Partitietabel en MBR plotseling weg op Dell laptop

Pagina: 1
Acties:

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn vriendin heeft (op mijn aanraden) een Dell Inspiron 2200 laptop van nog geen 3 maanden oud, die eigenlijk op zich prima werkt. Behalve het volgende. Een week of drie geleden loopt ze er even van weg terwijl hij aanstaat, en als ze terugkomt staat hij op een bericht dat hij geen bootable device kan vinden. Dat is natuurlijk niet zo leuk.

Na een uur of wat geklooi met allerlei recovery programma's (zonder veel succes overigens, dit terzijde) maar eens een gokje genomen, een knoppix cd geboot, en een partitietabel gegokt (op basis van mijn wazige herinnering en begin van de partities gevonden door het een of andere recovery programma). De tweede gok was goed: nieuwe partitietabel gemaakt, bootable vlag aangezet op de eerste primary partition, fixmbr gedraait vanuit de windows recovery disk, en het ding bootte weer (hij kwam nog net niet terug van hibernation ;)) en alles werkte uitstekend. Wellicht onnodig om te zeggen dat de backup discipline hierna flink is toegenomen :p

Alles goed en wel, het ding werkte prima. Maar afgelopen woensdag hetzelfde probleem. Inmiddels door schade en schande wijs geworden had ik een printje gemaakt van de partitietabel zoals fdisk die weergeeft, en binnen een minuut of 10 draaide hij weer. Hoewel alles weer werkt is dit toch niet helemaal de manier, en natuurlijk ben ik bang dat ik het de volgende keer dat zoiets gebeurt niet meer zo eenvoudig kan fixen....

Ik vermoed dat er iets mis gaat in windows, want hij stond default op rebooten na een failure. Dat uitgezet woensdag, maar sindsdien is het (gelukkig) niet nog eens gebeurt. Toen had ik een brainwave om eens in het event log te gaan kijken wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maarrrr: De meest recente event log entry is van 21-6! (Ja, de datum en tijd van de machine staan goed ;)). Zelfs DHCP dingen etc die je normaal in de event log terug vindt staan er niet.

De harddisk is een "WDC WD400VE-75HDT0", de SMART values ervan zijn uitstekend (volgens speedfan). Windows Scandisk vindt 0 fouten. De laptop wordt vrijwel alleen voor office-gebruik ingezet (niet gamen, wel autocad etc), staat max 12 uur per dag aan (meestal minder), wordt niet heel veel heen en weer gesleept.

De laptop is met 90 dagen pickup and return aangeschaft, dus hij gaat begin volgende week terug naar Dell. Alles goed en wel, ik ben aan de ene kant gefascineerd door dit probleem, en aan de andere kant wil ik graag weten wat jullie denken dat er mis is. Ik ben nl ene beetje bang dat ze er bij Dell gewoon een nieuwe harddisk inknallen en hem teruggeven, en (for all I know) kan het ook aan bijvoorbeeld voedig of moederbord liggen. Ik ben dus benieuwd naar jullie diagnoses.

Oh ja: De laptop hing de ene keer niet aan netstroom, de andere keer wel. Ik gok dus dat een spanningspiek als oorzaak is uit te sluiten?

PS Ik weet niet zeker of het topic in Opslagmedia hoort, verplaats het alsjeblieft anders...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het eerste woord wat bij me opkomt is "virus". Heb je daar al aan gedacht?

• Dannr
koraks schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:12:
Het eerste woord wat bij me opkomt is "virus". Heb je daar al aan gedacht?
Nog niet echt aan gedacht, eerlijk gezegd, maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Het is een windows XP SP2 machine, met een up-to-date mac-afee erop.

Maar goed, wie weet, ik zal hem straks eens een scan laten draaien...

• Dannr
Dannr schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 20:00:
Maar goed, wie weet, ik zal hem straks eens een scan laten draaien...
Geen virussen present.