Toon posts:

SCSI drive niet in beheer, drive not avaible

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een scsi drive gekregen. De controller en HD zijn wel te zien in apparaatbeheer maar niet deze computer of Windows Schrijfbeheer.
Nu denken jullie natuuurlijk, "rot toch op, hier zijn al duizenden topics over".
Maar het probleem is: als ik de schrijf wil formatteren (in het scsi menu) dan zegt hij na 1 sec meteen al "format failed".
En het is ook zo dat als de computer opstart en hij gaat de ID's afscannen. Dan vind hij bij ID 6 de HD en zegt hij "spinning up device", maar het volgende moment staat er op de volgende regel "device not avaible".
De HD hangt aan de laatste aansluitmogelijkheid van de kabel.

Hoe krijg ik hem aan de praat ?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Is het apparaat juist terminated en staan de SCSI ID's correct ingesteld ?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat voor schijf en bus? u2w/u160/u320? Hoe aangesloten precies?
Terminatie?
Heb je de specs van de schijf doorgenomen? Zitten alle jumpers goed? Hoor je hem upspinnen of draait ie niet?
Is trouwens de SMART uit te lezen in windows met speedfan of activesmartSCSI? Als het een seagate is, seatools geprobeerd?

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 12-08-2005 12:29 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
De schrijf is een IBM Ultrastar. De jumpers zitten bij ID BIT 1 en ID BIT 2
En aan de andere kant (twee rijen jumpers) zit er een jumper bij ENABLE AUTOSPIN
Ik weet niet precies hoe je ziet of hij terminated is. Maar als hij aan het eind van de kabel hangt, dan kan er toch geen data meer terugkaatsen. (en als hij hem wel ziet, betekent dat niet dat hij goed aangesloten is ?)

Alle vragen die gladiool stelt kan ik nu even niet beantwoorden, mede omdat ik er niks vanaf weet.
Maar ook omdat hij nu even niet meer in die computer zit omdat hij anders niet in windows kwam (hij bleef hangen bij het opstarten).

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Check de Bios van je moederbord, waarschijnlijk staat je boot op SCSI. In de SCSI bios kun je zien of de terminatie correct verloopt, evenals de ID's uitlezen. Vanuit de bios kun je ook op schijven scannen en kijken of ie bijvoorbeeld niet dezelfde ID heeft als de controller. Het protocol (uw-uw2-u160) kan ook verkeerd ingesteld staan. Ik zou het daar in zoeken. SCSI is eigenlijk bset makkelijk en logisch maar neem even de tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 12-08-2005 13:01 ]

• maratropa
  • Niet online
In princiepe moet er altijd een terminator op, LVD schijven termineren zich zelf niet. Dus verplaats hem dichter naar de controller toe, en plak een actieve terminator op het einde. Vaak zit er ook een jumper op de schijf die zorgt voor power naar de terminator, zorg er voor dat de terminator gewoon stroom van de controller krijgt en niet van de schijf.

Soms werkt het trouwens wel zonder terminator, vooral met maar 1 schijf. maar toch, termineren is verplicht.

specs

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:59
Zoals Gladiool zegt termineren die handel.
Aan het eind van de kabel plaatsen is niet hetzelfde als termineren.

Of heb je een SE schijf wat die kunnen wel termineren. Maar dat denk niet want dat is echt oud

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen terminator erbij gekregen. Diegene van wie ik het heb gekregen zei dat ik hem gewoon aan de laatste aansluitmogelijkheid moest hangen.
De jumper TERM POWER is niet gejumperd. In de SCSI bios staat een menu item "termination"
en daarachter staat wat er geselecteerd is "auto". En dat menu item is grijs dus daar kan ik niks aan veranderen.
Ik zal de kaart er zo weer instoppen en dan kan ik jullie ideeën proberen en wat dingen controleren die jullie zeiden.

• maratropa
  • Niet online
Of je TERM PWR moet jumperen licht vaak aan de fabrikant heb ik het idee, of je moet hem jumperen voor term power uit de controller , of juist niet. Kwestie van opzoeken in de specs van IBM. Of hitachi nu, niet?
En wat voor type controller is het, en wat voor type ultrastar?

specs

Pagina: 1