DNAT / DMZ probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaRKoNe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb dus een klein probleem wat betreffende Dynamic NAT en/of DMZ.

Ik heb laatst een BenQ ESG-103 router geplaatst bij m'n vriendin thuis.
Nu kreeg ik gister te horen dat haar vader en broertje wel tegen elkaar konden gamen op een
internetserver, maar zodra ze tegen iemand anders wilden gaan spelen ging het mis.

Aangezien t nogal een vage/beperkte router is kan ik niet verschillende portranges open zetten
zoals bij m'n eigen Linksys router. En het liefst wilde ik alle PCs als DMZ instellen zodat er in de
toekomst ook geen problemen meer zullen zijn (hoop ik).
Maar nu las ik ook weer wat over de Dynamic NAT instellingen in de manual. Nu ben ik dat
gaan uitzoeken en nu zie ik door de bomen t bos niet meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#  Table of NAT local address range pool:

Index     Base Address        Number of Address
1         192.168.1.10        5
2         xxx.xxx.xxx.xxx     0
3         xxx.xxx.xxx.xxx     0
4         xxx.xxx.xxx.xxx     0
5         xxx.xxx.xxx.xxx     0

#  Table of NAT global address range pool:

Index     Base Address        Number of Address
1         xxx.xxx.xxx.xxx     0
2         212.21.83.14        10
3         xxx.xxx.xxx.xxx     0
4         xxx.xxx.xxx.xxx     0
5         xxx.xxx.xxx.xxx     0
Volgens de handleiding moet ik zoals hierboven dus de Dynamic NAT instellen (letterlijk overgenomen)

Alleen door al dat lezen en uitpluizen snap ik er nu geen drol meer van.
Ik wil dus gewoon dat alle PCs open stellen zeg maar. Want alle PCs als DMZ instellen op t zelfde
WAN adres lijkt me niet echt te gaan werken.
Iemand die een oplossing weet?

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 11:09
Ik heb hetzelfde gehad met zero hour.

De manier hoe ik dit oploste was 1 PC in de DMZ.
En op de router naar de andere PC de poorten mappen die nodig zijn voor het spel. (meestal in Readme.txt).

Heel vreemd, want sommige PC's hebben niet eens mappings nodig achter de router voor spellen, en andere PC's wel.. Maat van me heeft bijvoorbeeld helemaal geen mappings en draait ieder spel zonder problemen met router/firewall. Ik krijg meteen de grootste shit als ik geen poorten map.

Naja, anyway.. hoop dat je eruitkomt.

• DaRKoNe
Hmmm.. ik hoop dat er zoveel poorten te mappen zijn voor 3 PCs
Heb namelijk even zitten uitpluizen welke poorten er allemaal nodig zijn voor Red Alert 2.
En volgens Westwood moeten er 4 UDP poorten en 8 TCP poorten open staan.
Vandaar dat ik graag wilde dat alle poorten gewoon open zouden staan voor alle PCs.

En ik denk dat er in de toekomst nog wel meer online spellen gespeeld gaan worden, zo blijf ik
poorten open zetten..

[ Voor 17% gewijzigd door DaRKoNe op 12-08-2005 14:33 ]

Verwijderd

Alle poorten voor alle PCs? Dan heb je per PC een internetadres nodig, en als je zoveel adressen hebt ben je normaliter heel goed in staat je SDSL router of ander mooi speelgoed te configgen :)
Je kunt poort 1024 bijvoorbeeld niet naar meerdere PCs tegelijk sturen (althans niet zinvol)

Wat je volgens mij wilt is dat UITGAAND alles open staat (dus elke Pc mag elke bit zomaar het Net op sturen) en inkomend gewoon lekker geen poorten open zetten. Uitgaand verkeer zou gewoon goed beantwoord moeten worden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het wél werkt als er erder niemand in de server zit, maar niet als er iemand bij komt: die derde iemand zou in wezen geen effect mogen hebben op de connectie ellende van je schoonbroer/pappa.
Draait die game op een server van iemand anders of hosten je schoonpiepols zelf hun game? In dat laatste geval snap ik er nog wel iets van, maar ook dat lijkt me een rare configuratie.

Inkomend verkeer zomaar toestaan is netwerk-technisch gezien hetzelfde als een bordje op je voordeur met de tekst "72 cm breedbeeld plasma tv, dure DVD recorder, grote stereo, een la vol GSMs, autosleutels in het laatje bij de open haard, geen slot op voordeur, geen hond, goedenacht inbrekers!"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 17:35 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Portmaps hebben zoals knettergek ook al aanduidt helemaal niks te maken met het gamen op een internet server. Portmaps zijn enkel nodig om zelf een server te kunnen draaien thuis achter je router.

Hoe het precies komt dat ze wel tegen elkaar kunnen gamen, maar niet met z'n tweeën tegen een derde persoon zou ik neit weten, maar dat ligt waarschijnlijk aan de manier waarop dat spel netwerk technisch in elkaar zit. Ik ken ook spellen waarbij je niet eens met z'n tweeën vanachter dezelfde router in 1 server kon spelen. Ik ben bang dat je daar ook verder weinig aan zult kunnen doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DaRKoNe
hmmm mjah.. goed punt..
als ik morgen even ter plaatse ben zal ik wel even kijken wat ik kan doen.
in ieder geval alvast bedankt voor alle tips :P
werd me vanmiddag een beetje te verwarrend met dat DNAT verhaal :P

Verwijderd

When in doubt, alle poorten gewoon lekker dicht laten en kijken wat er niet werkt.
De enige zinvolle testgame is in mijn optiek altijd één die door veel mensen als technisch-OK ervaren wordt, meestal een telg van de Unreal of Quake engine. Halflife/counter-strike, quake3, unrealtournament, zoiets dus, iets dat gewoon werkt als je netwerkconfig spoort. Als je een vaag taiwanees spel niet werkend krijgt achter een router weet je nog niets: de game kan ook foeked oep zijn.

Nog veel beter is het, als je gewoon ouwerwetse tests uitvoert, dus of je kan browsen, mailen en FTPen (vergeet niet Passief FTP aan te gooien in IE). Gevordere testers, of mensen die gwoon tijd over hebben, kunnen ook nog kijken welke P2P software het allemaal gaat doen ;)
Pagina: 1