[XP] Bepaalde files niet te openen of kopieren

Pagina: 1
Acties:

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hallo mensen,

Ik heb blijkbaar een probleempje met mijn harde schijf. Een aantal bestanden (.xls bestanden) zijn plotseling niet meer bruikbaar. Als ik bijvoorbeeld de file probeer te openen met Excel, loopt excel vast. Als ik het bestand probeer te kopieren met explorer, loopt explorer vast. Als ik het bestand probeer te kopieren met Total Commander, loopt Total Commander vast. Enz...
De computer is nog niet zo oud. Ik zou het dus raar vinden als het een fysiek probleem met de schijf is. Ik heb de harde schijf laten scannen op fouten met scandisk (of hoe dat ook nog maar heet in XP), maar deze kon geen fouten vinden.
Is er een manier om te zoeken op fouten in de FATs en deze te repareren?
Heeft iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt maar weer !

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Chkdsk zoekt fouten in je bestandssysteem - controleer met een tooltje uit de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ even of er geen fouten in je harddisk zitten :)

• Homer.J
  • Niet online
Ik heb het probleem niet op kunnen lossen met chkdsk, of de tooltjes uit de FAQ. Ten einde raad heb ik het maar opgegeven, en de map waarin de bestanden zaten ge-delete.
Het probleem is denk ik ontstaan toen ik de map ging hernoemen, terwijl ik een aantal bestanden uit die map geopend had. Ik had niet verwacht dat dit een probleem op zou leveren. Hooguit dat ik een foutmelding zou krijgen of zoiets.

Maar goed, weer wat geleerd!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
een map een andere naam geven terwijl bestanden open staan kan NORMAAL gesproken niet onder Windows.

Some files are in use (of soortgelijks)

• Homer.J
  • Niet online
Precies, dat dacht ik ook. Zo'n melding had ik inderdaad ook verwacht. Ik kwam er na het hernoemen achter dat ik nog bepaalde files open had en was daardoor ook een beetje verbaasd dat ik toch de map een andere naam kon geven.
Beetje vreemd, maar goed. Gelukkig is de schade te overzien.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Weet je wel zeker dat de tooltjes uit de Opslagmedia & I/O Controllers faq succesvol gedraait zijn? Het klinkt mij namelijk nog net iets meer in de oren als een slecht werkende harddisk en het zou jammer zijn als dit probleem zich nog een keer herhaalt :)
Pagina: 1