Oorzaak van superheet koelblok?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01
Na twee weken vakantie kwamen wij terug en zoals altijd was er wel iets mis met één van onze computers. Dit keer was mijn broertje aan de beurt. Hij heeft een Athlon XP 1800+ en een MSI 266a nogwat mobo.

Hij startte zijn pc en kon voor 5 minuten lang werken. Daarna zat zijn pc muurvast. Hij kon niets meer doen. Hij rebootte, de POST kwam voorbij en opnieuw zat ie vast, nu in het "F8" moment. Een Windows laadscherm kwam niet opdagen.

Ik gooide de Windows XP CD erin om Recovery te proberen. Helaas crashte ie toen ook en zat ie opnieuw muurvast. In DOS.

Dat deed me een belletje rinkelen. Want waarom zou DOS vastlopen? :P Dus ik aan zijn CPU-koelblok voelen... en dat was heel heet. Heel erg heet.

Dus toen kwam de volgende gedachte in mij op; de processor wordt niet goed gekoeld, want het koelblok wordt heel erg heet. Daarom krijgen we die vastlopers.

Ik haal het koelblok eraf en wat blijkt? Alle koelpasta op de CPU is gone. Weg. Foetsie. Dus daar gaat mijn theorie. Want als er geen koelpasta op de CPU zit, dan kan de warmte niet goed geleiden en zou je toch denken dat het koelblok niet zo ongelofelijk heet wordt?

Het probleem is opgelost; na een portie koelpasta erop gesmeerd te hebben deed ie het weer perfect.

Maar wat is nou de oorzaak hiervan? Waarom werd het koelblok zo heet terwijl er geen koelpasta op zat?

Verwijderd

Uiteindelijk word dat koelblok echt wel warm- alleen gaat dat hitte transport niet snel genoeg...d at is het beste wat ik ervan kan maken.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

WizZie- schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:33:
Waarom werd het koelblok zo heet terwijl er geen koelpasta op zat?
Omdat de twee oppervlakten bijna precies vlak waren en dus heel goed contact maakten? Koelpasta is alleen maar een opvulling om de groefjes en oneffenheden op te vullen, zodat de warmte op die plekken toch van de core naar het koelblok kan.

Is het koelblok nu minder heet en werkt het wel goed? Dat zou wel erg vreemd zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 12-08-2005 14:38 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je koelblok heet wordt, betekend dat volgens mij gewoon, dat de warmte geleiding tussen Processor en koelblok optimaal is. Nu moet alleen nog het koelblok gekoeld worden, en dat moet dus gebeuren met een goede Airflow. (aannemende dat je geen watergekoeld systeem hebt, want dan moet t water flowen). Dus ff checken of de processorfan en/of casefan draaien.

Waarom? Omdat het kan!!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Al een bios reset geprobeerd? het zou misschien kunnen dat door een corrupte bios de boel per ongeluk te ver overgeclocked wordt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01
Alles draaide. Binnen 5 minuten was ie dus zo heet.
Is het koelblok nu minder heet en werkt het wel goed? Dat zou wel erg vreemd zijn.
Ja. Het werkte weer oké sinds ik die koelpasta heb vernieuwd. Ik snap er zelf ook niets van.
Aan de BIOS ligt het niet. Zoals ik al zei doet ie het weer goed sinds ik de koelpasta had vernieuwd.

[ Voor 18% gewijzigd door Atomius op 12-08-2005 14:47 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
dat je koelblock zo heet werd betekend gewoon dat je cpu NOG heter werd.
als het warmte transport tussen 2 objecten, waarvan er 1 warmte genereerd (cpu en koelblok in dit geval), niet optimaal is word het temperatuur verschil groter. en hoe groter het verschil hoe makkelijker de warmte weer van het ene naar het andere object loopt.
in dit geval werd er dus toch een hoop warmte in je koelblok gestopt omdat de cpu zo giganties heet werd. maar de cpu moest dus eerst te heet worden om nog goed te werken voor het koelblok genoeg warmte ging opnemen om ook heet te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Countess op 15-08-2005 14:09 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
WizZie- schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:33:
Ik haal het koelblok eraf en wat blijkt? Alle koelpasta op de CPU is gone. Weg. Foetsie.

...

Maar wat is nou de oorzaak hiervan? ...
het waren vast de kaboutertjes! O-)

Verwijderd

kalechinees schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:09:
[...]

het waren vast de kaboutertjes! O-)
Kan niet: want die mogen niet in de grote mensen wereld :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Exact dezelfde combo (amd athlon xp 1800 + msi kt266a) is bij mij laatst nog naar de eeuwige jachtvelden gegaan door de slechte koeling. De heatsink werd echt super warm (als in: auw, m'n vinger verbrandt). De voedingskabel zat tegen de heatsink -> doorgebrandde kabel (welke pas mag smelten bij iets van 100~125 graden waarbij de cpu allang uit zou moeten zijn 8)7 ) -> kortsluiting -> game over.

De koelers voor socket A die nu worden verkocht zijn veel beter. Vandaag nog een amd sempron 2400+ (=athlon xp) geinstalleerd met een nieuwe socket a koeler. Deze wordt maximaal zo'n 48 graden terwijl die sneller loopt dan een 1800. Stukken beter :).

Maar dan nog is jouw probleem raar: Waarom een warme heatsink terwijl je geen koelpasta hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door dr snuggles op 13-08-2005 00:25 ]

Verwijderd

wwillem schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:22:(...)

Maar dan nog is jouw probleem raar: Waarom een warme heatsink terwijl je geen koelpasta hebt.
Geen koelpasta betekent niet dat er in het geheel geen warmteoverdracht plaatsvindt, alleen dat de warmteoverdracht niet optimaal is. Als jij een broodmes op een verwarmingsradiator legt dan vindt er ook echt wel warmteoverdracht plaats, hoewel dat contactoppervlak natuurlijk heel slecht is. De putjes die in het oppervlak van core en heatsink zitten vertragen de warmteoverdracht (er zit immers lucht in, en lucht geleidt warmte wel, alleen veel slechter dan koelpasta). Dat kan dus in het extreemste geval betekenen dat de CPU oververhit raakt omdat de heatsink die warmte te laat afvoert en de kritische temperatuur daarvóór al bereikt is. Maar als oppervlakken van core en heatsink gewoon stijf op elkaar gedrukt zitten, ook zonder koelpasta, dan kun je niet verwachten dat dat koelblok in het geheel niet warm wordt hoor, tis wel gewoon metaal op metaal ;)
Pagina: 1