Toon posts:

Roaming profiles zonder AD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om gebruik te maken van roaming profiles zonder een active directory te draaien?
Ik heb al lopen zoeken in de search maar ik vind alleen maar problemen over roaming profiles met AD. Ik zelf heb het idee dat het niet mogelijk is om zonder AD te werken, aangezien de clients lokaal inloggen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:49

lier

MikroTik nerd

Je moet "iets" hebben (zoals bijvoorbeeld een DC) wat controleert wat de laatste versie is. Verder heb je een plek nodig die vanaf elk werkstation te bereiken is.

Heb je een server ?
Wat is erop tegen om AD te draaien ?

Naar mijn idee moet het met een (willekeurige) DC mogelijk zijn, zelfs zonder AD.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Als het zonder AD lukt mag je me dat gaan vertellen :-).

Lijkt mij dat je toch al je users doe op je DC inloggen in AD bijhoudt.

Gewoon DcPromo op je mainserver draaien en je hebt je AD ;-).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ervoor gekozen om geen AD te draaien omdat er hier maar 7 clients zijn. Documenten staan centraal opgeslagen op de server en dat is het meest belangrijkste. zonder AD of DC is het dus niet mogelijk?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan ook met een Novell of Samba omgeving dit soort dingen vor elkaar krijgen dacht ik.... Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd en gevonden?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Inderdaad, Samba share met een netlogon scriptje. Werkt perfect en is gratis. Prima idee voor 7 gebruikers. www.samba.org

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:56:
Ik heb ervoor gekozen om geen AD te draaien omdat er hier maar 7 clients zijn. Documenten staan centraal opgeslagen op de server en dat is het meest belangrijkste. zonder AD of DC is het dus niet mogelijk?
Heeft opzich toch ook geen minder-waarde voor je netwerk om AD wel te gebruiken ??

Er zullen vast andere mogelijkheden zijn... maar meestal is de makkelijkste toch de beste ;)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Je kunt gewoon in windows bij lokale accounts opgeven waar het profiel vandaan gehaald moet worden. Niks AD of netlogon scripts.

Neemt niet weg dat het met AD wel een stuk eenvoudiger te beheren is aangezien je de instelling dan maar eenmalig centraal hoeft te doen.

Verwijderd

Ik ga het niet testen maar ik weet dat je met TweakUI de locatie van je Documents and setting folder kan wijzigen...

je kúnt proberen of je die docs'n'settings folders op de server kunt parkeren. Dit is iets handiger (maar niet veel) dan het idee van Jelmer, omdat je bij zijn idee op elke pc eerst alle gebruikers moet inloggen en dan de accounts aanpassen. Met mijn volledig ongeteste idee hoeft dat niet, maar wordt het allemaal wel wat sloom omdat je ipv op je C schijf alle wijzigingen op je profiel op het netwerk doet. Aan de andere kant, met 7 pcs moet je flink je best doen om een 100mbit netwerk wezenlijk slomer te maken dan de harddisk in een modaal office PCtje voor modaal office gebruik.

Give it a try, en vergeet de drivemappings niet ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het profiel zelf op het netwerk lijkt me niet zo'n slim plan... het zelf niet getest, maar het zou me niet verbazen dat het niet kan, als je al ziet hoe de meeste programma's er slecht mee om kunnen gaan als ineens een externe datasource verdwenen is.... Zoiezo gaat dat ook niet werken omdat iedere user op iedere pc een uniek sid heeft :)
Ik heb trouwens zelf wel eens een pst op een netwerksrive gehad. dat was dus echt een ramp als er druk ander verkeer tussendoor zat. Bovendien wordt dat niet door MS ondersteund, al kan het wel..

[ Voor 23% gewijzigd door sanfranjake op 12-08-2005 17:55 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Je kan onder Windows gewoon onder Computer Management een Profile Path instellen, dus volgends mij kan je hem hiermee ook op een netwerk share neer zetten (zoals je het "normaal" ook onder AD doet). Alleen dan verwijs je de lokale user naar de netwerkshare, dan hangt hij dus niet aan een AD.

Mocht er een probleem optreden mbt rechten, onder AD kan je iig een instelling doen dat hij niet op de rechten van het profiel moet letten (meen ik? net als bv "add administrators group to roaming user profile"). Dus dat kan vast wel te maken zijn door een instelling in het register. Of je geef iedereen gewoon rechten op het profiel.

Als het goed is copyeerd hij dit profiel eerst naar de computer, en synchroniseerd hij die automatisch weer terug.

Untested, maar het "zou" moeten werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 19:05 ]

Verwijderd

sanfranjake schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:40:
Het profiel zelf op het netwerk lijkt me niet zo'n slim plan... het zelf niet getest, maar het zou me niet verbazen dat het niet kan, als je al ziet hoe de meeste programma's er slecht mee om kunnen gaan als ineens een externe datasource verdwenen is.... Zoiezo gaat dat ook niet werken omdat iedere user op iedere pc een uniek sid heeft :)
Ik heb trouwens zelf wel eens een pst op een netwerksrive gehad. dat was dus echt een ramp als er druk ander verkeer tussendoor zat. Bovendien wordt dat niet door MS ondersteund, al kan het wel..
Die SSID die mag in wezen toch geen probleem opleveren? Als je die netwerkshare maar benaderen mag, moet dat toch gewoon werken ongeacht wat het SSID op je huidige werkstation is?

Dit puur uit nieuwsgierigheid, ik geloof best dat dit het beroerdste idee van het jaar is :)
Maar het is gratis en elke thuisgebruiker met teveel tijd kan het poberen te implementeren ;)
Pagina: 1