Toon posts:

Raid Uitbreiding Server HP Proliant

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag medetweakers,

Heb even een vraagje.
Moet morgen naar een vrij belangrijke klant gaan die graag extra diskspace zou willen in zijn server.
Op de moment heeft hij 2 SCSI HD's van 40GB die in Raid 1+0 staan geconfigureerd.
Hij zou nu graag nog 2 SCSI schijven van 74GB bijsteken, als uitbreiding van de C schijf.
Ik heb al contact gehad met HP en zij zeggen dat het mogelijk moet zijn, maar ze kunnen het ook niet 100% zeker garanderen.
Heeft er iemand al enige ervaring met dit ? Heb al met RAID configuraties gewerkt enzo, maar dit is toch een beetje nieuw gebied voor mij.
De server is een HP Proliant ML350G2 met een SmartArray 352 Controller.
De 2 schijven er bijsteken als een extra partitie is geen mogelijkheid vanwege software problemen. ( brak stuk software dat ze ginder gebruiken )

Met vriendelijke groeten.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19
Ik heb er ook niet onwijs veel verstand van, maar 2 HD's in raid 1 + 0? Dat kan niet volgens mij. En zijn die 2 schijven de c schijf? Zo ja lijkt dan het me raar om dan 2 74Gb schijven erbij te hangen. Ondersteund die SmartArray 352 controller online expansion?
Overigens wel vreemd dat HP dit niet 100% zeker durft te zeggen over hun eigen spullen...

[ Voor 31% gewijzigd door sig69 op 12-08-2005 11:40 ]

Roomba E5 te koop

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:36:
Dag medetweakers,

Heb even een vraagje.
Moet morgen naar een vrij belangrijke klant gaan die graag extra diskspace zou willen in zijn server.
Op de moment heeft hij 2 SCSI HD's van 40GB die in Raid 1+0 staan geconfigureerd.
Hij zou nu graag nog 2 SCSI schijven van 74GB bijsteken, als uitbreiding van de C schijf.
Ik heb al contact gehad met HP en zij zeggen dat het mogelijk moet zijn, maar ze kunnen het ook niet 100% zeker garanderen.
Heeft er iemand al enige ervaring met dit ? Heb al met RAID configuraties gewerkt enzo, maar dit is toch een beetje nieuw gebied voor mij.
De server is een HP Proliant ML350G2 met een SmartArray 352 Controller.
De 2 schijven er bijsteken als een extra partitie is geen mogelijkheid vanwege software problemen. ( brak stuk software dat ze ginder gebruiken )

Met vriendelijke groeten.
Je vermeld niet welk OS er gebruikt wordt; dat lijkt me toch wel interessant - vooral omdat het OS ook bepalend is voor het uitbreiden van de partitie.
Ik werk bij een bedrijf dat ook een klant is (niet eens een belangrijke) van een systeemleverancier; daar hebben ze gewoon een eigen test-configuratie om dit soort dingen voor te bereiden. Als het een belangrijke klant is, lijkt me dat wel handig. Weet je gelijk hoe lang het duurt e.d.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Idd, heb met 2 verschillende mensen gesproken ginder en zeiden allebei hetzelfde.
Heb net ff ingelogd op die server, en het is dus idd Raid 1+0.
Probleem is dat we niet ontzettend veel informatie hebben omdat we niet eerst onsite zijn kunnen gaan kijken. Moest nogal vrij snel gebeuren en hebben dus maar sinds gisterenavond dit te horen gekregen.
Daarom dat ik dus hier ff voor meer info kom vragen.

Edit : OS is Windows 2000 Server

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 11:50 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:50:
Idd, heb met 2 verschillende mensen gesproken ginder en zeiden allebei hetzelfde.
Heb net ff ingelogd op die server, en het is dus idd Raid 1+0.
Probleem is dat we niet ontzettend veel informatie hebben omdat we niet eerst onsite zijn kunnen gaan kijken. Moest nogal vrij snel gebeuren en hebben dus maar sinds gisterenavond dit te horen gekregen.
Daarom dat ik dus hier ff voor meer info kom vragen.

Edit : OS is Windows 2000 Server
Raid 0+1 = Minimaal 4 Disken hoor :?. Kun je ook niet even remote inloggen op deze server, dan kun je met de hp array manager even kijken wat er nu werkelijk in de server zit.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Je kan je 2 * 72Gb toevoegen aan je array, MAAR deze zal als 36GB (40Gb bestaat niet in SCSI schijven) geszien gaan worden. Je verliest dus 3^gb van de capaciteit. Een nader nadeel is dat het een extra logical drive wordt. Deze kan je dus niet 123 koppelen aan je c_schijf.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er zijn meerdere manieren mogelijk. Zie onderstaande links van de HP site:

Smart Array Controller Technology: Drive Array Expansion and Extension
Array Configuration Utility User Guide

Volgens de HP site kan de 532 Raid Controller online Capacity Expansion en RAID level Migration.

Wat ik altijd doe (even uitgaande van 2 disken in een mirror), is de te vervangen disk vervangen door een nieuwe. Vervolgens de Array laten rebuilden. Vervolgens de tweede disk vervangen en weer laten rebuilden. Hierna via de ACU de bestaande logical drive extenden (= ongebruikte ruimte toewijzen aan de bestaande logical drive). Daarna de partitie aanpassen binnen het OS, zodat deze nu de volledige ruimte van de logical drive gaat gebruiken.

Let er wel op dat tijdens het rebuilden de redundancy van de logical disk weg is. Ik doe dit ook altijd buiten produktietijd, mét een goede backup bij de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 12-08-2005 12:40 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Mja, heb het nog even dubbelchecked, en het zijn dus effectief 2 schijven van 40GB die in RAID 1+0 staan...
Heb het even opgezocht en het is toch mogelijk vanaf 2 of meer schijven hoor.
En idd, ik dacht ook al dat het niet zomaar mogelijk zou zijn om deze aan de c schijf te koppelen. Op de site van HP staat er wel een soort van gids, maar ik vertrouw toch liever op mensen die het al eerder gedaan hebben.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het kan gewoon hoor, zie hierboven. Via de ACU de Raid expanden en in Windows via Diskpart de partitie extenden.

How to use Diskpart.exe to extend a data volume in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

Maar wat is nu precies de bedoeling? Moet de logical drive ge-expand worden (extra schijven toevoegen), of moet de logical drive ge-extend worden (vergroten op schijven).

Ik weet niet welk Service Pack er draait op die server, maar let even op Extending Hardware RAID Array May Cause Dynamic Unreadable/Offline Error. Is overigens opgelost in SP3.

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 12-08-2005 12:50 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hebben ondertss al een andere oplossing gevonden. Blijkbaar werkt die brakke software daar toch met een SQL Database, dus gaan we die loskoppelen en op een 2de partitie zetten , zijnde die 2 HD's van 74GB.
Komt er 16GB vrij op de C-schijf en zijn ze ook van hun problemen verholpen.
Toch bedankt voor alle snelle replies.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:37
Kan je niet beter een 2 logical arrays maken. 1 van 40Gb (Raid1) en 1 van 72Gb (RAID1). Je kan eventueel met ghost je data van logical drive verzetten, en je s_schijf daarbij vergroten. Eventueel kan je ook je 2de schijf mounten als een directory op je c-schijf. Is ook gemakkelijk en snel te doen.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31

DJ

Rolfie schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:49:
Kan je niet beter een 2 logical arrays maken. 1 van 40Gb (Raid1) en 1 van 72Gb (RAID1). Je kan eventueel met ghost je data van logical drive verzetten, en je s_schijf daarbij vergroten. Eventueel kan je ook je 2de schijf mounten als een directory op je c-schijf. Is ook gemakkelijk en snel te doen.
Zo heb ik het laatst ook gedaan bij een klant. Een ML370 met 4x36Gb disken in RAID5. Daar heb ik 2x72Gb RAID1 bij gezet. De RAID controller heeft nu dus twee RAID sets op 1 kanaal. Werkt perfect. Je krijgt een extra volume erbij.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:40:
Mja, heb het nog even dubbelchecked, en het zijn dus effectief 2 schijven van 40GB die in RAID 1+0 staan...
Heb het even opgezocht en het is toch mogelijk vanaf 2 of meer schijven hoor.
En idd, ik dacht ook al dat het niet zomaar mogelijk zou zijn om deze aan de c schijf te koppelen. Op de site van HP staat er wel een soort van gids, maar ik vertrouw toch liever op mensen die het al eerder gedaan hebben.
RAID 0+1

RAID Level 0+1 requires a minimum of 4 drives to implement.

RAID 0+1 is a combination of RAID level 0 and level 1. The disks are combined using the striping technique, and then mirrored. This only makes sense if speed is a priority, since two mirrored drives represent an expensive form of insurance. RAID 0+1 is implemented as a mirrored array whose segments are RAID 0 arrays. RAID 0+1 has the same fault tolerance as RAID level 5. RAID 0+1 has the same overhead for fault-tolerance as mirroring alone. High I/O rates are achieved thanks to multiple stripe segments. Excellent solution for sites that need high performance but are not concerned with achieving maximum reliability.
Meerdere array's is trouwens geen enkel probleem, online cap. uitbreiden ook niet bij de juiste raid level ;). Dit is zelfs 2 klikken werk via de array manager, een klein beetje eigen resarch mag ook wel hoor :).

[ Voor 10% gewijzigd door leon1e op 12-08-2005 14:30 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgende keer graag eerst eens zelf bij HP zoeken, dit is allemaal redelijk basic en zoekwerk.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.