kabel in de dakgoot - gateway/server(2) - 2
                                                       clients -

-nomoreedits-

[ Voor 13% gewijzigd door analog_ op 12-08-2005 16:02 ]

• Skaah
  • Niet online
Dit is idd zeer goed programma, gebruik het zelf ook voor o.a. Warcraft en bestandsdeling

• Rac-On
  • Niet online
ik vind je plaatje en je verhaal niet heel begrijpelijk, maar ben het met je eens dat binnendoor veel mooier is!

Wat je ook kan doen bedenk ik me net, is alle pc's die willen delen een 2de netwerkkaart, switchje erbij en allemaal een fixed ip geven...
ben je denk ik het makkelijkst uit. 4 netwerkkaartjes = 40 euro. switchje kost je 20.. ben je voor 15 euro per pc klaar.. niks moeilijk instellen, gewoon fixed ip zonder gateway op de 2de netwerkkaart en gaan..

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:55:
[...]

als je router meerdere subnets aankan, kan je ergens bij de instellingen van de lan interface meerdere ip's opgeven. De kans dat ze dat kunnen, schat ik klein in. Maar naar het schijnt kan Ghost21 je hier mee helpen :p

VPN gedoe is niet heel ingewikkeld, ook niet extreem simpel. Wat je doet:
stel een pc in als vpn server (even googlen, het is uit mijn hoofd iets van "wizzard nieuwe netwerkverbinding' -> geavanceerde verbinding -> inkommende verbindingen -> niet boeiend scherm over welke modems e.d. -> scherm waar je "sta virtuele verbindingen toe " aanvinkt. de rest wijst zichzelf)
stel op de router waar die pc achter zit, de juist portforwards in (even opzoeken in het grote poortmapping topic)
maak op alle andere pc's een vpn verbinding (wederom via wizzard netwerk verbinding maken) naar het ip (intern danwel publiek) van de server aan.

de pc die als server dient is nu als het ware een switch, waar de andere pc's met een draadje (vpn) aan verbonden zit. Ze kunnen elkaar wel zien, maar hebben geen contact met pc's buiten die vpn.

als het trouwens alleen om bestandsuitwisseling gaat, kan je ook een pc als ftp server optuigen trouwens ...

owja, als je niet wil dat de pc's via het vpn gaan internetten, moet je op de client pc's het vinkje "use default gateway on remote computer" even uitvinken. Zit ergens bij de properties..
Kijk, dat is het, ik wil geen server of iets dergelijks. Dat betekend dat er een pc 24/7 aan moet staan willen de andere users gebruik kunnen maken van het netwerk.
Mr.SiS schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:59:
Even over VPN : je data gaat over het internet oftewel je betaald voor je traffic (afhankelijk van je abo natuurlijk, je snelheid is beperkt door je internetlijn. Daarom vind ik binnendoor aan elkaar knopen een mooiere oplossing. Dit zou mijn leerkracht verteld hebben :

Dit kan ook e en 486-server die beide subnets bedient. Zoiets dus :
code:
1
2
3
4
5
                        -server(1)
                        -kabel in de dakgoot - switch - modem (single)
                                    clients  -
                                    server(2)-

Dan moet op server(1) of (2) een hd gedeelt staat en deze netwerkkaart twee ipadressen hebben. DHCP zou ik dan afzetten. Want anders krijg je broadcast conflicten (lees: pc vraagt ip, krijgt twee antwoorden). Oplossing hiervoor is een gateway met een gedeelde hd die tussen de dakgoot kabel en een v/d twee switches ligt. Zoiets zou je dan hebben :
code:
1
2
3
1 - clients
  - gateway/server(1) -kabel in de dakgoot - gateway/server(2) - 2
                                                       clients -

-nomoreedits-
Ingewikkelde post, ik zal er nog even naar kijken.
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:02:
ik vind je plaatje en je verhaal niet heel begrijpelijk, maar ben het met je eens dat binnendoor veel mooier is!

Wat je ook kan doen bedenk ik me net, is alle pc's die willen delen een 2de netwerkkaart, switchje erbij en allemaal een fixed ip geven...
ben je denk ik het makkelijkst uit. 4 netwerkkaartjes = 40 euro. switchje kost je 20.. ben je voor 15 euro per pc klaar.. niks moeilijk instellen, gewoon fixed ip zonder gateway op de 2de netwerkkaart en gaan..
Gaat het over mijn plaatje? Trouwens, leuk idee maar dit gaat niet. Het huis is nogal groot en ik moet gebruik maken van de bestaande netwerkverbindingen. Nieuwe kabels leggen is geen goed idee. Dat vinden ze daar niet leuk. (ik weet het, ik ben een zeikerd :P)

[ Voor 40% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 16:08 ]

• Rac-On
  • Niet online
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:03:
[...]

Kijk, dat is het, ik wil geen server of iets dergelijks. Dat betekend dat er een pc 24/7 aan moet staan willen de andere users gebruik kunnen maken van het netwerk.
zoals hierboven gezegd, je zou de pc kunnen vervangen door een ander apparaat (bijv een draytek router) die ook als vpn server kan functioneren. Of je gebruikt de simpele doch effectieve methode die ik 2 posts hierboven heb neergezet :p

• analog_
  • Niet online
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:02:

Das inderdaad ook ok. Wat ook kan is in windows je netwerkkaart meerdere ips geven in twee subnetjes. (voor degene die wel gedeeld moeten zijn). In linux kan dit (ifconfig alias). In windows is het me verteld. Nooit getest overigens :)
nota : Ik schrijf nogal chaotisch in mn enthousiasme ;)

[ Voor 4% gewijzigd door analog_ op 12-08-2005 16:08 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil eerlijk gezegd gaan voor de simpelste oplossing.

Ik ga alles zelf een IPadres geven en dan de nodige adressen blokkeren met een firewall. Kunnen hierbij nog problemen de hoek om komen kijken? Hoe zorg ik bijvoorbeeld dat de twee routers met elkaar verbonden worden? Ik moet zodadelijk werken, ik zal daarna even een overzichtje maken.

• Rac-On
  • Niet online
Mr.SiS schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:07:
[...]

Das inderdaad ook ok. Wat ook kan is in windows je netwerkkaart meerdere ips geven in twee subnetjes. (voor degene die wel gedeeld moeten zijn). In linux kan dit (ifconfig alias). In windows is het me verteld. Nooit getest overigens :)
nota : Ik schrijf nogal chaotisch in mn enthousiasme ;)
Ook in windows kan dat, alleen kan je niet 1 netwerkkaart met zowel een router als een switch verbinden..

@topicstarter: de makkelijkste oplossing:
zet in alle pc's die elkaar moeten zien een extra netwerkkaart. Stel het ip van deze netwerkkaart fixed in op bij 192.168.13.X, subnet = 255.255.255.0. Laat de default gateway leeg!!!
Knoop de netwerkkaarten van de pc's aan elkaar met een extra switch
Klaar

je pc's kunnen nu rechtstreeks met elkaar communiceren op een snelheid van 100mbit. Zolang je geen internet connection sharing aan zet, hebben de overige computers totaal geen last (Zelfs geen weet) van deze oplossing en is je pa dus ook tevreden

• Wortelsoep
  • Niet online
Zo zou ik het doen:

code:
1
2
3
PC's ---- switch -------------------Router cq. modem cq. switch ----- PC's
            |
          Router

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:27:
[...]

Ook in windows kan dat, alleen kan je niet 1 netwerkkaart met zowel een router als een switch verbinden..

@topicstarter: de makkelijkste oplossing:
zet in alle pc's die elkaar moeten zien een extra netwerkkaart. Stel het ip van deze netwerkkaart fixed in op bij 192.168.13.X, subnet = 255.255.255.0. Laat de default gateway leeg!!!
Knoop de netwerkkaarten van de pc's aan elkaar met een extra switch
Klaar

je pc's kunnen nu rechtstreeks met elkaar communiceren op een snelheid van 100mbit. Zolang je geen internet connection sharing aan zet, hebben de overige computers totaal geen last (Zelfs geen weet) van deze oplossing en is je pa dus ook tevreden
Nogmaals, dit is niet mogelijk, dan moeten er extra kabels getrokken worden en dat gaat niet. Punt uit. Het spijt me :(.
wilko2 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:29:
Zo zou ik het doen:

code:
1
2
3
PC's ---- switch -------------------Router cq. modem cq. switch ----- PC's
            |
          Router
Je plaatje is erg onduidelijk. Kan je het nader uitleggen? :P

[ Voor 17% gewijzigd door Josh op 12-08-2005 16:40 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom moeilijk doen met allerlei verschillende hardware zoals extra netwerkkaarten en routers?
Zoals hierboven aangegeven kan je in elk hedendaags besturingssysteem meerdere ipadressen invoeren.

Wat je dan doet(voorbeeld):
Thuis ipadressen in de vorm van 192.168.1.x uiteraard zonder dhcp server. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway ip van router (192.168.1.1) DNS ook de router

Bij de buren adressen in de vorm van 10.0.0.x uiteraard zonder dhcp server. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway ip van router (10.0.0.1) DNS ook de router

Vervolgens geef je de pc's die bestanden met elkaar willen delen een extra ip-adres, 172.16.1.x. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway en DNS kan je leeg laten.

Als laatste moet je nog een (cross)cable trekken tussen de twee routers en de fun kan beginnen. Alle pc's binnen hetzelfde huis kunnen nu bestanden met elkaar delen en daarnaast kunnen op de pc's met dubbele adressen ook bestanden met de buren gedeeld worden.

• Wortelsoep
  • Niet online
Het plaatje wat ik tekende was eigenlijk heel simpel: 2 huizen met computers, bij jou thuis staat een switch met een aparte router eraan, bij de buren een multi-user-modem die tevens als switch functioneert, je hangt de twee switches aan elkaar en klaar ben je. Qua hardware dan.
In de software moet je dan nog wel het een en ander instellen, maar dat is hierboven al uitgebreid besproken ;)

Verwijderd

rac-on schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:42:
[...]

Ok is grappig ik heb toevallig een speedtouch waar ik gerust een stuk of wat ip adressen mee kan definieren. volgens mij kan elke (zelfs de meest simpele) dit gewoon. net als dat jij meerdere ip adressen kunt geven aan je netwerkkaart.

overigens nadelen aan VPN. er is constant een computer nodig die moet dienen als server en je moet elke keer inbellen,. Is wel ideaal als je buurman aan de andere kant van de wereld woont trouwens.= )

Verwijderd

jadjong schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:42:
Waarom moeilijk doen met allerlei verschillende hardware zoals extra netwerkkaarten en routers?
Zoals hierboven aangegeven kan je in elk hedendaags besturingssysteem meerdere ipadressen invoeren.

Thuis ipadressen in de vorm van 192.168.1.x uiteraard zonder dhcp server. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway ip van router (192.168.1.1) DNS ook de router

Bij de buren adressen in de vorm van 10.0.0.x uiteraard zonder dhcp server. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway ip van router (10.0.0.1) DNS ook de router

Vervolgens geef je de pc's die bestanden met elkaar willen delen een extra ip-adres, 172.16.1.x. Subnetmask 255.255.255.0 Gateway en DNS kan je leeg laten.

Als laatste moet je nog een (cross)cable trekken tussen de twee routers en de fun kan beginnen. Alle pc's binnen hetzelfde huis kunnen nu bestanden met elkaar delen en daarnaast kunnen op de pc's met dubbele adressen ook bestanden met de buren gedeeld worden.
Sorry voor de dubbelpost. Boventaand is ook een zeer goed idee. zelfs bijna hetzelfde als die van mij. maar ik maak deze scheiding bij de router. Bovenstaande oplossing maakt het alleen nog steeds mgelijk om via bijvoorbeeld jouw pc die van je vader te benaderen..als je vader dat niet erg vindt is dit idd de meest simpele oplossing. je vader zou het in principe niet uit moeten maken, want hij zit nu ook bij jou in het netwerk

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:05:
[...]

Sorry voor de dubbelpost. Boventaand is ook een zeer goed idee. zelfs bijna hetzelfde als die van mij. maar ik maak deze scheiding bij de router. Bovenstaande oplossing maakt het alleen nog steeds mgelijk om via bijvoorbeeld jouw pc die van je vader te benaderen..als je vader dat niet erg vindt is dit idd de meest simpele oplossing. je vader zou het in principe niet uit moeten maken, want hij zit nu ook bij jou in het netwerk
Zolang je op de pc's met meerdere adressen geen bridge aanmaakt kan er niet zomaar bij de buren vandaan op 'pc vader' gekeken worden. Ik neem aan dat de buren wel te verrouwen zijn en niet in het rond gaan hakken.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ik weet niet precies wat er mis is met een vpn, maar kun ej niet gewoon een vpn over het internet gaan opstellen? dan geen extra draad nodig, en geen gedoe met "welke internetverbinding wordt gebruikt..."

de snelheid gaat wel iets omlaag uiteraard.

je vader doet wel een beetje paranoia, alle "problemen"die hij zite heeft hij nu in principe ook.

je zegt wel dat je thuis geen netwerkje draait, maar in feite doe je dat natuurlijk wel. je deelt allen niks.
in de nieuwe situatie is dat exact hetzelfe.

zooooveel verstand heeft je vader er dus ook weer niet van btw.

als jij je een beetje voorbereid l*l je hem zo onder de tafel

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 21:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik vind ook vpn een beetje overbodig en ook niet handig om te gamen.

in principe is het heel simpel, je zet in beide huizen een switch neer.

switch a voor jou huis en al jou pc's

switch b voor huis van de buren en zijn pc's

en kabel tussen switch a en b (die kabel lag er al zei je)

je geeft allemaal statische ip's
huis A ( 10.0.0.50 t/m 10.0.0.60) of (192.168.1.20 t/m 192.168.1.30)
huis B ( 10.0.0.70 t/m 10.0.0.80) of (192.168.1.40 t/m 192.168.1.50)
bovenstaande mag ook anders moet jezelf weten.
in huis a geef je als gateway en DNS de router in huis a op.

en in huis b geef je als gateway en DNS router in huis b op.

ter beveiliging block je op je pa zijn pc alle ips(uit de door jou gekozen reeks) behalve die wel mogen.

en gamen en file sharen maar, volgens mij is dit de makkelijkste manier :D

owjah en natuurlijk DHCP uitzetten. en allemaal hetzelfde subnet. 255.255.255.0

[ Voor 6% gewijzigd door Valkyre op 13-08-2005 13:07 ]

iRacing Profiel

• Wortelsoep
  • Niet online
@Gohan-san: jij snapt wat ik bedoel. Ik snap echt totaal niet waarom iedereen nou moeilijk wil gaan doen met VPN's en zulk soort onnodigheden... :/

Verwijderd

wilko2 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:08:
@Gohan-san: jij snapt wat ik bedoel. Ik snap echt totaal niet waarom iedereen nou moeilijk wil gaan doen met VPN's en zulk soort onnodigheden... :/
Wie noem jij iedereen?

Er zijn veel verschillende ideeen en oplossingen geweest. Een zeer interessant topic zou ik zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 20:34 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
GsJosh schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:35:
Ik moet zeggen dat mij het plan van Ghost21 me het meest aan staat. Ik heb tot mijn beschikking:

- Sitecom 4S Router.
- Linksys WRT54G.
- Single PC Modem
- Multi PC Modem
- 4 Ports Switch
- 7 Aan te sluiten computers

Het probleem is dat de Multi PC modem van de buren momenteel volledig bezet is. Ik kan mijn kabel er niet bij prikken. Ik zal een router (of switch?) daar neer moeten zetten om meer plekken te creeeren.
staat die linksys bij jou?
zo ja probleem opgelost. met die linksys (ff andere firmware erin) VLAN bouwen. zo kan je ervoor zorgen dat je pa op een andere VLAN zit. En er is geen communicatie tussen de VLAN's mogelijk.

dus gewoon de routers met elkaar koppelen en dhcp servers uit
in de linksys je pa's pc bijvoorbeeld op poort 1 en 2 hangen
die tot VLAN 1 benoemen

de uplink naar de andere router op poort 3 en VLAN 2 benoemen. knappe jongen die dan nog naar je pa kan connecten :)
en nee is neit moelijk, gewoon in linksys menu beetje klikken

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 13-08-2005 23:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gohan-san schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:06:
ik vind ook vpn een beetje overbodig en ook niet handig om te gamen.
Die VPN is helemaal niet zo'n gek idee hoor.
Zolang je die niet over internet laat routeren heb je ook geen snelheidsverlies, kwestie van de WAN poort aan het interne netwerk te hangen; op die manier ga je niet eens over internet.

En als je een router goed instelt doet -ie precies dat: routeren tussen 2 netwerken met verschillende subnets.

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 13-08-2005 23:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
laurens0619 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 22:59:
[...]

staat die linksys bij jou?
zo ja probleem opgelost. met die linksys (ff andere firmware erin) VLAN bouwen. zo kan je ervoor zorgen dat je pa op een andere VLAN zit. En er is geen communicatie tussen de VLAN's mogelijk.

dus gewoon de routers met elkaar koppelen en dhcp servers uit
in de linksys je pa's pc bijvoorbeeld op poort 1 en 2 hangen
die tot VLAN 1 benoemen

de uplink naar de andere router op poort 3 en VLAN 2 benoemen. knappe jongen die dan nog naar je pa kan connecten :)
en nee is neit moelijk, gewoon in linksys menu beetje klikken
Dat klinkt leuk! Ga door, laat meer horen :P. Dat is een leuk idee, is dat hetzelfde als meerdere subnets draaien zoals al eerder gezegd is?

• jadjong
  • Niet online
GsJosh schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:07:
[...]

Dat klinkt leuk! Ga door, laat meer horen :P. Dat is een leuk idee, is dat hetzelfde als meerdere subnets draaien zoals al eerder gezegd is?
Nee, het is hetzelfde als verschillende netwerken met verschillende draden en verschillende hardware. Alleen dan zonder de extra draden en extra hardware.

• laurens0619
http://www.linksysinfo.org/ daar even de alchemy firmware vandaan trekken (Die draait ook op mijn linksys) en dan gewoon ff de poort waar je pa op zit uitvinken van de vlan LAN

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Update
Ik ben begonnen met configureren. Ik heb een Linksys hier en voorlopig draait het netwerk hier thuis nog vrolijk verder op de Sitecom router. Kan ik ondertussen mooi de Linksys configureren.

Ik heb DHCP uitgezet. Ik heb alleen geen idee waar ik IPadressen kan geven aan bepaalde poorten. Misschien moet ik even in de handleiding gaan kijken.

Ik heb de Alchemy firmware erop gezet en momenteel zit ik een beetje vast bij het VLAN schermpje waar ik niet zoveel van snap.

Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/VLAN.JPG

Ik heb geen idee wat ik nou precies moet aanvinken. Iemand suggesties?

Als ik de Linksys geconfigureerd heb kan ik bij de buren aan de slag. Waar ik in de MultiPC Modem ga configureren. DHCP server uit en statische IPadressen instellen op de computers. Vervolgens kan ik als mijn vader het goed vind de Linksys en hun modem met elkaar verbinden.

Hier heb ik ook even een vraagje over. Omdat er niet genoeg poorten over zijn op de MultiPC modem moet er een switch komen. Hoe kan ik dat doen? Hoe moet ik dan softwarematig de boel met elkaar verbinden? Moet ik in de routers instellen dat ze elkaar zien? Of moet ik bepaalde IPadressen invoeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Josh op 15-08-2005 14:35 ]

• jadjong
  • Niet online
GsJosh schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 15:54:
Hier heb ik ook even een vraagje over. Omdat er niet genoeg poorten over zijn op de MultiPC modem moet er een switch komen. Hoe kan ik dat doen? Hoe moet ik dan softwarematig de boel met elkaar verbinden? Moet ik in de routers instellen dat ze elkaar zien? Of moet ik bepaalde IPadressen invoeren?
1) Hang switch aan netspanning
2) Verbind switch met multiPC modem
Dat was het

• laurens0619
ip adressen aan poorten?

nee joh, je hangt je pa zn pc's op poort 1 en 2 en die vink je bij vlan 1 uit en zet je bij vlan2 aan

Verwijderd

Het beste is om gewoon beide routers de dhcp uit te zetten. Geef jouw router ip 10.0.0.1 en die van de buurman 10.0.0.100. Als het goed is werken beide routers met meerdere netwerkporten, dus onderling op 1 router kunnen computer ook communiseren (Zo werkt dat bij mij thuis met een wireless linksys). Stel jouw pc's in met een ip adress 10.0.0.5 tot en met 10.0.0.8 (pc 1 t/m 3). Jouw pc's geef je als gateway en dns op 10.0.0.1 (Jouw router!) en van de buurman hetzelfde verhaal. Beginnen vanaf 10.0.0.105 t/m 10.0.0.109. Geef bij de pc's van de buurman als gateway en dns 10.0.0.100 (Zijn router!). Mocht de router zelf geen dns hebben maar deze van je provider doorgeven, voor deze dan in. Als het goed is heb je nu 1 netwerk met 2 gateway's en zijn beide internet verbindingen gescheiden terwijl de pc's onderling van de buurman en jouw kunnen communiseren (Subnet 255.255.255.0 gebruiken :)). Let wel op, meestal is het zo als je 2 hubs/switches (in dit geval de multiport modem + router) wilt linken en er zit geen specifieke uplink port op, dan zal je een crosscable moeten gebruiken. En waarom jouw vader niet in het netwerk wil, dat is mij onduidelijk, wil je hem toch overtuigen, gooi er een stevige firewall op en hang zijn pc ertussen :)

Ik hoop je wat geholpen te hebben,

Pim

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 17:24 ]

Verwijderd

jadjong schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:42:

kijk, ik had hetzelfde idee :) Alleen gebruik ik allemaal dezelfde range ip adressen binnen dezelfde subnet. Dan zou windows sharing vanzelf moeten werken. Jouw oplossing kan natuurlijk ook heel mooi!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 17:18:
Het beste is om gewoon beide routers de dhcp uit te zetten. Geef jouw router ip 10.0.0.1 en die van de buurman 10.0.0.100. Als het goed is werken beide routers met meerdere netwerkporten, dus onderling op 1 router kunnen computer ook communiseren (Zo werkt dat bij mij thuis met een wireless linksys). Stel jouw pc's in met een ip adress 10.0.0.5 tot en met 10.0.0.8 (pc 1 t/m 3). Jouw pc's geef je als gateway en dns op 10.0.0.1 (Jouw router!) en van de buurman hetzelfde verhaal. Beginnen vanaf 10.0.0.105 t/m 10.0.0.109. Geef bij de pc's van de buurman als gateway en dns 10.0.0.100 (Zijn router!). Mocht de router zelf geen dns hebben maar deze van je provider doorgeven, voor deze dan in. Als het goed is heb je nu 1 netwerk met 2 gateway's en zijn beide internet verbindingen gescheiden terwijl de pc's onderling van de buurman en jouw kunnen communiseren (Subnet 255.255.255.0 gebruiken :)). Let wel op, meestal is het zo als je 2 hubs/switches (in dit geval de multiport modem + router) wilt linken en er zit geen specifieke uplink port op, dan zal je een crosscable moeten gebruiken. En waarom jouw vader niet in het netwerk wil, dat is mij onduidelijk, wil je hem toch overtuigen, gooi er een stevige firewall op en hang zijn pc ertussen :)

Ik hoop je wat geholpen te hebben,

Pim
Oke, het is me allemaal wel duidelijk. Ik ga dit uitvoeren alleen heb ik een probleempje. Ik heb het IPadres van de router, het zogenaamde 'Local IP Address' proberen te wijzigen in 10.0.0.1 (het is normaal 192.168.1.1) Maar dat wil hij niet. Ik kan de router niet benaderen meer als ik in mijn browser naar 10.0.0.1 ga, ook niet na reboot. Ik moet de router dan resetten (alle instellingen kwijt) en dan kan ik hem weer gebruiken (192.168.1.1). Heeft iemand een idee wat hier mis is? Ik heb het 3 keer geprobeerd.

• jadjong
  • Niet online
GsJosh schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 21:06:
[...]

Oke, het is me allemaal wel duidelijk. Ik ga dit uitvoeren alleen heb ik een probleempje. Ik heb het IPadres van de router, het zogenaamde 'Local IP Address' proberen te wijzigen in 10.0.0.1 (het is normaal 192.168.1.1) Maar dat wil hij niet. Ik kan de router niet benaderen meer als ik in mijn browser naar 10.0.0.1 ga, ook niet na reboot. Ik moet de router dan resetten (alle instellingen kwijt) en dan kan ik hem weer gebruiken (192.168.1.1). Heeft iemand een idee wat hier mis is? Ik heb het 3 keer geprobeerd.
Je eigen pc wel in dezelfde range gezet?

Let er wel op dat bij bovenstaand voorbeeld pc-papa voor de buren benaderbaar is. Met dubbele ip's of een Vlan is dat niet zo.

Verwijderd

[...]

Gebruik dan de 192.168.1.1 voor jezelf en de router van de buurman 192.168.1.100 en er boven.

10.0.0.xxx had ik gebruikt omdat dat hier thuis draait :)

Veel suc6!

Verwijderd

[...]

Zodra je het ip adrs verandert van je router. kun je em niet bereiken totdat je zelf ook in de 10.* reeks gaat zitten.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
kijk, dat zal het geweest zijn :P. Bedankt :).

[ Voor 15% gewijzigd door Josh op 15-08-2005 14:30 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Update
Ik heb het netwerk bij de buren ingesteld en ik heb de linksys hier ook ingesteld. De volgende instellingen heb ik daar doorgevoerd.

Bij de buren
De computers hebben IPadres 10.0.0.1 t/m 10.0.0.4 gekregen. Die IPadressen heb ik ook in de MultiPCmodem gekoppeld aan een naam door middel van DNS.

Hier
Ik heb de Linksys hier ingesteld als 10.0.0.100 en mijn pc het IPadres 10.0.0.101 gegeven. Alles ingesteld en subnetmask 255.255.255.0 gebruikt. DHCP uitgezet.

Nu is alles qua IPadressen ingesteld, nu moet ik alleen nog het VLAN aan de praat krijgen. Ik heb het even met mijn vader erover gehad en hij is een heel stuk positiever. De Linksys hier op mijn kamer die blijft hier ook staan met alleen mijn PC erin (en mijn laptop wireless). Als er in de toekomst PC's deel willen nemen aan het netwerk met de buren kunnen ze bij mij inprikken. Hieronder zie je een schets van hoe het netwerk eruit moet komen te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/burennu.JPG

1. Hoe zorg ik voor een verbinding tussen Linksys Router en Multiple User Modem Buren?
2. Hoe zorg ik voor een VLAN? (communicatie tussen de rode PC's maar gescheiden van mijn vader's PC)

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 16-08-2005 18:15 ]

• engelbertus
in j epost met het scherm over de vlans, heb je zg maar per regel een vlan
de bovenste is bijvoorbeeld vlan 1.
geef op dezelfde regel aan welke porten in dat vlan moeten zitten

op de eerste regel zet je het vlan van je vaders pc's met de wan poort, en op de tweede regel zet je vinjes voor de overige poorten, maar wel ook met de wan poort

misschien dat de linksys dan zelf dingen verandert mbt ip adressen en subnet maskers.

overigens kan het geen kwaad wat te lezen over ip adressen, en hoe die worden opgebouwd, wanner je iets een netwerk of subnet noemt , en waarom NAT nodig is / wordt gebruikt.

zorg er wel voor dat de buren niet de gateway veranderen van hun router naar jullie router, want dan ben je weer even ver. dat is dus wel een gat in de beveiliging volgens mij, je ontkomt er denk ik niet aan om in dat geval toch iets met subnets te gaan doen.

/geintje:/
je kunt natuurlijk ook nog beslissen je vader helemaa los te knippen en "stiekum" gewoon zelf gebruik te gaan maken van het internet van de buren ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 16-08-2005 18:45 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
engelbertus schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:43:
in j epost met het scherm over de vlans, heb je zg maar per regel een vlan
de bovenste is bijvoorbeeld vlan 1.
geef op dezelfde regel aan welke porten in dat vlan moeten zitten

op de eerste regel zet je het vlan van je vaders pc's met de wan poort, en op de tweede regel zet je vinjes voor de overige poorten, maar wel ook met de wan poort

misschien dat de linksys dan zelf dingen verandert mbt ip adressen en subnet maskers.

overigens kan het geen kwaad wat te lezen over ip adressen, en hoe die worden opgebouwd, wanner je iets een netwerk of subnet noemt , en waarom NAT nodig is / wordt gebruikt.

zorg er wel voor dat de buren niet de gateway veranderen van hun router naar jullie router, want dan ben je weer even ver. dat is dus wel een gat in de beveiliging volgens mij, je ontkomt er denk ik niet aan om in dat geval toch iets met subnets te gaan doen.

/geintje:/
je kunt natuurlijk ook nog beslissen je vader helemaa los te knippen en "stiekum" gewoon zelf gebruik te gaan maken van het internet van de buren ;-)
Ik begrijp hoe die VLANs werken. Maar als je even op mijn overzichtplaatje kijkt zie je dat mijn vader's PC niet aan de Linksys hangt maar aan de router beneden. Een VLAN creeeren is dus niet echt mogelijk omdat er maar 1 PC aan 1 Port op mijn Linksys hangt. Er is zo te zien in het VLAN schermpje al een VLAN tussen de WAN port en de andere poorten. Een VLAN creeeren is dus niet nodig.

Dat geintje is wel een goede inderdaad :D ;). Helaas zullen de buren last hebben van mijn buitensporig internetverbruik ;).

Er is even een nieuw vraagje. Hoe wordt het wireless gedoe betrokken bij het VLAN? Mijn vader bracht dit op. Hoe zit het VLAN verwikkeld in het wireless systeem? Want stel dat zijn laptop om een of andere rede contact weet te krijgen met mijn Linksys (wat niet zomaar kan aangezien dee DHCP server uitstaat) dan kunnen de buren via wireless toch contact krijgen met zijn PC (laptop).

Anyway, ik denk dat dat wel te voorkomen is. Zijn laptop maakt niet zomaar contact met mijn Linksys en bovendien zijn er firewalls.

Mijn belangrijkste vraag is nu, hoe verbind ik de routers met elkaar? Simpelweg de kabels inpluggen? Kabel bij de buren op port1 en kabel hier op port1 en er is een netwerk? Hoe zit dat? Moet ik geen instellingen doorvoeren in de routers?

Dan nog iets. De kabel ligt er maar er moeten nog plugjes aan gemaakt worden. Nu hoorde ik dat ik het crosscable principe moet gebruiken. Ik zal even een schema opzoeken hoe ik dan de draadjes aan moet sluiten maar, heeft iemand die snel bij de hand? Gevonden in de FAQ

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/gbit-cross.png
Ik maak er een gigabit kabeltje van. Is dat een probleem met 100mbit netwerkkaarten?

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 16-08-2005 19:18 ]

• laurens0619
nee kan je gewoon kabel tussen doen. hangt er even vanaf of die hem zelf crossed maakt

moet je gewoon even proberen cross kabel moet eigenlijk tussen 2 switches maar meestal werkt een straight ook wel

gbit kabel boeit trouwens niet, dat is bijna alle 8 aderige utp (100mbit is maar 4)

• laurens0619
GsJosh schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 18:14:
Update
Ik heb het netwerk bij de buren ingesteld en ik heb de linksys hier ook ingesteld. De volgende instellingen heb ik daar doorgevoerd.

Bij de buren
De computers hebben IPadres 10.0.0.1 t/m 10.0.0.4 gekregen. Die IPadressen heb ik ook in de MultiPCmodem gekoppeld aan een naam door middel van DNS.

Hier
Ik heb de Linksys hier ingesteld als 10.0.0.100 en mijn pc het IPadres 10.0.0.101 gegeven. Alles ingesteld en subnetmask 255.255.255.0 gebruikt. DHCP uitgezet.

Nu is alles qua IPadressen ingesteld, nu moet ik alleen nog het VLAN aan de praat krijgen. Ik heb het even met mijn vader erover gehad en hij is een heel stuk positiever. De Linksys hier op mijn kamer die blijft hier ook staan met alleen mijn PC erin (en mijn laptop wireless). Als er in de toekomst PC's deel willen nemen aan het netwerk met de buren kunnen ze bij mij inprikken. Hieronder zie je een schets van hoe het netwerk eruit moet komen te zien.

[afbeelding]

1. Hoe zorg ik voor een verbinding tussen Linksys Router en Multiple User Modem Buren?
2. Hoe zorg ik voor een VLAN? (communicatie tussen de rode PC's maar gescheiden van mijn vader's PC)
oke dan is het verhaal met vlan iets anders

dan hang je de router hier waar je pa ook aan hangt aan de WAN poort van de linksys.

dus LAN router hier -- WAN linksys

dan kan jij via de wan poort internetten (nat over nat maar dat boeit ook niet als je default server even op de linksys zet)

dan kan jij nog via je eigen pijp internetten en kan je pa niet met jou noch met de rest van het netwerk communiceren (en terug) is dat wat je wilt?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2005 23:35 ]

• engelbertus
eehm./ ik heb hier een 100 mbit netwerkje, maar daar zit dan wel een cat 5e kabel aan en die is gewoon 8 aderig?
en dat is geen "echte gbit" omdat je daarvoor een cat 6 kabel zou moeten gebruiken, maar voor korte stukken kan een cat.5e ook voor gbit netwerk gebruikt worden, is wat ik heb gehoord.

4 aderig is toch half duplex? ipv full duplex?

maar goed. het lijkt me niet nodig een gbit kabel te maken, omdat je switches dat toch niet ondersteunen. en verder denk ik dat een zelf gemaakt kabveltje , dat nmotabene over het dak in weer en wind licht, niet echt meer gbit toe gaat staan..

dat vlan gedoe zegt helemaal niks over pc's, maar gewoon over de rest van het netwerk aan de poort op je vlan.

het vlan wat er nu is is gewoon het hele netwerk op de linksys
je moet dat dus opsplitsen in twee stukken.
bijvoorbeeld w+1+2 aanvinken bij de bovenste , lan veranderen in vlan
3+4 aanvinken in tweede regel, en ook vlan in het laatste vakje selecteren.
voor beide is dan wel gewoon de wan poort beschikbaar.
door de nat routering tussen wan en (v)lan blijven de vlans van elkaar gescheiden, en slechts via internet verbonden, maar daar ontkom je natuurlijk nooit aan.

het wireless gebeuren kun je nog zo instellen dat je alleen een bepaald mac adres toestaat, en wep of wpa aanzet. dan kun je misschien uitzetten dat hij zijn essid broadcast.
dan krijgt al niemand zomaar een verbinding, weet niemand hoe het netwerk heet en krijgt niemand zomaar een ip adres.
misschien kun je zelfs nog het bereik aan ip adressen beperken tot het aantal wireless aparaten dat je aansluit.
dan wordt het erg lastig voor je vader om toch verbinding te maken, en ook zo voor andere mensen met wireless.
maar als hij dat nog steeds een probleem vindt, dat is gewoon het nadeel van wireless en heeft niets met delen met je buren te maken. dan kun je dus je linksys terug naar de winkel brengen en een 8 poorts switch voor jezelf halen en de router die je nu hebt doneren aan de buren, ipv een switch daar neer te zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door engelbertus op 17-08-2005 00:00 ]

• laurens0619
klopt is allemaal wel 8 aderig maar 4 is ook genoeg (zie de faq) maar deze discussie is al IETS tevaak op got geweest :P (Gbit werkt ook over cat5e gewoon goed maar gebruikt dus als enige 4 paren, 10/100 gebruikt maar 2 paren)

je moet trouwens niet die gbit structuur knijpen maar echt de cross, zitten de aderparen iets anders.
en vlan kan die niet echt gebruiken omdat de linksys niet op internet hangt via de wan nu, maar via de lan dus voor de linksys is internet+pc pa 1 en dezelfde poort. daarom moet die niet meer met vlan gaan werken op deze manier

gewoon vlan met rust laten en je pa's netwerkje op de wan en dan komt alles goed

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2005 00:04 ]

• engelbertus
ik snap niet echt de reden dat je de pc van zijn pa op wan zet, kun je dat uitleggen? is dat perse nodig?

moet de kabel dan perse cross zijn als je twee poorten op lan kant van een switch of router verbindt? is dat ook nietautomatisch dat ie van een straight dan een cross maakt? of is dat alleen op een wan poort?

hmmnou ja het scheelt het maken van vlans, maar is twee vlans niet veiliger?
maar goed. op die manier kun je de router van je pa wel gewoon dhcp aan laten staan. dan krijgt je linksys (en je vader) automatisch een ip en andere instellingen.

ook. als je geen switch wilt kopen voor de buren, kun je zoalng je toch nog poorten over hebt op je linksys, ook gewoon een extra kabel op het dak gooien, scheelt weer bandbreedte die anders gedeelt wordt.
en dan kun je dhcp op de linksys aan laten , als je die op de router van de buren maar uit zet. dan heb jij vanuit thuis volledige controle en krijgen pc's automatisch een ip adres. maar dan moeten ze wel hun gateway aanpassen bij de buren.....dus ik weet niet of dat een mogelijkheid is.

[ Voor 91% gewijzigd door engelbertus op 17-08-2005 00:12 ]

• laurens0619
ja hoor

pc3 moet met pc6 en pc7 communiceren maar OOK met router hier voor het internet
de logischte opstelling zou dan een uplink tussen router hier en linksys zijn zodat je als ware 1 grote switcht krijgt

Maar dan kan pc3 en dus ook pc6 en pc7 met pc 1 en pc2 communiceren wat niet de bedoeling is.

Wat de TS wilt is communicatie tussen pc3 pc6 en pc7 welke makkelijk te realiseren is met de uplink (als ware een grote switch maken) maar moet dan nog met router hier communiceren

Wanneer je dit via de WAN poort doet van de linksys kan pc3 dus wel naar de router hier communiceren en pc1 en pc2 omdat pc3 de linksys als gateway gebruikt

omdat pc6 en pc7 de linksys niet als gateway gebruiken kunnen ze zoiezo nooit pc1 en pc2 (die hangen achter de gateway) bereiken, en als je dat wilt dichtimmeren kan je in de linksys makkelijk instellen dat alleen pc3 naar de itnernet pijp kan communiceren (router hier) dan kunnen je buren dus meteen niet meer van je eigen internet gebruik maken

• laurens0619
engelbertus schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:02:
ik snap niet echt de reden dat je de pc van zijn pa op wan zet, kun je dat uitleggen? is dat perse nodig?

moet de kabel dan perse cross zijn als je twee poorten op lan kant van een switch of router verbindt? is dat ook nietautomatisch dat ie van een straight dan een cross maakt? of is dat alleen op een wan poort?

hmmnou ja het scheelt het maken van vlans, maar is twee vlans niet veiliger?
maar goed. op die manier kun je de router van je pa wel gewoon dhcp aan laten staan. dan krijgt je linksys (en je vader) automatisch een ip en andere instellingen.

ook. als je geen switch wilt kopen voor de buren, kun je zoalng je toch nog poorten over hebt op je linksys, ook gewoon een extra kabel op het dak gooien, scheelt weer bandbreedte die anders gedeelt wordt.
en dan kun je dhcp op de linksys aan laten , als je die op de router van de buren maar uit zet. dan heb jij vanuit thuis volledige controle en krijgen pc's automatisch een ip adres. maar dan moeten ze wel hun gateway aanpassen bij de buren.....dus ik weet niet of dat een mogelijkheid is.
ja als je "router hier" elimineert en vervangt wordt door de linksys zijn VLAN's perfecten ben je in 1x klaar en ook goed meteen.. maar kreeg deze opstelling terug van TS en weet niet of die oude router zomaar weggetieft kan worden

dan krijg je dus dit, wanneer dit mogelijk is zou ik dit zeker aanraden!

Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/3530/vlan8qp.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 17-08-2005 00:19 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:14:
[...]

ja als je "router hier" elimineert en vervangt wordt door de linksys zijn VLAN's perfecten ben je in 1x klaar en ook goed meteen.. maar kreeg deze opstelling terug van TS en weet niet of die oude router zomaar weggetieft kan worden

dan krijg je dus dit, wanneer dit mogelijk is zou ik dit zeker aanraden!

[afbeelding]
Dat zou ik mezelf ook aanraden. Echter staat de linksys niet voor niets in mijn kamer. Namelijk om wireless internet te kunnen gebruiken hier op mijn laptop. Als ik die beneden neerzet wordt het signaal te zwak. Bovendien werkt het prima zo. De beveiliging is dik in orde omdat mijn vader 'zijn' router kan configureren als hij wil en omdat PC6 en PC7 niet zomaar achter de gateway van mijn PC kunnen komen (de Linksys). De vraag is niet of dit gaat werken, maar hoe dit gaat werken :P.

Vergeet trouwens niet dat ik nog wil filesharen tussen PC1, PC2 en mijn PC (PC3). Helaas is communiceren tussen VLANs niet mogelijk.

Deze opstelling is definitief, want dit komt gewoon praktisch handiger uit. Het gaat mij erom, moet ik gewoon de Linksys en de multi User modem van de buren met elkaar verbinden door een kabel in de poorten te frotten? Moet ik niets extra instellen?

Binnekort zullen er een aantal gaten geboord worden zodat de kabel die op het dak ligt in mijn modem geprikt kan worden en bij de buren ook. Als dit gebeurt is kan ik verder knutselen en zal ik dat even melden.

[ Voor 16% gewijzigd door Josh op 17-08-2005 01:14 ]

• engelbertus
laat maar ;-)

[ Voor 97% gewijzigd door engelbertus op 19-08-2005 11:20 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Update
De boel werkt :).

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

hmm...

als je pa niet zo dom was dan was het een stuk makkelijker geweest...

dan was het gewoon routers weggooien, jouw single pc modem het interne ip 10.0.0.139 geven, dhcp uit, jouw ip's vast instellen met als gateway 10.0.0.139 en dns die van je provider

jouw modem is namelijk een multipc modem zonder ingebouwde 4 poorts switch :P

heb jij jouw netwerk klaar, en dan kun je de kabels erin stouwen, wel zorgen dat je ip's buiten de dhcp pool van de buren liggen

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ja, dat had inderdaad gekunt. Nu werkt het zo ook.

Nu heb ik alleen nog een stiekem vraagje >:). Kan ik internetten met het internet van de buren en met het mijne tegerlijk? Ik heb een tweede netwerkkaart dus in principe kan ik daar de twee losse verbindingen in mijn PC prikken. Maar hoe stel ik dat in? Kan een PC de helft van de brandbreedte pikken van de ene lijn en de andere helft van de andere lijn? In Newsleecher bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Josh op 23-08-2005 11:14 ]

• jadjong
  • Niet online
GsJosh schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:14:
Ja, dat had inderdaad gekunt. Nu werkt het zo ook.

Nu heb ik alleen nog een stiekem vraagje >:). Kan ik internetten met het internet van de buren en met het mijne tegerlijk? Ik heb een tweede netwerkkaart dus in principe kan ik daar de twee losse verbindingen in mijn PC prikken. Maar hoe stel ik dat in? Kan een PC de helft van de brandbreedte pikken van de ene lijn en de andere helft van de andere lijn? In Newsleecher bijvoorbeeld.
Op dezelfde netwerkkaart ook een ip van de buren en gateway(router) van de buren instellen. Nu kan je over een enkele netwerkkaart 2 netwerken bereiken. Vervolgens loadbalancer software installeren en die kan op basis van bepaalde regles heen en weer switchen tussen de twee gateways.
Pagina: 1