[dos]boot from firewire cdrom

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 11:14

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Hallo,
ik zit met een klein probleempje.
Voor het maken van een recovery cd moeten PC's booten van een CD. Echter bij deze tablet pc's is de cd drive aangesloten via firewire. Dat geeft een raar probleem namelijk: als de firewire device driver ASPI1394.SYS wordt geladen, wordt de firewire interface gereset. Daarna kan er niets meer vanaf de disk gelezen worden, en dus ook niet de rest van de cd-rom drivers.

Op internet kom ik een heleboel troep tegen, maar daar kom ik niet uit. Weet iemand een simpele oplossing?

DANK

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

boner schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:26:
Op internet kom ik een heleboel troep tegen, maar daar kom ik niet uit. Weet iemand een simpele oplossing?
Ik zou die firewire driver gewoon niet laden. Het bios heeft via legacy support ervoor gezorgd dat je cdrom werkt en dat je er van kunt booten, daarna verpruts je het door een driver te laden.

Ik zou ff proberen of het geintje werkt door te booten met f8 en dan de firewire driver over te slaan. Als dat werkt is de permanente oplossing de driver weg te laten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
irondog schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:05:
[...]
Ik zou die firewire driver gewoon niet laden. Het bios heeft via legacy support ervoor gezorgd dat je cdrom werkt en dat je er van kunt booten, daarna verpruts je het door een driver te laden.

Ik zou ff proberen of het geintje werkt door te booten met f8 en dan de firewire driver over te slaan. Als dat werkt is de permanente oplossing de driver weg te laten.
zo eenvoudig is het niet.
Zonder ASPI1394.sys ziet de BTCDROM.SYS de cd niet.
De recovery disks gerbuiken allemaal PE. Maar dat is niet gratis, en dus mag ik daar geen gebruik van maken. Het is voor de overheid. En aangezien MS claimt dat dit niet mag, mogen we daar dus geen gebruik van maken.

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

boner schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:17:
zo eenvoudig is het niet.
De recovery disks gerbuiken allemaal PE. Maar dat is niet gratis, en dus mag ik daar geen gebruik van maken. Het is voor de overheid. En aangezien MS claimt dat dit niet mag, mogen we daar dus geen gebruik van maken.
En oakcdrom.sys? Ziet die dan ook niets? Tis DOS, dus je zou zeggen dat je de interrupts die het BIOS emuleert ook moet kunnen gebruiken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• JeroenE
  • Niet online
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je de ASPI1394.SYS kan laden dan kan DOS de CD toch al lezen?
Waarom heb je die drivers dan nog nodig?

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
jeroene schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:38:
[...]
Misschien snap ik het niet helemaal, maar als je de ASPI1394.SYS kan laden dan kan DOS de CD toch al lezen?
Waarom heb je die drivers dan nog nodig?
Ik heb voor het ontwikkelen ook een floppy drive. En als ik daarmee DOS boot en in de config.sys zowel de apsi1983 als de BTCDROM.SYS zet kan ik wel de cd-rom lezen. Zonder de aspi driver iet. Dus als ik dan een CD maak met alleen de BTCDROM.SYS in de config.sys wordt de CD-rom niet herkend.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Niet om het een of ander, maar als je een recovery CD wilt maken dan kan dat eventueel toch ook met linux?
Als je een image hebt van de machine (aangenomen dat je meerdere gelijke laptops hebt) dan zou je dat volgens mij zelfs op een NTFS partitie 1:1 over moeten kunnen zetten. Eventueel zelfs door het bit-voor-bit te doen met een utility a la dd.

ieeeepppppp :P

• JeroenE
  • Niet online
Dus als ik dan een CD maak met alleen de BTCDROM.SYS in de config.sys wordt de CD-rom niet herkend.
Van wat ik begrepen heb hoe een boot-cd werkt is dat er een speciale floppy image op zit. Deze wordt door de BIOS herkend en in het geheugen gezet. Vervolgens wordt er dan vanaf die 'floppy' geboot. Ik zou dan niet verwachten dat het uitmaakt dat je (tijdelijk) de access tot je cdrom speler kwijtraakt omdat alles al in het geheugen staat.

Blijkbaar zit ik er naast? :(

Wat je kan proberen is een 'dubbeltraps' recovery CD. Start de eerste keer op zonder de drivers te laden. Normaal gesproken moet je dan een A: prompt krijgen (van je 'virtuele' floppy), maar kan je ook bij de HD komen. Zorg ervoor dat je de drivers op de HD parkeert. Start nog een keer op en laad dan wel de drivers, maar wel vanaf de HD.

Misschien is dit ook iets? Ik kon zo snel niet vinden of er firewire support in zit.

Hier vind je een DOS driver voor firewire HD's. Misschien werkt het ook voor je CD.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
boner schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:26:
Dat geeft een raar probleem namelijk: als de firewire device driver ASPI1394.SYS wordt geladen, wordt de firewire interface gereset. Daarna kan er niets meer vanaf de disk gelezen worden, en dus ook niet de rest van de cd-rom drivers.
Tijdens het booten een ramdrive maken met daarop je drivers en andere benodigde bestanden, en die daar dan verder van laden.

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Het is eindelijk gelukt. Maar niet zonder truukjes.
Allereerst een normale boot cd met floppy emulatie maken.
Daarin een ramdrive maken en alle files naar die ramdrive kopieren.

Tot nu toe niet moeilijk.
Dan met de "oude truken utility" loadsys.exe de device drivers laden vanuit autoexec.bat.
De geemuleerde floppydisk is dan niet meer toegankelijk maar daar is de ramdrive voor in de plaats gekomen.

en dan MSCDEX laden met de optie /L:X en alles is dan leesbaar in de X: drive
Pagina: 1