Toon posts:

Software RAID 5 onder Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat zoekwerk gedaan omtrent raid 5 en ben uitgekomen op software raid 5. De prestaties zijn misschien wat minder maar het is maar voor een thuisserver in een 100Mbit netwerk (later 1000Mbit)
Momenteel heb ik 4*200GB, ik zou een 200GB HD bijkopen en aansluiten via een extra IDE controller. Mijn vraag is of ik al de data verlies op die 4 HD's op de moment dat ik deze raid 5 opstel?

Ik zou ook in de toekomst HD's willen bijplaatsen en hier heb ik dezelfde vraag, gaat de data dan verloren bij zo'n rebuild, ik veronderstel van niet maar wil het toch wel zeker weten.

Voor de rest heb ik gelezen dat je niet van een software raid 5 kan booten dus een extra HD bijplaatsen zal nodig zijn, heb je dan uiteindelijk een C-schijf en een D-schijf(raid5) ?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het meeste heb je wel goed volgens mij. Zo'n raid volume aanmaken kan volgens mij niet zonder je data te verliezen. En een HD bijplaatsen in een software raid 5 volume gaat volgens mij ook niet zonder data verlies, daar zul je een hardware kaart voor moeten kopen die "online" de ruimte kan vergroten. (Online capacity expansion ofzo)
En je hebt dan een C en een D schijf ja. tenminste, je kan een volume ook aan een directory koppelen, dus als je het raid 5 volume aan een directory op de C schijf koppelt, heb je alleen maar 1 drive letter.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een hardwarematige raid 5 opstel met bijvoorbeeld de Promise SX4060 (4*IDE kanalen, raid 5, 64MB ECC ram) dan kan ik op de 4 kanalen in totaal 5 schijven kopppelen, deze in raid 5 zetten en eventueel later via die online capacity uitbreiden. Zit ik dan ook nog steeds met het probleem dat al de data van de 4 schijven verloren gaat de moment dat ik deze raid 5 voor de eerste maal opzet?

Ik heb ook gelezen dat je op zo'n 4-kanaals raid-controller in totaal 8 schijven kan aankoppelen, op de site van Promise staat er dat je er 4 kan aansluiten. Is dit commerciële praat van Promise en kan je wel degelijk 8 schijven aankoppelen via de IDE kabels met 2 connectors of is dit effectief onmogelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 10:36 ]

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:35:
Dus als ik een hardwarematige raid 5 opstel met bijvoorbeeld de Promise SX4060 (4*IDE kanalen, raid 5, 64MB ECC ram) dan kan ik op de 4 kanalen in totaal 5 schijven kopppelen, deze in raid 5 zetten en eventueel later via die online capacity uitbreiden. Zit ik dan ook nog steeds met het probleem dat al de data van de 4 schijven verloren gaat de moment dat ik deze raid 5 voor de eerste maal opzet?

Ik heb ook gelezen dat je op zo'n 4-kanaals raid-controller in totaal 8 schijven kan aankoppelen, op de site van Promise staat er dat je er 4 kan aansluiten. Is dit commerciële praat van Promise en kan je wel degelijk 8 schijven aankoppelen via de IDE kabels met 2 connectors of is dit effectief onmogelijk?
Met die controller kun je maar 4 schijven aansluiten. Er is voor iedere schijf 1 kanaal gereserveerd (dat is natuurlijk sneller dan op normale IDE controller). Je zit dus niet met master/slave omdat 't gewoon NIET mogelijk is :)

Voor de rest: Die controller kan niet (zover ik weet) online capacity expansion aan. Dan moet je toch echt aan kaarten zoals die van Areca :)

Verwijderd

Topicstarter
AK47 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:05:
[...]
Met die controller kun je maar 4 schijven aansluiten. Er is voor iedere schijf 1 kanaal gereserveerd (dat is natuurlijk sneller dan op normale IDE controller). Je zit dus niet met master/slave omdat 't gewoon NIET mogelijk is :)

Voor de rest: Die controller kan niet (zover ik weet) online capacity expansion aan. Dan moet je toch echt aan kaarten zoals die van Areca :)
Als dit klopt dan heeft die Promise SX4060 weinig zin, dan kan ik beter een IDE controller kopen met 2 kanalen en een softwarematige raid 5 configureren. Die hardwarematige zou ik enkel verkiezen omdat dan het bijplaatsen van een HD gemakklijker zou gaan dan bij softwarematige raid,maar dit is dus niet het geval. én met een 2kanaals IDE controller kan ik dan ook ineens 4 extra HD's aansluiten, in totaal dus 8 schijven als ik de 2 IDE's van het moederbord meetel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 13:02 ]

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik zou zeggen: spit reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken eens door, en kijk eens hoeveel geld je ervoor over hebt.

Voordelen Soft-RAID5:

- Goedkoop

Nadelen Soft-RAID5:

- Goede processor nodig, en moederbord met voldoende bandbreedte (en/of IDE controller)
- Performance is matig
- Niet uitbreidbaar (zover ik weet)

Voordelen Hard-RAID5 (met goed controller, bijv: Areca):

- Snel (en is sneller mits gebruik op goed moederbord (met PCI-X of PCI-e))
- Online Capacity Expansion
- Weinig CPU gebruik
(etc.)

Nadelen:

- Duur

(dat is wat ik zo snel nu even kan bedenken :))
Pagina: 1